Saliharrastukseen suhtautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
Huppe sanoi:
Anoppi suhtautuu varsin kielteisesti

Jokinorsulandelaisen ulkonäköhän kertoo kaiken tarvittavan. 4 lämmintä ruokaa päivässä plus 6-10 välipalaa. Joka ruualla perunaa, huonoa lihaa, voita, kulutus/kevytmaitoa, välilpalalla tietysti suklaata, pullaa ja vaaleaa leipää voilla. Päälle sit kevyt lenkki vaikka postilaatikolle tai autolle. Eihän sitä terve suomalainen nuori mies muuta tarvitse. Niinhän se ukkivainaakin treenasi ja oli hyväkuntoinen..

edit: kai siellä metsien keskellä on ihan sama miltä näyttää.. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ei kannata muutenkaan paljoa puhella asioistaan. Pitää vaan suunsa omista jutuistaan kiinni niin saa rauhassa tehdä mitä huvittaa. Kaiken ne kääntää yleensä jotenkin negatiiviseksi, etenkin salitreenit on aina ollu semmonen helppo kohde aivottomine hormonibodareineen. Täällä pakkiksella ja salilla saa sitten keskustella ko. aiheesta vapaasti, muualla on parempi puhua ihan niitä näitä. Vaikka kuinka elämä pyörisi treenien ympärillä. Suurin osa porukkaa on kuitenkin laiskoja vain luuta, nahkaa ja läskiä erilaisissa suhteissa omaavia paskiaisia. Monet niistä taviksista saa sitten välillä jotain ihme kohtauksia ja rupeaa sitten kausittaisesti kuntoilemaan mutta yleensä ne luovuttaa jo parissa kuukaudessa. Niitä saattaa siksi pikkasen vituttaa jos joku on paremmassa kunnossa ja vielä puhuu (=kehuskelee) asiasta :D

Jokinorsuja näkee myös monesti vuoden vaihteen jälkeen ja kesäisin "fitness-saleilla", esim SATSilla, kyllä ne jaksavat ensimmäisen ilmaisen viikon mutta kolmessa viikossa kyllä karsiutuu uusista jokinorsunaamoista noin 99.9% pois... ehkä he tuntevat olonsa sitten treenatuiksi kun jaksetaan käyttää jonkin kuntosalin tutustumistarjous hyväksi ;)

Suhtautuminen vaihtelee niin paljon ihmisen ja tilanteen mukaan, ettei siitä sen enempää. Monenlaisia kommentteja toki kuulee asiasta tietämättömiltä, mutta niinhän sitä kuulee melkein mistä tahansa aiheesta. Kaikilla on mielipide ja persereikä wanhan fraasin mukaan.

Työhakemukseen tai ceeveehen aion jatkossa pistää harrastukseksi "terveysliikunta" tai "kuntoilu". Jos lajeista tulee kyse, niin mainitsen vaikkapa sauvakävelyn ja lavatanssit. Kuntosalilla sanon ehkä myös käyväni satunnaisemmin selkää ja hartianseutua jumppaamassa kremppojen ennaltaehkäisymielessä.

Ketään ei oikeasti kiinnosta mun touhut pätkääkään.
Ainoa joka kommentoi saliharrastustani on ystävättäreni ja ne kommentit on aina negatiivisia. Toisin sanoen näytän hänestä joka kerta vaan kauheammalta ja kauheammalta. Ei jaksa ymmärtää, pitäis edes suunsa supussa kun itelle tulee niin paha mieli kun en ole muutenkaan koskaan oppinut itsestäni pitämään :curs:

She Devil sanoi:
Ketään ei oikeasti kiinnosta mun touhut pätkääkään.
Ainoa joka kommentoi saliharrastustani on ystävättäreni ja ne kommentit on aina negatiivisia. Toisin sanoen näytän hänestä joka kerta vaan kauheammalta ja kauheammalta. Ei jaksa ymmärtää, pitäis edes suunsa supussa kun itelle tulee niin paha mieli kun en ole muutenkaan koskaan oppinut itsestäni pitämään :curs:

Tuollaisiin kommentteihin kannattaa suhtautua tyylillä "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos".
Sitäpaitsi, asia saattaa hyvinkin olla niin, että hän on huomannut sinussa tapahtuneen positiivisia muutoksia, samalla hän on sisäistänyt sen, että hänestä itsestään ei vaan yksinkertaisesti ole samaan ja niinpä hän koittaa saada sinuakin luopumaan harrastuksesta, ennenkuin näytät aivan liian hyvältä hänen rinnallaan.

No mulla on sillälailla että isä ja äiti tykkää että mulla on hyvä harrastus. Porukat ostaa mulle kanat, jauhelihat, rahkat, raejuustot, kananmunat jne. Itse ostan lisäravinteeni, jos niitä haluan. Isä tuntuu olevan ylpeä jossakin mielessä, kun teen jotakin järkevää ja panostan siihen. Isoveli jonka kanssa en ole nykyään väleissä ennen kannusti. Isosiskoni joka valmistuu terveydenhoitajaksi ei oikein mitenkään kummemmin mun syömisiin suhtaudu (jouluna hieman katsoi kun vedin rahkaa suoraan purkista :D ), ja treenistä itse taas tiedän paljon enemmän ja hän sen tietää.

Lähimmät kaverit on joko itse punttaavia tai positiivisesti siihen suhtautuvia. Joidenkin kavereiden kanssa juttelen aktiivisesti salihommista, niiden kanssa jotka eivät kuntosalia harrasta niin yleensä olen nästä asioista heidän seurassaan hiljaa.

Tälläisten puolituttujen kommentit yleensä rasittaa eniten, moni heistä ei mua tunne ja luulee että kuvittelen itsestäni jotain mitä en ole, sekä jonkinlainen kateus heistä myös välittyy. Aivan ihmeellistä päänauontaa saa kuulla ilman syytä :( Yleensä tälläisiin provosoiviin heittoihin en jaksa vastata mitään, ihan sama mulle mitä jotkut musta kuvittelee, saa tulla sanomaan päin naamaa jos on sanomista.

Koulussa kaikki varmaan tietää että käyn puntilla, joillekkin oon tehny kuntosaliohjelman ja käyny joidenkin luokkalaisten kanssa salilla. Sukulaiset ei koskaan oo mitään negatiivista sanonu, se on sellasta positiivista kommenttia jos jotain tulee.

Mulla on aivan loistava treenikaveri, ja siitä pitäiskin olla kiitollinen, se on mun serkku ja aina yleensä kannustaa ja on jeesiny mua monissa asioissa, salin ulkopuolellakin. Luultavasti kisahaaveetkin olisin jättänyt ilman sen zemppausta :)

Eli kai mun ympäristö ihan hyvin suhtautuu, osittain varmaan johtuu siitä, että mun sosiaaliset suhteet on sidoksissa jotenkin yleensä salihommiin. Tosiaan yleensä sanon ihmisille että harrastan kuntoilua, en siis puhu erikseen salista, jos ei kysytä. Muutenkin oon suhteellisen hiljaa ja yritän pitää matalaa profiilia näistä salihommista tuntemattomille.

iivili sanoi:
Työhakemukseen tai ceeveehen aion jatkossa pistää harrastukseksi "terveysliikunta" tai "kuntoilu". Jos lajeista tulee kyse, niin mainitsen vaikkapa sauvakävelyn ja lavatanssit. Kuntosalilla sanon ehkä myös käyväni satunnaisemmin selkää ja hartianseutua jumppaamassa kremppojen ennaltaehkäisymielessä.

:lol2:. Ulkoilu ja lukeminen on kanssa niitä "turvallisia" harrastuksia. Tosin kumpaakaan en juuri harrasta, mutta täytyy pitää asia mielessä jatkossa. Tuosta terveysmielessä jumppaamisestakin saa kyllä joku veijari väännettyä että kaverilla on jotain terveysongelmia...

training_day sanoi:
Tuollaisiin kommentteihin kannattaa suhtautua tyylillä "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos".
Sitäpaitsi, asia saattaa hyvinkin olla niin, että hän on huomannut sinussa tapahtuneen positiivisia muutoksia, samalla hän on sisäistänyt sen, että hänestä itsestään ei vaan yksinkertaisesti ole samaan ja niinpä hän koittaa saada sinuakin luopumaan harrastuksesta, ennenkuin näytät aivan liian hyvältä hänen rinnallaan.

Tulipas mieleen, että olen itsekin joskus törmännyt tuollaiseen tilanteeseen! Onko ne ihmiset sitten vaan niin katkeria siitä etteivät itse jaksa harrastaa yhtään mitään ja siten heitä alkaa harmittamaan kun minä (tai kuka tahansa muu) onkin kovassa/isossa/tjsp kunnossa!?! Voi että osaa ihmiset olla joskus katkeria :D Mutta tosiaan aivan samaa mieltä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

lej sanoi:
Pistää miettimään, että kannattaako esim. työhakemuksissa mainita harrastuksena ollenkaan kehonrakennusta tai salilla käymistä yleensäkään.
Joo no kannattaa sanoa että harrastata aktiivisesti liikuntaa ja käyt salilla polkemas kuntopyörää ja rautaa nostelemas. Eikös noi työnantajat ole ruvennut arvostamaan kaikki aktiiviliikkujia ja muutenti terveitä elämäntapoja noudattavia. Tosta syömispuolesta kannattaa sanoa vaan että ei syä mitään roskaruokaa eikä käytä päihteitä, mutta noi proteiinit ja muut kannattaa jättää asiasta ymmärtäville.
Hulkki sanoi:
Voi tietysti olla, että kaikki naureskelevat minulle selkäni takana :D, mutta suoraan päin naamaa ei ole vielä kukaan tullut vinoilemaan.
No sulla on kyllä niin levee selkä että kyllä sinne taakse mahtuiskin juoruamaan. ;)

Itte en yleensä kavereille ja tutuille paljon sano mun harrastuksesta kun ei vielä päälle päin näy. Ja moni ei varmaan edes tiiä että käyn salilla kun kotona ne laitteet on. Porukoille oon salitouhusta puhunut, syämistä ne ei kans ymmärrä ja hulluahan se muutenki on itteänsä reoiä suurilla painoilla. Ja lisäravinteista en oo maininnu kellekkään, en vaan jaksa kuunnella sitä paskaa sitte. :nolo:

Enpä viitsi minäkään paljon mainostella ruokavalioita, salillakäynnin varmaan kaikki duunikaverit tietääkin. Urheilevat työkaverit on sellasia, että niiden kanssa voi jutella kaikesta ja ajatuksia vaihdetaan puolin toisin. Taas nämä sohvaperunat (meillä lähinnä naisia) katsovat takuulla pitkin nenänvartta jos sattuu niiden nähden esim. proteiinijuomaa hörppivän. Sopivan matala profiili niin homma toimii, tai ainakin toistaiseksi on toiminut.

Mutta kerran pisti vituttamaan pomo tosissaan. Joskus 1,5 vuotta sitten teloin selkäni kunnolla kyykyssä ja kävely tapahtui n. 10-15 centin askelin ja joka askel sattui. Kävin sitten viemässä saikkulapun töihin, kun jouduin oleen yli tilinkatkon saikkarilla. No pomo sitten sanoi että aika ikävältä näyttää toi kävely, johon tokasin että sattui pieni salihaaveri. Tähän pomo totesi, että perkele sitä mitään saikkaria pitä itseaiheutetusta vaivasta saada. Sanoinkin että ihan vitun kiva sitä on tälleen lomaillakkin. Pikkusen teki mieli vetästä paneeliin siinä kohtaa. Tässä näki taas suhtautumisen urheiluun suhteessa työntekoon. Vitunko väliä sillä on jos on saikkarilla viikko silloin ja toinen tällöin jos syynä on vaikkapa selkäkipu joka johtuu siitä kun ei viitsi liikkua, sehän on ihan ymmärrettävää. :curs:

Huh, tulipa taas avauduttua...

iivili sanoi:
Ehkä näin, jos haluaa töihin johonkin tupakoivan plösölauman sekaan. Vähänkään ihmismäisesti työntekijöitä kohtelevat yritykset päinvastoin kannustavat kaikenmoiseen liikuntaan, esim antamalla mahdollisuuden käyttää työaikaa liikuntaan. Itse käyn firman salilla, oma pomoni kilpailee maajoukkuetasolla, käy salilla ja siunailee välillä lihasten kipeyttä treenin jälkeen. :whip:

Mitä olen oppinut niin ei kannata kirjoittaa hakemuksiin harrastukseksi mitään liikuntaan liittyvää. Aina siellä toisessa päässä hakemustenkäsittelijänä on joku plösö päättämässä asioista, ja plösöt vihaa meitä. :D

D.Yates sanoi:
Ehkä näin, jos haluaa töihin johonkin tupakoivan plösölauman sekaan. Vähänkään ihmismäisesti työntekijöitä kohtelevat yritykset päinvastoin kannustavat kaikenmoiseen liikuntaan, esim antamalla mahdollisuuden käyttää työaikaa liikuntaan. Itse käyn firman salilla, oma pomoni kilpailee maajoukkuetasolla, käy salilla ja siunailee välillä lihasten kipeyttä treenin jälkeen. :whip:

Se on muuten ihan totta, että pitkälti on firmasta kiinni.
Itse olen oman työpaikkani liikuntapolitiikkaan erittäin tyytyväinen. Oman kaupunkini "toimipisteeltä" löytyy 2 punttisalia, jumppasali, palloilusali ja sen lisäksi kymmeniä eri harrastekerhoja eli lajeja pääsee harrastamaan ihan laidasta laitaan, melkein kaikki mahdollinen on mukana.

Itse treenaankin firman salilla, se on kätevää kun ei maksa mitään ja sisälle pääsee omilla avaimilla koska tahansa.

D.Yates sanoi:
Vähänkään ihmismäisesti työntekijöitä kohtelevat yritykset päinvastoin kannustavat kaikenmoiseen liikuntaan, esim antamalla mahdollisuuden käyttää työaikaa liikuntaan.

Ja tällaisia firmojahan löytyy Suomesta varmasti pilvin pimein... NOT! Tai sitten olen itse ollut tähän asti töissä vain työntekijöitään epäinhimillisesti kohtelevissa riistofirmoissa, kun työaikana on pitänyt kyllä ihan tehdä niitä töitä, mistä se palkka maksetaan... :rolleyes:

EDIT: En tarkoita sitä, etteivätkö monetkin yritykset nykypäivänä kannustaisi työntekijöitään liikkumaan, esim. liikuntaseteleillä tai maksamalla osan liikuntapaikkamaksuista jne. Mutta ehkä olen sitten vain vanhanaikainen tai jotain, kun mielestäni työaika on nimenomaan työntekoa varten, ja salitreenit ja muut liikkumiset kuuluu mielestäni hoitaa vapaa-ajalla siinä missä muutkin harrastukset?

EDIT2: Itse olen esim. työhakemuksissa ja -haastatteluissa (mikäli asia on siellä esille otettu) puhunut lähinnä kuntoilusta ja maininnut siinä yhteydessä myös kuntosalilla käymisen. Enkä kyllä usko sen vaikuttaneen millään lailla työpaikkojen saantiin tai saamattomuuteen omalla kohdallani.

Gillyanne sanoi:
En tarkoita sitä, etteivätkö monetkin yritykset nykypäivänä kannustaisi työntekijöitään liikkumaan, esim. liikuntaseteleillä tai maksamalla osan liikuntapaikkamaksuista jne.

Meillä saa 200 juuron edestä liikuntaseteliä duunista ilmatteeksi vuodessa. Sillä maksaa vuoden salimaksut. Ihan hieno homma :)

123jippo sanoi:
Meillä saa 200 juuron edestä liikuntaseteliä duunista ilmatteeksi vuodessa. Sillä maksaa vuoden salimaksut. Ihan hieno homma :)
Haha! Tolla ei maksas ku 3kk maksut SATSilla... Duunissa olis ilmanen sali, tai oikeestaan kaksikin... Silti tulee käytyä SATSilla kun on parempi ja lähellä kotia, eihän kukaan nyt jaksa työpaikalla viettää liikaa aikaa :rolleyes:

Huppe sanoi:
Haha! Tolla ei maksas ku 3kk maksut SATSilla... Duunissa olis ilmanen sali, tai oikeestaan kaksikin... Silti tulee käytyä SATSilla kun on parempi ja lähellä kotia, eihän kukaan nyt jaksa työpaikalla viettää liikaa aikaa :rolleyes:

No oikeestaan salin vuosikortti oli vaan 150 euroo, joten jäi noita vähän muuhunkin käyttöön. Halpa ja hyvä yksityinen sali. Löytyy mm. 6 tasapenkkiä, vinopena, alaskaltevapena, 4 kyykkytelinettä ja vitusti tankoja ja levy- ja käsipainoja . Mitä sitä enää ihminen muuta tarvitsee elämässä? Ruokaa ja sängyn tietty. :D

Gillyanne sanoi:
Ja tällaisia firmojahan löytyy Suomesta varmasti pilvin pimein... NOT!
Tässä näyttää vaihtelua olevan :). Meikäläisen työpaikat ovat tähän asti sponssanneet liikuntaharrasteita liikuntaseteleiden, ilmaisen salin, liikuntapäivien (koko porukka päiväksi reippailemaan) ja kaikenmoisen ohjatun liikunnan avulla. Nykyisessä firmassa on palkkalistoilla liikuntasihteeri....

Vähän olin katkera itsekin kun kuulin tuosta työajalla jumppaamisesta (olikohan firma Bronco skylift...?). Maratonin juoksemalla sai jonkin poonuksen.

Taitaa olla Pekkaniska Oy, joka myöntää juoksemisesta bonuksia. Tai voihan sen nimi olla nykyään Bronco Skylift, en ole näistä niin selvillä. :)

Vaihtelua varmasti on, onneksi nykyään kuitenkin monessa firmassa jo tajutaan se, että se raha, mikä sijoitetaan työntekijöiden liikuntaharrastusten tukemiseen, tulee moninkertaisesti takaisin vähentyneinä sairaspoissaoloina, parempana työtehona (parempi kunto->jaksaa enemmän) jne. No joo, taitaa olla jo vähän :offtopic:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom