Sairaankuljettajien palkkauksesta kysyisin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orwelll
  • Aloitettu Aloitettu
Moron. Olen sairaanhoitaja.
Mulle on tarjottu sairaankuljetuksen hommia.
Palkkauksesta on vähän ristiriitaista tietoa netti pullollaan, mutta ymmärsin, et tuntipalkka olis jossain 9,15-11 euron välissä.

Aika pienelt vaikuttaa, jos alle 12 euron menee. Nykyseltäänkin tienaan lähemmäs 14 euroa/h, mikä on jo tosi paska palkka sekin. Pari vuotta sitten osallistuin hoitajapakoon ja tein muita hommia. Ne hommat loppui, koska valtio ei rahoita YJT:n valvontaa niin mielellään kuin lämmitettyjä kävelykatuja. Tämän vuoksi palasin hoiturin hommiin. Ny vaan mietin kovasti, et kannattaako mennä sairaankuljetukseen päätyökseen vai jatkaa sairaalassa, jossa peruspalkka bruttona on n. 2000 egee + lisät erikseen.

Olen ny tehny pari keikkaa tätä sairaankuljetusta ja työvuorot venyy helposti sinne 10-13h pituisiksi.
Työ on ihan mukavaa, mutta paljonko siitä saa liksaa?

Työnantaja ei sitä suoraan sanonut ja ny parin keikan jälkeen mulle selvis, et palkaansa EI saa paljastaa. En viittis tosiaan lähteä vakkarikuskiks, jos palkka on ihan perseestä verrattuna muihin kuskeihin.

Mut näin anonyymisti: kuin paljon kehtaa sairaanhoitajana pyytää, ettei pyydä ihan törkeesti liikaa tai liian vähän?
Kipurajana olen ite ajatellut tollasta 12-13 euroa/ tunti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kannata sairaanhoitajana tehdä bruttopalkalla ainakaan alle tuon 2000€/kk ilman lisiä Sakussa, koska lähihoitajillekin maksetaan peruspalkkana 2000€ + lisät päälle, riippuen toki työpaikasta. Eli en lähtisi itse tekemään alle 12€/tunti sairaankuljettajan hommia.

Moron. Olen sairaanhoitaja.
Mulle on tarjottu sairaankuljetuksen hommia.
Palkkauksesta on vähän ristiriitaista tietoa netti pullollaan, mutta ymmärsin, et tuntipalkka olis jossain 9,15-11 euron välissä.

Aika pienelt vaikuttaa, jos alle 12 euron menee. Nykyseltäänkin tienaan lähemmäs 14 euroa/h, mikä on jo tosi paska palkka sekin. Pari vuotta sitten osallistuin hoitajapakoon ja tein muita hommia. Ne hommat loppui, koska valtio ei rahoita YJT:n valvontaa niin mielellään kuin lämmitettyjä kävelykatuja. Tämän vuoksi palasin hoiturin hommiin. Ny vaan mietin kovasti, et kannattaako mennä sairaankuljetukseen päätyökseen vai jatkaa sairaalassa, jossa peruspalkka bruttona on n. 2000 egee + lisät erikseen.

Olen ny tehny pari keikkaa tätä sairaankuljetusta ja työvuorot venyy helposti sinne 10-13h pituisiksi.
Työ on ihan mukavaa, mutta paljonko siitä saa liksaa?

Työnantaja ei sitä suoraan sanonut ja ny parin keikan jälkeen mulle selvis, et palkaansa EI saa paljastaa. En viittis tosiaan lähteä vakkarikuskiks, jos palkka on ihan perseestä verrattuna muihin kuskeihin.

Mut näin anonyymisti: kuin paljon kehtaa sairaanhoitajana pyytää, ettei pyydä ihan törkeesti liikaa tai liian vähän?
Kipurajana olen ite ajatellut tollasta 12-13 euroa/ tunti.
Palkkaansa ei saa paljastaa? Miks muka ei? Jos työnantaja ei edes kiellä sitä kirjallisesti niin miksi ei? Palkkakuitit kiertoon ja vaikka paikallisille ilmoitustauluille. Ainahan palkkakuitit voi tippua ja joku hyväsydäminen ohikulkija palauttaa infotiskin viereiselle ilmoitustaululle nastalla kiinnitettynä.

Noita eri sairaankuljetusfirmojahan on myös monta, ainakin Helsingissä HUS:in palveluita hoitaa muistaakseni neljä eri firmaa. Kaverin faija on sairaankuljettaja ja kannattaa muistaa, että niitä keikkoja on kovin erilaisia.
Esim just kaverin faijalla on paljon potilaskuljetuksia välillä esim. Kuopio-Helsinki, Rollo-Helsinki. Eli niistä napsahtaa kaiken maailman lisät päälle. En muista tasan tarkkaan palkkaa, mutta muistaakseni se on kyllä kokeneenakin alle 3000 € brutto.

Aiheen vierestä, mutta kiinnostaa: Millä perusteella työnantaja voi muka kieltää palkasta puhumisen? Onko tälle jokin juridinen perustelu?

Joo, en tiä

En tiedä mikä juridinen juttu siin vois olla. Itsekkin ihmettelen. Kai se on vaan joku firman sisäinen säädös. Olen kyl kuullut, et ainakin Kouvolan K-rauta käyttää samaa.

Joku saa enemmän tai vähemmän kuin muut, ja halutaan vaan estää rähinät, kun se selviää. Näistä ne tappelut aina sitten pikkujouluissa tulee, kun "toikin kusipää saa noin paljon, vaikka on ihan paska"

Aika oudolta kuulostaa kyllä tuo ettei saa kertoa palkkaansa, en ole missään paikassa moiseen törmännyt, mutta kaitpa tuo on vain jokin yleinen käytäntö joissain työpaikoissa, palkan suuruus kun tuntuu yleensäkin olevan jonkin sortin suuri salaisuus osalle ihmisistä. Offtopic: Opiskelitko Orwell missäpäin sairaanhoitajaksi ja miten hyvät perustiedot siinä koulutuksessa saa esimerkiksi sairaankuljetusta ajatellen? Itsellä suunnitelmissa lähteä opiskelemaan jatkossa ja olen kahden vaiheilla: sairaanhoitaja vaiko ensihoitaja AMK, molempiin toki sisältyy sairaanhoitajan tutkinto mutta ensihoitajan koulutus paneutuu varmaan akuuttisairaanhoitoon enempi.. Eli kysymys yksinkertaistettuna: Koetko että sairaanhoitajan tutkinnosta saamillasi tiedoilla ja taidoilla sinulla olisi valmius työskennellä akuuttipuolella riittävän ammattitaitoisesti.?

Itseäkin kiinnostaa suuresti tuo ensihoitajan työ, siinä sivussa mielenterveyshoitajan työ. Sorry offtopic, mutta pari kysymystä siihen liityen:
-Oonko hakukelpoinen tuonne AMK:n sairaanhoitajaksi tai ensihoitajaksi, koska mulla ei ole lukiota alla? Oon siis amis-pohjalta liikkeellä.
-Onko lähi- ja sairaahoitajan koulutuksessa suuria eroja? Oon käsittänyt näin että lähihoitajan koulutus ois vähän semmonen "helpompi" tai ei ehkä niin perehdyttävä..
-Onko lähi- ja sairaahoitajan palkoissa isoa eroa?

Koulutuksestani

Nooh.
Vastaan kahdelle samassa.
Eli Pavetti ja Gold:

Itse hain aika pitkään omaa juttuani ja jätin lukion väliin. Kävin kauppiksen ja valmistuin rimaa hipoen merkonomiksi, eli amis tausta. Ammattikorkeaan vaaditaan joko lukio tai 3-vuotinen ammattitutkinto, joten nykykäytännön mukaan kaikki amikset taitaa kelvata pääsykokeisiin.

Sairaanhoitaja koulutuksen hankin Lahdessa, jota en voi kouluna erityisemmin suositella. Kaikki opettajat ovat hoitotieteen maistereita tai tohtoreita, eikä kokemusta "kenttätyöstä" ole välttämättä yli kymmeneen vuoteen. Hyviä kokemuksia olen kuullut kollegoilta Hämeenlinnan AMK:sta ja PIRAMK:sta.

Itse suuntauduin psykiatriaan koulutuksessani, mutta kun ikää tuli mittariin vain pari vuotta, huomasin nopeasti, ettei se ole sitä työtä mitä haluan tehdä. Eli mikäli töissä haluaa vaihtuvuutta, kannattaa hakeutua akuuttihoitotyöhön.

