Sali 6krt viikossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Morons!

Ajattelin tässä huvikseni testata, että miltä tuntuisi seuraavanlainen treeni, jossa yhtenä salipäivänä tehtäsiin aina vain _yksi_ lihasryhmä.

Eli esim.

---
Ma - Rinta
Ti - Selkä
Ke - Hartiat
To - Ojentajat
Pe - Hauis
La - Jalat
Su - Lepo
---

Ajattelinkin kysyä, että olisiko noin pieneksi pilkottu jako vielä edullinen kehityksen kannalta? Treeniaika lyhenisi ainakin puolella, nykyään kun esim. yläselkä/hauis-päivänä menee 7:ssä liikkeessä melkein 1h 30min.

Joten, kannattaisiko treeni pilkkoa tuollaiseksi, vaiko vain tiputtaa liikkeiden määrää?

-- Juffe

Jos pilkot ohjelmas kuudelle eri päivälle niin ei íha´n noin mieluummin jotain tähän tyyliin.
1. etureisi+pohje
2.rinta
3.selkä
4.takareisi+pohje
5. olkapäät
6. kädet

Bloo sanoi:
Jos pilkot ohjelmas kuudelle eri päivälle niin ei íha´n noin mieluummin jotain tähän tyyliin.
1. etureisi+pohje
2.rinta
3.selkä
4.takareisi+pohje
5. olkapäät
6. kädet

Minkä takia juuri tällainen pilkkominen, mitä tällä haetaan takaa? Perusteluja? :)

Mä vaihtaisin noiden ojentaja- ja jalkatreenien paikkoja keskenään. Tulis käsille yksi välipäivä tohon kierron keskelle.

miksi tuo ei olis edullinen kehityksen kannalta? kokeile ihmeessä. voi olla että toimii, voi olla että ei toimi. muista levätä ja syödä :whip:

Porkkanaraastin sanoi:
miksi tuo ei olis edullinen kehityksen kannalta? kokeile ihmeessä. voi olla että toimii, voi olla että ei toimi. muista levätä ja syödä :whip:

Ajattelinkin ihan piruuttani, että vois ainakin sen pari vkoa vetää, ja jos tuntuu että paikat kipeänä niinkuin pitääkin treenipäivän jälkeisinä päivinä, niin eiköhän jatketa :)

Tästä saatu hyöty olis periaatteessa kaksinkertainen;
1) Treenipäivät lyhenee, ei pala niin loppuun, eikä iske vitutus joka taasen vaikuttaa suoranaan treenimotivaatioon
2) Energiaa poltetaan enemmän, koska treenin jälkeenhän elimistö jatkaa vielä ns. "jälkipolttoa", joten 4krt/vko -> 6krt/vko lisäis energiankäyttöä 50%, vaikka toisaalta treeniaika lyhenisikin =)

-- Juffe

juffe sanoi:
Minkä takia juuri tällainen pilkkominen, mitä tällä haetaan takaa? Perusteluja? :)

Minun mielestäni on järkevämpää reenata isommat lihasryhmät erikseen vrt. pienemmät. Jalat>kädet :)

Bloo sanoi:
Minun mielestäni on järkevämpää reenata isommat lihasryhmät erikseen vrt. pienemmät. Jalat>kädet :)

juu, mielummin jaetaan jalat, etureisiin ja takareisiin (näin teen itse, koska salilta löytyy tosi hyvät laitteet, joilla treenata takareisiä) kuin että jakaisiet esim. hauiksen ja ojentajat erikseen, ´josta en näe mitään hyötyä, sillä ne voi aivan hyvin treenata samassa treenissä ja siitä on vielä hyötyä (supersarjat, parempi pumppi jne..). Lepoa ei myöskään ole riittävästi, miten luulet esim. keskushermoston palautuvan 6 peräkkäisestä treenistä, kun 3:kin on jo melkeinpä liikaa, en sitten tiedä kuinka kovia ja rasittavia nuo treenit ovat.

Mitä väliä sillä on jos energiankulutus lisääntyy jos yrität kasvaa (vai yritätkö)?

Laitappa juffe tuohon 3. tai neljänteen päivään lepoa.
8-pv:n kierto..
Tai jos välttämätöntä pitää 7-pv:n kiertona, niin supista yksi treeni pois.

Kiitoksia kaikille informaatiosta, on hyvä aina saada erilaisia näkökantoja asiaan :)
Itseäkin huolettaa tuo palautuminen, kun palautuspäiviä ei tosiaan olisi kuin yksi. Mutta voihan sitä tietysti koittaa, kyllä sen huomaa jos ylikunto alkaa kopsutella ovella. Treeniä pitää kuitenkin muokata, toinen vaihtoehto olisi ottaa nyt muuten sama nelijakoinen, mutta joka toinen päivä on aina lepoa, eli 8 päivän kierto tosiaan.

itse en usko että 6 kertaa viikossa olis sen huonompi vaihtoehto kuin 4 kertaa viikossa treenaus. monet väittää että ei pystyis palautumaan tuosta. paskat sanon minä. kaikki on niin suhteellista.

ZeiZei sanoi:
Lepoa ei myöskään ole riittävästi, miten luulet esim. keskushermoston palautuvan 6 peräkkäisestä treenistä, kun 3:kin on jo melkeinpä liikaa, en sitten tiedä kuinka kovia ja rasittavia nuo treenit ovat.

mikä toisella toimii niin toisella ei ehkä toimi. :rolleyes: en nyt sano että väärässä olet, mutta ei saa yleistää. Monet vuosiakin bodailleet (natut) käy 6 kertaa viikossa. vaikka palautuskyky ei ehkä oliskaan niin hyvä, silti aloittelijoiden/harrastajien palautumiskykyä aliarvioidaan joskus pahastikin.

Mutta Juffe kokeilee tota ja mahdolliset tulokset kertoo MIKÄ täälä on :anssi: Aika sen näyttää että toimiiko.

koitappas Juffe treenata :kippis1:

Ehdottomasti kannattaa jakaa etu ja takareidet eri päiville jos noin moneen jakaa. Mutta onko sunnuntai oltava ehdottomasti lepopäivä? Jos ei niin itse tekisin vaikka 3 on ja 1 off systeemillä. Kierto olisi tässäkin 8 päivää. Rankkaa sekin tulee olemaan, mutta ihan mahdollinen toteuttaa. Noissa enemmän pilkotuissa ohjelmissa kun tahtoo kokonaisvolyymi kasvaa kun jaksaa sitä yhtä lihasryhmää vääntää enemmän ja tätäkautta voikin paikat mennä tukkoon nopeastikin.

Timba79 sanoi:
Ehdottomasti kannattaa jakaa etu ja takareidet eri päiville jos noin moneen jakaa. Mutta onko sunnuntai oltava ehdottomasti lepopäivä? Jos ei niin itse tekisin vaikka 3 on ja 1 off systeemillä. Kierto olisi tässäkin 8 päivää.
Tuota ajoin juuri takaa. Koska tuostakin tulee rankkaa,
mutta menee varmasti paremmin läpi kuin 6 päivää putkeen.

Mitäs jos lisäisi frekvenssiä(?) eli tekisi esim. työtö-veto-jalat ohjelmalla 3on 1 off tyyliin. IMO järkevämpi vaihtoehto kuin jakaa ohjelma sataan osaan..

Maitorahka sanoi:
Mitäs jos lisäisi frekvenssiä(?) eli tekisi esim. työtö-veto-jalat ohjelmalla 3on 1 off tyyliin. IMO järkevämpi vaihtoehto kuin jakaa ohjelma sataan osaan..

No mikä tästä moneen osaan jakamisesta tekee sen huonomman kuin tämä sinun esittämäsi vaihtoehto? Iha yhtä hyvin voisi tehdä sitten 2-jakosella 2 on ja 1 off systeemillä tai vaikka 1-jakosella 1 on ja 1 off. Eikös niitä erilaisia ohjelmia haeta ja kokeilla just sen takia että saa vähän uutta potkua ja mielenkiintoa treeniin. Ja itelleen sopivaa treeniohjelmaa ei löydä kun kokeilemalla. Itse käyttäsin varmaan jotain double splittiä jos vaan aikaa sellaiseen kikkailuun olisi.

Timba79 sanoi:
No mikä tästä moneen osaan jakamisesta tekee sen huonomman kuin tämä sinun esittämäsi vaihtoehto? Iha yhtä hyvin voisi tehdä sitten 2-jakosella 2 on ja 1 off systeemillä tai vaikka 1-jakosella 1 on ja 1 off. Eikös niitä erilaisia ohjelmia haeta ja kokeilla just sen takia että saa vähän uutta potkua ja mielenkiintoa treeniin. Ja itelleen sopivaa treeniohjelmaa ei löydä kun kokeilemalla. Itse käyttäsin varmaan jotain double splittiä jos vaan aikaa sellaiseen kikkailuun olisi.

Minun ehdotuksestani tekee paremman se että ne lihat ei tarvi viikkoa aikaa palautua, ja uuden treenin voi hyvinkin tehdä jo parin päivän päästä. Tietysti jos 6-jakoisella ohjelmalla murskaa kunnolla lihakset, niin ei siinä samaa treeniä pysty parinpäivän palautuksella tekemään, mutta onko siinä järkeä kun palautumisajan määrää lihasten sijaan hermosto. Eikös tälläisessa useaan osaan jaetussa ohjelmassa kuitenkin ole tarkoitus treenata paikat ihan pillunpäreiksi?

Se mikä ei toimi minulla toimii varmasti jollain toisella, mutta yritinkin vain tuoda uutta näkökantaa esille. Muutenkin täällä tyrkytetään niin hanakasti nykyään näitä volyymiohjelmia.

Porkkanaraastin sanoi:
itse en usko että 6 kertaa viikossa olis sen huonompi vaihtoehto kuin 4 kertaa viikossa treenaus. monet väittää että ei pystyis palautumaan tuosta. paskat sanon minä. kaikki on niin suhteellista.

Jaa... taidat sitten reenata yhtäkovaa, kuin mun 70 vuotias mummo??
Ja olet ilmeisesti natu? Itse en pysty reenaamaan, kuin kaksikertaa viikossa.

Mä kyl kävisin aina 6kertaa vikos salil jos ehtisin. sais vääntää vähän kerralla ja jaksais kovempaa. Tosin pitaäisin joka 5. viikko lepoa.

hekottaja sanoi:
Mä kyl kävisin aina 6kertaa vikos salil jos ehtisin. sais vääntää vähän kerralla ja jaksais kovempaa. Tosin pitaäisin joka 5. viikko lepoa.

Luuletko tosiaan, että jaksaisit reenata kovempaa? Veikkaan, että kävis just toisin päin. Ei oo ihme, että porukka selittää = natuna ei kehity!!
Ei todellekaan, ainakaan tuolla tyylillä.

Back
Ylös Bottom