Saliharrastuksen aloittamiseen liittyviä kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DoubleP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei Pakkotoiston väki!

Olen alkukeväästä aloitellut pienimuotoisen elämäntaparemontin, kun huomasin elopainon kiipeävän 93 kg:n tietämille ja peilikuva alkoi todella ärsyttämään (pituutta 178 cm, joten pientä vatsaa alkoi kertyä). Vaihdoin ruokavalioon enemmän proteiinia ja kasviksia, vähensin hieman turhia hiilareita, kuten vaaleita viljatuotteita. Otin viikkoon muutaman päivän aerobista liikuntaa ja nostelin hieman käsipainoja ei-aerobisina päivinä, pitääkseni yllä edes hieman lihaskuntoa. Nyt aamupaino pyörii 85 kg tienoilla, joten aika maltillisesti olen painoa tiputtanut, mutta se on minulle ollut ihan ok, kun eron kropassa olen kuitenkin huomannut peilistä.

Nyt kuitenkin tekisi mieli aloittaa treenaamaan salilla aktiivisemmin ja olen tässä ystäväni kanssa, joka on treenannut nyt ehkäpä vuoden verran, käynyt hieman debaattia saliharrastuksen/treenaamiseen liittyvistä asioista, ja ajattelin kysäistä täältä vahvistusta omille mielipiteilleni, ja mahdollisesti korjata ystävälleni hänen vääriltä tuntuvat väitteensä ja ajatusmaailmansa.

Treeniohjelman jakoisuus

Olen siis näinä muutamina kuukausina treenannut alussa 1-jakoisella muutamisen viikkoa, tämän jälkeen 3-jakoisella hetken. Nyt olen kuitenkin alkanut miettimään mikä tässä vaiheessa olisi parasta. Aikaa minulla on tällä hetkellä käydä salilla vaikka joka päivä, joten jakoisuus treeniohjelmassa ei tämän puoleen ole ongelma. Kysymys kuuluukin nyt, kumpi on optimaalisinta voiman ja lihasmassan kehityksen suhteen näin saliharrastuksen alussa? 1/2-jakoinen vai useampi jakoinen? Ystäväni ehkäpä erheellisesti väittää, että tehokkainta on rääkätä viikkoon päivässä yksi tai kaksi lihasryhmää 4/5-jakoisella ohjelmalla. Aloittelijoiden osiota luettuani hieman, näin että lähes poikkeuksetta uusille suositellaan SS/G6:sta, joten osaako joku puolustaa ja kertoa etuja mitä useampi jakoinen ohjelma aloittelijalle toisi?

No pain no gain?

Samainen ystäväni vannoo kivun tunteen puolesta, ellei seuraavana päivänä lihakset ole rikki ja kipeät - treeni on ollut turhaa? Noh ymmärrän itsekkin, että pelkän kivun hakeminen treenaamisella on täysin turhaa ja naurettavaa. Jossain määrin kipualttius on varmaan yksilöllistäkin, mutta kysymys kuuluukin, kun olen välillä nyt treenatessa tehnyt erittäin raskailta tuntuvia treenejä esim. hauis ja ojentajille, ja seuraavana päivänä ei juurikaan kipua tunnu, niin onko treeni sittenkin ollut liian kevyt?

Napeilla parempiin tuloksiin

Itselläni on tieteellistä taustaa koulutuksessani, joten olen melkeinpä ohjelmoitu kyseenalaistamaan ja ajattelemaan kriittisesti asioista, ainakin mitä tulee lisäravinneteollisuuteen. Heraproteiinin ja kreatiinin hyödyn tunnustan, mutta ystäväni kauhoo suuhunsa (ei varmaan tässä vaiheessa tule yllätyksenä) purkkitolkulla erilaisia lisäravinnenappeja, kuten BCAA, l-Arginiini, puskuroitua kreatiiniä ja inttää että näillä päästään uudelle tasolle. Onko teillä omakohtaista kokemusta jostain muusta kuin heraproteiini/kreatiinistä, jonka nimeen vannotte? Huomaatteko eroa salisuorituksissa, mikäli jätätte jonkun napin ottamatta ennen treeniä? Vai onko suurin osa lisäravinteista vain kuluttajien vedätystä ja vaikutukset lumetta?

Kommentteja ja keskustelua? Kaikki palaute on tervetullutta.

-DoubleP

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ota semmonen ohjelma jota tykkäät veivata. Ite suosittelisin 1 tai 2 jakosta. Ei ne lihakset aina kipeydy, josta ei tartte huolestua. Ja noista lisäravinteista sen verran, että palkkari kyllä toimii omien kokemusten ja monien tietolähteitten perusteella. Mutta jos välttämättä haluat maksaa ittes kipeäksi, niin voihan nuita lisäravinteita ostella jos jonkulaisia.

Zone-sarja -42%
- 4/5 jakoisen probleema on, että treenejä per lihasryhmä per treenikierto (esim. viikko) tulee vähän verrattuna 1/2 jakoiseen. Lihasryhmät täytyy siis treenata aika hemmetin kovaa ja loppuun joka kerta, ja/tai ohjelman pitää olla tarkkaan suunniteltu että epäsuoraakin rasitusta tulee muina treenipäivinä sopivasti. 3-jakoinen mielestäni on tuossa hyvä vedenjakaja, jos 1/2 jakoisen hinkkaaminen ei nappaa.

- Tokihan ne lihakset kipeytyy kun treeni on mennyt perille, mutta ei sitä liikaa pidä tuijotella. Ärsykkeeseen tottuu nopeasti ja kipuilu jää vähemmälle. Ei silti heti tarvitse olla vaihtamassa treenityyliä tai liikkeitä. Tietty jos ei koskaan ole saanut mitään kipeäksi, voipi olla että jotain perustavanlaatuisesti tunkkaa väärin :)

- Kreatiinin ja lisäprotskujen hyöty on aika selkeää, muiden mömmöjen kanssa voi olla skeptisempi. Omegat ja vitamiinit itse vedän noiden lisäksi "koska kuuluu asiaan", muissa lisämömmöissä luotan vain siihen jos saan järkevään hintaan selkeästi huomattavahyötyä. Boosterista ja treenin aikana vedettävästä intrasta olen kokenut hyötyä itselleni olevan. Boosterista etenkin kun vähän nuutuneena töiden jälkeen lähtee puntille, vireystilan saa herätettyä fyysiseen rääkkiin. Intra antoi käytön alussa selkeästi parempaa kestävyyttä treenin aikana, sitten sen käyttöön tottui. Eron huomasi kyllä taas heti kun veti välissä treenejä ilman intraa, maitohappoilu ja väsähtäminen oli heti eri luokkaa.

EDIT: Lisäravinteista vielä. Noi on kovin yksilöllisiä, joten mitään palkkareita kummempia ei kannata vetää vaan "koska muutkin niin tekee". Kannattaa kokeilla itse, jos ei mitään selkeää hyötyä huomaa, hukkaan heitettyä rahaa.

1-jakoinen, perusjuttuja ja ei mitään eristäviä hifistelyjä aluksi.

Miksi väkisin koittaa kipeyttää? Ei välttämättä tule yhtään kipeeksi vaikka olis vetäny ennätyssetit ja niin kovaa kun pystyy. Välillä sitten erinäisistä syistä tulee pirun kipeeksi paikat, esim. vaikka hierojalla käynnin seurauksena on itellä joskus ollu jalat niin perkeleen kipeet monta päivää. Suosittelen venyttelyä ja putkirullausta reenien jälkeen, niin leikkaa aika hyvin kipuilut veks. Säännöllinen hierontakaan ei pahaa tee...

Lisäravinteet ihan turhia jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. Kreatiinia voi ottaa kuurin sillon kun alkaa oleen ajankohtaista se, että pitäis sarjoihin saada vielä pari toistoa lisää ja ehkä sitä kautta päästä isompiin sarjapainoihin. Boosterit on ollu mulle ainakin ihan yhtä tyhjän kans, päästä se on kiinni haluuko hinmailla vai reenata kovaa. Oon kokeillut myös CLA:ta, ei mitään vaikutusta 90 päivän kuurilla. Ite käytän heraa treenin jälkeen, maltoa joskus ennen treeniä jos tuntuu siltä ja kreaa 2 kuukauden kuureissa ja sit 2 kk taukoa...

Mielipiteitä on tietysti monia... Ihan yhtälailla joku voi tulla väittämään, että ilman noita mainitsemiasi ei ole pärjänny.

Treeniohjelman jakoisuus

Olen siis näinä muutamina kuukausina treenannut alussa 1-jakoisella muutamisen viikkoa, tämän jälkeen 3-jakoisella hetken. Nyt olen kuitenkin alkanut miettimään mikä tässä vaiheessa olisi parasta. Aikaa minulla on tällä hetkellä käydä salilla vaikka joka päivä, joten jakoisuus treeniohjelmassa ei tämän puoleen ole ongelma. Kysymys kuuluukin nyt, kumpi on optimaalisinta voiman ja lihasmassan kehityksen suhteen näin saliharrastuksen alussa? 1/2-jakoinen vai useampi jakoinen? Ystäväni ehkäpä erheellisesti väittää, että tehokkainta on rääkätä viikkoon päivässä yksi tai kaksi lihasryhmää 4/5-jakoisella ohjelmalla. Aloittelijoiden osiota luettuani hieman, näin että lähes poikkeuksetta uusille suositellaan SS/G6:sta, joten osaako joku puolustaa ja kertoa etuja mitä useampi jakoinen ohjelma aloittelijalle toisi?

Jos aikaa/innostusta käydä joka päivä riittää, niin en nää mitään järkevää syytä mennä sinne vain kolmesti viikossa. Suosittelisin sulle kolmijakoista Rinta/Olkapää/Ojentaja, Selkä/Hauis, Jalat -jakoa vaikka 3on1off tai sitten ihan miten itestä tuntuu parhaalta. 3on1off = 3 treenipäivää ja 1 lepo, eli aina yksi kierto läpi ja sitten lepoa.

Mä taas kannatan ehdottomasti 1-2-jakoista ohjelmaa aloittelijalle. Esim. G6 3 kolme kertaa viikossa tai sit 2-jakoinen joka toinen päivä. Perustelut:isojakoisissa ohjelmissa aloittelijalla menee turhan kauan liikkeiden kunnolliseen opetteluun. Paljon ja monimutkaista treeniä alussa ei takaa hyviä tuloksia. Mun mieheni on tehnyt puoli vuotta (saliuransa alusta alkaen) 1-jakoista (g6) ja muutos kropassa on ollut huomattava, tuntuu, että saa potkia kuolaavia naisia pois sen kannoilta :)

Aloitin 1- jakoisella ohjelmalla ja sillä pääsee mielestäni hyvin mukaan saliharjotteluun ja oppii perusjutut. Sitten kun alkaa löytyä enemmän draivia ja tavotteita (+tietoa) niin on hyvä miettiä muita ohjelmia. Itellä ainakin mielenkiinto tössäs tossa 1-jakosessa ohjelmassa hetken päästä. Tossa sun tilaanteessa unohtaisin jo sen 1-jakoisen ohjelman ja jos vielä on aikaa niin 3- tai 4-jakoinen ohjelma totta maar.
Nyt on itellä menossa nelijakoinen ohjelma, josta tykkään ja huomaan, että toimii! Jalat - Selkä/hauis - rinta/ojentajat - vatsat/olat.

Mitä noihin lisäravinteisiin tulee niin itellä käytössä intra ja palkkari (hera,malto + glutamiini). Näiden lisäks tulee nappailtua magnesiumia, perusvitamiinit (c,d ja multivitamiini) ja tietty kalaöljykapselit. Kokeilin vihreä tee kapseleita, mutta enpä oo mitään erityistä huomannu. Tolla intralla oon kyllä huomannu, että jaksaa selkeesti paremmin. Salinpieninmiestä kompaten, testaa mikä sulla toimii ja mieti sitten ostaako vaiko eikö.

Mä en missään nimessä kyseenalaista etteikö 1-jakoinen perusohjelma olisi tehokas, mutta minulla ei ainakaan enää ole paluuta siihen. Oli tehokasta tai ei, treenin mielekkyys menee jos hinkkaa 4-5 kertaa viikossa samaa. Ja kun ei 1-jakoisella edes voi noin tehdä, vaan välipäiviäkin täytyisi pitää tolkuttomasti. Kun itsekin haluan salille sen 5-6 kertaa viikossa, ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin monijakoisempi ohjelma. Silläkin uhalla että kehittyisin hitaammin. Haen treenistä kuitenkin myös sitä henkistä kiksiä, en pelkästään "nyt nopeesti isoksi".

Jos aikaa/innostusta käydä joka päivä riittää, niin en nää mitään järkevää syytä mennä sinne vain kolmesti viikossa. Suosittelisin sulle kolmijakoista Rinta/Olkapää/Ojentaja, Selkä/Hauis, Jalat -jakoa vaikka 3on1off tai sitten ihan miten itestä tuntuu parhaalta. 3on1off = 3 treenipäivää ja 1 lepo, eli aina yksi kierto läpi ja sitten lepoa.
Hei cool, suosittelet just sitä jakoa ja rytmiä mitä ite käytän. :D tykkään kyl kovasti just tosta, ja tuntuu toimivan. Itsestä ei olis kans oikeen 1 tai edes 2 jakoseen, ku tykkään erilaisia liikkeitä tehdä samalle lihakselle, ni mun mielest on kiva ku saa tehdä montaa erilaista liiket per lihas, koska etenkin yksjakosella täytyis valita vaan ihan niit peruspäälikkeitä ja luultavasti vaan 1 per lihasryhmä, koska muutenhan treenikerrat venyis ihan tolkuttoman pitkiks. Ellei sit tee esim joka treenis vaa eri liikkeitä mist tykkää. Et esim 3 erilaista liikecomboa siihen viikkoon sitä yks jakost. Et esim yhtenä päivänä penaa, toisena vaiks dippi ja kolmantena vaiks peck deck ja muille lihaksille sama esim leuat, joku soutu, alatalja jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom