BB PRO Sami Jaukkuri

Nyt en viittaa Samiin, koska hänellä ei ole erkanemaa, mutta moni suomalainen bodari saattaisi saada merkittävän avun vatsalihaserkanemaansa marssimalla raskausajan ongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin juttusille. 99 % perinteisistä vatsalihasliikkeistä nimittäin pahentaa erkanemaa, kun taas erkanemaa umpeen kurovat liikkeet ovat erittäin spesifisiä ja vaatii monesti asiaan vihkiytyneen fysioterapeutin.

Okei, aletaanpa purkamaan, eli ongelma keskivartalon suhteen oli tiedossa jo sillon pari vuotta sitten ja olen sitä mieltä, että osaksi johtui/saattoi johtua tankkauksesta ja niitä muutettiinkin aika paljon 2016 kisoista. Taas opittiin uutta ja kokeillaan tehdä hieman muutoksia seuraaviin kisoihin edellisen kisaviikonlopun perusteella. Sehän se tosiaan on tässä hommassa mielenkiintoista kun kokeillaan ja onnistutaan tai sitten ei saatu täysin toivottua tulosta, jolloin otetaan kokemus vastaan sellaisena kun se on ja tehdään tarvittavia muutoksia. Virheiden kautta sitä parhaiten oppii, jos niistä haluaa. Enkä väitä, että joku keskivartalo tmv johtuisi ns. epäonnistuneesta tankkauksesta, koska minusta tankkaus oli onnistunut ja olin kuiva, paineinen ja kireä lavalla. Kokonaisuus koostuu useasta yksittäisestä asiasta, eli turhaa edes takertua liikaa yksittäisiin asioihin. Ei ne kädetkään kasva pelkästään sillä, että niitä reenaa enemmän jos tekniikoissa, hermotuksessa ym on parantamisen varaa.

Myös korsetin käyttö on vaan se yksi työkalu ja osa kokonaisuutta mitä kokeillaan, eli ei se ainoa juttu, millä toivotaan, että asiat korjautuisi kuin itsestään.

Tätä keskustelua on mukava lukea ja kirjoitella omia näkemyksiä, mutta onhan tämä nyt vähän tämmöstä yhteen asiaan takertumista. Mulla oli onnistunut viikonloppu ja toin pohjoiseen 4/5 mahdollisesta pytystä, mitä oli mahdollista saada. Seuraavat kisat on reilun parin vkon päästä ja sinne koitetaan tuoda parempi paketti, niinkuin se on joka kerta ollut tavoitteena ja sen näkee sitten miten onnistuin. Koitettaan revitellä tässä kuntoa etiäpäin ja raapia sen 1-1½kg vielä pois siitä, mitä se oli nyt.

Vielä palatakseni tähän jo ylikäsiteltyyn aiheeseen, niin yksi seikkahan mitä aika harvoin näkee missään mainittavan on se että kun offilla tulee syötyä paljon ja isommissa massoissa ollessa vatsa pömpöttää 24/7, niin syvät vatsalihakset ovat jatkuvasti venytyksessä. Tämä venytys huonontaa verenkiertoa ja ainevaihduntaa kyseisissä lihaksissa, mikä heikentää niitä lisää. Tätä voidaan periaatteessa verrata joillain ihmisillä olevaan huonoon ryhtiin, mikä siis muodostuu ihan samasta syystä, kun ollaan jatkuvasti huonossa asennossa, ja yläselän lihaksisto venyy ja heikkenee, jolloin ne inaktivoituvat ja asento jämähtää.

Korsetti/waist traineri vähentää sitä syviin lihaksiin kohdistuvaa venytystä, jolloin veri kiertää syvissä vatsalihaksissa paremmin, joten jo pelkästään sen takia ne alkavat aktivoitumaan paremmin. Sitten vaan kohdistetulla treenillä vahvistamaan.

Vielä palatakseni tähän jo ylikäsiteltyyn aiheeseen, niin yksi seikkahan mitä aika harvoin näkee missään mainittavan on se että kun offilla tulee syötyä paljon ja isommissa massoissa ollessa vatsa pömpöttää 24/7, niin syvät vatsalihakset ovat jatkuvasti venytyksessä. Tämä venytys huonontaa verenkiertoa ja ainevaihduntaa kyseisissä lihaksissa, mikä heikentää niitä lisää. Tätä voidaan periaatteessa verrata joillain ihmisillä olevaan huonoon ryhtiin, mikä siis muodostuu ihan samasta syystä, kun ollaan jatkuvasti huonossa asennossa, ja yläselän lihaksisto venyy ja heikkenee, jolloin ne inaktivoituvat ja asento jämähtää.

Korsetti/waist traineri vähentää sitä syviin lihaksiin kohdistuvaa venytystä, jolloin veri kiertää syvissä vatsalihaksissa paremmin, joten jo pelkästään sen takia ne alkavat aktivoitumaan paremmin. Sitten vaan kohdistetulla treenillä vahvistamaan.
Juuri näin :) Tämä ajatus oli lähtökohtana koko meidän tälle dieetille. Minä jouduin syömään offilla noin 7000kcal päivässä ja nyt kun lähdettiin dieetille tiputettiin kalorit noin 5500 kaloriin. Ekan dieettiviikon jälkeen paino mulla oli 104,8kg ja kisapuntari näytti 103,6kg. Tottakai kuten kerroin syklitin "ketoa" ja hh-dieettiä tuonne 6wo asti, mutta hiilareita ei tarvinnut tiputtaa kuin vasta 5wo ennen kisaa ja sekin tehtiin vaan sen takia, että jos sillä saisi lisä efektiä aikaan keskivartalon suhteen. Tähän syklitykseenkin syy oli juuri tuo yllä oleva teksti. Niinkuin tässä puhuttu, niin kokonaisuus koostuu useammasta yksittäisestä asiasta ja olen pyrkinyt vaikuttamaan mahdollisimman monen asian kautta ja jatkuvasti koitan keksiä uusia hyviä juttuja jo toimivien tueksi.

Varmaan löytyy jostain mutta kuinka pitkä Sami olet? Hurjat kalorimäärät! Itsellä välillä tekee tiukkaa jo 4500kcal :D

Vielä palatakseni tähän jo ylikäsiteltyyn aiheeseen, niin yksi seikkahan mitä aika harvoin näkee missään mainittavan on se että kun offilla tulee ...

Mielenkiintoista pohdintaa, tulkintaa ja syy ja seuraussuhteiden asettelua (oikeastaan koko viestisi osalta.) Kaikkein kohteliaimmin haluaisin kuulla, että millä kompetenssilla tai mihin nojaten kirjoittelet?

Kiinnostava aihealue kaiken kaikkiaan, bodauksessa keskivartalo on niin merkittävässä roolissa esteettisyyttä ja illuusiota silmällä pitäen.

Mielenkiintoista pohdintaa, tulkintaa ja syy ja seuraussuhteiden asettelua (oikeastaan koko viestisi osalta.) Kaikkein kohteliaimmin haluaisin kuulla, että millä kompetenssilla tai mihin nojaten kirjoittelet?

Kiinnostava aihealue kaiken kaikkiaan, bodauksessa keskivartalo on niin merkittävässä roolissa esteettisyyttä ja illuusiota silmällä pitäen.

Mun piti tuohon viestin loppuun lisätä, etten ole mikään koulutettu taikka ekspertti aiheeseen liittyen. Eli ihan itse tutkiskeltuna ja hierojilta ynnä muilta kuulleena, ja ryhdin itseltä korjanneena on jäänyt mieleen noita juttuja. Jos meni ihan metsään niin joku aiheesta oikeesti tietävä saa korjata.

Oon itse vahvasti sitä mieltä, että esim. jalkaprässi tehtynä väärällä hengitystekniikalla ja keskivartalon hallinnan lurpahtamisella on yksi merkittäviä tekijöitä vatsan hallinnan menetykseen. Jos mietitte, että moni pidättää hengitystään, kun kelkkaa lähdetään työntämään ylös, ja siihen päälle vielä vatsa päästetään äijämahaksi eli pullahtamaan ja paineistumaan ihan kunnolla. Tämän takia painotan itse ohjauksissa ja omissa treeneissä sitä, että vatsa pidetään kurissa ja uloshengitys alkaa välittömästi siinä vaiheessa, kun työntö lähtee. TämäKÄÄN ei tosin välttämättä koske Samia, koska en ole koskaan nähnyt hänen tekevän prässiä, mutta monilla tuo saattaa aiheuttaa sen vatsan tuen menettämisen vuosien kuluessa.

Minkälaiset makrot sulla on kun syöt 7000 kaloria? Ihan järjetön määrä :D
Mulla menee ateriakerrat, eli monta kertaa syön päivässä valveilaoloajan mukaan. Syön n. joka 3. tunti ja reenin ympärillä vähän tiheämpään, kun tulee jauhoja lisänä.
Todella karkeasti normaalireenipäivä offilla: 1000-1100g hh, 450-500g prot, reilu 100g rasvoja

Harmi että Sami ei ole mikään Some-Sami joka näpyttää joka viikko kuulumisia internettiin. Olis mukava kuulla miten dieetti ja treenit menee,tuo syöminen näkyy ainakin olevan toinen harrastus jos jotain 7000kcla vedetään.

Pelottavaa ku tuomonen mörkö tulee tämmösessä paidassa jossain vastaan :D
EKvhwkd.jpg

Haha :LOL:

Tosiaan jääny kuulumiset nyt vähän vähemmäksi, kun pyrkinyt antaa aikaa perheelle sen mitä tässä nyt jaksanut ja kerennyt treeneiltä yms.

Kisaviikonlopun jälkeen tehtiin aika raju kcal tiputus (n.800kcal) ja koitettu revitellä kuntoa tässä eteenpäin ja vetänyt ukosta mehut aika hyvin pois. Tänään alkoi viimeistelyt kohti Brittejä ja vaaka näytti noin kilon vähemmän, mitä oli samaan aikaan kun valmistauduttiin skl:n kisoihin. Tässä pyöritelty aika paljon eri mahdollisuuksia miten tehdään viimeistelyt tuonne ulkomaille ja koitetaan taas vähän uusia juttuja, niin mielenkiinnolla odotan miten kroppa niihin vastaa. Ideana ainakin kuulostaa toimivaalta mikä edesauttaisi kisa ja lavakondista. Brittien kisa on siitäkin vähän erilainen kuin mitä Suomessa oli, että siellä pitää vähän muutenkin sitä puntaria seurailla, kun painoraja sarjaan on n.102kg, mikä on 1,6kg vähemmän mitä viimeksi näytti puntari.

Treenit on kulkenut kovasta energiavajeesta huolimatta hyvin ja voimatasot ovat olleet nousujohteiset vielä tässä vaiheessa dieettiä ja yhdet kisat jo käyneenä, mikä sekin kertoo, että kropan pitäisi toimia. Huomenna ja tiistaina vielä treenataan ja tyhjennellään kroppaa ja keskiviikkona aletaan freesaan kevyesti kohti kisaa.

Amateur olympian jälkeen kisakausi jatkuu vielä siitä kolmen viikon päähän PCA:n mm-kisoihin, että kyllä tässä saa vielä jonkin aikaa kärvistellä. Jatkostakin ollaan tehty jo alustavia pläänejä ja jos keho palautuu hyvin tästä projektista olisi tarkoitus jatkaa kisaamista taas keväällä.

Back
Ylös Bottom