Meta title: 🤣 Salikomediaa? – kun rauta, egot ja arjen sekoilut muuttuvat tahattomaksi stand-upiksi
Meta description: Keskustelua salien koomisista hetkistä, mokista, tyypeistä ja legendoista – kaikki ne jutut jotka naurattaa vielä vuosien päästä.
noh ite teen niin että lihakset lämpimäksi perus ~20-40-60kg pitkien sarjojen pumppailulla, sitten kympin korotuksilla hermoston herättelyä lyhyillä 1-3 toiston sarjoilla työsarjapainoihin asti (~100). Mitä korkeemmaks sarjapainot tulevaisuudessa menee, sitä enemmän aion tehdä itse lämmittelyä, esim 20-40-60-80 ennen hermoston herättelysarjoja. En suinkaan vähentää. Tämä esimerkki siis penkistä. Tehköön muut miten lystää mutta luotan itse tähän :p Tää ei oo oikeen salikomediaa niin en jankkaa enempää. Jotta tää posti olisi ontopic, kerrottakoon että multa pääsi salilla tänään pieru.
Ei se lämmittelyn tarve vähene. Se paino jota pystyy heiluttelemaan lämmittelyn omaisesti vaan kasvaa siinä kun voima kasvaa. Itse teen 3-4 sarjaa lämmittelyksi kympin korotuksilla niin että vikasta lämmittelystä lyödään 10 kiloa lisää ja sitten ollaan ekassa "työsarjassa". Jos mä aloitan ton rallin 60 kilosta ja päädyn sataseen niin eikö se ole sama asia jos kaveri alottaa tangolla ja päätyy 60 kilon sarjapainoihin? Jos ei niin miksi?
Tanko (20 kiloa) on kolmasosa 60 kilosta. 60 kiloa on 60% 100 kilosta. Sama asia olisi jos aloittaisit lämmittelyn 30 tai 35 kilolla.
Itseäni aina naurattaa kun kyykkytankoon lastataan ainoastaan 1.25 kg:n kumipäällysteiset kiekot. Iso tanko + minikiekot on jotenkin koomisen näköinen yhdistelmä.
Heh, tervetuloa nauramaan, saatan tehdä juurikin näin ens kerralla, ehkä laitan 2,5 tai jopa 5kg kiekot, jos oikein innostun. En oo ennen kyykännyt painojen kanssa, koen turvallisemmaksi testata tekniikan pitävyyttä pienillä painoilla ensin, oon varmaan hullu.
Kävelin erään kanssatreenaajan (mies) takana seuraavalle treenipaikalle, kun huomasimme edessämme n. 10 m päässä erään kauniimman puolen tyttösen venyttelevän haarat auki niin, että pienen hameen alta näkyi pinkit alushousut kuin hametta ei olisi ollut olemassakaan. Ei tässä mitään, mutta edellä oleva jäi näkyä katselemaan ja kävelin vauhtia hidastamatta suoraan häntä päin..
Ei tarvinnut pyydellä anteeksi, kun molemmat tajusi tapahtuneen..

No voi herranen aika sentään, onhan se nyt selvää että on vähän eri asia lämmitellä tangolla jos penaykkönen on sen 80 kiloa tai sitten lämmitellä 80 kilolla jos penaykkönen on 140 kiloa. Jos mies painaa vaikka reilu 100 kiloa niin tollanen 80 kg penaus on jo melko lähellä punnertamista maassa. Lämmitteleekö joku ennenkuin punnertaa?
Kyllä näin on mitä punnerruksiin tulee. Ja lämmitteleekö joku salin ulkopuolella jos pitää nostaa vaikka 70kg laatikko autoon? Kun kojootti jahtaa kanaa viidakossa niin kelaako se et v*u kun ei tullut lämmiteltyä? Eipä sillä, uskon itse hyvään lämmittelyyn jos vaan mahdollista, ja penan aloitan aina pelkällä tangolla, seuraavaksi 40-50kg yleensä.
Eilen tukevahko vanhempi mies oli ilmiselvästi ekaa kertaa paikallisella salilla. Siihen malliin kiersi laitteita ja mietti missä jotain tekisi. Kyllä se parit sarjat joissain laitteissa sai tehtyäkin. Huvittavaa ei ollut se että sarjojen välissä veti varjonyrkkeilyä peilin edessä. Vasta kun sarjojen välissä alkoi lähteä jonkun sortin uramavaa peiliä päin niin vähän hymyilytti. Ei pidä luulla ettei kukaan näe, pitää TIETÄÄ ettei kukaan näe.

Iskä, poika n. 5v ja ilmeisesti isän uus naisystävä tuli salille, isi opastaa naista ja jotain pientä flirttiäkin on, poika loikkii laitteelta toiselle muka tietäen mitä milläkin tehdään ja huutaa topakasti kovaan ääneen "Iskä! Me tultiin tänne treenamaan eikä höpöttelemään!" Täysinäinen sali, kaikki repee nauramaan, kevyt puna nousee iskän ja naisystävän poskille

Salikomediaa nää lämpöjen haut ei ole nähnytkään, mutta laitetaan silti oma näkemys:
Rintapäivänä ennenkö penkkiin ensimmäisenä liikkeenä koskenkaan:
Fillari 5min
Käsien pyörittelyä ja keppijumppaa 5min
Kuminauhajumppaa kevyesti kiertäjäkalvoille ja olkapäille joku 4-5 kevyttä 10-15 sarjaa
Penkki:
2x10x20 kapea/leveä ote
2x10x50 jalat penkillä
1x10x60
6x80
6x100
6x120
Ja avot, kroppa lämmin ja paikat tuntuu hyviltä ja voi alkaa työskenteleen 130-160 työpainoilla.
Itse jos alottaisin penkkailun 80kilolla, niin tuntuis vaan turhan jönkölle alotus, kevyempi startti hyvillä lämmöillä
on vaan paljo kivempaa ja pysyy paikat paremmin kunnossa kuin kylmiltään nostelu..
Oma kokemukseni on kun nuorempana oli liikaa intoa, eikä malttia niin kylmiltään alettiin tekeen liian isolla painolla,
ja 1vuosi olkapäänkuntoutusta riitti oppimääräksi siihen että aina kunnon lämmittelyillä homma toimii ja paikat pysyy kunnossa..
Omalla salillani käy harvakseltaan treenaamassa harmaahiuksinen italiaano, jolle olen antanut koodinimeksi Mr.Yellow.
Kaverilla on keltaiset asicsin treenigengät, keltaiset sukat, keltaiset mikrosortsit, keltainen t-paita, kelteinen treenikassi ja sama kattaus nyt 2v putkeen.. toki asiallisesti useampaa eri keltaista treenipaitaa
päällään käyttäen mutta kuitenkin, jonkinlaista orastavaa lempivärisävyynsä kiintymystä tuossa täytyy olla taustalla.. Ja tää ei ollut pilkkaa - mutta mielestäni tuo alkaa olemaan jo kohtuu koomista!

Kyllä näin on mitä punnerruksiin tulee. Ja lämmitteleekö joku salin ulkopuolella jos pitää nostaa vaikka 70kg laatikko autoon? Kun kojootti jahtaa kanaa viidakossa niin kelaako se et v*u kun ei tullut lämmiteltyä? Eipä sillä, uskon itse hyvään lämmittelyyn jos vaan mahdollista, ja penan aloitan aina pelkällä tangolla, seuraavaksi 40-50kg yleensä.
No niinpä. Usein vaan sitä penkkiä lämmitellään ja nussitaan tyhjällä tangolla se 1/2 tuntia, mutta monessa muussa liikkeessä ladataan suoraan sarjapainot. Toki pena loukkaantumisherkkää touhua kylmiltään on.
Tästä muistui mieleen, että mä bongasin kerran salilta vanhemman rouvan, jolla oli puolen litran muovinen viinapullo juomapullona. Tai ainkin toivon, että siellä oli vaan vettä. Jotenkin ei vaan istu mun järkeen että ottaisin viinapullon juomapulloksi, vaikka reikä se on rinkelilläkin..
Tossa olis tyyliä! Kossupullo juomapullona!
- - - Updated - - -
miks on? miks lihaksen lämmittelyntarve vähenee sen kasvaessa? tosissani kysyn, haluan tietää jos näin on. Kaikki tietämäni alan valmentajat (rippetoe, poliquin, tate yms) kuitenkin neuvoo että aina tyhjällä tangolla alotetaan
Yli 200 penkkasin, yli 300 kyykkäsin ja aina lämmittelyt aloitin pelkällä tangolla.
Eilen reenin loppupuolella aloin ihmettelemään, kun ihmisiltä tulee outoja katseita. Syy selvisi pukuhuoneessa. Pershiki oli jättänyt hyvin näkyvän raidan housuihin. Ei vaaleita kollareita salille enää ikinä.
Kerran salilla voimapyörällä rullaillessa alkoi allekirjoittanutta hieman nolottaa. Ensimmäiset setit rullailtiin polviltaan, kunnes päätin sitten siirtyä viimeisen setin vääntämään suorin jaloin kun niin kevyesti homma sujui. Siinä puristaessa sitte pääsi sitten suht hyvillä desibeleillä pieru ja hetken jo mietin jätänkö sarjan siihen. Miehekkäästi hoidettiin sarja loppuun, poker face (luonnollisesti) ja pukkariin. Onneksi oli viimeinen liike niin ei tarvinnut jäädä vielä punastelemaan salin puolelle :dance: Vieressä tytöt kuuli ainakin sen ilmeistä päätellen :D
Keskustelu noista lämmitelypainoista ja -sarjoista saa ainakin mun vatsalihakset kipeeksi uskomattomasta nauramisen määrästä. Varmaan muillakin. NOT. Varmaan löytyy omat osiot lihasten lämmittelyille täällä kun jaksaa oikein ahkerasti etsiä.
Meillä menee salista ovi ulos, pukuhuoneeseen ja liikuntasaliin. Tultiin sitten kaverin kanssa salille ulko-ovesta ja huomattiin, että sali on tyhjä. Mentiin sitten pukuhuoneeseen ja puhuttiin siellä sitten näitä perus naisjuttuja oikein urakalla, olen 21 ja kaveri 20. Siinä sitten kun oikein vauhtiin pääsee, niin juttu nyt on sellasta liioiteltua ja tahattomalla tavalla naisiakin halventavaa, lisäksi hirveän kovalla äänenkäytöllä ja likaisella naurulla. Saatiin sortsit ja muut liikuntakamat päälle ja tultii salille. Liikuntasalista oli tullut jotain taitoluistelijoita siihen oven nurkille ja katsoivat meitä aika hämmentävällä ilmeellä. Hävetti kyllä aivan vitusti.
Eilen reenin loppupuolella aloin ihmettelemään, kun ihmisiltä tulee outoja katseita. Syy selvisi pukuhuoneessa. Pershiki oli jättänyt hyvin näkyvän raidan housuihin. Ei vaaleita kollareita salille enää ikinä.
Itsellä käy noin joka kerta, enkä kyllä ymmärrä että mikä siinä on hauskaa tai hävettävää. Perse hikoilee treenin aikana, ok?
Joitakin vammoja treenistä saaneena huomannut että kannattaa tehdä niillä ihan olemattomilla painoilla paljon sarjoja ja sitten mielummin nousee aika reipasta tahtia niihin treenipainoihin. Antaa aikaa keholle lämmetä paremmin kun nysvää jonkun aikaa ihan kepillä ja tangolla. Teen henk.koht nykyään peruslämmittelyn jälkeen (esim soutu) 100 toistoa kepillä kymmenen välein leventäen otetta, ja sitten tangolla 3x20kg. Tuon jälkeen voi aloittaa 60 kilosta n.20 kilon välein nousten sarjapainoihin. 80 kiloa on riittävästi painoa lähes kaikille kylmiltään esim. reväyttämään rintalihaksen. Ja kiertäjät on niin heikko paikka että ne varsinkin ottavat osumaa helposti.
Salille tuli sellanen vanha ukko, kävelykin oli jo sellaista köpöttelyä. No ensiksi hän tuli häiritsemään mun räkkivetosarjaa, kun oli kaikki remmit jo paikoillaan ja otin happea sisään ja sitten tämä sankari tuli kysymään, joten salin sääntöjä tms. Ensimmäistä kertaa tuli kai salille käymään. Tämä nyt menisi tuonne potutus ketjuun. Sitten kaveri treenasi mielenkiintoisella tavalla. Ensin veti koko mun lopputreenin ajan kuntopyörää eli jonkun 45 min, jonka jälkeen tuli painoilla vetelemään. Teki yhden sarjan per liike ja kaikki tekniikat niin päin persettä kuin voi olla. Jotain hauista teki koko kropalla ja sitten alataljaa niin, että oli kirjoimellisesti vaakasuorassa siinä loppuasennossa. Kädet eivät koukistuneet ollenkaan. Kyykkyäkin kaveri yritti, mutta taisi tehdä yhden toiston ja sitten otti painot pois ja meni muualle... Jännä kaveri.
Juuri äsken koettua; yleensä en jengin treenivaatteisiin kiinnitä oikeastaan mitään huomiota, mutta nyt meni kyllä heittämällä komedian puolelle erään neitosen pukeutuminen salille. Tällä oli siis päällään tälläinen hörhelöhame joka ylettyi reisien puoleen väliin, sääreen ylettyvät reikäiset leggingsit, joku valkoinen toppi ja hihat tai siis tälläinen yleensä juhlissa käytettävä vaate jossa siis on hihat ja pieni pala kangasta selkäpuolella pitämässä palettia kasassa (en todellakaan tiedä vaatekappaleen oikeaa nimeä). Pakollakin tuli mieleen että neitosella jäänyt eilisen bailuvaatteet päälle ja kävellyt herättyään suoraan salille. :D
Toissapäivänä kävelin pukkariin ja siellä oli joku porukka +50 ukkoja menossa pelaan tennistä. Siinä takkia riisuessa huitasen katkasijasta valot pois ja hetken päästä kuuluu ''kuka hiplaa!!!'' No valot päälle ja hetken päästä joku sanoo, että sammutappas uudestaan kun toi Jarmo niin tykkäs siitä. Rupesin laittaan kenkiä jalkaan ja siinä ukot samalla keskustelee keskenään ja jostain keskustelu menee siihen että mitä aikuisviihdesivustoa kukin käyttää. Yritä siinä nyt sitten sitoa kengännauhoja. Äkkiä salin puolelle nauramaan :hyvä: