Sakkoja...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EKKS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yks tuttu poliisikin, joka on mut kaks kertaa nalkannu kortitta-ajosta (tietää mun auton), sano että muutaman kortitta-ajon ei pitäis vaikuttaa ajokiellon pituuteen.

Se on ollut väärässä. Tieliikennelaki on aika yksiselitteinen asian tiimoilta:

finlex.fi sanoi:
75 § (3.8.1990/676)
Perusteet ajokieltoon määräämiselle
2 mom
Ajo-oikeuden haltija on, jollei 78 §:n 5 momentista taikka 80 §:stä muuta johdu, määrättävä ajokieltoon:
4) jos hän on syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta

Mikä helvetin järki siinä on että kortitta-ajoista lätkitään ensinnäkin helvetinmoisia sakkoja (30-40 päiväsakkoa) ja sitten vielä pidennetään ajokieltoa?

Järki on se, että sakkojen ja ajokiellon pidentämisen pitäisi useimmille ihmisille tehdä selväksi se, että rangaistus kärsitään ja piste. Jos ei ekalla mene perille, niin toisella kerralla tulee kovemmalla kädellä. Ja kolmannella vielä enemmän.

Kun olet ajokiellossa, et saa ajaa autoa. Asia on hyvin yksinkertainen.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mikäli huomasit tuon sanan ei tämän lauseen keskellä niin huomaat että olin samaa mieltä

Tuo mun quottaus oli kyllä hanurista, pitäs olla ajatustenlukija että sen tajuais. Tarkotus oli olla kanssas samaa mieltä ja selventää tuota suuremman massan vaikutusta sille kolmannelle.

Miten joku voi jäädä tuona aikavälinä kiinni kortitta ajosta noin monta kertaa..

Eipä paljoa tuu täältäkään sympatiaa sun tarinalle. Ihan saat itse syyttää itseäsi tuosta etkä holhoavaa valtiota.

Kaks kortitta-ajoa tuli, kuten jo aiemmin mainitsin, samalta poliisilta joka tuntee mun auton.

Yks tuli siitä kun olin perjantai-iltana parkissa (itse odotin autossa kun kaveri kävi hesburgerista hakee ruokaa) tyhjän torialueen laidassa. Mun lisäks kaks muuta kuskia sai sakot virka-intoiselta poliisilta. Ehkä mä maalaisena oon tottunu parkkeeraa vähän suurpiirteisemmin kuin Espoossa on tapana.

Viimeisin sitten tuli kun oma auto oli huollossa ja lainasin kaverin autoa. Kaverilta oli unohtunu maksaa autosta viimesin veroerä (21,08e) ja satuin poliisin seulaan (poliisithan välillä, ku ei oo muita tehtäviä, kirjottelee autojen rekkareita tietokoneelle, saadakseen kiinni autovarkaita, katsastattomia autoja jne.).

Eli mul on käyny uskomattoman huono tuuri. En mä sitä autoa oo jatkuvasti ajanu. Lähes tulkoon vaan työasioita hoitanu ja tyttökaveria kuskaillu.

Tietysti se, et niitä kortitta- ajoja on neljä tona aikana, näyttää poliisin silmissä piittaamattomalta käytökseltä. Ei se paljoa kuunnellu mitä mulla oli sanottavaa.

Käytännössä asia tosin menee seuraavanlaisesti: mitä enemmän määrätään ajokieltoja, sitä enemmän tulee kortitta-ajo(j)a.
Toimivamminkin voisi homman hoitaa. Lätkäsis isommat sakot sen sijaan että ottaa kortin pois. Pääsisi jopa ajamaan sinne töihin että saa tienattua ne rahat sakkoon.

Mutta kyl jos neljän kuukauden aikana jää kortitta ajosta neljä kertaa kiinni, ajaa joko epäilyttävästi, tai on käyny todella paska tuuri..

Järki on se, että sakkojen ja ajokiellon pidentämisen pitäisi useimmille ihmisille tehdä selväksi se, että rangaistus kärsitään ja piste. Jos ei ekalla mene perille, niin toisella kerralla tulee kovemmalla kädellä. Ja kolmannella vielä enemmän.

Joo mutta noissa asioissa silti tehdään aika tapauskohtaista käsittelyä. Sikshän sinne asemalle mennäänkin kuultavaks, kun se ei ole noin suoraviivaista.

Kuten sanoin en mä sitä autoa oo jatkuvasti ajanu. Välttämättömät asiat.

Eli mul on käyny uskomattoman huono tuuri. En mä sitä autoa oo jatkuvasti ajanu. Lähes tulkoon vaan työasioita hoitanu ja tyttökaveria kuskaillu.

Tietysti se, et niitä kortitta- ajoja on neljä tona aikana, näyttää poliisin silmissä piittaamattomalta käytökseltä. Ei se paljoa kuunnellu mitä mulla oli sanottavaa.

Mitäs muuta kuin piittaamatonta käytöstä se olisi jos et usko kieltoa joka sinulle on määrätty?

Jos jäät neljässä kuukaudessa neljä kertaa kiinni, tarkoittaa se sitä että olet ajellut autolla aika paljon tai sitten sulla on ollut ihan vitunvitunvitun huono mäihä. Ja varmaan on sitten tosi välttämättömiä ajoja jos kikkaillaan hesburgerissa ja kyyditellään tyttöystävää ja ties mitä.

Mutta turha siinä on yhteiskuntaa syyllistää jos itse töppäilee. Jos et olisi ajanut promilleissa, olisit saanut säilyttää korttisi ja näitäkään juttuja ei olisi tapahtunut. Tottahan maailmaan selityksiä mahtuu ja yleensä nämä selittelijät eivät tietenkään ole itse syyllisiä yhtään mihinkään. Kärsi rangaistuksesi, ota opiksesi ja lopeta ruikuttaminen.

Joo mutta noissa asioissa silti tehdään aika tapauskohtaista käsittelyä. Sikshän sinne asemalle mennäänkin kuultavaks, kun se ei ole noin suoraviivaista.

Varmasti tehdäänkin, mutta laki käskee silti määräämään ajokieltoa jos ajaa kortitta tai ylittää sallitun ajokorttiluokan. Eli joku sanktio sakkojen lisäksi tulee.

Käytännössä asia tosin menee seuraavanlaisesti: mitä enemmän määrätään ajokieltoja, sitä enemmän tulee kortitta-ajo(j)a.
Toimivamminkin voisi homman hoitaa. Lätkäsis isommat sakot sen sijaan että ottaa kortin pois. Pääsisi jopa ajamaan sinne töihin että saa tienattua ne rahat sakkoon.

Nimenomaan...

Mutta kyl jos neljän kuukauden aikana jää kortitta ajosta neljä kertaa kiinni, ajaa joko epäilyttävästi, tai on käyny todella paska tuuri..

Kyl mä ehkä vähän erilailla ajan kuin muut, mut ei se oo se syy tässä asiassa.

Ja varmaan on sitten tosi välttämättömiä ajoja jos kikkaillaan hesburgerissa ja kyyditellään tyttöystävää ja ties mitä.

Tuona "hese"- iltana oltiin illalla töissä ja evästä piti saada. Tyttöystävä työskentelee myös ja sitäkin pitää kuskata töihin.

E: Ja kyllä sen voin myöntää että tässä tapauksessa kahden ihmisen työasioiden takia kilometrejä kertyy aika paljon.

Mutta turha siinä on yhteiskuntaa syyllistää jos itse töppäilee. Jos et olisi ajanut promilleissa, olisit saanut säilyttää korttisi ja näitäkään juttuja ei olisi tapahtunut. Tottahan maailmaan selityksiä mahtuu ja yleensä nämä selittelijät eivät tietenkään ole itse syyllisiä yhtään mihinkään. Kärsi rangaistuksesi, ota opiksesi ja lopeta ruikuttaminen.

Noh noh. Älä nyt silti rupee ojentaa mua. Se ei oo sun tehtäväs.

Varmasti tehdäänkin, mutta laki käskee silti määräämään ajokieltoa jos ajaa kortitta tai ylittää sallitun ajokorttiluokan. Eli joku sanktio sakkojen lisäksi tulee.

Tottakai tulee jos laissa niin sanotaan. Laissa on aina pelivaraa tällaisia asioita varten jotta niitä voidaan käsitellä tapauskohtaisesti ja ottaa huomioon lieväntäviä tai raskauttavia seikkoja. Ei sen mitään 1+1 matematiikkaa kuulu olla.

Se mikä mua tässä eniten vituttaa on se ajokiellon pituus.

Mulla on ollut ajo-oikeus autolla 10-vuotta. Niistä 2-vuotta on kortti ollut poissa.
Törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia yms. ollut 3 kpl. Kaksi kertaa käräjillä noiden ajohommien vuoksi. Ajokieltoa tuli 6kk ja 5 kk käräjiltä. Jos oisin ajanut kännissä, olisi ajokiellot olleet kuulemma lyhemmät! Humalatila vaikuttaa harkintakykyyn niin paljon kuulemma!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noh noh. Älä nyt silti rupee ojentaa mua. Se ei oo sun tehtäväs.

Samalla tavalla ojentaminen on mun tehtävä kuin sulla yhteiskunnan syyttäminen omista töppäilyistäsi.

Se mikä mua tässä eniten vituttaa on se ajokiellon pituus.

No joo, onhan se 4kk ehkä hivenen pitkä.

Mulla on ollut ajo-oikeus autolla 10-vuotta. Niistä 2-vuotta on kortti ollut poissa.
Törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia yms. ollut 3 kpl. Kaksi kertaa käräjillä noiden ajohommien vuoksi. Ajokieltoa tuli 6kk ja 5 kk käräjiltä. Jos oisin ajanut kännissä, olisi ajokiellot olleet kuulemma lyhemmät! Humalatila vaikuttaa harkintakykyyn niin paljon kuulemma!

Ihan kaikkea kuulemaansa ei välttämättä kannata uskoa.

Samalla tavalla ojentaminen on mun tehtävä kuin sulla yhteiskunnan syyttäminen omista töppäilyistäsi.

En mä tässä yhteiskuntaa syytä millään tapaa. Se kaveri joka mun tapauksen käsitteli on mun mielestä tässä toiminu väärin.

No joo, onhan se 4kk ehkä hivenen pitkä.

Sitä vähän minäkin. Ja kun joka helvetin sakon vielä hoidin alta pois ennen kuulemista, ihan vaan näyttääkseni että olen tosissani.

Ihan kaikkee ei varmaan kannata uskoa?
Ei, ainakaan, kun lukee haastatteluja lehdestä. Kyseeseen tulisi muistaakseni jonkinlainen piittaamattomuus, kun useamman kerran napsahtaisi kohdalle.
Hyvin vittuiltu, ei vaan sattunu osumaan:thumbs:

juupa juu...
80 alueella 122... jotain 450e sakkoa ja kortti pois. Kuinka kauan lie.. Sakot ei edes vituta verrattuna siihen et kortti lähti... Ei paljon töitä pysty tekeen kortitta :(
Pitää käydä tinkaamassa korttia takas..
+Suora tie
+ei liittymiä
+hyvä näkyvyys

- jäinen tie
- ääliö kuski

juupa juu...
80 alueella 122... jotain 450e sakkoa ja kortti pois. Kuinka kauan lie.. Sakot ei edes vituta verrattuna siihen et kortti lähti... Ei paljon töitä pysty tekeen kortitta :(
Pitää käydä tinkaamassa korttia takas..
+Suora tie
+ei liittymiä
+hyvä näkyvyys

- jäinen tie
- ääliö kuski

Pidetääs tääkin hengissä... viikko sitten 130km/h tutkaan 80 alueella. Vähän harmittaa kortin puolesta ku meni ties kuinka pitkäks aikaa sakot ei niinkään.
Eivät tieneet hommasta vielä perjantaina mitään ku eivät löytäneet mun korttia.
Pientä tulojen menetystä mutta elämä on valintoja...:itku:

Mä sain vajaa 400€ sakkoja vuosi sitten ja kortti oli 7 viikkoa pois vaikka olisin tarvinnut sitä hoitaakseni työt. Mulla tosin on 1-vaiheen kortti. Tosiaan minimissään kuukauden pois kortti uuden lain myötä.

Mä sain vajaa 400€ sakkoja vuosi sitten ja kortti oli 7 viikkoa pois vaikka olisin tarvinnut sitä hoitaakseni työt. Mulla tosin on 1-vaiheen kortti. Tosiaan minimissään kuukauden pois kortti uuden lain myötä.

Varsinkaan ton 1-vaiheen kortin kanssa ei pidä ruveta riskeeraan... Nimim. kokemusta on, kesällä inssiin kolmannen kerran.

Mitkään perusteet ei riitä(ite yrittäjä ja 60 km työmatka), vähintään 1 kk pois, mulla oli 9 vko viimeks viime heinäkuulta eteenpäin. Sitten otin kortitta ajon päälle het seuraavana päivänä(tuuri oli siis kanssa kohillaan, mutta tyhmyyttä, myönnän), kasvo ajokielto 14 viikkoon. Tosta kortitta ajostakin pitää olla vuos kulunu, että saa uuden ajokorttiluvan läpi. Piti suorittaa jo nyt tammikuussa hyvissä ajoin uus kortti, mutta saankin vasta kesällä ku se vuos tulee täyteen kortitta ajosta. Viikkoo ennen, kun nykysen 1-vaiheen voimassaoloaika päättyy...

Tollasesta se täti ei puhunut mitään että pitäis vuosi olla väliä ennen kuin voi uusia ton kortin.:wtf: Tiukille vetää mullakin ton kortin vanhenemisen kanssa ihan päivistä kai kysymys. Vittu jos tuokin pitää paikkansa. :lol2: Ööh siis eiku koskee ilmeisesti sitä että jos on ajanut ilman korttia ajokiellon voimassaolo aikana... huh. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom