Sali vai bodypumppi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chrisuu
  • Aloitettu Aloitettu
Turha edes kirjoittaa mitään kun näinkin fiksut jätkät tulevat vastailemaan näin fiksusti. Onko tuomas22 ja justerr kumpikaan ollut ikinä pumpissa?

Minä olen ollut Body pumpissa useammankin kerran. Homma on melkein pelkästään aerobista eikä sillä todellakaan lihasta kasvateta. Lihasten erottuvuus on suoraan verrannollinen kehon rasvaprosenttiin eikä täten liity oikeastaan treenimuotoon mitenkään. Se on hyvä tulla huutelemaan kun ei ymmärretä edes perusteita.

En löydä mitään tutkimusta joka puhuisi puolestani muuta kuin mainostavia. http://nzglen.wordpress.com/2011/04/10/bodypump-builds-muscle/

Jos pumpissa käyttää aina maksimipainoja niin kyllä lihas kasvaa, ei no-body kukaan ole väitänyt että se kasvattaisi lihasta yhtä tehokkaasti kuin raskas kuntosaliharjoittelu. Vai onko?
On varmaan eroa että treenaatko maksimipainoilla tai pumpissa että miten lihas muotoutuu, vai meinasitko että siitä tulisi aina samanalainen kun se johtuu pelkästään genetiikasta?
Sun pappa on puuseppä ja no-body vetää rautaa täysillä ja molemmilla samanmuotoiset lihakset vai? Ajattelin laitaa esimerkiksi kun tykkäät nu..ia pillkua kerran.

Pandakarhu tiedätkö kaiken myös ihmisten anatomian perusteista vai rajoittuuko se sinulla pelkästään karhuihin?
"Homma on melkein pelkästään aerobista " Mitä mahdat tarkoittaa että melkein aerobista eikä sillä lihasta kasvateta. Eli se ei ole kokonaan aerobista mutta ei myöskään lihas kasva vai?
Lihasten erottuvuuteen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkästään rasvaprosentti. Vai meinaatko että kun reenaat oikein kovaa ja vaikka rasvaprosentti ei nouse eikä laske niin erottuvuus pysyy samana silloin, eli mitään muutosta ei tapahdu lihasten erottuvuudella taikka lihasten muodolla, eihän?

Isot lihakset saa helpoiten voimatreenilla mutta myös tommonen pumppaava treeni kasvattaa lihaksia jonkin verran erityisesti jos aikasempaa urheilu taustaa ei ole paljoakaan. Sanoisin kuitenkin että bodypumpin paraspuoli on kunnonkohottaminen. Pumppi treenilla saa hetkellisesti lihaksiin paljon nestettä ja ne myös näyttävät isoilta. Itse olen treenannut rushfitillä nyt ja lihaksiin kertyneen nesteen määrä tekee niistä ihan jätkyttävän kokoset huomioitavaa on kuitenkin että minulla on useiden vuosien punttailu tausta.

Tollasesta lihaskunto tyylisestä treenistä on hyötyä myös salin kannalta. Itse kehityn huomattavasti nopeammin kun lihaskunto puoli on kunnossa ja sama koskee myös kaikkia kenen kanssa olen treenannut. Usein fyysistä työtä tekevien treeni kehitys on huomattavasti parempaa kuin muiden. Bodypump on hyvä verenkierto-elimistön kehittäjä.

Jos pumpissa käyttää aina maksimipainoja niin kyllä lihas kasvaa

Jos käytät pumpissa maksimipainoja, niin et sä sillon kyllä mitään pumppiohjelmaa tule loppuun vetämään. Vai onkohan sun maksimit jotain muuta kuin meidän muiden maksimit? ;)

Pandakarhu tiedätkö kaiken myös ihmisten anatomian perusteista vai rajoittuuko se sinulla pelkästään karhuihin?

Tiedän enemmän kuin perustallaaja. Tiedätkö sinä? Meinaan aika hakusessa näyttäis ne tiedot olevan.

"Homma on melkein pelkästään aerobista " Mitä mahdat tarkoittaa että melkein aerobista eikä sillä lihasta kasvateta. Eli se ei ole kokonaan aerobista mutta ei myöskään lihas kasva vai?

Jos mennään tunnilla ohjaajan tahtiin niin pumppi on lähinnä aerobista treeniä. Siinä ei hirväesti tule anaerobisia suoritteita. Pitääkö kaikki vääntää rautalangasta? Tiedätkö edes mitä aerobinen harjoittelu on ja mihin sillä tähdätään?

Lihasten erottuvuuteen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkästään rasvaprosentti. Vai meinaatko että kun reenaat oikein kovaa ja vaikka rasvaprosentti ei nouse eikä laske niin erottuvuus pysyy samana silloin, eli mitään muutosta ei tapahdu lihasten erottuvuudella taikka lihasten muodolla, eihän?

Niinkö? Mitä nämä muut asiat ovat? Ei ne lihassäikeet sieltä läskin alta yhtään sen enempää erotu vaikka se lihas koossa kasvaisikin. Voit näyttää lihaksikkaammalta, mutta edelleen se rasvaprosentti määrää sen, kuinka hyvin lihakset erottuvat. Vaikka sinulla olisi millaiset jättikokoiset vatsalihakset niin ei ne erotu mihinkään jos heilut 30% rasvoissa.

Mistä sä, Lommo, oot keksiny nämä lihasten muodon treenaamisen ja muun höpötyksen? Lihas joko kasvaa tai pienenee, ei siihen muotoon treenitavalla voi vaikuttaa. Ja tehokkaimmin lihas kasvaa suht raskailla vastuksilla, mitä ei ikinä missään bodypumpissa saavuteta. Nuo "erottuvat lihakset", "lihasten muotoutuminen" on aivan silkkaa cosmohapatusta.

Vaikken minä mistään mitään tiedä niin tehokas salitreeni, oikea ruokavalio ja lepo kasvattaa lihaksia. Sen tietää jokainen ja Jounikin...

Tilaa ab king pro ja treenaa sillä 4 minuuttii päivässä 3 viikon ajan nii näytät samalta ku isot miehet telkussa. Lähtötasosta riippumatta.

Terve!

Ajattelin nyt hieman omasta kokemuksesta laittaa tänne.

Treenasin hyvin pitkään pelkkää punttia, kunnes satuin yhteen kuntokeskukseen töihin. Kävin kokeilemassa bodypumppia ja meinasin kuolla..=) Kun olin käynyt pari viikkoa oheistreeninä bodypumpissa, huomasin punttisarjojen lähtevän uuteen nousuun ja painojen lisääntyvän. Lisäksi kaikista punttisarjoista jäi pois maitohappojen kerääntyminen lihakseen. Siis sarjani päättyivät voimien loppumiseen ei maitohappojen kerääntymiseen.

Tämä bodypumpissa käyminen ei myöskään vaikuttanut niin sanotulla "hermotusjaksolla" mitenkään 1RM nousemiseen.
Nykyään en ole kyseisessä paikassa enään töissä, mutta teen oheistreeniä kahvakuulilla.

En ole mikään kehon tietopankki, mutta tässä lyhyesti omista kokemuksista. Tiedä kumpi sitten vaikutti enemmän lihasten kasvamiseen puntti vai pumppi, mutta pieni luulo on että "pakan" sekoittamisella oli suuri merkitys. Tieto lihasmassan kasvamisesta on tullut kehonkoostumus mittauksista, joka on ollut huomattavasti suurempaa tällä yhdistelmätreenillä kuin pelkällä puntilla.

Treenasin hyvin pitkään pelkkää punttia, kunnes satuin yhteen kuntokeskukseen töihin. Kävin kokeilemassa bodypumppia ja meinasin kuolla..=) Kun olin käynyt pari viikkoa oheistreeninä bodypumpissa, huomasin punttisarjojen lähtevän uuteen nousuun ja painojen lisääntyvän. Lisäksi kaikista punttisarjoista jäi pois maitohappojen kerääntyminen lihakseen. Siis sarjani päättyivät voimien loppumiseen ei maitohappojen kerääntymiseen.

Anna kun veikkaan... et ole koskaan tehnyt salilla kestovoimaharjoituksia? Sitä meinaan pumppi on loppupeleissä.

"Kestovoimaharjoitus on joko aerobinen tai anaerobinen energiantuotoltaan. Aerobisessa kestovoimaharjoituksessa on pieni lisäkuorma ja toistoja useita kymmeniä (joskus satoja). Tällaista harjoitusta kutsutaan myös lihaskestävyysharjoitukseksi. Jos kuormaa on hieman enemmän ja anaerobinen energiantuotto käynnistyy, kyseessä on anaerobinen kestovoimaharjoitus. Kuntosaliharjoittelussa näitä kumpaakin kestovoiman muotoa käytetään paljon."

Terve!

Ajattelin nyt hieman omasta kokemuksesta laittaa tänne.

Tämä bodypumpissa käyminen ei myöskään vaikuttanut niin sanotulla "hermotusjaksolla" mitenkään 1RM nousemiseen.
Nykyään en ole kyseisessä paikassa enään töissä, mutta teen oheistreeniä kahvakuulilla.

En ole mikään kehon tietopankki, mutta tässä lyhyesti omista kokemuksista. Tiedä kumpi sitten vaikutti enemmän lihasten kasvamiseen puntti vai pumppi, mutta pieni luulo on että "pakan" sekoittamisella oli suuri merkitys. Tieto lihasmassan kasvamisesta on tullut kehonkoostumus mittauksista, joka on ollut huomattavasti suurempaa tällä yhdistelmätreenillä kuin pelkällä puntilla.
Tuo johtuu varmaan ihan peruskunnon parantumisestakin. Mullakin tuntuu monesti jos tekee useampaa/pidempää sarjaa kyykkyä, että kunto loppuu ensiksi. Puuskuttaa jo niin paljon viimeisten sarjojen jälkeen, että haittaa seuraavia sarjoja. Onhan se selvää, että jos pisin urheilusuoritus peruspakkislaisella on se 10sek aivan-loppuun-asti-tehty-penkkisarja ja ollaan notkeita kun rautankanki, niin bodypumpista (tai mistä tahansa muusta aerobisesta liikunnasta) on varmasti hyötyä lihaksen kasvuun. Mutta edelleenkään ei se bodybump sitä lihasta niin kasvata.

Vois itsekin joskus vaikka kokeilla bodypumppeja. Tarvitsee vaan asennoitua, että on siellä se ensimmäinen joka puuskuttaa... :D

Viimeksi muokattu:
Anna kun veikkaan... et ole koskaan tehnyt salilla kestovoimaharjoituksia? Sitä meinaan pumppi on loppupeleissä.

Kirjoitukseni tarkoitus oli lähinnä kertoa omasta kokemuksesta bodypumpin positiivisesta vaikutuksesta treeniin, parin vuoden aikana muodostuneen putkinäön rikkoutumiseen ja sitä kautta treenimotivaation uudelleenlöytymiseen. Tämä kaikki tiiviisti, kertomatta kaikkea pilkuntarkasti omasta treenihistoriasta.

Ja lisänä vielä edelliseen kirjoitukseeni. Kahvakuulaharjoittelun myötä esim. penkkitreenin jälkeiset olkapääkivut ovat hävinneet täysin!
Ei muuta kuin hyviä treenejä! Pitäkää paikat ehjinä!

E-mies: Bodypump on ryhmäliikuntatunti, joita järjestävät liikuntakeskukset(Elixia,Esport yms.)
Sen verran paskana olen ollut etten pysty nyt tarkkoja toistomääriä, sarjoja yms sanomaan.
Tunti kestää 45min-1h yleensä ja siinä ajassa käydään läpi kaikki lihasryhmät. Voin luvata
että polttelee tunnin jälkeen. Taukoa on aina vähän väliä sen verran, että ehtii huikan ottamaan
pullosta.

Joku osaavampi tai pump-ohjaaja voi kerta tarkemmin jos tätä threadiä lukee.

E-mies: Bodypump on ryhmäliikuntatunti, joita järjestävät liikuntakeskukset(Elixia,Esport yms.)
Sen verran paskana olen ollut etten pysty nyt tarkkoja toistomääriä, sarjoja yms sanomaan.
Tunti kestää 45min-1h yleensä ja siinä ajassa käydään läpi kaikki lihasryhmät. Voin luvata
että polttelee tunnin jälkeen. Taukoa on aina vähän väliä sen verran, että ehtii huikan ottamaan
pullosta.

LOL, tiedän nyt sentään tuon verran, olen jopa vuosia sitten kerran osallistunut yhdelle tunnille mutta en muista enää noita yksityiskohtia.

Minulla on ainakin käsitys, että jos ei syödä yli kulutuksen niin silloin varsinkin tuollaiset kymmenien toistojen sarjat(bodypump mm) vain kuluttavat ja pienentävät lihaksia(vasta-alkajat poikkeus). En ole koskaan pumpissa ollut, mutta ei MINUSTA HENKILÖKÖHTAISESTI tuosta ole kehityksen kannalta hyötyä tai ei se ole järkevää ehkä parempi sana. Paljon ennempää menen salille ja treenaan voima tai kehonrakennus painotteisesti ja jos yleiskuntoa haluan, niin lähden juoksemaan siihen päälle. Eri asia tietenkin jos siellä tykkää käydä ja se on hauskaa. Mutta ei muuta järkeä(imo) :)

Minulla on ainakin käsitys, että jos ei syödä yli kulutuksen niin silloin varsinkin tuollaiset kymmenien toistojen sarjat(bodypump mm) vain kuluttavat ja pienentävät lihaksia(vasta-alkajat poikkeus). En ole koskaan pumpissa ollut, mutta ei MINUSTA HENKILÖKÖHTAISESTI tuosta ole kehityksen kannalta hyötyä tai ei se ole järkevää ehkä parempi sana. Paljon ennempää menen salille ja treenaan voima tai kehonrakennus painotteisesti ja jos yleiskuntoa haluan, niin lähden juoksemaan siihen päälle. Eri asia tietenkin jos siellä tykkää käydä ja se on hauskaa. Mutta ei muuta järkeä(imo) :)

Pumppitunnin voi vetää myös palauttavana harjoituksena kevyillä painoilla. Saa lihakset hieman kevyttä liikuntaa ja jeesaa samalla kuona-aineiden/jumien/kipujen poistumisessa lihaksesta. Itse en jaksa/malta vetää palauttavaa punttitreeniä, joten erottelen "kovan" treenin ja "palauttavan" treenin tällä tavalla(nykyään kahvakuulilla).

pullosta.

Minä aerobic-ohjaajana voin sanoa, että aerobic-(ja pump-)tunnit harjoittavat lihaskestävyyttä, eivätkä ole optimaalisia lihasten kasvattamiseen. Kyllä useamman vuoden harjoittelu toki lihaksia kasvattaa (spinnaajilla on paksut kintut), ja lihasten kehittymisessä on myös paljon yksilöllisiä eroja. Silti kuntosali on se paikka, jossa lihasmassan kerääminen on helpointa.

Pump- ja muut ryhmäliikuntatunnit ovat ihan terveellinen harrastus. Kannattaa silti huomioida, että sykkeet saattavat nousta yllättävän korkeiksi ja väsytystreeni ei enää ole aerobista. Siinä vaiheessa kun liikaa rääkkää pitkällä sarjalla energiat vähissä sykkeet punaisella, treeni voi olla nimenomaan lihasta hajottavaa.ha

Tosin tuo aina täysillä tekemisen ongelma ehkä enemmän muilla tunneilla, koska pumpissa on sitten myös pienten lihasryhmien hinkkausta, joten koko tuntia ei paineta niin kovaa. :)

Kunhan monipuolisesti jumppailee, niin se on parasta. :)

Viimeksi muokattu:
LOL, tiedän nyt sentään tuon verran, olen jopa vuosia sitten kerran osallistunut yhdelle tunnille mutta en muista enää noita yksityiskohtia.

Sama täällä. Yksityiskohdat jäivät hieman epäselviksi kun pää punaisena painoi menemään :D

Aika yleistä tuntuu myös olevan että aletaan käymään pumpissa sen takia, että halutaan "kiinteytyä" vaikka on ennestään jo normaali painoinen, taikka sen alle ja kroppa näyttää löysältä. Kait se näyttää, jos sielä ei ole lihasmassaa, joka sen kiinteyden mahdollistaa sitten kun rasvat on alhaalla. Minunkin tuttavapiirissä on monta tälläistä tapausta. Noh mut jokainen tavallaan ja onhan kaikki liikunta jollain tapaa hyväksi oikein suoritettuna ja jos siitä nauttii.

Back
Ylös Bottom