Saliohjelma ja muita neuvoja aloittelevalle 16vee tytölle!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Eli olen 16 vuotias tyttö ja päätin aloittaa salilla käynnin. Olen 54kg ja 167cm. Lihaksia mulla ei oo nimeksikään. Neuvoja tarvitsisin ja saliohjelmaa. En näistä jutuista tiedä paskan vertaa joten kaikenlaiset vinkit ja ruokavinkit tervetulleita.

Oot löytänyt oikeelle tielle! Kannattaa nyt ihan aluksi lukea tota FAQ-osiota läpi ihan rauhassa, siellä on ravinnosta ja treenistä paljon tietoa.

Ohjelmaksi voi sopia niin, että treenaat kropan 3x viikossa läpi aluksi.

Joo, elikkäs pakkotoistohan on täynnä tietoa ruokailusta ja treeniohjelmista. Etusivulta löydät FAQ:in (usein kysyttyä), josta voisit käydä poimimassa itsellesi nyt alkuun jonkinlaisen ohjelman. Laita se ohjelma sitten vaikka tähän näytille niin sitä voidaan sitten muokata omien tarpeittesi mukaiseksi.

edit: hidas

kiitosta vain mutta kun todellakin olen niin kämmäri näissä asioissa niin voisiko joku vähän jelppiä että minkälainen treeniohjelma kannattaisi näin nuoren ja pienen tytön tehdä?

repeated sanoi:
kiitosta vain mutta kun todellakin olen niin kämmäri näissä asioissa niin voisiko joku vähän jelppiä että minkälainen treeniohjelma kannattaisi näin nuoren ja pienen tytön tehdä?

Melkein ehdottaisin näin alkuun koko kroppa 2 kertaa viikossa läpi, 4 kertaa viikossa salille eli jakaisit koko kropan lihakset kahdelle päivälle. Lähinnä sen takia, että voisit keskittyä liikeiden oikeaan suoritustapaan/tekniikkaan ja saisit tuntumaa painoharjoitteluun.

Viimeksi muokattu:
Salilla missä käyt, onko siellä mitään henkilöä joka voisi tehdä ohjelmia? Jos on, kannattaa siltä sitten kysyä liikkeitä mitä teet, mutta jos kerta 2-jakoinen ohjelma niin voisi olla esimerkiksi tämmöinen:

Ma: olkapäät, selkä, ojentajat
Ke: jalat, rinta, hauis
Pe: olkapäät, selkä, ojentajat
Su: jalat, rinta, hauis

Otat jotain kokeneempaa hihasta kiinni ja pyydät jelppimään oikeissa suoritustekniikoissa. Kaupallisten salien palveluihin kuuluu yleensä opastus ja neuvonta. Yksinään jos lähtee ilman mitään kokemusta räveltämään niin siitä ei tule lasta ei paskaa, vaikka miten lukisi netistä ohjeita.

repeated sanoi:
Eli olen 16 vuotias tyttö ja päätin aloittaa salilla käynnin. Olen 54kg ja 167cm. Lihaksia mulla ei oo nimeksikään. Neuvoja tarvitsisin ja saliohjelmaa. En näistä jutuista tiedä paskan vertaa joten kaikenlaiset vinkit ja ruokavinkit tervetulleita.
Onnea valitsemallesi tielle. Tuolta pakkotoiston naisten osastolta voisi myös löytyä hyviä neuvoja varsinkin ton ruokavalion suhteen. Jos salillasi on jonkinlaista ohjausta kannattaa sekin käyttää hyväksi. Alussa pitäisi olla joku joka neuvoo paikan päällä jotta liikkeet lähtee heti menemään oikeen. Voit tietysti yrittää myös katsella kanssatreenaajilta miten liikkeet oikeaoppisesti ja terveellisesti tehdään.

Force sanoi:
Otat jotain kokeneempaa hihasta kiinni ja pyydät jelppimään oikeissa suoritustekniikoissa. Kaupallisten salien palveluihin kuuluu yleensä opastus ja neuvonta. Yksinään jos lähtee ilman mitään kokemusta räveltämään niin siitä ei tule lasta ei paskaa, vaikka miten lukisi netistä ohjeita.

