Säpsähtely juuri ennen nukahtamista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teppo22
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään kokemusta säpsähtelystä juuri ennen nukahtamista. Itselleni käy näin todella usein jos esimerkiksi nukahdan hetkeksi koulussa (vaikka ei tietenkään saisi :D), saatan säpsähtää niin kovasti että heilautan käsiäni oikein kunnolla ja koulutavarat lentävät lattialle. Eikä se niinkää itseäni koulussa haittaa, mutta kun sama tapahtuu todella usein kun olen tyttöystäväni luona yötä ja nukkumme vierekkäin niin lähestulkoon aina kun olen nukahtamassa, säpsähdän ja sitten samalla tökkään häntä tai huitaisen, kerran sain hänelle jopa kutin takaraivoon huitomisellani. :( Elikkä olis kiva tietää että mikä vaivaa ja olisko kyseiseen ongelmaan minkäänlaista apua!?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmiö johtuu siitä, että unen siirtyessä tiettyyn vaiheeseen lihakset rentoutuvat. Jos satut istumaan ja nojailemaan jotenkin nukahtaessasi, jolloin eri lihaksesi ovat jännittyneet, lihasten rentoutuessa aivosi tulkitsevat sinun olevan putoamassa. Aivot siis herättävät sinut ja säpsähdät kuin yllättävässä kaatumistilanteessa.
Ei se mikään vaiva ole, vaan ihan normaali reaktio, koska ilman sitä saattaisit tipahtaakin lattialle tai lyödä pääsi, jos nojasit sillä käsiisi. Avuksi käy se, että nukut makuultasi tai muutoin mahdollisimman rennossa asennossa, jossa lihakset eivät joudu jännittymään asennon ylläpitämiseksi.

En tiedä mistä johtuu mutta itselläni samoja kokemuksia.Esim työpaikalla jos on todella väsynyt niin kahvitunnilla saattaa vähä nuokahtaa ja sitte säpsähtää pääpyörien ja kädet heiluen hereille,hyvä ettei penkiltä tipu :D

Edit.Kaapelihan sen selvitti

Kyllä mä monesti säpsähdän ihan maaten ollessakin, juuri ennen nukahtamista. Mistäs se sit johtuu?

Okei, on vaan tosi inhottava nukkua tyttöystävän kanssa kun herättää hänetkin aina ja vielä kun se tapahtuu monta kertaa yössä... : S

Kyllä mä monesti säpsähdän ihan maaten ollessakin, juuri ennen nukahtamista. Mistäs se sit johtuu?

Jos siihen säpsähtämiseen liittyy eräänlainen putoamisen tunne, niin silloin kyse on samasta eli lihasjännityksen laukeamisesta ja aivojen reaktiosta.
Vaan voihan sitä säpsähdellä hereille pienistä ulkoisista ärsykkeistä tai herätä vaikka omaan kuorsaukseensa...

Vaimo harrastaa tätä samaa säpsähtelyä myös. Eipä ole tähän mennessä haitannut, mutta yleensä säpsättely on ollutkin melko lievää. Menee ohi kun kunnolla nukahtaa ja on sanonut, että näki nopean unen rappusissa kaatumisesta, putoamisesta yms.

Mä säpsähtelen herkemmin silloin, jos on vaikka valvottu yö takana ja menee seuraavana iltana nukkumaan. Yleensä säpsähtelyyn liittyy vielä jonkinlainen unen kaltainen fiilis siitä, että tippuu, kaatuu tai satuttaa itsensä.

Harrastan tätä kanssa. Tosi häiriintyneen tuntusta, ihan ku putois korkeemmaltaki. En oo kyllä tullu ajatelleeks käykö tätä sillon ku oon tavallista väsyneempi tms.

Itsellä sitä ei juurikaan kotona tapahdu omassa sängyssä mutta kun on jossain muualla, nii sillon tulee sätkittyä, liekö johtuu siitäkin kun ei oo tottunu nukkumaan uudessa paikassa? ;O Ja itsellä ei tosiaan ole mitään tunnetta että tippuisin tai kaatuisin ;O

Mulla kanssa välillä tulee sellasia että sitä ikään kuin näkee jo unta ja on siinä unen ja valveilla olon rajamailla ja sit siinä unessa putoaa jostain korkealta ja sitten säpsähtää siihen kun se tuntuu niin helvetin todellista(ja epämiellyttävältä etenkin kun pelkää korkeita paikkoja). Vaikka makaa ihan mukavasti omassa sängyssä :D

Itsellä tätä samaa "vaivaa", usein tulee kun nukun sohvalla. Samalla sohvalla on tullut unihalvaus ja pahimmat painajaiset, pitäisiköhän vaihtaa sohvaa?

Ite en oo viel onneks koskaan kokenu unihalvausta :wtf: Ei kuullostanu mukavalta kun täältä luin siitä muiden kokemuksia.

Niin ja polta se helvetin sohva! :D

En oikein viitti, äiskän omistukses vielä ja mun oma lempisohva :evil: :D Se unihalvaus on itse asiassa aika hauska kokemus.

Mullakin sattuu tätä "säpsähtelyä" jatkuvasti yöunille mennessä. Kompastun/putoan "unessa" juuri ennen nukahtamista ja siitä seuraa armoton säpsähdys ja epämiellyttävä olo. Kiva kuulla selitys tälle ja etten ole ainoa unissa sätkijä.

Joo itekkin on tullu tuhat kertaa kaaduttua tai pudottua jostain unessa ja säpsähdettyä hereille. Ja tätä ei ikinä keskellä yötä, vaan juuri kun on saamassa/saanut unen päästä kiinni.

Aika perusjuttuja kaikilla ihmisillä. Kuinkahan monta kertaa on tullut fudispallosta naamariin kun on just nukahtanut, enkä tiedä miksi just jalkapallo.

Valveunet ne vasta mielenkiintoisia ovatkin, tapahtuu kaikkee uhkaavaa aina ja monta kertaa kuukaudessa. Koko ikäni saanut niitä tiloja, todellä häröä kun kämpässä on tulta tai lentää nuolia tai lattialla on vettä ja tunnet sen.

On kyllä harvinaisen rasittavaa tuo säpsähtely, monesti "herää" siihen sätkymiseen ja sitten ei tule uni taas pitkään aikaan. Kerran olen lyönyt itseäni ihan kunnolla suoraan silmämunaan, ei tullut ihan heti sen jälkeen uni.

Mulla tuohon nukahtaessa säpsähtämiseen on usein liittynyt pään sisällä kuuluva huuto "juna tulee!" ja veturi on tulossa sataa kohti aivan naaman edessä :D

Muutenkin tulee kaikennäköisiä episodeja järjestettyä, esim. hetken jälkeen nukahtamisesta luulen että lapsi itkee huoneessaan, mutta jostain syystä ponkaisen sängystä ylös ja väärästä ovesta vaatekomeroon. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä oon sitten aina jääny sinne unissaan seisomaan kunnes vaimo komentaa takasin sänkyyn. Sorry offtopic.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom