sairaslomatodistus

Saikulla olen ollut muutaman päivän ilman lääkärintodistustakin, vaikka se töissä kuulemma vaaditaankin. Eipä ole mitään sanomista tullut ja palkkakin on tullut normaalisti sairastelun ajalta. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että olen sairaana suunnilleen 3 päivää vuodessa, kun muut työntekijät on "sairaana" vähän väliä.

Muutenkin kestää himasta matka työterveyslääkärille 1.5h, niin ei missään kuumeessa jaksa lähteä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saikulla olen ollut muutaman päivän ilman lääkärintodistustakin, vaikka se töissä kuulemma vaaditaankin. Eipä ole mitään sanomista tullut ja palkkakin on tullut normaalisti sairastelun ajalta. Asiaan varmaan vaikuttaa se, että olen sairaana suunnilleen 3 päivää vuodessa, kun muut työntekijät on "sairaana" vähän väliä.

Joo ei tolla sairastamisella ole mitään syytä kellään nipottaa. Mutta jos käy niin onnettomasti että sairastelee enempi niin sattaa suhtautuminen muuttua. Sinänsä ihan ymmärrettävääkin. Sama tuntuu pätevän muuten työterveyslääkärissäkin eli mitä enemmän on sairaslomia ollut niin sitä nihkeemmin uusia kirjotetaan. Jos on ollut pitempään sairaana lääkärillä on selvästi paineita olla kirjoittamatta lisää sairaslomaa ja herkästi joutuu töihin vaikkei vielä työkunnossa oliskaan. Vähän arka ja hankala asia puolin ja toisin. Näin ainakin itsestä tuntuu. No toimistotyössä ei välttämättä kukaan heti huomaa jos ei oikein työkunnossa oliskaan eikä töissä sairaana oleminen yleensä edes vaaranna terveyttä kuten fyysisissä töissä. Monissa tärkeissä hommissa on varmaan oltava ihan 100% työkunnossa jottei tule isoa vahinkoa ja luulis että niissä lekurit on aika tarkkoja koska uskaltavat päästää töihin. Vaikka joku lentäjä tms.

Se voi olla, mutta en ole vielä täysin vakuuttunut. :)

Vahvana MuTuna on edelleen se, että työnantajalla on periaatetasolla oikeus olla hyväksymättä sairaslomaa, jos on epäily sen perusteista tai sairaslomalapun luotettavuudesta. Lääkärin luotettavuus/työntekijän tunnettu valehtelu taipumus esim lääkärille?

Käytännössä siis työnantajalla ei ole juuri mahdollisuuksia, mutta teoriassa on.

Itse toimin valtion leivissä luottamusmiehenä ja valtion sektorilla se on juurikin noin. Valtiollahan ei tunneta käsitettä sairasloma vaan se on virkavapaus, jota haetaan anomuksella. Yleinen käytäntöhän on että kolme päivää omalla ilmoituksella ja siitä eteenpäin todistuksella. Mutta periaatteessa työnantajaa ei sido lääkärinlausunto, käytännössä kyllä.

Ihan käytännön vinkkinä, kannattaa tarkkaan miettiä kenelle ilmoittaa sairastelusta, eli mieluiten omalle pomolle. Itse joku vuosi sitten (pomon numero oli varattu) soitin sihteeritytölle ja kerroin tilanteen, että josko infoisi pomoani asiasta. Ylläri oli suuri kun tulin parin päivän päästä toimistolle ja kaikki mulkkasi ilkeästi: mimmi oli unohtanut kertoa :D Luulivat että olin MIA. No, asia selvisi sitten, mutta perin kiusallista.

Käyäntöhän vaihtelee firmassa. Edellisessä oli käytäntönä se, että sai olla pari päivää omalla ilmoituksella, mutta sen jälkeen piti käydä työterveyshuollossa näytillä ja hakea todistus.

Ihan käytännön vinkkinä, kannattaa tarkkaan miettiä kenelle ilmoittaa sairastelusta, eli mieluiten omalle pomolle. Itse joku vuosi sitten (pomon numero oli varattu) soitin sihteeritytölle ja kerroin tilanteen, että josko infoisi pomoani asiasta. Ylläri oli suuri kun tulin parin päivän päästä toimistolle ja kaikki mulkkasi ilkeästi: mimmi oli unohtanut kertoa :D Luulivat että olin MIA. No, asia selvisi sitten, mutta perin kiusallista.

On muuten täyttä asiaa tämä. Meidän talossa on ollut kanssa paljon samoja ongelmia. Ihmiset lupaa informoida pomoille mutta ei sitä sitten teekään jostain syystä. On jopa ollut riitoja siitä onko joku sairaana ollut henkilö soittanut sairauspoissaolot pomollensa vai ei. Ja etenkin puhelinkeskuksella on noita ilmotuksia unohtunut paljon ja samaten on unohtanut merkata firman online henkilötietokantaan sairaaksi. On sattunut myös niinkin että puhelinkeskus kertoo pomoille ettei mitään tietoa missä sairaslomalla oleva henkilö on vaikka firman online henkilötietokannasta sairaslomatieto löytyykin. Eli tosiaan aina henkilökohtanen ilmoitus pomolle (pomoille) niin säästyy monelta kiusalliselta ylläriltä. Itse menen lekurista vielä duuniin samantien viemään sairastodistuksen henkilöstöosastolle, kerron pomolle henkilökohtaisesti (tai sitten ylemmäs jos lähin ei paikalla) ja vielä merkkaan itseni henkilötietokantaan sairaaksi...no mulla onkin duuni lääkäristä paluun kotimatkan varrella sopivasti niin ei mikään ongelma.

Meillä oli töissä niin, että soittamalla työterveyteen saa 2-3 päivää saikkua ja todistus tulee sisäisellä postilla osastolle. Ei onneks kipeenä tarvi lähtee edes lähelle. Hyvä näin onneksi!

eikös se ole nykyään niin että kolme päivää saa olla ilman todistustakin kotona. näin ainakin meidän työehto sopimuksessa lukee
Taitaa olla alakohtaista. Meillä on tuo sama kolmen päivän systeemi, mutta muijan työnantaja vaatii jokaisesta poissaolosta lääkärintodistuksen, mikä on mun mielestä ihan vitusta...

Etenkin valtiolla. Vartalokaatotilanteessa polvi ympäri eräältä vakivirkamieheltä. Sairausloman sijasta kenttämies pistetään palvelupäivystykseen. Kyllä söi miestä, kun muutaman kerran jututin aikoinaan.
Onko tollastakin jossain :wtf: Kyllä mulla ainakin aika jorma kasvas ottaan.

Oon ottanut loparit juuri työpaikasta, minne vaativat vielä yhden päivän lääkärintodistusta, jonka olin poissa viime kuussa. No minulla se todistus on, mutta hirvittävän vaikeeksi tekevät minulle sen todistuksen perille viemisen, kun postituskaan ei kelvannut. Ajattelin jättää siis toimittamatta sen, voivatko tehdä mitään muuta kun jättää sen päivän sairaspäivärahan maksamatta? Ei varmaan muita sanktioita voi olla?

Laita kirjattuna kirjeenä niille mulkuille se vitun paperi.

Oon ottanut loparit juuri työpaikasta, minne vaativat vielä yhden päivän lääkärintodistusta, jonka olin poissa viime kuussa. No minulla se todistus on, mutta hirvittävän vaikeeksi tekevät minulle sen todistuksen perille viemisen, kun postituskaan ei kelvannut. Ajattelin jättää siis toimittamatta sen, voivatko tehdä mitään muuta kun jättää sen päivän sairaspäivärahan maksamatta? Ei varmaan muita sanktioita voi olla?

toimita ihmeessä niin saat palkan. se on ihan sama millä sen toimitat. ei sitä itse pakko itse viedä ole. vaikka kirjattuna kirjeenä niin menee varmasti perille.

ei siitä muuta sanktiota tule kun päivän palkka jää maksamatta jos et vie.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom