Salibandyn ohella salille vai ei?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjes!

Nyt alko tänää kyl treeneis mietityttäämää, valkku 10min intensiiviluennon siitä, et miks salilla EI kannata tehä lyhyttä sarjaa kovemmilla painoilla.

Eli siis, oon 15v jannu, pelaan salibandyä 3krt/vk ja käyn sen lisäksi salilla kerran viikossa. Treenaan kerralla koko kropan, yleensä tällei:):

4x10 Takakyykky
3x8 Prässi
3x10 Pohkeet istuen
2x10 Reisikoukistus
2x10 Takareisikoukistus

4x10 Vatsarutistukset
3x10 Jalkojen nosto
3x10 Sivuvatsat koneessa

4x10 Selät siin semmoses penkis
3x10 Ylätalja
3x10 Pystysoutu

3x8 Penkki
3x8 Hauiskääntö
3x8 Pystypunnerrus käsipainoilla

Jep, sitte tänää treeneis valkku anto meille kunto-ohjelman, jossa täytyy tehä joka päivä punnerruksia, vatsoja, selkiä ja kyykkyjä. Alotuspäivänä (siis tänään) jokaista 3x10, siis ilman painoja, ja huomenna 3x11, ylihuomenna 3x12 jne.

Kysyin valkulta et mites sitte kannattaa tehä salipäivinä ku on illalla nii väsy et ei jaksa, ja seuraavana päivänä paikat vähä kipeet. Se vastas et mul on väärä asenne salilla käymiseen ja kannattaa tehä noita perusliikkeitä ilman painoja, mm. koneet on kuulemma tehty niille, jotka ei pysty tekee jonku vamman takia pelkästää käsipainoilla. Se selitti et ne liikkeet ei kehitä mua yhtää ja et lihaskivusta ei oo mitää hyötyy vaan treeni on menny totaalisesti metsään:(. Ja jos vielä käyn salilla ni ihan pienillä painoilla pitäis sätkii joku 30 toistoo:jahas:.

Eli siis, kiinnostas tietää et miten mun kannattaa jatkaa, sillee et ois eniten hyötyy. Ois myös kiva jos joku jaksais tota ohjelmaa vähä kattoo (jos kandee jatkaa) ja sitte jos kommentois tota joka päivä lihaskunnon tekemist. Ku nyt oon vähä umpikujas et mites nyt.

Kiitti:thumbs:

Kannattaa miettiä et kumpi sua oikeesti kiinnostaa. Eli jos haluat tossa sählyssä kehittyä ni salitreeni sen mukaan ja toisinpäin.

Nosiis itehän en lihaksen vuoks sillee salilla käy, taisiis oikeestaan joo mut tasan sillee et siit on hyötyy säbän kannalta.:worship:

Treenaisin kyllä sinuna niitten "valkun" ohjeiden mukaan, ja jos säbä ei jossain vaiheessa enää kiinnosta yhtä paljo kuin salitreeni niin alat panostaan punttiin enemmän... Tuo sun kerran viikkoon tekemäs salitreeni näyttää turhan pitkältä, liikaa liikkeitä jos lihasta oot hankkimassa, saat niillä koutsin ohjeilla parempia tuloksia aikaan tuossa iässä.

Arskan kuusikko on aika simppeli ja n. yhessä tunnissa tehtävä salikerta! vois toimii sulla!

Ei tosta salibandyyn oo mitään hyötyä.
Sieltä pamahti taas absoluuttinen totuus. Siitä ei ole sitten mitään hyötyä, ei minkäänlaista. pelkkää haittaa on.. :rolleyes: no sinähän sen sitten taidat tietää...

Sieltä pamahti taas absoluuttinen totuus. Siitä ei ole sitten mitään hyötyä, ei minkäänlaista. pelkkää haittaa on.. :rolleyes: no sinähän sen sitten taidat tietää...

No ehkä MITÄÄN hyötyä oli kärjistetysti sanottu, mutta toi Golden Six on bodytreeniä, eikä siinä oo jaloille muita liikkeitä kuin kyykky.
Salibandyssä tarvii kuitenkin tehä nopeita spurtteja joten kannattaa treenata ennemmin räjähtävää voimaa vaikkapa rinnallevedolla.

Tää on siis mun mielipide. Jos joku haluaa säbätreenin ohella tehä Golden Sixiä, senkun tekee, ei siitä varmaan haittaakaan ole, muttei kyllä SÄBÄTREENIEN KANNALTA merkittävää hyötyäkään.

Siis ehdottomasti salille! Salibandya pelasin 9 vuotta ja kannattaa kyllä mennä. Jos oot käynyt esim. Ruotsissa pelaamassa niin tiedät että siellä se on fyysisempää. Suomen salibandy nyt on mitä on, mutta ruotsissa se on kovaa. Ja jos meinaat vielä pari vuotta harrastaa niin huomaat eron kyllä

Jea, kiitti näistä:worship:! Taian jatkaa tota salilla käyntiä edellee, täytyy vaan rukata tota ohjelmaa pikkusen, onko jotai liikkeitä mitkä erityisesti sopii salibandyyn, mist ois iha oikeesti hyötyy :) ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
onko jotai liikkeitä mitkä erityisesti sopii salibandyyn, mist ois iha oikeesti hyötyy ?
Jotain voimapanotteista vetelet, kato vaikka jostain kiekkoilijaketjusta mitä ne sällit tekee. Homma on ns samaa paskaa eri paketissa. Varmaankin rive, mave, kyykky tollaset nyt ainakin on kova sana.

Kiekko ja salibandy on kyllä kaksi aivan eriasiaa, harva kiekkoilija on hyvä säbäs ja päinvastoin.

Puntti ei varmastikkaan ole huono vaihtoehto, kevyillä ja pitkillä sarjoilla. Toisaalta taitaa omalla painolla reenaaminen olla tehokkaampaa säbän suhteen. Eli punnerukset, kyykkyhypyt, vatsat/selät (tärkeitä selkävaivojen vuoksi).

Se kovaa pelaaminen on lähinnä taitolaji, ei niinkään voimalaji. Toki kevyempi on aina heikomassa asemassa, mutta aina näinkään.

Tässä sulle yks absoluuttinen totuus, Liika lihas hidastaa.
Suurin osa (melkein kaikki) ohjelmista mitä täällä foorumilla esiintyy on tarkotettu lihasten hankintaan ja kehoiluun. Voimapuoli on sitten erikseen mutta totuushan on se että jos on liikaa lihasta niin juokseminen esimerkiksi menee aivan toiselle tasolle.

Tässä sulle yks absoluuttinen totuus, Liika lihas hidastaa.
Suurin osa (melkein kaikki) ohjelmista mitä täällä foorumilla esiintyy on tarkotettu lihasten hankintaan ja kehoiluun. Voimapuoli on sitten erikseen mutta totuushan on se että jos on liikaa lihasta niin juokseminen esimerkiksi menee aivan toiselle tasolle.

Onhan tuo sanomasi varmasti tottakin.

Mutta, jos threadin aloittaja on 15-vuotias salibandynpelaaja, niin en ensimmäisenä olisi huolissaan, jos hän säbätreenien välissä käy salilla, että lihakset olisivat hetkessä niin suuret, että on vaikeaa/raskasta juosta.

15-vuotiaana ei varmaan voi vielä ihan täysin tietää, mitä lajia haluaa elämänsä harrastaa, tai mitä haluaa elämässään yleensäkin tehdä. Minusta sellainen kuntopiirityyppinen tervejärkinen kuntosaliharrastus on satsaus terveeseen elämään ja tulee lähes mitä vain lajia.

Onhan tuo sanomasi varmasti tottakin.

Mutta, jos threadin aloittaja on 15-vuotias salibandynpelaaja, niin en ensimmäisenä olisi huolissaan, jos hän säbätreenien välissä käy salilla, että lihakset olisivat hetkessä niin suuret, että on vaikeaa/raskasta juosta.

15-vuotiaana ei varmaan voi vielä ihan täysin tietää, mitä lajia haluaa elämänsä harrastaa, tai mitä haluaa elämässään yleensäkin tehdä. Minusta sellainen kuntopiirityyppinen tervejärkinen kuntosaliharrastus on satsaus terveeseen elämään ja tulee lähes mitä vain lajia.
En missään vaiheessa sanonu että kuntosalilla käynti olisi pahasta.

En missään vaiheessa sanonu että kuntosalilla käynti olisi pahasta.

Et sanonutkaan. Sinä puhuit varmaan enemmän yleisellä tasolla asiasta, minä lähinnä koetin palata threadin aloittajaan ja hänen tilanteeseensa. Monilla punttaamaan aloittavilla tai aloittamista harkitsevilla on vaan vähän sellainen ajatusvääristymä, että ei haluta mennä salille, kun ei pidetä Ronnie Colemanin ulkonäöstä. Pelkäävät, että tulee itsestä samanlainen.. :)

Itse olen nyt aikalailla vuoden salilla käynyt kutakuinkin tosissani, ilman taukoja, kovalla asenteella ja Ehrmannit suussa. Tulokset ovat melkeen eksponetiaalisesti parantuneet joka saralla, mutta mitään negatiivista en ole huomannut muissa lajeissa tai elämässä yleensäkään saliharrastuksesta johtuen. Jos tätä harrastusta tästä jatkaisin entistä kovemmin vaikkapa kymmenen vuotta, niin luultavimmin se heikentäisikin esim. pitkänmatkanjuoksunopeuttani, mutta ei siitä ensimmäiseksi kannata olla huolissaan.

En nyt kirjoita tätä seuraavaa pelkästään sinulle, vaan ihan yleisesti: Minusta on outoa tämä monesti pakkotoistollakin lukemani meininki: "Jos käyt kuusi kertaa kyykkytreeneissä, et voi enää ikinä pärjätä salibandyssa, etkä ikinä kasva yli 120cm pitkäksi." (tässä nyt oli tietysti karrikointia, mutta kuitenkin..)

Koitetaan nyt pitää sellainen asenne yleisestikin, että kannustetaan uusia tulijoita tämän hienon harrastuksen pariin, eikä pelotella kaikilla mahdollisilla huonoilla vaikutuksilla.

Viimeksi muokattu:
Vaikka en sitä alussa maininnut niin puhuin kokemuksesta, itse en salibandya ole koskaan harrastanut enempään kuin kaveriporukassa tunnin vuoro joka käytetään kokonaan pelaamiseen eikä muuhun hölmöilyyn kentällä. Itsellä ensimmäisen puolen vuoden aikana kun alotin salilla käymisen pääsin n. 80-90kg kyykkyä vetämään ja itsellä se veti ainakin jalat ihan hapoille ensimmäisen puolen tunnin jälkeen, hitaus tuntui siinä ettei jalat yksinkertasesti liikkuneet yhtä nopeasti kuin ennen saliharjottelun aloittamista. Oma treeni on aina ollut voimapohjaista koska en lihaksista niin hirveesti välitä.

Sen mitä itse olen huomannut pakkotoistolla niin näyttää siltä että jos joku kysyy neuvoja voimatreenistä niin sanotaan että mene voimapuolelle kysymään ja siellä on pari kymmentä asian tuntevaa ihmistä ja jos joku kysyy jotain kehonrakennukseen liittyvää niin joka helvetin kaveri joka on puoli vuotta treenannut tulee neuvomaan miten asiat pitäisi tehdä tai miten ei pitäisi tehdä. Foorumilla on ihmisiä jotka tietää mistä puhuu ja ihmisiä jotka vain kopioivat asiat mitä luulevat olevan oikein ja kertovat eteenpäin. Itse olen hyvin skeptisesti lukenut viimeisen puolen vuoden ajan koska selviä ristiriitoja on niin paljon ollut näkyvissä. Ja treeneissä lähinnä tehnyt toistoja ja sarjoja jotka on toiminu omalla kropalle. Jos alkaisin niitä pistää tähän ylös niin varmasti joku tulisi sanomaan jotain niistä mutta kehitystä on tullut.
En nyt ole varma ketä tän tällä kyseisellä foorumilla sano mutta ei tää homma ole mitään rakettitiedettä loppujen lopuks, ihmiset vaan tekee siitä sellasta.

Itse on salibandyä tullut pelattua koko nuoruusikä ja olne nyt viimeisen vuoden aloittanut käymään punttisalilla 3-4 krt viikossa säännöllisesti ja muutenkin tullu panostettua kehoiluun voimakkaasti. Salibandyyn on vaikuttanut jalkojen voiman osalta erittäin positiivisesti. Jalkoihin tullut paljon voimaa ja juoksunopeus ja räjähtävyys on parantanut ja jaksaa paremmin vetää niitä salibandylle tyypillisiä vetoja eli 1-2min täysiä ja sit vaihtoon. Yläkropan kehitys on tosin vienyt vähän herkkyyttä käsistä pois pallon käsittelyä ajatellen, mutta ei ole liikaa kuitenkaan vielä vaikuttanu. Massaakin on tullut joku 8 kiloa lisää, jonka huomaa erityisesti kamppailutilantaissa. Enää ei tule kaaduttua ensimmäisenä...

Eli siis summa summarum: Salilla käynti kannattaa salibandyn ohessa ainakin jalkojen ja keskikropan vahvistumisen kannalta erittäin positiivisesti. Ylä kroppaa ei kuitenkaan kannata treenata liian intensiivisesti, jotta ei käsistä katoa herkkyys. Ei tietystä voimasta kuitenkaan kauheasti haittaa ole.

Vaikka en pelin harrastaja ole niin uskoisin parhaan hyödyn tulevan kuntopiirityyppisestä "yleistreenistä" yhdistettynä rinnallevetoon/tempaukseen/vast.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom