Salimyyttejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KKHS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulle on selitetty, että ns.miesten punnerrukset (polvet irti maasta) SAATTAA haitata naisen hedelmällisyyttää/kykyä tulla raskaaksi. Liittyi jotenkin lantion alueen paineeseen tms. liikettä suoritettaessa.

Mulle on selitetty, että ns.miesten punnerrukset (polvet irti maasta) SAATTAA haitata naisen hedelmällisyyttää/kykyä tulla raskaaksi. Liittyi jotenkin lantion alueen paineeseen tms. liikettä suoritettaessa.

Lupaan tulla kertomaan, jos keksin jonkin kauempaa haetun jutun. :D

Ehkä legendaarisin salimyytti on että ei voi tehdä rintaa/käsiä/jalkoja/mitä tahansa koska huomaamatta niistä kasvaa yli-lihaksikkaat.

Mä oon ymmärtänyt ettei kyse ole heikosta coresta vaan siitä, että se vahvistuu siinä kehityksen mukana. Siihen ei body hommissa tarvis niin panostaa... Mullakin on jotain frendejä, jotka reenaa bodytreeniä valmentajan johdolla eikä siellä kuulemma kuukausiin ole vatsalihasliikkeitä tehty

Kyllä siinä äkkiä on kyse heikosta coresta. Ehkä riippuu yksilöstä ja tehdyistä liikkeistä, mutta kuitenkin. Jos puhutaan pelkästään vatsalihasten koosta / ulkonäöstä niin kaikki epäsuora rasitus saattaa kyllä riittää, mutta voima ei silti aina riitä. Ai mistäkö tiedän? No prkl siitä kun mä olin just tällainen tyypillinen bodari joka ei hirveästi vatsoja tehnyt, mutta vatsalihakset oli silti olemassa. Sittemmin kun on voimanostohommat alkaneet kiinnostamaan enemmän, niin on tullut erittäin hyvin selväksi, että siellä keskikropassa ei ole sitten alkeellisintakaan pitoa vittu yhtään mihinkään. Etukyykyssäkin keskikroppa antautui ensimmäisenä mavesta nyt tietysti puhumattakaan. Nyttemmin kun niihin on panostanut oikein huolella niin alkaa sujua ihan eri tavalla.

Vituttaa asiat mitä menneisyydessä olisi voinut tehdä toisin. Samasta syystä kiroan kaikki perkeleen vetoremmit alimpaan helvettiin. Jos mä saisin neuvoa 16-vuotiasta pöksyä niin sanoisin sille että vatsaa pitää treenata ja siitä pitää tehdä mahdollisimman vahva monipuolisilla liikkeillä, koska siitä ei ole ikinä ainakaan haittaa. Ja vetoremmit kannattaa unohtaa ennen kuin ehdit ensimmäisiä hankkimaankaan. Jos ei ote selkätreeneissä pidä niin treenaa sitä perkeleen puristusvoimaa äläkä homoile minkään remmien kanssa. Vitun apina.

Vituttaa asiat mitä menneisyydessä olisi voinut tehdä toisin. Jos mä saisin neuvoa 16-vuotiasta pöksyä niin sanoisin sille että vatsaa pitää treenata ja siitä pitää tehdä mahdollisimman vahva monipuolisilla liikkeillä, koska siitä ei ole ikinä ainakaan haittaa.

Sama täällä. Pakkiksella asiantuntijat sanoivat, ettei vatsoja tarvitse treenata välttämättä erikseen ni enhän mä niitä sitten hirmusesti tehnyt. Pari kertaa viikossa joku sellanen 200 toiston hapotustreeni (ei mitään järkeä), koska vatsoillehan pitää tehdä niin pitkää sarjaa ku pystyy. :face: Jossain kohtaa löysin voimapyörän, mut sitäkin tein polviltaan ilman lisäpainoa hirveän pitkiä sarjoja (ilman kunnon nousujohteisuutta), koska raskaasta vatsatreenistähän kasvaa sellanen iso, jopa roid gutmainen, keskivartalo.

Myöhemmin sitten voimanostosta innostuttuani mavesta saikin melkein neljänneksen lohkaista maksimiykkösen painoista, jos halusi selkä suorassa olla. Ja edelleen keskivartalo on by far heikoin lenkki.

Vinkkejä vahvan vatsan rakennukselle?

Tää ei oo ehkä ihan oikea ketju sille, mut treenaa monipuolisesti. Itellä on neljää eri keskivartaloliikettä viikossa. Yks jalannostoliike, yks rutistusliike, yks kierto ja yks sivutaivutus. Riittävän kovia sarjoja kaikissa, ts. ei mitään semmosia sadan toiston sarjoja. Ihan samalla tavalla ku mitä tahansa muutakin. Toistot jossain 6–15 välillä ja sarjoja kahdesta viiteen. Tarkoitus on myös kehittyä, joten aina kantsii lisätä painoja, toistoja tai sarjoja – eli volyymia. Tekniikkaan on myös syytä keskittyä, ettei vaan riuhdo miten sattuu.

Omina liikkeinä on tällä hetkellä rutistus taljassa, sivutaivutus smithissä, polvennosto hauiksiin roikunnasta ja venäläinen kierto telineessä.

Mielestäni ärsyttävimpiä myyttejä ovat:
-Leuanveto leveällä otteella ottaa enemmän latseihin kuin kapea ote
-Jullettaminen/"eteenpäin kaatuminen" johtuu keskikropasta
-Kyykky ja mave ovat tehokkaita liikkeitä sixpäkille

Vinkkejä vahvan vatsan rakennukselle?

Joppa antoi hyviä vinkkejä. Lisäisin vielä että etukyykkypidot on yksi parhaista tavoista parantaa vatsalihasten staattista voimaa. Tankoon niin paljon rautaa kuin pystyy etukyykyssä kannattelemaan ja pitää sitä ylhäällä minkä pystyy. Tarkoitus ei ole nojata taakse, koska se vie paineen pois keskikropalta vaan olla suorassa ja pitää asento kasassa keskikropan lihaksilla. Sillä ei ole siis tarkoitus kyykkäillä. Noi rutistukset taljassa on hyviä, samoin kuin jalannostot roikkuen, mutta en mä unohtais ihan tavallista vatsapenkkiäkään kunhan siinäkin pyrkii nousujohteisuuteen ja käyttää lisäpainoja. Itse löysin sen uudestaan jokin aika sitten. Samoiten voimapyörä on ihan hyvä kunhan siinä pyrkii myös nousujohteisuuteen ja alkaa tekemään suorin jaloin kun vain pystyy. Kun tekee voimapyörässä sarjaa suorin jaloin niin ei se keskikroppa ihan hirveän heikko voi olla.

Tuossa mainittiin että sarjoja kahdesta viiteen ja se nyt tietysti riippuu treenitiheydestä. Mulla on tällä hetkellä vähän enemmän sarjoja ja teen 8-12 sarjaa kaksi kertaa viikossa. Tämä siksi kun se tuntuu toistaiseksi pelittävän. Mun on pakko panostaa keskikroppaan vähän enemmän että saan sen vielä joskus sille tasolle millä sen pitäisi olla. Paljon on jo kehitystä tullut mutta paljon on vielä matkaakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noi rutistukset taljassa on hyviä, samoin kuin jalannostot roikkuen, mutta en mä unohtais ihan tavallista vatsapenkkiäkään kunhan siinäkin pyrkii nousujohteisuuteen ja käyttää lisäpainoja. Itse löysin sen uudestaan jokin aika sitten.

Tuossa mainittiin että sarjoja kahdesta viiteen ja se nyt tietysti riippuu treenitiheydestä. Mulla on tällä hetkellä vähän enemmän sarjoja ja teen 8-12 sarjaa kaksi kertaa viikossa. Tämä siksi kun se tuntuu toistaiseksi pelittävän. Mun on pakko panostaa keskikroppaan vähän enemmän että saan sen vielä joskus sille tasolle millä sen pitäisi olla. Paljon on jo kehitystä tullut mutta paljon on vielä matkaakin.

Joo siis tossahan oli vaan mulla tällä hetkellä olevat liikkeet. Ihan perus rutistus vatsapenkissä lisäpainoilla – niin kuin moni muukin – on todella hyvä liike. Ja totta, sarjamäärät tietysti vaihtelevat vähän, mutta ajatus oli se, että vatsojakin treenataan ihan saman tapaisilla sarjamäärillä kuin mitä tahansa muutakin. 2–5 sarjaa oli siis per liike – yhteensä se tarkottaa mun kohdallani käytännössä 5–10 sarjaa per treenikerta (joita siis on kahdesti viikossa).

Ärsyttävin myytti; Vatsalihaksia voi treenata vaikka joka päivä ja jos on sixpack niin on salin/läänin kovimmassa kunnossa.

Parilliset toistomäärät ovat tehokkaampia kuin parittomat. Vrt. 6,8,10 <-> 7,9,11 toistoa. Ainoat hyväksyttävät parittomat määrät ovat 1, 3, 5, 15 (ja 21 jos tekee hauiksia).

-Syväkyykky tuhoaa poikkeuksetta polvet
-Jos aloittaa salilla käymisen ennen kuin täyttää 15v, pituuskasvu ei ylitä 150cm
-Isot lihakset = pieni älykkyysosamäärä

Ja sokerina pohjalla... erään tietyn Espoolaisen kuntosalin saunasta saa pallisilsan ja hyppykupan. Muistaakseni jutun pani alulle henkilö, joka ei halunnut tyttöystävänsä tietävän hänen aktiivisesta hyppelystä vieraiden naisten sängyissä :)

OT

...etukyykkypidot on yksi parhaista tavoista parantaa vatsalihasten staattista voimaa. Tankoon niin paljon rautaa kuin pystyy etukyykyssä kannattelemaan ja pitää sitä ylhäällä minkä pystyy. Tarkoitus ei ole nojata taakse, koska se vie paineen pois keskikropalta vaan olla suorassa ja pitää asento kasassa keskikropan lihaksilla. Sillä ei ole siis tarkoitus kyykkäillä.

Saanko kysyä vielä tarkennusta? Tässä siis ollaan kyykyn yläasennossa staattisesti?

Lisäproteiinista, eli "mömmöistä" saa syövän ja ne tuhoaa sisältäpäin pikkuhiljaa :D Useimmiten vanhan kansakunnan suusta kuultua..

Back
Ylös Bottom