Salitreeni lisää finnejä?

Löysin hakua käyttämällä about vastaavan threadin punttimimmien puolelta, mutta en täältä yleiseltä puolelta. Jos vastaava thread on jo olemassa, niin siirtäkää tämä vaikka sen jatkoksi.

Elikkäs, oletteko muut huomanneet, että salitreeni lisäisi finnien määrää? Ja etenkin sellaisten syvien, pirun kipeiden paukamien syntymistä esim. yläselkään ja hartioihin?

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään finniongelmaa, ei teininä eikä sen jälkeenkään. Joitakin vuosia sitten vähensin futiksen pelaamista ja aloin käymään tosissani salilla. Samaan aikaan alkoi hartioihin ja yläselkään (ja harvemmin kaulan alueelle) tulla finnejä tai paiseita, jotka usein ovat niin syvällä ettei niihin muodostu edes tyypillistä keltaista päätä. Mutta ne ovat parista päivästä viikkoon ihan perhanan kipeitä, ennen kuin puhkeavat tai kutistuvat pois. Ja jos ne puhkeavat, niin ne ovat täynnä märkää. Ilmeisesti kyse on tulehtuneista mustapäistä tms Jonkin aikaa sitten kävin jopa lääkärillä näyttämässä selkääni, kun niitä oli tavallistakin enemmän, mutta lääkäri totesi vain, että "eihän tämä vielä ole edes paha" En ehkä halua edes nähdä miltä se "paha" tilanne sitten näyttää :hyvä:

Noh, omasta mielestäni riittävän paha, koska välillä ei pysty edes pitämään kyykkytankoa harteilla tai makaamaan penkillä, kun joku paise on juuri sopivassa kohdassa.

Noh, lääkäri määräsi sitten pinnallista antibioottivoidetta, josta ei ollut mitään apua...

Eli onko teillä muilla kokemusta vastaavasta? Ja jos on, auttaako siihen jokin?

Ruokavalio minulla on aika normaali kaikin puolin, lähinnä olen vain lisännyt syömistä massan saamiseksi, sekä lisännyt maitotuotteiden (=pääasiassa rahkan) sekä rypsiöljyn käyttöä jonkin verran. En käytä muita lisäravinteita kuin jotain perus heraproteiinia palkkarin seassa (tyyliin Fast).

Vaiva ei ole mikään hirveän paha, joskin ajoittain sangen ärsyttävä. Finnit/paiseet siis tulevat lähes pelkästään selkään, joten esteettinen haitta on onneksi melko pieni. Eniten minua tässä kiinnostaa se, että voiko salitreeni aiheuttaa tällaista, vai onko kyse jostain ihan muusta? Voimatreenihän ilmeisesti vaikuttaa mm. hormonituotantoon, joten voisiko se olla ainakin osaselityksenä..?

En ole huomannut, ei ole tullu finnejä finnittömään naamariinki.
Eikös joillakin ruuilla/mässyllä/limsalla ole tapana aiheuttaa finnejä ? Itse koen tämän sipsien kanssa, tiä sitte mistä johtuu ku pussin vetäny ja seuraavana aamuna herään siellä on ainaski yksi finnin alku!

Lienee melko yleinen vaiva, syitä esim;

- Hormonitoiminnan muutokset
- Kiihtynyt aineenvaihdunta treenistä ja syömisestä johtuen
- Hikoilun ja sen myötä peseytymisen lisääntyminen
- Maitotuotteet aiheuttavat monille finnejä, etenkin hera
- Bulkkaaminen ;)

Noh, omasta mielestäni riittävän paha, koska välillä ei pysty edes pitämään kyykkytankoa harteilla tai makaamaan penkillä, kun joku paise on juuri sopivassa kohdassa.

Kuulostaa kyllä ilkeältä. Näin alkuun suosittelisin vedenjuonnin lisäämistä ja maito-sekä viljatuotteiden vähentämistä.

Itse olen huomannut että kun kreatiinia käyttää tulee välillä yks kaks tollasta kivuliasta paisetta. Ei onneks sen enempää ja kesäaikaan aurinko kyllä hävittää nekin aika nopsaa. Kaverilla taas heraprotskusta tulee finnejä. Aika yksilöllista taitaa olla.

Hmmh... mut tosiaan ruokavaliossa ei isoja muutoksia ole tapahtunut, koska futaillessakin tuli syötyä hyvinkin samaan tyyliin loppujen lopuksi: normiruokaa jonkin verran proteiinipainotteisesti. Vaikea kuvitella että pari purkillista rahkaa aiheuttaisi tuollaista. Siksi en oikein jaksa uskoa, että tämä johtuisi ruokavaliosta, koska kuitenkin niin radikaali muutos tapahtui noiden paukamien lisääntyessä. Herasta nyt voisin periaatteessa ihan hyvin luopuakin, mutta maitotuotteista tuskin koska ne on vaan niin pirun näppärä ja vaivaton keino varmistaa se proteiininsaanti. Ja viljatuotteita taidan syödä nykyään vähemmän kuin ennen tätä ongelmaa :S

Mutta kiitoksia vastauksista anyway! Odottelen vielä vähän muiden kommentteja ja päätän sitten jaksanko aloittaa jonkinlaisen ruokavaliorempan.

Ja siis mulla tulee noita patteja yleensä vain ihan yksi tai maksimissaan muutama samaan aikaan, eli ei ehkä kuitenkaan niin paha tilanne kuin miltä helposti kuulostaa. Mutta jos sellainen on just sopivassa kohdassa esim. yläselässä, niin kyykyt jää kyllä siltä viikolta helposti väliin :D

Joskus pahimmillaan selkä oli kyllä aika ikävässä kunnossa, sillon ei hirveästi naurattanut...

On tuttua. Sinuna varaisin suoraan ajan ihotautilääkärille joka voi määrätä jonkun sisäisen kuurin sitten. Isoista, syvistä pateista voi jäädä arpiakin.

Pari arpea niistä on jäänytkin. Itseasiassa ihme ettei enemmänkin, mutta onneksi selässä niistä ei juuri ole haittaa. Kasvojen puolelle sit voisi jättää tulematta kyllä :)

Itselläni on vähän sellainen käsitys, että nuo finneihin tarkoitetut antibioottikuurit ovat melko huonosti tehoavia ja kaiken lisäksi niillä on usein aika paljon sivuvaikutuksia, minkä takia lääkärit eivät niitä hirveän helposti määrää. Epäilen, että omalla kohdallani ei vielä olla niin pahassa tilanteessa että sisäinen kuuri olisi tarpeen.

Ja tosiaan ikää minulla on jo siellä 30v kieppeillä, joten ei ehkä muutenkaan ole etiologialtaan ihan samasta ongelmasta kyse kuin mitä nuoremmilla miehillä usein on.

Aknea on täälläpäin. Lääkärille vain ja sieltä määrätään voiteet kun vaan sinnikäästi pyytää. Pirun kalliita voiteita, mutta toimii! ;)

Tuossa iässä tuskin aknea. Tsekkaa ravintoa ja keskustele lääkärin kanssa.

Itselläni niitä finnejä tulee yleensä pidempien taukojen jälkeen kun aloittaa treenaamisen. Häviävät yleensä muutamien viikkojen päästä. Ja finnit tulevat käsiin ja jalkoihin. Selkään jokunen myös. kaiketi tuo johtuu siitä kun tietty alkaa taas syömään enempi ja myös lisäravinteita menee. kait se elimistön toiminta tasottuu alun jälkeen. Voisin arvella myös näin, että jos finnejä on koko ajan niin olisiko tarkistamista siinä että syö hiukan liikaa mitä tarvitsee ja käyttää liikaa lisäravinteita. Kuonaahan nuo finnit sisältävät.

Joskushan suositellaan pitämään tyynyn päällä puhdasta pyyhettä nukkuessa. Sovelsin tätä ja tästä edes oon nukkunut t-paita päällä. Ei oo hirveesti tullu finnejä enään.

Monesti saliharjoittelun yhteydessä maitotuotteiden kulutus kasvaa. Maitotuotteet monesti neutraloivat eri happoja ruoassa, jotka edistävät esimerkiksi ihon kuntoa. Naisten lehtiä lukeneet sekä happo- ja emästasapainoon perehtyneet osaavat selittää tämän paremmin.

Ite pelasin kans futista ja nyt vuos aikaa ku loppu se ja salitreenistä tuli viikottaista, niin huomasin saman homman.
Itellä loppunu sillä, että kun juo vettä vähintään pari litraa päiväs ja hikoilee muutaman kerran viikossa oikein kunnolla niin ei tuu mitään. Salillahan ei siis ainakaan itellä tule mikään kunnon hiki eli paidan sais puristaa kuivaks- niinku esim futikses tai lenkil.

Itse olen huomannut että kun kreatiinia käyttää tulee välillä yks kaks tollasta kivuliasta paisetta. Ei onneks sen enempää ja kesäaikaan aurinko kyllä hävittää nekin aika nopsaa. Kaverilla taas heraprotskusta tulee finnejä. Aika yksilöllista taitaa olla.

Kreatiinista tulle mulle, pirun pahoja vielä.

Kreatiini sellaisenaan aiheutti mullekkin paiseita, hankin pyruvaattia, sitä kuosittanu viikon joten aika näyttää tuleeko siitä sama ongelma.

Myös se että lähden salilta suoraan kotiin, en käy siellä suihkussa. eli hikinen paita on ihoa vasten sen kotimatkan ajan.

Mjoo, unohdinkin mainita että kreatiinia olen pistänyt palkkariin. Tosin sellainen muistikuva minulla on, että noita paukamia tuli jo ennen sitä, mutta voisi kyllä testata sen pois jättämistä näin alkajaisiksi. Siitä on ainakin helppo aloittaa testaaminen :)

mulla oli ennen kans noita hormonaalisia finnejä (eli noita ihonalaisia jättimäisiä punaisia paukamia) leuassa, selässä ja rinnassa. Mutta salitreenin alotettuani ne on vähentyneet huomattavasti. Ehkä keho on nyt löytänyt vihdoin jonkun hormoonitasapainon? :D

Sit alkukesästä ostin jack3dia ja tuntui että siitä alkoi taas kukkimaan, mutta tällä kertaa ihon pinnassa olevia finnejä...no siinähän on kreatiinia että se varmaan selittää.

Kreatiinin käyttö lisää finnien tuotantoa minunkin naamaan. Selässä on silloin tällöin joku yks paise, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Kreahan kerää nestettä paljon, niin liekkö sillä vaikutusta.

Itse en aio kreatiiniä pois jättää, koska treeni on paljon tärkeämpää :D Yritän pitää finnit ja muut kurissa muilla keinoilla :)

Kreatiiniko se sitten on. Ajoittain ilmestyy noita ihonalaisia paiseita ja mietin että mikä vittu siinä on.

En kyllä ajatellut pois jättää, mutta ehkä tietää syyn nyt. Onko todettu että erilainen kreatiini olisi parempi?

Back
Ylös Bottom