Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu


Onkohan joku kirjoittamaton sääntö että "halvan" auton pitää näyttää halvalta ja olla ihan helvetin ruma? Vai onko muotoilu vaan niin helvatan kallista että se pitää jättää pois kun hakee halpaa hintaa. Tämä näyttää siltä ettei kehtaa ajaa ellei oo työtön tai +80v.

330d41280f0ad84bd17f5fc433f16cbce4eef39e00e7751aa933fa448b235eb3.jpg



Jos vertaa vaikka toiseen "halpaan" kiinalaiseen smart #5. Taitaa olla lähtöhinta halvimmalla mallilla 45k€ eli kympin kalliimpi mitä tuo. Mut sillä rahalla on sentään muotoiltu särmikkään näköiseksi, jolla kehtaisi etes ajaa.

793b229e-ddd7-4b93-a150-50e598fd8633
 
Halpa on kyllä liukuva käsite. Ei tarvitse mennä edes vuosikymmentä taaksepäin, niin halvat autot oli 10-13k€, normi perheautot alkaen 20k€ ja premium alkoi jostain 40k€ hujakoilta.

Mutta joo, aikalailla rumiahan ne nykyautot tuppaa olemaan, tai ei rumia, mutta helvetin tylsiä ja mitään sanomattomia, kaikki näyttää enemmän tai vähemmän toisiltaan, koska SUV.
 
Nyt tuli kyllä ensimmäisen kerran harmi tämän sähkövatkaimen kanssa. 2/6 paikasta ABC:lla vain käytössä ja laturi antaa vain 45-50 kW teholla.
 
Nyt tuli kyllä ensimmäisen kerran harmi tämän sähkövatkaimen kanssa. 2/6 paikasta ABC:lla vain käytössä ja laturi antaa vain 45-50 kW teholla.
Vastaan itselleni. Lataus jumitti tuossa 50kW tehossa aikansa, mutta heti kun hyppäsin autosta pois valmiina potkimaan sitä latausmasiinaa niin teho nousi. Eli vaati jonkinlaisen resetin joka tapahtui kun ns ajovirrat katkesi kun hyppäsin pois kuskin paikalta jossa pötköttelin autoa ladatessa 😴
 
Vastaan itselleni. Lataus jumitti tuossa 50kW tehossa aikansa, mutta heti kun hyppäsin autosta pois valmiina potkimaan sitä latausmasiinaa niin teho nousi. Eli vaati jonkinlaisen resetin joka tapahtui kun ns ajovirrat katkesi kun hyppäsin pois kuskin paikalta jossa pötköttelin autoa ladatessa 😴

-21 mallin id:llä oon kerran saanu hetkellisesti 80kw, muuten tuo lataa 30-50kw vaikka ei olis ketään muita latureilla :LOL:

En silti oo joutunu odottamaan latauksen valmistumista kuin yhden kerran 50tkm aikana. Eikä sillonkaan harmitellu, kattelin 30min perseitä autossa istuskellen.

Seuraava auto tod näk on >200kw latauskykyinen. On se varmaan melekosta.
 
-21 mallin id:llä oon kerran saanu hetkellisesti 80kw, muuten tuo lataa 30-50kw vaikka ei olis ketään muita latureilla :LOL:

En silti oo joutunu odottamaan latauksen valmistumista kuin yhden kerran 50tkm aikana. Eikä sillonkaan harmitellu, kattelin 30min perseitä autossa istuskellen.

Seuraava auto tod näk on >200kw latauskykyinen. On se varmaan melekosta.
No tuollaisella latausvauhdilla ei kyllä viitsisi mitään pitkiä reissuja heittää.
 
No tuollaisella latausvauhdilla ei kyllä viitsisi mitään pitkiä reissuja heittää.

Joo. Kol vuotta sitte nopeemmin lataavat olis maksanu ihan liikaa pl tesla 3, joka ei tilojen puolesta sopinu. Tässäkin teoreettinen maksimi 135kw, mutta käytäntö ihan muuta.

En oo yhtään pitkää reissua heittäny, ei auton takia vaan ei oo ollu tarvetta. Neljä 400km päähän reisua, mutta nämä yli yön reissuja niin ei merkitystä latausnopeudella kun saa yöksi laturiin. 1-2x kuusta ajelen 230km päähän töihin, mutta määränpäässä saa 11kw laturiin niin ei tarvi matkan varrella latailla, vaikka pysäänkin joka kerralla. 150km siivu on ihan maksimi joka rakko/perse kestää. Muilla reissuilla stopatessa lataa sen aikaa mitä pysähdyksissä on. On riittäny ihan hyvin. Ei oo ollu range ahdistusta eikä lataus ahdistusta. En muutenkaan oo ahdistuvaa tyyppiä :LOL:
90% ajosta nurkkapyöritystä koti-päiväkoti-koulu-kauppa-urheilutalo-sali akselilla.
 
Sähköautoista on muutenkin ihme kiima niillä jotka eivät omista, ei voi ostaa kun ei kotona voi lataa. No millä helvetilä ne ajaa sitten millään muulla kun fillarilla, koska mitä mä olen katsonut, niin eipä niitä bensapumppujakaan kellään himassa ole. Sähkö on muutenkin bensaa halvempaa, niin sama se missä lataa kun alkaa tyhjeneen. Kauppareissun aikana saa monta päivää rangea.
 
Eikä oo ees aprillipäivä...

Mä niin oisin voinu kuvitella tämän avauksen tulevan suomesta, täällä kun on pitkät perinteet "tasapäistämisessä", on kyseessä sit verot, lait/säädökset tai vaikka terveydenhuolto. Pääasia, että kaikilla on yhtä kurjaa.
 
Borras muistuttaa, että suuret polttoaineyhtiöt haluaisivat myös polttomoottoriasiakkaidensa viipyvän huoltoasemilla pidempään. Se kun tarkoittaa lisämyyntiä.
Niin, viipyvät jonossa pidempään. Nimenomaan sähköautoilijat viipyy asemilla, ei polttomoottorin käyttäjät. Ne tankkaa ja jatkaa matkaa, kun taas sähköautolla mennään vessaan ja ostellaan kahvia ja ehkä safkataankin samalla kun auto lataa.
 


Onhan tuo älytöntä että rekoilla kuskataan tankeissa räjähdysherkkää ainetta ja pumpataan maan alle tankkeihin. Ja sieltä pumpataan takapenkin taakse jossa sitä poksautellaan sylinterissä.
 
Toi johtaisi vain jerrykannujen ja oktaaniboosterin hamstraamiseen. Varmaan perus median ragebaittia mutta tämä valtio on niin typerä että kaikki on mahdollista.
Semmoisia elämästä vieraantuneita vajakkeja tuolla on, että ne voi ihan hyvin päättää noin. Sitten kun istuvat kansalaisten maksamalla taksikyydillä 30 minsaa taxissa huoltoasemalla, niin alkaa muutoksia tulemaan takaisin.
 
No tuollaisella latausvauhdilla ei kyllä viitsisi mitään pitkiä reissuja heittää.
Noissa on iso merkitys, että kuinka tyhjällä akulla päästelet laturille. Ottaa ihan hyvin virtaa vastaan kun ajaa alle 10% akulla laturiin. Myös vähän kylmemmällä. Kesällä samanikäisellä sisarkonsernin autolla 4% varauksesta lähtö ja otti 139kW huipputehoa, vielä 70% kohdallakin meni yli 80kw.

Kylmemmällä kelillä kun tuuppaat +40% varauksella laturiin niin sitten on tuota 40-60kw kyhnäystä.
 
Onhan tuo älytöntä että rekoilla kuskataan tankeissa räjähdysherkkää ainetta ja pumpataan maan alle tankkeihin. Ja sieltä pumpataan takapenkin taakse jossa sitä poksautellaan sylinterissä.

Ei pidä sortua ns. presentismiin. Parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa 130-140 vuotta, joka vasta pikkuhiljaa on korvautumassa sähköllä ja globaalista liikkumisesta edelleen yli 90 % tapahtuu sylintereissä poksauttelemalla.
 


Onhan tuo älytöntä että rekoilla kuskataan tankeissa räjähdysherkkää ainetta ja pumpataan maan alle tankkeihin. Ja sieltä pumpataan takapenkin taakse jossa sitä poksautellaan sylinterissä.

Maailma olisi varmasti kovin erilainen paikka, jos sähköistä liikkumista olisi kehitetty alkaen 1800-luvulta kuten polttomoottoreita. Siinä videon heppu on oikeassa, että sähköinen voimalinja on yksinkertainen ja toimiva/luotettava, mutta samaan aikaan sit se energian varastointi on sata-tuhat kertaa monimutkaisempi kokonaisuus ainakin nykymuodossaan.

Ratkaisusta riippuen akustossa on satoja/tuhansia kennoja, joista yhden vikaantuessa pahimmillaan koko akusto on käyttökelvoton. Lisäksi akustot painaa ja vie tilaa järjettömästi, ovat lisäksi verrattain hauraita, jonka lisäksi akkujen sisältämät metallit ovat kalliita hankkia/jalostaa/käsitellä. Kirsikkana kakun päällä on vielä fakta, et ne akut ei todellakaan ole ikuisia. Kokonaisuutta ajatellen järjetön ratkaisu, ainakin liikkumisen suhteen.

Ehkä tuo energian varastointiongelma ratkaistaan seuraavan 100-200 vuoden aikana, sitä odotellessa polttomoottoreilla on paikkansa tässä maailmassa.
 
Back
Ylös Bottom