Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän päivän Keski-Suomalaisesta:
"Eduskunnan valtiovarainvaliokunnasta ei heru tukea sille, että valtio osallistuisi hoitajien palkkojen nostamiseen suuremmalla summalla kuin nyt on luvattu. Tämä siitä huolimatta, että valtio hyötyisi itsekin palkankorotuksista."
"...valtio saisi lisää 180 miljoonaa euroa verotuloina, mutta kuntien talous kiristyisi.."

-tämä siis jos laskettaisi €2300 peruspalkkaan 10% lisäys.

taitaa olla ovelasti laskeskeltu nämä hommat valtion päässä..eli kunnat oman onnensa nojaan?


Hauskaa on se, että valtiontalouden ylijäämä saattaa kasvaa jopa 3 miljardiin ensi vuonna, mutta rahaa ei tipu..ja TEHYhän ei varmaan anna periksi, sillä jos tässä tilanteessa ei tipu rahaa, ei sitä varmaan tipu olettavasti sittenkään, kun valtion talous on huonommassa jamassa, ymmärtäähän tämän.

Nuo kuntaliitos-asiat jne. voitais laittaa omaan ketjuunsa, vaikkakin täällä on tapana heittää näitää "toissijaisia" vasta-ajatuksia, mutta puhutaans nyt niistä sairaanhoitajien palkoista ;) Anyway, kuntien toimintaa voisi hyvin tarkastaa tuolta kantilta, kunhan palvelut eivät huonone liiaksi.

Hauskaa on myös se, että rahaa ei haluta antaa, vaikka tuloksena olisi katastrofi, juuri sairaanhoitopiirit myönsivät tämän. Ei näköjään päättäjiä kiinnosta tai ei arvovalta anna periksi..?
Saikkujahan on helppo syyllistää, mutta työnantaja ja viime kädessä valtio vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimimisesta. Näin se on.


Ps. Itse en ota kantaa on juuri se TEHYn 24% oikea/kohtuullinen/liikaa, ehkä sitä voisi tarkistaa ja ennenkaikkea suunnata järkevästi. Hurja on prosentti, mutta aiemmat kitupiikkeilyt tupaa tulemaan edessä vastaan..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelma: Työtä on liikaa ja on liian raskasta.
Ratkaisu 1: Nostetaan palkkoja 10%, jonka jälkeen työ on edelleen raskasta ja sitä on liikaa.
Ratkaisu 2: Palkataan 10% lisää hoitajia, jonka jälkeen työvuoroja voidaan vähentää. (?)
 
Ongelma: Työtä on liikaa ja on liian raskasta.
Ratkaisu 1: Nostetaan palkkoja 10%, jonka jälkeen työ on edelleen raskasta ja sitä on liikaa.
Ratkaisu 2: Palkataan 10% lisää hoitajia, jonka jälkeen työvuoroja voidaan vähentää. (?)

Bonuskysymyksiä:

Kumpi vaihtoehto auttaa a) potilaita b) hoitajia c) molempia?
 
Kävin taas mielenkiintoisen keskustelun sairaanhoitajan kanssa. Ihan oikeasti heidät on aivopesty. Tässäpä muutamia otteita. M.:minä H:hoitsu
M: Mutta teillehän olisi tullut noin 300 euron palkankorotus?
H: Me oltais saatu vain 30 euroa, se EI riitä!!! Me ollaan palkkakuopassa, meidän palkka on 1500 euroa.
M: Noin 300 euroa te olisitte saaneet ja onhan teillä vielä lisät päälle ja vain 6% tienaa alle 2000 euroa/kk
H: Ei!!! En tunne ketään hoitsua joka tienaa 2000!!!
M: Mutta 300 euroa on hyvä korotus, myönnät sen varmaan itsekin?
H: 30 euroa hallitus antaa, EI RIITÄ!!! Hallitus lupasi 500 euroa ja se pitää saada. Me ei tyydytä vähempään.
M: Mutta eikö tuo ole aika raakaa, kun potilaat joutuu kärsimään irtisanoutumista?
H: Ei ole meidän syy, se on työantajan vika, se on heidän ongelma ja syy.
M: Mutta nythän työnantajat palkkaavat irtisanoutuneiden tilalle väkeä ja Tehy haastaa työnantajat oikeuteen, miksi?
H: Ei saa meidän tilalle palkata ketään, me sovittiin ettei tilalle saa palkata ketään ja kaikki saa tulla takaisin töihin?
M: Miten sitten potilaat hoidetaan?
H: Ei ole meidän vika tai syy, se on työnantajan!
Ja keskustelu jatkuu periaatteessa koko ajan samana. Koko ajan hoitsu hoki mantraa, tyonantajan vika, palkkakuoppa, naisia syrjitään, luvattiin 500 euroa mutta annetaan vain 30 euroa, Tehy pitää huolen, kun olemme työttömiä, Norjassa ja Englannissa on paljon parempi palkka ym...
 
Kävin taas mielenkiintoisen keskustelun sairaanhoitajan kanssa. Ihan oikeasti heidät on aivopesty. Tässäpä muutamia otteita. M.:minä H:hoitsu
M: Mutta teillehän olisi tullut noin 300 euron palkankorotus?
H: Me oltais saatu vain 30 euroa, se EI riitä!!! Me ollaan palkkakuopassa, meidän palkka on 1500 euroa.
M: Noin 300 euroa te olisitte saaneet ja onhan teillä vielä lisät päälle ja vain 6% tienaa alle 2000 euroa/kk
H: Ei!!! En tunne ketään hoitsua joka tienaa 2000!!!
M: Mutta 300 euroa on hyvä korotus, myönnät sen varmaan itsekin?
H: 30 euroa hallitus antaa, EI RIITÄ!!! Hallitus lupasi 500 euroa ja se pitää saada. Me ei tyydytä vähempään.
M: Mutta eikö tuo ole aika raakaa, kun potilaat joutuu kärsimään irtisanoutumista?
H: Ei ole meidän syy, se on työantajan vika, se on heidän ongelma ja syy.
M: Mutta nythän työnantajat palkkaavat irtisanoutuneiden tilalle väkeä ja Tehy haastaa työnantajat oikeuteen, miksi?
H: Ei saa meidän tilalle palkata ketään, me sovittiin ettei tilalle saa palkata ketään ja kaikki saa tulla takaisin töihin?
M: Miten sitten potilaat hoidetaan?
H: Ei ole meidän vika tai syy, se on työnantajan!
Ja keskustelu jatkuu periaatteessa koko ajan samana. Koko ajan hoitsu hoki mantraa, tyonantajan vika, palkkakuoppa, naisia syrjitään, luvattiin 500 euroa mutta annetaan vain 30 euroa, Tehy pitää huolen, kun olemme työttömiä, Norjassa ja Englannissa on paljon parempi palkka ym...

... ja sit ihmetellään irtisanoutuvien määrää... :D

joko toi tyyppi ei ole ollut liiton tiedotustilaisuuksissa, se ei ole kuunnellut siellä tai sit liiton tiedotus on kädetöntä ja siellä unohdetaan kertoa joitain olellisia riskejä/vast mitä siitä ja siitä työtaistelutoimenpiteestä saattaa aiheutua yksittäiselle hoitsulle..
 
Kävin taas mielenkiintoisen keskustelun sairaanhoitajan kanssa. Ihan oikeasti heidät on aivopesty. Tässäpä muutamia otteita. M.:minä H:hoitsu
M: Mutta teillehän olisi tullut noin 300 euron palkankorotus?
H: Me oltais saatu vain 30 euroa, se EI riitä!!! Me ollaan palkkakuopassa, meidän palkka on 1500 euroa.
M: Noin 300 euroa te olisitte saaneet ja onhan teillä vielä lisät päälle ja vain 6% tienaa alle 2000 euroa/kk
H: Ei!!! En tunne ketään hoitsua joka tienaa 2000!!!
M: Mutta 300 euroa on hyvä korotus, myönnät sen varmaan itsekin?
H: 30 euroa hallitus antaa, EI RIITÄ!!! Hallitus lupasi 500 euroa ja se pitää saada. Me ei tyydytä vähempään.
M: Mutta eikö tuo ole aika raakaa, kun potilaat joutuu kärsimään irtisanoutumista?
H: Ei ole meidän syy, se on työantajan vika, se on heidän ongelma ja syy.
M: Mutta nythän työnantajat palkkaavat irtisanoutuneiden tilalle väkeä ja Tehy haastaa työnantajat oikeuteen, miksi?
H: Ei saa meidän tilalle palkata ketään, me sovittiin ettei tilalle saa palkata ketään ja kaikki saa tulla takaisin töihin?
M: Miten sitten potilaat hoidetaan?
H: Ei ole meidän vika tai syy, se on työnantajan!
Ja keskustelu jatkuu periaatteessa koko ajan samana. Koko ajan hoitsu hoki mantraa, tyonantajan vika, palkkakuoppa, naisia syrjitään, luvattiin 500 euroa mutta annetaan vain 30 euroa, Tehy pitää huolen, kun olemme työttömiä, Norjassa ja Englannissa on paljon parempi palkka ym...


Juurikin toi kohta, "me sovittiin ettei tilalle oteta ketään". Hoitajille on syötetty niin raskasta soopaa ettei ole tosikaan. Kuka on sopinut ja mitä. Tiedän henk koht tuttavan joka sai hyvän paikan irtisanoutuneen tilalta.

Hoitajat eivät tiedä itsekään tilannetta ja homma kalahtaa raskaimman kautta omaan nilkkaan.
 
Ongelma: Työtä on liikaa ja on liian raskasta.
Ratkaisu 1: Nostetaan palkkoja 10%, jonka jälkeen työ on edelleen raskasta ja sitä on liikaa.
Ratkaisu 2: Palkataan 10% lisää hoitajia, jonka jälkeen työvuoroja voidaan vähentää. (?)

Ratkaisu 3: Yksityistetään terveydenhuolto.

Maksan mielelläni yksityislääkärikäynnistäni 100€/kerta. Pääsen lääkäriin kun haluan, palvelu on hyvää ja asiantuntevaa, voin valita lääkärini itse...

Nyt maksan erilaisina veromaksuina useita tuhansia euroja vuodessa terveydenhuollosta, jota en edes käytä. Vähemmällä rahalla saisin vakuutuksen, jolla hoidattaisin itseäni huippuluokan yksityissairaaloissa vaikka sairastuisinkin vakavasti.

Nyt ottaa ankarasti pannuun maksaa metanolia litkineiden deekujen kalliit hoidot omasta pussista. Taidanpa mennä sunnuntaina arvauskeskukseen valittamaan krapulaista päätäni. Siitä käynnistä saavat sitten kaikki maksaa, myös sinä!:evil:

t. Kapitalisti
 
Täytyy sanoa, että tämä sairaanhoitajien joukkoirtisanoutumistouhu alkaa näyttää entistä enemmän epäeettiseltä. ... Eikö tuon pitänyt olla "kutsumusammatti"? Eivätkö nuo ihmiset ymmärrä työskentelevänsä julkisella sektorilla?

Jos ihmisiä alkaa kuolla näiden työtaistelutoimien vuoksi, niin irtisanoutuneet hoitajat eivät voi syyttää työnantajaa, vaan silloin heidän on parasta katsoa peiliin.
Ihanko aidosti olet sitä mieltä, että ihminen ei saa irtisanoutua työstään jos ei ole siihen tyytyväinen? Väkisin pitäisi jaksaa koska jos ei jaksa niin sitten siitä on jollekkin haittaa. Mitä vittua? Kyllä mä ainaki vaihdan työpaikkaa ja irtisanoudun töistäni tasan silloin kun itse niin päätän, en tarvi siihen sun enkä kenenkään muunkaan lupaa. :curs:

Jos ihmisiä alkaa kuolla näiden työtaistelutoiminen vuoksi, niin sitä syytä voi etsiä sieltä missä nämä ihmiset kuolevat. Eli työnantajien luota. Ei ihminen joka ei ole jossain töissä voi olla vastuussa mitä siellä tapahtuu. Mun lähipubissa hakattiin ihminen, olenko minä jotenkin syyllinen siihen vaikka en ole siellä edes töissä? Entä jos olen joskus ollut siellä töissä?
 
Ihanko aidosti olet sitä mieltä, että ihminen ei saa irtisanoutua työstään jos ei ole siihen tyytyväinen? Väkisin pitäisi jaksaa koska jos ei jaksa niin sitten siitä on jollekkin haittaa. Mitä vittua? Kyllä mä ainaki vaihdan työpaikkaa ja irtisanoudun töistäni tasan silloin kun itse niin päätän, en tarvi siihen sun enkä kenenkään muunkaan lupaa. :curs:

Jos ihmisiä alkaa kuolla näiden työtaistelutoiminen vuoksi, niin sitä syytä voi etsiä sieltä missä nämä ihmiset kuolevat. Eli työnantajien luota. Ei ihminen joka ei ole jossain töissä voi olla vastuussa mitä siellä tapahtuu. Mun lähipubissa hakattiin ihminen, olenko minä jotenkin syyllinen siihen vaikka en ole siellä edes töissä? Entä jos olen joskus ollut siellä töissä?

Tottakai saa irtisanoutua työstään, mutta ei saa olettaa että saa sen vanhoin ehdoin takaisin.
 
Ihanko aidosti olet sitä mieltä, että ihminen ei saa irtisanoutua työstään jos ei ole siihen tyytyväinen? Väkisin pitäisi jaksaa koska jos ei jaksa niin sitten siitä on jollekkin haittaa. Mitä vittua? Kyllä mä ainaki vaihdan työpaikkaa ja irtisanoudun töistäni tasan silloin kun itse niin päätän, en tarvi siihen sun enkä kenenkään muunkaan lupaa. :curs:

Jos ihmisiä alkaa kuolla näiden työtaistelutoiminen vuoksi, niin sitä syytä voi etsiä sieltä missä nämä ihmiset kuolevat. Eli työnantajien luota. Ei ihminen joka ei ole jossain töissä voi olla vastuussa mitä siellä tapahtuu. Mun lähipubissa hakattiin ihminen, olenko minä jotenkin syyllinen siihen vaikka en ole siellä edes töissä? Entä jos olen joskus ollut siellä töissä?

Irtisanoutua tosiaan saa, mutta selitäpä miten mahdolliset kuolemat voivat olla työnantajan vika, kun taho joka koittaa estää terveydehuollon järjestämisen on Tehy! En tiedä kuinka nuo henkilökohtaiset vastuut menee, mutta jos Tehyn politiikka on, että lopetetaan työt ja estetään uusien työntekijöiden ottaminen oikeusteitse, vastuu näyttäisi olevan hyvinkin vahvasti Tehyn harteilla. Jaana on komppanian vaarallisin nainen.
 
Hauskaa on se, että valtiontalouden ylijäämä saattaa kasvaa jopa 3 miljardiin ensi vuonna, mutta rahaa ei tipu..ja TEHYhän ei varmaan anna periksi, sillä jos tässä tilanteessa ei tipu rahaa, ei sitä varmaan tipu olettavasti sittenkään, kun valtion talous on huonommassa jamassa, ymmärtäähän tämän.

Niin nousee, entä sitten?

Meinaatko että tuo ylijäämä jatkuu ikuisesti. En sitten kun ollaan 3 miljardia pakkasella. Otetaanko sitten hoitajilta 24% pois palkasta, jotta valtiolla riittää rahat?

Ei edelleenkään voida tehdä pitkän aikavälin kuluja nostavia ratkaisua nousukauden tulojen perusteella. Tossa hommassa ei jää kuin luu käteen pitkässä juoksussa.

Jos tätä ei tajua, on ehkä parempikin että lähtee sinne Norjaan duuniin!
 
Ihanko aidosti olet sitä mieltä, että ihminen ei saa irtisanoutua työstään jos ei ole siihen tyytyväinen? Väkisin pitäisi jaksaa koska jos ei jaksa niin sitten siitä on jollekkin haittaa. Mitä vittua? Kyllä mä ainaki vaihdan työpaikkaa ja irtisanoudun töistäni tasan silloin kun itse niin päätän, en tarvi siihen sun enkä kenenkään muunkaan lupaa. :curs:

No on se hienoa että irtisanoudut silloin kun ITSE haluat, etkä varsinkaan silloin kuin liitto haluaa. :rolleyes: Mikset irtisanoutunut vaikka 1½ kuukautta sitten?

Jos ihmisiä alkaa kuolla näiden työtaistelutoiminen vuoksi, niin sitä syytä voi etsiä sieltä missä nämä ihmiset kuolevat. Eli työnantajien luota. Ei ihminen joka ei ole jossain töissä voi olla vastuussa mitä siellä tapahtuu. Mun lähipubissa hakattiin ihminen, olenko minä jotenkin syyllinen siihen vaikka en ole siellä edes töissä? Entä jos olen joskus ollut siellä töissä?

Eli hoitajat eroavat mielenosoituksellisesti kaikki kerralla, joten viimekädessä potilaat jäävät hoitamatta? Tähänhän tämä tehyläisten joukkoirtisanoutuminen perustuu: painostetaan sillä, että mikäli irtisanoudutaan, ihmisiä jää hoitamatta ja mahdollisesti kuolee. Ja varmasti tehyläisistä jokaikinen tietää, että tämän toimenpiteen seurauksena saattaa kuolla ihmisiä. Tää on niin törkeästi hoidettu "työtaistelutoimenpide" tehyläisten osalta kuin olla ja voi. Ja nimenomaan epäeettinen.

EDIT: Jatkossa lakiin sais mun mielestä olla kirjattuna, että tämänkaltaiset "työtaistelutoimenpiteet" (joukkoirtisanoutuminen) on laittomia alalla (hoitajat, lekurit...) jossa siitä voi aiheutua suoranaisesti ihmishenkien menetyksiä. Jos tällainen joukkoirtisanoutuminen kuitenkin tehtäisiin, niin jokaikiselle syyte kuolemantuottamuksesta, jos joku henkilö kuolee suoraan tällaisten "työtaistelutoimenpiteiden" seurauksena.
 
Ihanko aidosti olet sitä mieltä, että ihminen ei saa irtisanoutua työstään jos ei ole siihen tyytyväinen? Väkisin pitäisi jaksaa koska jos ei jaksa niin sitten siitä on jollekkin haittaa. Mitä vittua? Kyllä mä ainaki vaihdan työpaikkaa ja irtisanoudun töistäni tasan silloin kun itse niin päätän, en tarvi siihen sun enkä kenenkään muunkaan lupaa. :curs:

Ilman muuta saa. Mutta silloin on työnantajalla oikeus hakea tilallesi uusi. Sen sijaan sinulla ei silloin ole oikeutta kieltää entistä työnantajaasi olemaan palkkaamatta ketään vanhaan toimeesi.

Ja kuten joku jo sanoi, sinulla ei myöskään omaehtoisen irtisanoutumisesi jälkeen ole mitään syytä sen jälkeen olettaa saavasi vanhaa työtäsi takaisin vanhana työntekijänä.


..olisi tosiaan mukava kuulla mitä TEHY oikeasti kertoo niille sairaanhoitajilleen ihan sanatarkasti. Tai vielä enemmän, mitä jättää kertomatta.
 
Ja jotten taas leimaituisi "duunarivastaiseksi pikkuherraksi" :) kuten jotkut tuntuvat henkilökohtaisuuksiin asti kokevan, todetaan että sattuneesta syystä tänä vuonna hyvin paljon sairaalaelämää nähneenä olen 100% sitä mieltä että sairaanhoitajat ansaitsevat paremman tulotason.
Tämä nyt käyttöönotettu raaka menettelytapa vain on totaalisessa ristiriidassa kaiken sen kanssa mitä uskon/uskoin ko. ammattikunnan edustavan.
Uskon vahvasti TEHYn laskemoidun sisäisen propagandan, asioiden vääristelyn (ne kuuluisat "hallituksen lupaukset", mukatodelliset palkat) ja suoranaisen valehtelun olevan tämän takana, en yksittäisten hoitajien perisyntyisen moraalittomuuden.
 
No on se hienoa että irtisanoudut silloin kun ITSE haluat, etkä varsinkaan silloin kuin liitto haluaa. :rolleyes: Mikset irtisanoutunut vaikka 1½ kuukautta sitten?



Eli hoitajat eroavat mielenosoituksellisesti kaikki kerralla, joten viimekädessä potilaat jäävät hoitamatta? Tähänhän tämä tehyläisten joukkoirtisanoutuminen perustuu: painostetaan sillä, että mikäli irtisanoudutaan, ihmisiä jää hoitamatta ja mahdollisesti kuolee. Ja varmasti tehyläisistä jokaikinen tietää, että tämän toimenpiteen seurauksena saattaa kuolla ihmisiä. Tää on niin törkeästi hoidettu "työtaistelutoimenpide" tehyläisten osalta kuin olla ja voi. Ja nimenomaan epäeettinen.

EDIT: Jatkossa lakiin sais mun mielestä olla kirjattuna, että tämänkaltaiset "työtaistelutoimenpiteet" (joukkoirtisanoutuminen) on laittomia alalla (hoitajat, lekurit...) jossa siitä voi aiheutua suoranaisesti ihmishenkien menetyksiä. Jos tällainen joukkoirtisanoutuminen kuitenkin tehtäisiin, niin jokaikiselle syyte kuolemantuottamuksesta, jos joku henkilö kuolee suoraan tällaisten "työtaistelutoimenpiteiden" seurauksena.


Tämä on suoranaista seurausta siitä, ettei hoitajia oo otettu vakavasti. Lakon aikana velvoitettava suojelutyö on mahdollistanut sen, ettei hoitajien vaatimuksia ole tarvinnut ottaa tosissaan. Nyt on takaisinmaksun aika. Vuosikymmenten turha nöyristely on näyttänyt sen, että kiltteydellä ei mitään saada. Tämä on nyt järein ase ja uskonkin, että korotukset tipahtavat valtion kirstusta ennen määräaikaa. Ja jokainen yliopistosairaalakaupungissa työskentelevä sairaanhoitaja tietää tasan tarkkaan, että töitä on niin paljon tarjolla, että mitään riskiä työttömäksi jäämisestä ei ole. Ja miksi kaikki muut huolehtii ja jankuttaa että "ei välttämättä pääse takasi entiseen työpaikkaan" ei se teidän murhe kai ole? vai onko???????
 
..ja sikäli meidän murhe jos lauman harhaanjohtaminen saa aikaan potilaskuolemia, olettaen että ilman harhaanjohtamista suuri(n) osa heistä olisikin kenties miettinyt sitä irtisanoutumissitoumusta vielä toisen kerran ja ehkä olisi jäänyt sutaisematta se puumerkki siinä hurmoshengessä selkääntaputtelujen ja puolityhjien lupausten kera.
 
olen 100% sitä mieltä että sairaanhoitajat ansaitsevat paremman tulotason.
Tämä nyt käyttöönotettu raaka menettelytapa vain on totaalisessa ristiriidassa kaiken sen kanssa mitä uskon/uskoin ko. ammattikunnan edustavan.
Uskon vahvasti TEHYn laskemoidun sisäisen propagandan, asioiden vääristelyn (ne kuuluisat "hallituksen lupaukset", mukatodelliset palkat) ja suoranaisen valehtelun olevan tämän takana, en yksittäisten hoitajien perisyntyisen moraalittomuuden.

Olen täysin samaa mieltä. Toivottavasti asia saadaan ratkaistua ennen kuin mahdollisia irtisanoutumisia tulee.
 
Back
Ylös Bottom