Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Black fridayna tienasin sähköä kuluttamalla n.50€ ja huomenna se maksetaan takaisin (siltikin täytyy kaikki sähkölämmitykset lyödä nollille 6-23 ajaksi). Onneksi on takka.
 
Yksityisten kuluttajien lisäksi tämä perseily iskee myös yrityksiin. Siihen kakun päälle vielä kirsikaksi, kuinka äärimmäisen epähoukutteleva maa tämä muutenkin on yrityksille ja investoinneille, lähes yritysvihamielinen jo natiivisti. Ja muutenkin epähoukutteleva ulkomaalaisille.

Niinpä. Vientiteollisuus ja kulutus, siitähän ne talouden perusfundamentit tulee ja aika mukavasti nouseva energian hinta iskee kumpaankin. Ja tällaiset häirikköhinnat iskevät jo ihanminkä tahansa liiketilan ylläpitoon. Ja kohta sitten inflaatio taas ylös ja sen myötä etuisuudet ylös ja sitä myötä sitten lisää veroja ja velkaa.
 
Älkääpä itkekö. Ollaan sähkön suhteen energiaomavaraisia.
"Kattaa VUOSITASOLLA kulutuksen". Joo, tuotetaan yli kun ei tarvi ja ollaan vitukseen alle kun tarvii. No ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen kerta) ku yle keksii uusia merkityksiä sanoille.
 
1000008012.jpg
 
Jos sitä eläis ihan normaalisti huomenna, muutenkin sähkölasku naurettava, niin aivan sama mitä maksaa. 20 euroa lisää laskuun ei nyt kamalaa ole. Onneksi ei ole ole mitään typerää kiinteetä kun kesällä vedettiin miinuksella.

Nii kerrostalossa se onki yks ja sama. Tää nyt osuu okt asukkeihin kovalla kädellä jossei laita pimeeks sähkövehkeitä
 
Mitenkäs sattuikaan juuri sopivasti niin, että näillä pakkasilla on useampi sähkölaitos alhaalla pikku vikojen takia.

Tasapainoa horjuttaa hänen mukaansa se, että perjantaina on jonkin verran keskisuuria sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksia vikojen takia pois käytöstä.


– Tilanne on nyt niin herkkä, että näillä laitoksilla on nyt kokoaan suurempi merkitys, kun marginaalit ovat aika pieniä, Uusitalo sanoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010098448.html
 
Nii kerrostalossa se onki yks ja sama. Tää nyt osuu okt asukkeihin kovalla kädellä jossei laita pimeeks sähkövehkeitä
Juurikin näin. Monet ihmiset, esim omat vanhemmat mukaan lukien asuvat pohjoisemmassa, 1949 vuonna rakennetussa omakotitalossa jossa isän autoharrastusten takia kaksi lämmintä autotallia. Siellä mennään kylmimpinä kuukausina 3000kwh kulutukseen, vaikka miten polttaa tulta pönttöuuneissa ja leivinuunissa. Siinä sen eron alkaa huomaamaan onko se sähkösopimus kiinteä 8c/kwh, vai asettuuko pörssisähköllä omalla kulutuksella keskiarvo 16c/kwh.
 
Nii kerrostalossa se onki yks ja sama. Tää nyt osuu okt asukkeihin kovalla kädellä jossei laita pimeeks sähkövehkeitä
Mun mielestä helvetin väärin että tämmöinen edes sallitaan vaikka ei itseeni vaikuta. Ei noissa hinnoissa ole mitään järkeä millään tasolla tässä maassa, jossa maksetaan veroja ihan vitusti.
 
Mun mielestä helvetin väärin että tämmöinen edes sallitaan vaikka ei itseeni vaikuta. Ei noissa hinnoissa ole mitään järkeä millään tasolla tässä maassa, jossa maksetaan veroja ihan vitusti.
Sitä tämmöinen pieni ja yksinkertainen ihminen kieltämättä ihmettelee, että miten sitä on yks 100v suomessa voitu käyttää kohtuu hintaista sähköä, mutta nyt kun on teknologisesti "kehitytty" aivan saatanasti, niin tulee tämmöisiä yllättäviä tilanteita jatkuvasti.
 
Nii kerrostalossa se onki yks ja sama. Tää nyt osuu okt asukkeihin kovalla kädellä jossei laita pimeeks sähkövehkeitä
Ja ympäri nettiä jaksavat silti jauhaa että pörssi halvempi pitkällä aikavälillä. En vaan tajua miten tämä toteutuisi esim mulla talvisin 4-7 kertainen kulutus kesään nähden. Viime vuoden pörssin keskihinnat oli 7kk ajan kalliimmat kuin mun kiinteä ja todennäköisesti mun keskihinta olisi ollut vieläkin korkeampi kuin ilmoitettu keskihinta koska mulla käyttösähköä kuluu eniten 07-21. Mut ilmeisesti eivät osaa laskea.
 
Ja ympäri nettiä jaksavat silti jauhaa että pörssi halvempi pitkällä aikavälillä. En vaan tajua miten tämä toteutuisi esim mulla talvisin 4-7 kertainen kulutus kesään nähden. Viime vuoden pörssin keskihinnat oli 7kk ajan kalliimmat kuin mun kiinteä ja todennäköisesti mun keskihinta olisi ollut vieläkin korkeampi kuin ilmoitettu keskihinta koska mulla käyttösähköä kuluu eniten 07-21. Mut ilmeisesti eivät osaa laskea.
Kyllähän tässä viimeisen parin vuoden aikana hyvin ajoitetut (tuurilla/valistuneella arvauksella) kiinteät sopimukset ovat tulleet pörssisähköä edullisemmaksi sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa tosiaan kesällä edes sähköä juuri kulu.
 
Ja ympäri nettiä jaksavat silti jauhaa että pörssi halvempi pitkällä aikavälillä. En vaan tajua miten tämä toteutuisi esim mulla talvisin 4-7 kertainen kulutus kesään nähden. Viime vuoden pörssin keskihinnat oli 7kk ajan kalliimmat kuin mun kiinteä ja todennäköisesti mun keskihinta olisi ollut vieläkin korkeampi kuin ilmoitettu keskihinta koska mulla käyttösähköä kuluu eniten 07-21. Mut ilmeisesti eivät osaa laskea.

Tässä taitaa päättäjät vetää porukkaa hanuriin 100-0. Olkiluoto jyllää ja sähkön hinta tiippuu. Paskan vitut
 
Joku neropatti kertoi omaksi keskihinnakseen viime kuulta 4,5c/kwh reilun 300kwh kulutuksella. Haluan nähdä kun se taikoo mun kämpässä saman keskihinnan kun lämmittää kämppää ympäri vuorokauden, jolloin keskihinta olisi oikeasti ollut yli 10c/kwh.
 
Hyvin sanottu. Yksityisten kuluttajien lisäksi tämä perseily iskee myös yrityksiin. Siihen kakun päälle vielä kirsikaksi, kuinka äärimmäisen epähoukutteleva maa tämä muutenkin on yrityksille ja investoinneille, lähes yritysvihamielinen jo natiivisti. Ja muutenkin epähoukutteleva ulkomaalaisille.

Onneksi tuli tuo maalämpö laitettua tähän uuteen taloon. Viime keväänä sain 2v määräaikaisen 17c/kwh Fortumilta. Sitä ennen oli tuplat. Mietin silloin tuota pörssivaihtoehtoa mutta en kuitenkaan kehdannut ottaa sitä jo pelkästään sen takia, että tässä taloudessa akka saunoo joka ikinen ilta vähintään 2h eikä siitä voi kuulemma tinkiä, se ei olisi ihmisarvoista elämää. Mukavasti tulisi saunomisesta laskua jos nyt olisi pörssisähkö.
"Siihen kakun päälle vielä kirsikaksi, kuinka äärimmäisen epähoukutteleva maa tämä muutenkin on yrityksille ja investoinneille, lähes yritysvihamielinen jo natiivisti. Ja muutenkin epähoukutteleva ulkomaalaisille."

No mitä ihan kaverien kanssa pörssistä puhuttu niin ei moni meistä edes halua sijoittaa suomeen oikeastaan mitään. Omatkin suorat osakkeet kaikki on jenkeistä tyyliin ja rahastotkin isolla painolla jenkkilään tai muualle eurooppaan.

Jotenkin nihkeä maa tämä suomi ihan tuulitakki sijoittajankin näkökulmasta. Varmaan vielä pahempi jonkun isomman bisnesmogulin tutkassa.
 
Sitä tämmöinen pieni ja yksinkertainen ihminen kieltämättä ihmettelee, että miten sitä on yks 100v suomessa voitu käyttää kohtuu hintaista sähköä, mutta nyt kun on teknologisesti "kehitytty" aivan saatanasti, niin tulee tämmöisiä yllättäviä tilanteita jatkuvasti.
Mä mietin samaa. Ollaan todellakin "menty eteenpäin"
 
Back
Ylös Bottom