Totta, ja voit vain rikkoa paikkas, jos liikkeet teet väärin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Okei. Kiitosta vaan. Täytyy sitten pyytää jotain kokeneempaa kaveria auttelemaan noissa suoritustekniikoissa. Onneksi yks miespuolinen kaveri käy salilla ja myös täälä Pakkotoistossa kirjoittelee.

tee itsellesi selkeät tavoitteet ihan ensin. haluatko lihasmassaa, kiinteytymistä, voimaa vai mitä? kaikkea et voi saada kerralla. sitten sinun pitää laittaa ruokavalio sekä treenisi vastaamaan tavoitteitasi.

kyllä täältä saat varmasti asiallista apua treeniohjelman sekä ravinnon suunitteluun, mutta itse liikkeiden suoritukseen olisi hyvä olla jonkun mukana opettamassa.

voit tehdä esimerkiksi nyt pitkän tähtäimen suunnitelmat: kesäksi kuntoon. ensin lihasmassaa alkukevääseen, sitten kevyttä dieettiä kesään asti. esimerkiksi.

repeated sanoi:

Paha sanoa, mikä kannattaisi mutta laitan tähän malliksi ohjelman, jonka tein vaimolleni (ikää tosin tuplat sinuun nähden, mutta aivan aloittelija kumminkin). Tässä on ollut päätavoitteena niska-hartiasäryn välttäminen ja kevyt kiinteytys. Lisäksi harjoituskerran piti olla lyhyt, kun aikaa ei ole hirveästi käytettävissä, joten liikkeet koitin valita niin, että kaiken saa tehtyä noin 20 minuutissa.

Soutu 10 minuuttia (ihan perussoutulaitteella), tarkoituksena lämmittely ja selkälihasten vahvistaminen.

Pystypunnerrus 2x15
Päänyliveto 2x15
Kyykky käsipainoilla 2x10-15
Hyvää huomenta 2x15
Ranskalainen punnerrus 2x15
Hauiskääntö myötäotteella 2x15
Vatsalihasliike (sit-up, rutistus tms.) 2x max

Kyykyssä on painoina 8 kilon käsipainot, muissa 4 kilon voimatanko.

Tätä on sitten tehty joka kolmas päivä, ja kahdessa viikossa alkoi jo merkittävästi näkyä tuloksia. Tätä tuskin kovin pitkään kannattaa jatkaa, mutta aloittelijalle sopivaa settiä kysyitkin. Tämä ei ainakaan turhaan pistä alussa koville, joten innostus ei ainakaan lopahda liian kovan treenin vuoksi.

Edellä mainittu ohjelma on suunniteltu tehtäväksi kotona varusteina soutulaite, mainitut painot ja lattia. Salilla on luultavasti paremmat varusteet, joten ihan tuota ei ehkä kannata tehdä, mutta on ainakin jokin konkreettinen esimerkki täysin aloittelijan ohjelmasta.

lansive sanoi:
Paha sanoa, mikä kannattaisi mutta laitan tähän malliksi ohjelman, jonka tein vaimolleni

Onhan täällä muuten naisväelle omakin osasto, josta ehkä löytyy paremmin neuvoja. Eipä vain tullut heti mieleen, kun ei itsellä ole sinne asiaa. Tuskin ohjeeni suureksi vahingoksi kuitenkaan ovat.

ite antasin sellaisen neuvon, (vaikka itsekkin alottelija vielä olen) että opettelee perusliikkeet ja kaikki vapaat liikkeet, joissa käytetään käsipainoja ja tankoa. Perusliikkeiden tekniikat kuntoon ja siitä sitten lähdetään hakemaan voimaa/kokoa :)

repeated sanoi:
Jos jollekin tulee vielä mieleen jotain kerrottavaa niin mielihyvin otan ohjeita vastaan. :)

Ihan ekana tuli mieleen, että ei ole mitään naisten ja miesten ohjelmia, eli ihan voi kenen tahansa aloittelijan ohjelmaa lähteä toteuttamaan. Samalla tavalla pitää ne liikkeet opetella kenen tahansa aloittelijan.

Eli ei mitään loitontaja/lähtentäjä treenejä, vaan heti opettelemaan tekniikat myös vapailla painoilla.

Minä itse tekisin ennemmin niin, että ihan perusliikkeillä kroppa 2/3 kertaa viikossa. Eli salilla käytäs se 2 tai 3 kertaa. Ellei sit tosiaan löydä innostusta käydä 4 kertaa ja jaeskelle noita lihasryhmiä. Kyllä aloittelija jaksaa vetää kaikki liihakset yhtenä päivänä, kunhan ei vain käy hifistelee ja tartte haubereille 4 liikettä.

Back
Ylös Bottom