Säpsähtely juuri ennen nukahtamista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teppo22
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän sitä välillä itekkii säpsähtelee. Tuli mieleen kun kerran luennolla nukahin ja sit säpsähdin vähän enemmän nii meinas koko pulpetti kaatua :hyper: Oli vähän sakki et aha :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun vieruskaveri myöskin säpsähtelee aika paljon juuri ennen nukkumaan menoa. Oon huomannut, että hän säpsähtelee erityisen paljon ja voimakkaasti varsinkin kovien salitreenien jälkeen (aiemmin kun ei käynyt salilla tätä ei juuri tapahtunut). Eli liittyy juuri tuohon lihasten rentoutumiseen, lihastonus on muistaakseni termi, joka tuohon liittyy. Välillä saa väistellä ja muutaman kerran on tullut nyrkistä kun tyyppi sätkii vieressä. Itselle noita tulee harvemmin.

Muistaakseni olen jostain lukenu, että nämä säpsähtelyt johtuvat siitä kun aivot siirtyvät lepotilaan ja ihminen siis on nukahtamassa tai nukkuu kevyttä unta. :rolleyes:

Muutenkin tulee kaikennäköisiä episodeja järjestettyä, esim. hetken jälkeen nukahtamisesta luulen että lapsi itkee huoneessaan, mutta jostain syystä ponkaisen sängystä ylös ja väärästä ovesta vaatekomeroon. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä oon sitten aina jääny sinne unissaan seisomaan kunnes vaimo komentaa takasin sänkyyn. Sorry offtopic.

Haha :lol2: Päivän piristys :D

Vastaus keskusteluun "Säpsähtely juuri ennen nukahtamista?"

Kaivan vanhan viestiketjun esiin, koska asia on minulle ajankohtainen.

Nyt reilun kuukauden ajan, siitä lähtien kun aloitin, on ollut melkein joka yönä tämä ongelma. Säpsähtelyä voi kestää parikin tuntia putkeen. Kyseessä on koko kehon tai vain raajojen säpsähtely, joka uskoakseni johtuu lihasten treenin aikana tehdystä työstä. Tuohon ei liity minkäänlaisia unia tai tunteita.

Itselleni tuosta ei ole vaivaa, mutta huonouniselle avovaimolle tuo on taakka. Onko olemassa jotain niksejä tuon vähentämiseen?

Kaksi viikkoa takaperin potkaisin seinään, kun säpsähdin. Vieläkin kynsi halki isovarpaasta :) Töissä kun hieman lepää, nii välillä raajat suoristuvat hetkeksi herätessäni..

Itselle tulee noita säpsähtelyjä takuuvarmasti, jos takana on kostea ilta. Samaan settiin liittyy myös liskojen yö, joka tulee nykyisin oudosti aina kahden päivän päästä itse päätapahtumasta =) Eli lauantaina kuppia, su-ma yöllä ei ongelmia, mutta ma-ti liskot saapuvat.. Magneesium voisi auttaa tuollaisiin pikkuisiin nykäisyihin jotka aiheutuvat treenistä, kuppiakin voisi tietty koittaa ottaa vähän miedommin..

Samaa ongelmaa täällä. Tullut säpsähtelystä myös muilta jonkinverran kuittia. Tällä hetkellä saldona on yksi rikkinäinen "paperilamppu" kun tullut kädellä huitaistua yöpöytää turhan monta kertaa.

kyllähän sitä itsekki paljo sätki aikanaan, nykyään sätkähdän omasta tahdostani just ku meinaan nukahtaa ku luulen et delaan ku en tunne sydämeni sykettä. paranoid pakkislainen vähä oon.

säpsähtely johtuu oletettavasti hermoston stimulaatiosta, jota siis on ja on ollut, niin se ei tykkää vetäistä itseään lepoon niin helposti. joten sen kanssa on vaan elettävä, tai sit dokaat iltaisin tai vedät bentzoi niin pitäis loppua sätkimiset. muuten sille ei voi vittuakaa, tai no voit lopettaa treenaamisen niin eipähän ole hermosto niin kovassa vauhdissa.

Tulipahan tuo itsekin koettua vähän aikaa sitten. Tein kyljellään ollessani sellaisen kummallisen vatsarutistuksen ja löin polven ja pään samanaikaisesti seinään. Ei paljon nukuttanu enää.

Enne oli perus setti toi säpsähtely joka ilta, nyt mukaan on tullu tunne ku ois sydänkohtaus iskeny säpsähtäessä..Juurikin pari min sitten ja taitaa vähä pelottaa käydä taas nukkumaan..Mistköhä johtuu et just ku nuhkahtaa ni tulee se säpsähdys mut samal vitunmoiset kuumotukset et saa iha haukkoo happee ja pidellä rinnasta..sairasta

Monta kertaa olen nähnyt unta että putoan jostain. Maahan törmätessäni säpsähdän niin että tyynyt ja peitot lentää. Kerran selkä oli monta päivää kipeä unessa putoamisesta johtuvan nopean liikkeen takia. :D

Enne oli perus setti toi säpsähtely joka ilta, nyt mukaan on tullu tunne ku ois sydänkohtaus iskeny säpsähtäessä..Juurikin pari min sitten ja taitaa vähä pelottaa käydä taas nukkumaan..Mistköhä johtuu et just ku nuhkahtaa ni tulee se säpsähdys mut samal vitunmoiset kuumotukset et saa iha haukkoo happee ja pidellä rinnasta..sairasta

itel normaalia, tosin mulla sydän reistaa muutenki. ja ku mä säpsähdän niin mä pistän sormeni kaulavaltimolleni ja tarkistan että sydän toimii. saman teen kyllä joka kerta ku säikähdänki, ku ikinä tiiä saiko ny slaagin vai ei.

Itellä kans tuntuu, että happea pitää haukkoa sillon ku säpsähtää hereille ja siinä jotenki säikähtää, että nytkö se henki lähtee. Sen jälkeen vaikeaa saada nukutuksi kun ei oikein uskalla nukahtaa. :rolleyes:

Moni sanoi, että näkee unta, että putoaa jostain, mutta ite en kyllä semmosia unia oo nähnyt. Rapulapäivän jälkeisenä iltana noita säpsähdyksiä tulee useammin.

Mulla on aina lihakset nykineet juuri ennen unen tuloa, kun kroppa alkaa rentoutua.

... ja ku mä säpsähdän niin mä pistän sormeni kaulavaltimolleni ja tarkistan että sydän toimii. saman teen kyllä joka kerta ku säikähdänki, ku ikinä tiiä saiko ny slaagin vai ei.

Miten voi kaulavaltimolta ite tarkastaa et onko saanu slaagin vai ei, vai minkälaisesta slaagista nyt on kyse? :rolleyes:

Mie säpsähtelen melkeinpä aina ennen nukahtamista. Monesti on vieressä nukkunutkin ottanut osumaa kun käsi tai jalka singahtaa suuntaan x. Varsinkin tuntuu et mitä väsyneempi on, sitä voimakkaampia noi säpsytkin on. Tuntuu monesti melko epämiellyttävältäkin mut kaikkein ärsyttävintä on kun heräät tommoseen sätkynukke-touhuun :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom