Saliharjoittelu ja dietti potkunyrkkeilyn ohella.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jazzo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Harrastan potkunyrkkeilyä ja harjoitukset ovat 5 kertaa viikossa, sunnuntaista torstaihin. Lisäksi käyn kerran viikossa, perjantaina, pelaamassa sulkapalloa ja salilla 0-2 kertaa viikossa (yleensä viikolla aamupäivästä. Kuitenkin pidän viikossa kokonaan yhden lepopäivän (yleensä lauantai).

Treeniohjelmana salilla on yleensä pelkkiä käsiä, suluissa montako toistoa teen kustakin liikkeestä, painoa nostetaan hieman jokaisen sarjan jälkeen.

- Vipunosto selin koukistetuin käsivarsin (x3) noin 12/sarja
- Ylätalja kapealla otteella (x3) 12/sarja
- Vipunosto edestä käsipainoin (x2) 10/sarja
- Alatalja (x3) 10/sarja
- Ranskalainen punnerrus käsipainoin selällään (x4) 8/sarja
- Penkki (x3) 10/sarja
- Hauiskääntö käsipainoin vinopenkillä (x4) 8/sarja
- Keskittynyt hauiskääntö istuen (x4 x2... siis molemmilla käsillä 4 kertaa) 8/sarja
- Rannekääntö käsipainoilla (x2 x2) 15/sarja

Mittani on 178/104kg, joten tuosta keskikeholta löytyy vararavintoa melkoisen paljon. Kuitenkin olen eri urheilulajeja harrastanut koko elämäni (liikuntaa säännöllisesti 2-4 kertaa viikossa, joskus kuitenkin vähän vähemmän, eihän tätä mahaa muuten olisi tullut :)), joten en ole "nollakunnosta huippukuntoon mahdollisimman nopeasti" - tapaus.

1. Tarkoituksena olisi pudottaa paino noin 90 kiloon ja lisätä lihasmassaa. Tämä ei ole kuitenkaan yhtäaikaa varmaankaan mahdollista? Olen saanut käsityksen, että painon pudotessa myös lihasmassaa häviää. Mikä olisi paras tapa pudottaa painoa, kuitenkin pitää syödä melko paljon, jotta jaksaa (koska viikon urheilumäärä on melko iso).

2. Painoa pitäisi siis saada pois, joten ei ole varmaankaan järkevää hommata massankasvattajaa/vastaavaa?

3. Onko palautumisjuoma hyvä vaihtoehto, koska potkunyrkkeilytreenejä on niin usein... nostaako palautumisjuomat painoa, jos sitä juo treenien jälkeen.

4. Onko treeniohjelma liian tiukka?... kesällä oli kerran viikossa potkunyrkkeilytreenit ja siinähän pääsi laiskustumaan. Syksyn tultua löytyy taas uutta intoa treenaukseen.

5. Onko saliohjelma liian raskas muun harjoittelun ohelle?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
jazzo sanoi:
Treeniohjelmana salilla on yleensä pelkkiä käsiä,

1. Tarkoituksena olisi pudottaa paino noin 90 kiloon ja lisätä lihasmassaa. Tämä ei ole kuitenkaan yhtäaikaa varmaankaan mahdollista? Olen saanut käsityksen, että painon pudotessa myös lihasmassaa häviää. Mikä olisi paras tapa pudottaa painoa

2. Painoa pitäisi siis saada pois, joten ei ole varmaankaan järkevää hommata massankasvattajaa/vastaavaa?

3. Onko palautumisjuoma hyvä vaihtoehto, koska potkunyrkkeilytreenejä on niin usein... nostaako palautumisjuomat painoa, jos sitä juo treenien jälkeen.

4. Onko treeniohjelma liian tiukka?... kesällä oli kerran viikossa potkunyrkkeilytreenit ja siinähän pääsi laiskustumaan. Syksyn tultua löytyy taas uutta intoa treenaukseen.

5. Onko saliohjelma liian raskas muun harjoittelun ohelle?

Treenaa koko kehoa eikä vain käsiä. Auttaa enemmän myös painon pudotukseen.

1. Kaloreista, joilla paino pysyy samana vähennetään n. 500kcal. Vähennykset turhista rasvoista ja hiilihydraatista. Pidä hiilihydraattiannokset kohtuullisina ja tutustu salaattiin.

2. Ei ole järkevää.

3. On. Treenin aikana vettä ja sen jälkeen pj. Treenin jälkeen otettu hiilihydraatti menee vähiten läskiksi.

4-5. Kokeilemalla se selviää. Tähän osaat itse vastata parhaiten.

kekexx vastasikin jo kaikkiin kysymyksiin. Nuihin kohtiin 4. ja 5. sanoisin, että pikkuhiljaa kun kasvatat sitä reenimäärää niin totut siihen paremmin kuin niin, että rykäset heti kaikki potkunyrkkeilyt, salit ja sulkapallot kuvioihin. Kyllä se kroppa tottuu olemaan "ylikunnossa" koko ajan ;)

Varsinkin jos tuohon saliohjelmaan otat kokonaisvaltaisemmin kehoa mukaan niin itse en ainakaan lajireenien ohella jaksa vetää tommoista bodityylistä punttia. Voimaa jaksan reenata huomattavasti paremmin kun ei mene paikat niin jumiin. Tietenkin voihan sitä tollaista bodityylistä punttia tehdä kevyemmin, mut en tiedä onko siitä mitään hyötyä?

-Ronin- sanoi:
kekexx vastasikin jo kaikkiin kysymyksiin. Nuihin kohtiin 4. ja 5. sanoisin, että pikkuhiljaa kun kasvatat sitä reenimäärää niin totut siihen paremmin kuin niin, että rykäset heti kaikki potkunyrkkeilyt, salit ja sulkapallot kuvioihin. Kyllä se kroppa tottuu olemaan "ylikunnossa" koko ajan ;)

Tätä minä yritin tuossa omassa viestissäni jo selvittää. Harjoituskertojen lukumäärä on kasvanut tässä vuoden sisällä kolmesta kerrasta kahdeksaan viikossa vuoden sisällä, kuitenkin porrastuksilla, joten en ole aloittanut noin monella treenillä aikaisemmin (potkunyrkkeilyn aloitin reilu puoli vuotta sitten). Treenimäärä ei tunnu itselle miltään ylipääsemättömälle, mutta onko "ylikunnossa" olemisesta haittaa?

En voi välttyä seuraavalta kommentilta...
Laatu ensiksi ja vasta määrä sitten. (itsekkin olen tämän vasta tajunut hetki sitten)

Näin sivusta katsottuna harjoitusmäärät ovat melkoiset, ei toki mitenkään mahdottomia vielä.

On kohtuu vaikea saada mitään merkittävää lihaskasvua noilla treenimäärillä potkunyrkkeilyä ja vain yhdellä salikerralla. Rasvan kyllä saa ihan mukavasti palamaan, kunhan vain muistaa syödä tarpeeksi, jotta ei mene kroppa säästöliekille.

Jos tavoitteenasi on kehittyä potkunyrkkeilyssä ja saada rasvat alas, sekä olet valmis tyytymään siihen lihaksistoon/kokoon mitä lajitreeneistä saa niin
itse tiputtaisin koko puntinväännön pois ohjelmastasi ja vaihtaisin tilalle esim. lenkkeilyn/venyttelyn. Itse en ainakaan ole onnistunut yhdistämään puntinvääntöä ja potku/thainyrkkeilyä mitenkään fiksusti, aina on saanut kammo jumin päälle ja sen jälkeen lajitreenit ei ole mitään mukavia... :)

Eli haluatko saada ison kropan, vai harrastaa potkunyrkkeilyä?
Samaan aikaan on vaikea saada molempia...

Taas jos haluat saada kokoa, niin silloin pudottaisin 2-3 lajitreeniä pois ja vääntäisin punttia esim. 3 kertaa viikossa ja minimissään yksi täysi lepopäivä.

Ylikunnossa olemisesta on haittaa, ja ainakaan sitä ei kannata päästä kehittymään "krooniseksi". Ylikunto tappaa helposti kehityksen, kun ei kroppa ehdi palautu edellisistä treeneistä + psyykkiset vaiktukset kyseisellä olotilalla eivät ole mitenkään mukavat.

En varsinaista ylikuntoa tarkoittanut vaan sitä, että kun niitä harjoitusmääriä on yleensä kamppailulajeissa aika paljon niin kyllä se ainakin paperilla näyttää aina siltä että on vääjäämätön ylikunto tulossa.

jazzo sanoi:
Treenimäärä ei tunnu itselle miltään ylipääsemättömälle, mutta onko "ylikunnossa" olemisesta haittaa?

Jos ei vituta eikä väsytä niin anna palaa vaan. Mutta jos hankaa vastaan niin elä epäile jättää reeniä välistä. Laiskuuden ja väsymyksen raja on vaikeata hahmottaa, mutta koita kuunnella mitä se kroppa sanoo. Kuitenkin kun tuo reenin määrä ei ole siinä laihduttamisessa niin tärkeä kuin ravinto.

Kuten jo vaikea tuossa totesi että ennemmin sitä laatua kuin määrää. Varmastikin suurella osalla kamppailulajien harjoittajista on ongelma toteuttaa tätä, mutta jos jokainen meistä pikkuhiljaa sen tajuaisi.

Vaikea sanoi:
En voi välttyä seuraavalta kommentilta...
Eli haluatko saada ison kropan, vai harrastaa potkunyrkkeilyä?
Samaan aikaan on vaikea saada molempia...

Lähinnä harrastan kickboxingia kuntoilumielessä, ei ole tarkoitus ruveta ottelemaan siinä. Kuitenkin sitä ihan mielellään sparrailee. Joten taidan vähentää lajitreeniä hieman ja käydä enemmän salilla.

Voiko palautumisjuomaa juoda joka treenien jälkeen, esim. kolme kickboxing-treeniä, 3 salikertaa ja kerran sulkapalloa = 8 kertaa, joten palautumisjuomaa kuluisi melkoinen määrä.

Mikä palautumisjuoma on hyvää? Olen kuullut että kaikki on melko jauhoisen makuisia, joten olisi mukava osata ostaa oikeanlaista.
Onkos palautumisjuoman juomisnopeudella väliä, eli onko isoa eroa juoko juoman 5minuuttiin vai ½h aikana?

Zone-sarja -42%
jazzo sanoi:
Lähinnä harrastan kickboxingia kuntoilumielessä, ei ole tarkoitus ruveta ottelemaan siinä. Kuitenkin sitä ihan mielellään sparrailee. Joten taidan vähentää lajitreeniä hieman ja käydä enemmän salilla.

Voiko palautumisjuomaa juoda joka treenien jälkeen, esim. kolme kickboxing-treeniä, 3 salikertaa ja kerran sulkapalloa = 8 kertaa, joten palautumisjuomaa kuluisi melkoinen määrä.

Mikä palautumisjuoma on hyvää? Olen kuullut että kaikki on melko jauhoisen makuisia, joten olisi mukava osata ostaa oikeanlaista.
Onkos palautumisjuoman juomisnopeudella väliä, eli onko isoa eroa juoko juoman 5minuuttiin vai ½h aikana?

Itse juon palkkarin joka treenin jälkeen ja jauhoja kyllä kuluu melkoisesti.
(itselläni menee reilu 2kg kuussa pahimmillaan)
Mutta pitää taas kerran muistaa että palkkarit yms. ovat nimensäkin mukaan lisäravinteita, eli muu perusruokavalio pitää olla kunnossa pohjalla.

Kyllä löytyy nykyään ihan ok makuisia jauhoja, kannattaa testa eri vaihtoehtoja. Itse olen käyttänyt, twinlabin ultrafuelia, fastin recoa ja prolabin n-largea. Kaikki tuntuvat toimivan hyvin, tällä hetkellä imen twinlabbia, koska _itselläni_ se tuntuu toimivan noista parhaiten.

Lisäksi rankempien treenien aikana juon laimeeta seosta twinlabin hydrafuelia, joka on hiilari, vitamiini seos.

Back
Ylös Bottom