sairaslomatodistus

Tiedän omasta kokemuksesta että et saa enää huomenna edelliseltä päivältä sairaslomaa.
Siis jos aikoja terveydenhoitajalle/lääkärille olisi ollut.

Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja eivät pysty kirjoittamaan sairastodistuksia takautuvasti. Lääkäri pystyy jos on todella painava syy. Flunssa ei kelpaa syyksi todellakaan.

Joskus olin samassa tilanteessa kuin ketjun aloittaja ja menin jaksamattomuuttani yksityiselle. No se lysti makso 50euroa. Eli mee mielummin sinne julkiselle ni ei tuu takkiin niin paljoa.
Joissakin "hyvissä" työpaikkoissa on jo sellainen käytäntö että saa olla 3 päivää sairaslomalla,ilman lääkärintodistuksia tms.
Riittää kun soittaa ilmoittaa työpaikalle. Perus tehdasduunareille yms. ei tuu sellasta käytäntöä koskaan.

Siis kuten jo aiemmin sanoin, lääkärille ei ole mahdollista päästä tänään tässä lähellä mihinkään. Soitin lääkäriasemalle ja he merkitsivät ylös oireet ja totesivat itse myös ettei heillä ole ollut tänään vapaita aikoja kenellekkään. Ja huomiseksi minulla on varattu eri alan lääkäri samaan taloon jokatapauksessa, joten en nyt näkisi kauheasti ongelmaa sairasloman alkamispäivän muuttamista päivää aikaisemmaksi ilman mitään erityisempiä selittelyitäkään todistuksessa.

Ja siis firma nimenomaan vaatii lääkärin todistuksen jokaiselta päivältä. Arvauskeskukseen soittaessa eivät suostuneet ottamaan päivystykseen vaan pitäisi varata aika eikä tälle päivälle saanut kun oli niin paljon ruuhkaa jo silloin. Että onkos tää nyt oma moka sit...tuskin :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole pykäläoppinut. Minun käsitykseni on se, että lääkärintodistus A (saikkulappu) ei ole yksiselitteinen määräys päästää työntekijä palkalliselle sairaslomalle, vaikka käytännössä harvoin siitä poiketaan. Mää vaan kirjoitan niitä lappuja.

Luulempa että olet väärässä vaikka itse lääkäri oletkin. Siinä lapussahan lukee työkyvyttömyysaika ja sillä lapulla asiantuntija eli lääkäri todistaa että työntekijä on työkyvytön sairauden vuoksi. Silloin työntekijän ei tarvitse mennä töihin vaan saa olla pois sairastamassa ja työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa ko. sairasloman ajalta. Kuten tossa edellä joku jo toskin niin työnantaja voi määrätä työntekijän haluamalleen lääkärille, jos työehtosopimukseen on ko. pykälä laitettu. Ei ole siis mitenkään työnantajan harkinnan varainen asia onko työntekijä sairasloman tarpeessa vai ei vaan lääkäri on se joka päättää. Jos työnantajalla olisi asiassa yhtään sananvaltaa niin kyllähän sen arvaa mihin tuo johtaisi :D

Sairaslomaa saa AINA kun sitä haluaa!! Muistakaa se!

Valitettavasti. Onneksi on kuitenkin vielä lääkäreitä, jotka kirjoittavat sairasloman syyksi sen todellisen syyn, esimerkiksi "alkoholin väärinkäyttö" jonkun tyypillisen "määrittelemätön masennus tms." sijasta. Eli työntekijä saa haluamansa sairasloman, mutta työnantaja ei ole velvollinen maksamaan euroakaan korvauksia kyseiseltä ajalta. Ja tätä varten työnantajat usein määräävät työntekijät käyttämään joitain tiettyjä lääkäripalveluja. Reilu peli puolin ja toisin vai mitä :D

Ei ole siis mitenkään työnantajan harkinnan varainen asia onko työntekijä sairasloman tarpeessa vai ei vaan lääkäri on se joka päättää. Jos työnantajalla olisi asiassa yhtään sananvaltaa niin kyllähän sen arvaa mihin tuo johtaisi :D

Parempi kun et arvaile mitään. Ilmeisesti oletat, ettei työnantajan ainoa oikeus ja velvollisuus on maksaa työntekijöilleen palkkaa:D Sairasloma ei tarkoita samaa kuin sairaslomapalkan maksuvelvollisuus. Kuten tuossa edellisessä viestissäni viittasinkin, se että maksetaanko sairasloma-ajalta palkkaa tai onko voiko henkilön esimerkiksi velvoittaa tulemaan töihin sairaslomalla riippuu täysin sairauden tai vamman luonteesta ja hankintatavasta.

Jos on jalka paketissa niin ei varmaan voi mitään varastohommia tehdä, mutta oletettavasti voisi olla avuksi toimiston puolella. Eri asia miten sinne töihin pääsisi.

Ilmeisesti oletat, ettei työnantajan ainoa oikeus ja velvollisuus on maksaa työntekijöilleen palkkaa

Just joo. Ollaas asiallisia niin keskustellaan :rolleyes:

Sairasloma ei tarkoita samaa kuin sairaslomapalkan maksuvelvollisuus. Kuten tuossa edellisessä viestissäni viittasinkin, se että maksetaanko sairasloma-ajalta palkkaa tai onko voiko henkilön esimerkiksi velvoittaa tulemaan töihin sairaslomalla riippuu täysin sairauden tai vamman luonteesta ja hankintatavasta.

On muuten ihan totta tuo että jos ei ole ns. oikea sairaus kuten on flunssa, keuhkokuume, migreeni jne. niin työnantaja ei ole vättämättä velvollinen maksaa sairasajalta palkkaa. Esim. Burnout on semmonen sairasloman syy josta sitä palkkaa ei aina tule koska burnout katsotaan tavallaan työntekijän itseaiheuttamaksi ja tulkinta on kait ettei niin sairaus edes ole vaan enempi ylirasitustila. Mutta tuo sairasajan palkanmaksuvelvollisuus pätee siis kuitenkin noissa normaalisairauksissa. Sitten on lisäksi tuo harmaa alue mihin viittasit, jotka on sitten niitä poikkeuksia sääntöön. Jos joku tietää lisää tästä millä syillä sairasajalta ei tarvitse palkkaa maksaa niin vois kertoilla tässä niin tietääpähän välttää niitä sitten :D

Jos joku tietää lisää tästä millä syillä sairasajalta ei tarvitse palkkaa maksaa niin vois kertoilla tässä niin tietääpähän välttää niitä sitten :D

Lyhyesti, niin kuin varmaan tiedätkin menee sääntö jotakuinkin niin, että jos sairaus tai vamma on aiheutettu tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella ei palkanmaksuvelvollisuutta ole.

Luulempa että olet väärässä vaikka itse lääkäri oletkin.

Se voi olla, mutta en ole vielä täysin vakuuttunut. :)

Faktana tiedän, että palkanmaksu velvollisuutta työnantajalla ei ole jos hän ei saa tietoonsa diagnoosia, tuolloin potilas voi hakea sairaspäivärahakorvauksen itse kelasta.

Vahvana MuTuna on edelleen se, että työnantajalla on periaatetasolla oikeus olla hyväksymättä sairaslomaa, jos on epäily sen perusteista tai sairaslomalapun luotettavuudesta. Lääkärin luotettavuus/työntekijän tunnettu valehtelu taipumus esim lääkärille?

Pitäis varmaan kysyä lainoppineilta. Ainakin tuo turun sanomien artikkeli vahvistaa mun käsitystä asiasta. Käytännössä siis työnantajalla ei ole juuri mahdollisuuksia, mutta teoriassa on.

tuo turun sanomien artikkeli vahvistaa mun käsitystä asiasta

Oli muuten hyvä kirjotus tuo ja kyllähän tuolta ne sairasajan palkanmaksun epäämisen periaatteet selvii.

Ja etenkin tämä on hyvä huomata tuolta jos työterveyslääkäri on huono kirjottaa sairaslomaa mikä tietysti on äärimmäisen harvinaista :D
"Oikeuskäytännössä työehtosopimuksen määräyksiä on yleensä tulkittu siten, että työnantajan määräämän lääkärin käyttämistä ei ole asetettu sairausajan palkan saamisen ehdottomaksi edellytykseksi"

Eikös yleensä saa olla pari päivää saikulla ilman lääkärintodistusta?
Näin ainakin meillä...

Itse en minkään flunssan/kuumen takia jaksa lähteä lääkäriin vaan olen päivän/kaksi kotosalla ja sitten töihin.

Jos tuosta tulisi sanomista niin saa johto lähteä kanssani tukkanuottasille ;)

Eikös yleensä saa olla pari päivää saikulla ilman lääkärintodistusta?
Näin ainakin meillä...
Itse en minkään flunssan/kuumen takia jaksa lähteä lääkäriin vaan olen päivän/kaksi kotosalla ja sitten töihin.
Jos tuosta tulisi sanomista niin saa johto lähteä kanssani tukkanuottasille ;)

Riippuu tosiaan ihan firmasta ja vähän muustakin. Meillä on firmassa kanssa yleisesti tuo 3pv käytäntö. Tosin jos on tavallista enemmän sairaslomalla niin sitten työnantaja herkästi ottaa ko. oikeuden siltä henkilöltä pois ja kertoo että aina lääkärin todistus nimetyltä työterveyslääkäriltä. Itseltä lähti ko. oikeus pois kun olin 18pv sairaslomalla vuoden aikana suurin osa ilman lääkärintodistusta. Niinpä nykyään menen kiltisti aamusta lääkäriin ja annan lääkärin päättää olenko työkykyinen vai en ja saanpa siinä tietysti myös hoitoa ja tutkimusta tarpeen mukaan. Firmalla on soppari Mehiläisen kanssa ja pääsen lekuriin ja tutkimuksiin heti kun olen sairas. Tosin yleensä työterveyslekureihin on jonoa, joten monesti menen vaan yleispäivystykseen. Minusta on oikein hyvä näin. Olen ollut selvästi terveempi kuin aiemmin koska olen saanut tutkimusta ja hoitoa välittömästi enkä ole enää jäänyt duuniin/kotiin odottamaan mahdollista paranemista ennenkuin sitten menin lääkäriin. Lekuriin vaan ja heti jos firma kerran maksaa. Taitaa olla kaikkien etu :)

Meillä taas vaaditaan jo puolestakin päivästä se lääkärintodistus joka on aika vitttumaista suoraan sanottuna. Tosiaan flunssassa voisi muuten olla töissä jos olisi ihan normi toimistoduunari, mutta fyysisessä työssä ehkä perusteltua olla kotosalla vakavempien oireiden välttämiseksi.

Meillä saa töistä olla 3 päivää poissa omalla ilmoituksella. Ikinään en ole kuitenkaan käyttänyt vaan aina käynyt joko lääkärillä tai työterveyshoitajalla.

Toi on fiksu tapa niin ei tule niitä turhia epäilyjä poissaolojen syystä.

Soitto työterveyslääkärille/hoitajalle riittää ja voi mennä seuraavana päivänä tohtorin luokse, jos ei heti samana päivänä jaksa tai pääse. Heille jää kyllä merkintä, että olet soittanut sinne joten saat siitä todistuksen, että olet sairaana. Pitää toisaan käydä aika pian (seurava päivä) tämän soiton jälkeen, että saa sen lapun ja olla edes pieni yskä yms. Krapula ei kelpaa :D
Näin on ollut kaikissa työpaikoissa, missä olen ollut hommissa.

Jos on jalka paketissa niin ei varmaan voi mitään varastohommia tehdä, mutta oletettavasti voisi olla avuksi toimiston puolella. Eri asia miten sinne töihin pääsisi.

Käsitykseni mukaan TYÖANTAJA on tällöin se taho joka tuon kyydityksen järjestää. Eli sitten vaikka taksilla, mutta ei todellakaan työntekijän laskuun! Itse en ole kuullut, että jalka kipsissä olevaa olisi työhön pakotettu, mutta kai tällaistakin tehdään?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom