SUPERCARB 1kg -40%

Salilla tänään (kokemuksia, fiiliksiä, kysymyksiä ym.)

Ajattelin, että voisiko aloittaa tällaisen ketjun, jossa voisi kertoilla ja kysyä erilaisia juttuja siitä, mitä viimeksi on salilla tehnyt, huomannut tai miettinyt. Iloisia asioita, edistymistä, haasteita, kysymyksiä ym. En oikein esim. tuota treeniohjelmat-ketjua enää kehtaa kuormittaa kyssäreillä, eikä toisaalta joka pikkuasiasta omaa ketjua viitsi avata.

Minulla tänään:
- voimatasot laskeneet varsinkin kyykyissä. Lienee lepoviikon paikka, vaikkei millään malttaisi. Tein tänään kyllä kaikessa vain 10 toistoa aiempien 15 sijasta, tuntui hyvältä. Penkkipunnerruksessa sain lisätä 2,5 kg lisää, kiva, siinä voimat kasvaa selvästi.
- aloitin leuanvetojen harjoittelun, tein neljä negatiivista leukaa. Ei tule olemaan helppoa... ;)
- sali oli yllättäin sunnuntaiaamupäivänä täynnä naisia, ei yhtään miestä. On se pienikin tervehtiminen suomalaisille tuskaa, voi että on vaikeaa... Hemmetti miten introverttistä porukkaa.
- jee, nyt meni sjmv:t hyvin, maltoin keskittyä ja tehdä rauhassa, selässä ei tuntunut yhtään pahalta eikä tullut kipuja
- minusta tuntuu, että yläkroppa kehittyy paljon reisiä ja peffaa nopeammin. Tuntuu, ettei reisi paksune juuri lainkaan. Kyykkyä teen naurettavan pienellä painolla (15 kg), kun ei vaan jaksa enempää. Ylätaljaa 35 kg:lla. ovatko suhteet ihan oudot? Vinkkejä?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
- minusta tuntuu, että yläkroppa kehittyy paljon reisiä ja peffaa nopeammin. Tuntuu, ettei reisi paksune juuri lainkaan. Kyykkyä teen naurettavan pienellä painolla (15 kg), kun ei vaan jaksa enempää. Ylätaljaa 35 kg:lla. ovatko suhteet ihan oudot? Vinkkejä?

No ei ne oudot ole, mutta on sulla kyllä todella paljon enemmän voimaa yläkropassa kuin alakropassa. Mulla on kyykky ja alatalja suurinpiirtein samoissa painoissa, ylätaljassa joitakin kiloja vähemmän. Yleensä naisilla on yläkroppa merkittävästi heikompi kuin alakroppa.

Voisi auttaa, jos panostaisit alakropan liikkeissä oikein huolella hitaaseen laskeutumiseen ja reippaaseen ponnistukseen ylös?

No ei ne oudot ole, mutta on sulla kyllä todella paljon enemmän voimaa yläkropassa kuin alakropassa. Mulla on kyykky ja alatalja suurinpiirtein samoissa painoissa, ylätaljassa joitakin kiloja vähemmän. Yleensä naisilla on yläkroppa merkittävästi heikompi kuin alakroppa.

Voisi auttaa, jos panostaisit alakropan liikkeissä oikein huolella hitaaseen laskeutumiseen ja reippaaseen ponnistukseen ylös?
Kiitos vastauksesta. Olen kyllä vastikään lisännyt aika lailla painoa ylätaljaan ja kyykkyyn en. Saattaahan tuo jalkojen väsy nyt johtua siitäkin, että olen ruvennut vastikään käymään salilla 3 krt viikossa entisen kahden sijaan, joka kerta samalla 1-jakoisella ohjelmalla, ja lämmittelyineen sarjoja tulee neljä kyykkyyn. Ehkä ne jalat ei vain palaudu, vaikka eivät kipeitä ole. Tai sitten yläkroppaa on helpompi (ja kivempaa) haastaa, kun tekniikka on helpompi pitää kunnossa. Toisaalta nyt on lepoviikon aika. Mutta tosiaan yläkroppa lienee vahvempi. Muistan nuorena kun ammoin kävin salilla, sama juttu silloin, jalat junnasi ihan samannäköisenä ja yläkroppa kasvoi, vaikka muistaakseni silloin tein kyllä jalkaprässiä paljon isommilla painoilla. Pitää vaan tehdä enemmän töitä jalkojen kanssa ja hakea paremmin tuntumaa.

Tänään oli loistava treenipäivä! Leuat meni kevyemmin mitä pitkään aikaan, ja muukin treeni kulki nätisti. Juuri tän fiiliksen takia salilla on ihana käydä. <3

Kiitos vastauksesta. Olen kyllä vastikään lisännyt aika lailla painoa ylätaljaan ja kyykkyyn en. Saattaahan tuo jalkojen väsy nyt johtua siitäkin, että olen ruvennut vastikään käymään salilla 3 krt viikossa entisen kahden sijaan, joka kerta samalla 1-jakoisella ohjelmalla, ja lämmittelyineen sarjoja tulee neljä kyykkyyn. Ehkä ne jalat ei vain palaudu, vaikka eivät kipeitä ole. Tai sitten yläkroppaa on helpompi (ja kivempaa) haastaa, kun tekniikka on helpompi pitää kunnossa. Toisaalta nyt on lepoviikon aika. Mutta tosiaan yläkroppa lienee vahvempi. Muistan nuorena kun ammoin kävin salilla, sama juttu silloin, jalat junnasi ihan samannäköisenä ja yläkroppa kasvoi, vaikka muistaakseni silloin tein kyllä jalkaprässiä paljon isommilla painoilla. Pitää vaan tehdä enemmän töitä jalkojen kanssa ja hakea paremmin tuntumaa.

Miten treenaat jalkoja? Teetkö jaloille muita liikkeitä kuin kyykyn? Itselläni taas jalat kerää herkästi massaa sekä läskiä että lihasta. Mulla ylätaljassa ja kyykyssä samat painot ja alatalja menee 5-10kg isommilla painoilla kuin ylätalja ja kyykky.

Miten treenaat jalkoja? Teetkö jaloille muita liikkeitä kuin kyykyn? Itselläni taas jalat kerää herkästi massaa sekä läskiä että lihasta. Mulla ylätaljassa ja kyykyssä samat painot ja alatalja menee 5-10kg isommilla painoilla kuin ylätalja ja kyykky.
Takakyykky, reidenojennus, sjmv (max sarjapaino nyt 25 kg). Tämä siis nyt alussa ekassa ohjelmassa, käynyt salilla vasta alle 2 kk. Olen aina ollut vähälihaksinen, synnyin todella pienenä keskosena, olin aivan surkean alipainoinen (46-50 kg)kolmikymppiseksi asti ja vieläkin laiha (171 cm 57 kg). Puhdasverinen pitkän matkan kestävyystyyppi. Toki jaksaisin painavammalla painolla kyykkyä, mutta sitten helposti polvet alkaa heilua ja toistot vähenevät. Onhan yläkroppanikin laiha, mutta jos jännittää kädet näkee, että tulosta on tullut, varsinkin takaa katsottuna.

Aion kyllä lepoviikon jälkeen laittaa lisää painoa ja ruutia kyykkyyn, kun kerran muutkin painot nousee. Läski mulle tulee hetkessä mahaan pienestäkin ylisyömisestä.

BonyMoronie: Jos teet 3 x viikossa samalla treenikerralla kyykyn, reidenojennuksen ja sjmv:n niin jaloilla voi tehdä aluksi kyllä aika tiukkaa palautua etenkin jos aina mennään sataviis lasissa treeneissä.

Kun olen itse panostanut 1-jakoisella ohjelmalla jalkojen kehittämiseen, niin palaudun selvästi paremmin jos painotan jalan eri osia eri kerroilla. Eli mulla on pakaroita painottava kerta (kyykky+prässi), etureisien kerta (askelkyykyt kävellen + boksikyykky) ja takareisien kerta (bulgarialainen askelkyykky ja sjmv 1-jalkaversiona).

Jos haluat tähdätä jaloilla lihaskasvuun, niin 6-12 toiston mittaiset sarjat on useimmiten tehokkaampia kuin 15 toiston sarjat. Esimerkiksi kyykyssä 15 toistoa on jo kuitenkin aikamoinen koetus, ja käytettävä treenipaino tipahtaa sen takia helposti hyvin alhaiseksi. Itse tykkään kyykätä useimmiten 6-8 toiston sarjoilla; joskus teen vaihtelun vuoksi 10-12 toistoa pitkiä sarjoja tai 3-5 toiston voimaa kehittäviä sarjoja, mutta ne ovat harvinaisempia.

BonyMoronie: Jos teet 3 x viikossa samalla treenikerralla kyykyn, reidenojennuksen ja sjmv:n niin jaloilla voi tehdä aluksi kyllä aika tiukkaa palautua etenkin jos aina mennään sataviis lasissa treeneissä.

Kun olen itse panostanut 1-jakoisella ohjelmalla jalkojen kehittämiseen, niin palaudun selvästi paremmin jos painotan jalan eri osia eri kerroilla. Eli mulla on pakaroita painottava kerta (kyykky+prässi), etureisien kerta (askelkyykyt kävellen + boksikyykky) ja takareisien kerta (bulgarialainen askelkyykky ja sjmv 1-jalkaversiona).

Jos haluat tähdätä jaloilla lihaskasvuun, niin 6-12 toiston mittaiset sarjat on useimmiten tehokkaampia kuin 15 toiston sarjat. Esimerkiksi kyykyssä 15 toistoa on jo kuitenkin aikamoinen koetus, ja käytettävä treenipaino tipahtaa sen takia helposti hyvin alhaiseksi. Itse tykkään kyykätä useimmiten 6-8 toiston sarjoilla; joskus teen vaihtelun vuoksi 10-12 toistoa pitkiä sarjoja tai 3-5 toiston voimaa kehittäviä sarjoja, mutta ne ovat harvinaisempia.

Kiitos paljon vastauksesta. Tuota vähän aavistelin, että tulee liikaa. Menen noin kuukauden puolentoista päästä päivittämään ohjelmaani, noita varmaan sitten muutetaan enemmänkin. Sitä ennen voisin vieläkin lyhentää tosiaan toistomääriä per sarja. Ja vaikka tehdä vain kaksi kertaa viikossa kyykkyä ja reidenojennuksia. Sjmv tuntuisi menevän ihan hyvin, sitäkin voisi tehdä kuitenkin kaksi tai kolme, joista yhden viikossa kevyemmin tms.

Kummallista kyllä, lihakseni eivät nykyisin kipeydy juuri lainkaan, varsinkaan sen jälkeen kun aloin ottaa BCAA:ta (3 tl/p). Sekin tukee ehkä päätelmää, että liian pitkät sarjat liian kevyillä painoilla? Sen vuoksi palautumisen arviointi on haastavampaa ehkä. Heraa en valitettavasti voi käyttää, se varmaan tehostaisi lihaskasvuakin. No, eiköhän tämä tästä, pitänee vain tehdä harvemmin ja kovemmin, luulen ma. Kärsimätön kun olen ja vähän hävettääkin nämä tikkujalat... Hyvässä alussa kuitenkin ollaan ja on sitä lihastakin tullut kuitenkin ja läskiä lähtenyt.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Tänään vihdoin viikon täyslevon jälkeen salille, ihanaa! Viikon aikana sainkin aikaan pienet satulalaukut ulkoreisiin ja lisää rasvaa navan alle, vaikka vähensin syömistäkin hieman :(. Ja ehkä se salioppaan neuvo vähentää rasvaa ei vain sovi minulle. En minä mitään varsinaista voimatasojen nousua huomannut lepoviikon jälkeen. Rupesi vaan niin ketuttamaan tämä hidas kehittyminen ja tikkureidet, että iskin jokaiseen mahdolliseen paikkaan lisäpainoa sarjoihin, tein lyhyempiä sarjoja ja enemmän voimien äärirajoilla. Hyvä fiilis nyt!

Vaikka en ole anorektikko, tosin aivan liian laiha silti, niin on minussa sellaista vatsaläskien kammoajan vikaa. Ja sinne tulee sitä läskiä hetkessä. Ehkä vain pitäisi oikeasti nyt vain uskaltaa syödä paljon, vaikka mielestäni syönkin jo, tuli läskiä mahaan tahi ei. Päätin myös jättää Omron vaa'an rauhaan, sen rasvaprosenteista ei tule kuin paha mieli... Mittanauhaakaan nyt joka päivä tarvitse.

Eilen katselin vip-puolella naisten kuvia. Voi hyvä tavaton miten upeita daameja! Ja hienoja muutostarinoita. Rupesi tosissaan oma laihuus ja tikkujalat ja -kädet nolottamaan... No, perkele, täältä tullaan! Nyt mä rupeen reenaamaan! :puntti:

Viimeinkin salille melkeen parin viikon tauon jälkeen. Kiireisin työrupeama takana, ja pääsee keskittymään jälleen salihommiinkin. Kyllä oli mahtava treenata! Vähän pelotti tauko, että kuinka mahtaa painojen käydä. Turha pelko, ei tarvinnut laskea vastusta missään kohtaa. Päinvastoin.

Ruokavaliota pitää kyllä tarkkailla kriittisin silmin. En tiedä mikä ihme turvottaa, mutta eilisestä illasta asti ollut maha taas sennäköinen kuin raskaana olisin. Ellen paremmin tietäisi niin menisin mahaani katsellessa itsekin halpaan! Ei kai auta kun kokeilla eri vaihtoehtoja sulkemalla juttuja pois yksitellen. Laktoosi se ei ole kun kerta laktoosittomalla olen jo valmiiksi. Ärsyttävää. Jos jollain on jotain vinkkejä/ehdotuksia niin antaa tulla vain :(

^^ minulla sama turvotusongelma jo vuosia. Aiemmin johtui vehnästä ym. sekaisin olevasta elimistöstä. Nyt luin netistä jostain, että hiilihappojuomat turvottavat, joten jätin kokonaan juomaksi käyttämäni vichyn pois. Huomattava ero! Enää en ota ennen salia myöskään soija- tai herneproteiinia, nekin turvottavat runsaasti.

Jostain luin, että myös xylitoli ja muut keinotekoiset makeutusaineet voivat turvottaa. Googlella löytyy monenmoista vinkkiä.

EDIT: käytätkö jotain palautusjuomaa? Se voisi myös olla syy.

Kokeilin ekaa kertaa kyykkyä ilman smithiä 40kg:lla ja sehän menee yllättävän kevyesti, enemmänkin olisi siis voinut painoa laittaa, mutta en uskalla urheilla ilman varmistajaa...

Salilla oli eilen noin parikymppinen hoikka, urheilullinen nuori mies, mutta lihasta ei paljoa vielä ollut. Arvelin melko aloittelijaksi ja olin salaa hieman tyytyväinen, kun hänen jäljiltään löytyi pienempiä käsipainoja (4 kg) kuin minulta, heh heh (lapsellista...) :nolo: No, mutta vaikutti siltä että tämä tyyppi ei ollut koskaan käynyt läpi liikkeitä kenenkään asiantuntijan kanssa. Takakyykyssä hänen polvensa liikkuivat hirveästi eteenpäin, ja lopussa vielä kantapäät nousivat ainakin kolme senttiä?! Eikös tuo jo ole aika vaarallistakin, vai onko se joku tekniikka josta en vain tiedä? Penkkipunnerruksessa hän meni penkille niin, että tangon ollessa vielä telineessä tanko oli leuan kohdalla tai alempana. Ja punnerrus siten tehtiin reilusti olkapäiden edessä, joten eipä ihme, ettei niitä montaa noussutkaan. Sääli, kaveri vaikutti tosi motivoituneelta ja ahkeralta treenaajalta. Olin kyllä iloinen, että itse hommasin asiantuntijan tekemään ohjelman ja näyttämään liikkeet, ja kävin jo kerran tässä kertaamassakin asioita ja kyselemässä mm. ruokavaliosta lisää.

:offtopic:
Kiitokset vinkeistä :)

EDIT: käytätkö jotain palautusjuomaa? Se voisi myös olla syy.

En viimeaikoina mitenkään säännöllisesti. Pitää kokeilla jättää pois noita kuplajuomia ja keinomakeutuksia, vois olla vaikutusta. Paprika ja sipuli voi olla kanssa, pitää vähän tutkailla asiaa.

Hiton hyviä treenejä ollu tällä viikolla :) vaikka palautuminen onkin jälkijunassa, niin ei menoa haittaa!

Vaihdoin 2-jakoisen treenin puolen vuoden jälkeen nyt 4-jakoiseksi, jonka itse suunnittelin (olen ylpeä itsestäni, ensimmäinen oma suunnitelema treeniohjelma :D )
Nyt vuoden tavoitteellisen salilla treenaamisen jälkeen alkaa tuntumaan, että alan ymmärtämään kunnolla asioita mm. progressiot, tekniikat, salijako yms. salisalat ;) onneksi tässä lajissakin kehittyä voi aina, monen vuosikymmenenkin jälkeen ja koskaan ei ole "valmis".

Huomasin myös, että tämä voimapainoitteinen treenaaminen soveltuu minulle paremmin, kuin volyymi. Kevään hinkkasin volyymillä ja hioin tekniikoita kuntoon, nyt sitten lisäillään rautaa, tehdään lyhyemmillä sajoilla ja pistetään kunnon tavotteet. :puntti:

Treeni meni hyvin, vaikka ehkä hieman hitaalla kävin.. Aamupalasta pääs vierähtäämään vähän liian pitkä aika niin ei ollut tehot ihan kohdillaan, mutta hiki tuli piruvie! En vaan uskalla kyykyssä pistää tankoon enempää kuin 40kg, vaikka tiedän että enemmänkin menisi, kun tuolla menee 2x10 sarjoja ja enemmänkin.. Smithissä teen mutta jostain syystä en vaan saa iskettyä niitä painoja siihen!

Mutta silti, jalkapäivä on rakkautta! Voisin vaan treenata alakroppaa mut se ei vaan jostain syystä mene niin..

Pitäis oikeasti syödä kunnolla ennen treeniä. Tehot ei olleet ihan yhtä hyvät kuin viime kerralla. Mutta tuleehan sitä vaihtelua luonnostaankin. Saa nähdä mitä alaselkä sanoo tämän jälkeen, ollut kummallisia kipuja, nyt tein sjmv:n 5 kg pienemmällä painolla.

Mutta hyvä tavaton sentään, että salilla oli (minulle) uusi, aivan luvattoman komea nuori mies... :rolleyes:. Tuollaiset pitkäkiharatukkaiset, Johnny Depp-Jeesus-Rasputin -tyyppiset tummat upealuustoiset hoikanlihaksikkaat hippimiehet ovat vanhallekin ihan liikaa... Sitten se vielä vaikutti tosi rennolta, hauskalta ja kivalta tyypiltä, meinas multa pokka pettää jos oli sen kanssa samassa tilassa, rupes vaan naurattamaan jos sekin hymyili... Harvinaista minulle hämmentyä jostain tyypistä. Olin ihan varma, että ei voi olla paikallisia maajusseja, mutta niin se vaan jostain (kai) viljelykoneista jutteli kaverilleen, pohti jotain miten kehittäis jonkun systeemin. Luova ja fiksukin ilmeisesti siis. Voi hitto, siinä on jollekulle varsinainen namupala ;). (Ei, en ole mikään puuma, mutta tuo nyt vaan oli vähän liikaa... :kuola:)

Suositut

Back
Ylös Bottom