Koulutukseen tietysti kuului tiettymäärä akuuttihoitotyötä, jonka varjolla olen tehnyt harrastusluontoisesti lanssi/EA-keikkaa matkan varrella. Koska kuitenkin olin pääsääntöisesti psykan hoitaja, kyllästyin alaan ja luin itseni poliisiksi.

Psykalle paluu olisi ollut vähän liian hapokasta, joten aloin tätä SAKU- hommaa nyt tekemään.

Lähärin ja sairaanhoitajan palkoissa on sellainen 200-300 euron ero -ainakin sairaaloissa. Erona on se, ettei lähihoitajat saa koskea lääkkeisiin. Tästä tosin nykyään ollaan jo joustettu, koska sairaanhoitajia on vähänlaisesti.

Varsinaista eroa sitten lähäri ja sh. koulutuksissa en osaa sanoa, mutta sellainen käsitys mulle on jäänyt (luokallani oli lähihoitajia) että koulutus on lähestulkoon sama.

Jos kuitenkin kiinnostusta on akuuttihoitotyöhön, niin itse menisin tänä päivänä kokeilmaan palo-ja pelastusopistoa. Sen jälkeen kävisin aikuislinjalla AMK:ssa työnohella sairaanhoitajaksi.

Taidat Orwelli sairaalassa päästä paremmille ansioille, kuin jossain yksityisessä ambulanssissa. Yksityisillä on usein osa työajasta ns. varuillaoloa (yöt), josta maksetaan vain 50% palkasta ja jossain jopa 30%. Kuitenkin joudut olemaan käytännössä välittömässä lähtövalmiudessa koko työajan. Menee ohi aiheen, mutta tiesittekö, että suuressa osassa Suomea ambulanssi ei lähde kiirekeikalle heti, vaan on iltaisin ja öisin 15 minuutin lähtövalmiudessa. Ei siis kannata sairastua vakavasti isompien kaupunkien ulkopuolella.
Vielä tuohon sairaanhoitaja vs. ensihoitaja amk - juttuun. Omalla alueellani uudet pelastuslaitokselle palkattavat päätoimiset sairaankuljettajat ovat kaikki ensihoitaja amk:ita. Ja näillä on siis mahdollisuus työskennellä hoitotasolla. Perustasolle riittää sairaanhoitajallakin appelsiinit kainalossa.

Itseäkin kiinnostaa suuresti tuo ensihoitajan työ, siinä sivussa mielenterveyshoitajan työ. Sorry offtopic, mutta pari kysymystä siihen liityen:
-Oonko hakukelpoinen tuonne AMK:n sairaanhoitajaksi tai ensihoitajaksi, koska mulla ei ole lukiota alla? Oon siis amis-pohjalta liikkeellä.
-Onko lähi- ja sairaahoitajan koulutuksessa suuria eroja? Oon käsittänyt näin että lähihoitajan koulutus ois vähän semmonen "helpompi" tai ei ehkä niin perehdyttävä..
-Onko lähi- ja sairaahoitajan palkoissa isoa eroa?
Vastauksia kysymyksiin:

-sairaanhoitajaksi hakeminen/pääseminen ei edellytä lukiota, ammattikoulupohjainen koulutus riittää

-Lähi- ja sairaanhoitajien koulutuksessa on iso ero, lähärikoulutus on mielestäni vain "pintaraapaisu" hoitotyöhön, sairaanhoitajan koulutuksessa saat suuremmat tietotaidot käytännön työtä varten. Jos meinaat ensihoitajaksi niin pitää suuntautua ensihoitoon lähihoitajaksi opiskellessa, muilla koulutusohjelmilla et tule pääsemään esim.sairaankuljetukseen yms. Muutenkin suosittelisin sinulle sairaanhoitajan tutkintoa koska lh ja sh koulut kestävät lähes yhtä pitkään ja sairaanhoitajana saat vankemmat tiedot ja taidot asioista. Lisäksi todennäköisesti tulevaisuudessa eivät lähihoitajat tule töitä ambulansseissa tekemään, tämä on ollut jo pitkään havaittavissa, ennemmin ottavat sairaanhoitajan töihin

-peruspalkassa ei kovin suurta eroa ole, tämä tosin riippuu täysin työpaikasta.

Krabba.
Tiedän. Witun siistii. Se on minust ain yhtä jännä missä kohdin yhteiskunta säästää.
Päättäjät kulkee maailmal kehumas kuin Suomessa on hyvä sos-terveydenhuolto ja paras turvalisuustilanne ikinä missään, mutta samat hemmot käy yksityisillä lääkäreillä ja nauttii valtion palkkaamista turvamiehistä.

Poimittua linkin artikkelista:

"Suomen Sairaankuljetusliiton nettisivuilla on myös mainittu että useilla eri mittareilla yksityinen sairaankuljetus on todettu edullisimmaksi vaihtoehdoksi.

Edullisuus muodostuu sivujen mukaan yrittäjän suuresta työpanoksesta, joustavuudesta ja motivoituneisuudesta. Näin varmasti osittain onkin, mutta mukaan voi kiistatta lukea myös henkilöstökustannuksissa säästämisen alemman palkkauksen sekä erilaisten mitä älyttömimpien varallaolosysteemien ja työaikajärjestelyjen keinoin, jotka luonnollisesti alentavat työntekijän palkkapussin jo muutenkin matalaksi jäävää saldoa."

Uusi ensihoitolaki on tulossa. Lähes kaikkialla menee kiireellinen sairaankuljetus kilpailtavaksi toiminnaksi. Haluammeko halvimman vaihtoehdon?

Niin. Kun saat sydänkohtauksen, halutko paikalle ambulanssin, joka on hankittu tarjouskilpailussa halvimman hinnan anteen tehtaan kautta ja jossa on pienimpään mahdolliseen palkkaan suostuvat hoitajat?

Niin. Kun saat sydänkohtauksen, halutko paikalle ambulanssin, joka on hankittu tarjouskilpailussa halvimman hinnan anteen tehtaan kautta ja jossa on pienimpään mahdolliseen palkkaan suostuvat hoitajat?
Ei liene hinta aina ainoa asia mikä ratkaiseen tarjouskilpailun.

Toivottavasti ei ole. Kainuussa nähtiin jo miten käy, kun hinta ratkaisee. Alueen sairaankuljetuksen kaappasi iso logistiikkafirma, jolla on muun muassa Helsingissä isot markkinat kiireettömän sairaankuljetuksen parissa. Helppo tehdä tappiollinen tarjous, kun ei paljon tunnu tilinpäätöksessä. Tärkeintähän on saada iso markkina-asema. Ensihoitopalvelut eivät saisi missään tapauksessa olla kilpailutettavaa toimintaa, eiväthän poliisi- tai pelastustoimikaan ole.

. Ensihoitopalvelut eivät saisi missään tapauksessa olla kilpailutettavaa toimintaa, eiväthän poliisi- tai pelastustoimikaan ole.

Yksityisenä toimintana se voisi olla yhteiskunnalle halvempi ja resurssien allokaatiomielessä tehokkaampi ratkaisu kuin julkispalvelut, mitkä maksetaan verorahoin. Sitäpaitsi kilpailun paine tehostaisi toimintaa. Loppujenlopuksi yhteiskunta hyötyisi. Yleisestikin säännelty julkinen toiminta tuo tehokkuustappioita, koska palveluiden hintataso poikkeaa markkinoilla määräytyvästä.

Pelastustoiminta voisi aivan yhtälailla olla yksityistetty, poliisilaitoksen uskottavuus yhteiskunnan puolustajana ei mielestäni toteutuisi yksityistettynä, mutta yksityistä vartiointiliiketoimintaa tulisi perus järjestyksenvalvonnassa ym. toiminnassa kernaasti lisätä, koska yksityistäminen tehostaa toimintaa ja tuo yhteiskunnalle suuremman kokonaishyödyn kuin julkinen palvelu.

Onhan monissa muissakin maissa yksityiset terveydenhuoltopalvelut, ja ne toimii usa poislukien oikeinkin hyvin, vaikkapa saksassa.

e: ei ole olemassa ilmaista palvelua, mitä vasemmisto kovasti pitää tärkeänä. Suurin osa suomen terveydenhuollon ongelmista (hoitojonot, kiireet etc) johtuu siitä että suomessa on julkinen terveydenhuolto. niin ja jännänä yksityiskohtana vapaamman kilpailun terveydenhuollon maissa on hoitohenkilöstöllä korkeammat palkat. Yleisestikin työn palkkauksen pitäisi suomessakin vastata työn rajatuottavuutta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom