Säästöliekki, kuinka vähän kaloreita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TailG
  • Aloitettu Aloitettu
Onpa jäänyt searchinkin jälkeen vielä vähän hämäräksi tämä säästöliekki -käsite eli kuinka vähän kaloreita tulee energiantarpeeseen nähden olla että tuo pamahtaa päälle? Tiedän että se on yksilöllistä ja riippuu monesta mutta kai siihen nyt joku nyrkkisääntö löytyy?

Itse olen 29 ja painan 93kg. Käytin kulutuslaskuria http://laam.ath.cx/kulutus.php ja tunnin keskiraskaalla urheilulla päivittäin (punttis tai salibändy, riippuen päivästä) sain tulokseksi n.3200kcal per päivä (vastasin "en" kysymykseen haluatko laihtua, selvyyden vuoksi).

Kysymys kuuluukin, kuinka paljon alle tuon 3200kcalin voi jäädä ilman että tippuu säästöliekille? Samalla sivustolla olevalla kalorilaskurilla laskin päivittäisen energiasaantini olevan luokkaa 2200-2700, riippuen vähän päivästä. Puolen kilon laihdutus viikkovauhdilla kalorit saivat olla n.2700 laskurin mukaan, ilmeisesti 2200:lla kalorilla viikkovauhti on 1kg? Onko vaara tippua säästöliekille näillä määrillä?

Tässä esimerkkinä ravinnon jakautuminen eräällä ruokavaliolla (sisältää kuituja + rypsäriä)

total 2384.35 kcal protskut 243.05g hiilarit 107.75g rasvat 95.95g

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Säästöliekin rajasta ei kyllä tietoa ole, mutta yleisesti täälläkin suositellaan pitämään -500 kcal päivävauhtia dietillä. Ja sitten kun rupeaa tökkimään niin varovaisesti vähän kaloreita pois ja/tai aerobista lisää. Mutta reilummin miinuksella mentäessä kannattaa varmasti se hallittu mässypäivä ottaa mukaan, se ainakin tehokkaasti estää säästöliekin puolelle menemistä.

Riittääkö että kerran viikossa vetää kunnolla paskasafkaa (pizzaa, burgereita, karkkia jne) reilusti yli tarpeen, onko paskasafkan laadulla/tyypillä väliä?

vanhassa muscle mediassa väitettiin että "säästöliekin" raja on 8 x kehonpaino lbs:inä, eli 8 x 2,2 x paino kiloina. sä oot 93 eli noin 1640 kcal/pvä pitäs saada vähintään.

omasta painosta sain noin 1400 kcal/pvä. olen dietannut tyylillä viikonloppuna enemmän ja arkena tosi vähän ja on tullut alle ton 1400 päiviäkin, mutta sanoisin että sillon mentiin rasvaprosentin mukaan "säästöliekille". 1400 toimi joinain päivinä (esim. 3 päivää viikossa) ihan rasvaa tiputtavasti.

kenno sanoi:
vanhassa muscle mediassa väitettiin että "säästöliekin" raja on 8 x kehonpaino lbs:inä, eli 8 x 2,2 x paino kiloina. sä oot 93 eli noin 1640 kcal/pvä pitäs saada vähintään.

Mutta kai tässä on jotenkin huomioitava myös esim. työ? Jos tekee töitä toimistossa tai raksalla, on kulutus ihan eri luokkaa ja varmasti tulee toimistoduunissa oleva paljon pienemmällä kalorimäärällä toimeen, kuin tämä raksalla työskentelevä?

Ei toi ole mikään on/off-ilmiö. Aina kun kaloreita rajoitetaan niin keho muokkaa kulutustaan jossain määrin, ja tuo pudotus ja sen nopeus riippuu yksilöllisistä ominaisuuksista, miinuskalorien määrästä, yms.

Mitattuja pudotuksia ihan peruaineenvaihdunnassa on pitkän sotavankidieetin jälkeen ollut 30% (kuuluisa Minnesota semi-starvation study). Lisäksi tulee se että kovilla miinuskaloreilla kaikenkainen paikallaan sählääminen, vapaaehtoinen liikkuminen ym. kaloreita polttava toiminta vähenee. Mutta pointti on se että ei ole olemassa yhtä fiksattua pistettä jonka jälkeen *naps* rasvanlähteminen pysähtyy ja aineenvaihdunta jämähtää.

Yksittäisellä mässypäivällä on hankala palauttaa pidemmän dieetin aikana tapahtunutta hidastumista kovinkaan pitkäksi aikaa. Tankkauspäivällä kyllä on monia muita perusteluita.

Asiasta kiinnostuneille: Lyle McDonaldin Ultimate diet 2.0-opuksessa on tolkuttoman hyvä kansankielinen johdanto aiheeseen, ja hieman samaa asiaa hemmon artikkelissa täällä. Molemmat yhtenä lähteenä yo. kappaleille. Keho.net :in artikkeliosiossa oli kanssa kirjoitus.

Nyt voit vakuuttavalla rintaäänellä lausua "paskaa" kun joku sanoo rasvanlähdön pysähtyneen siksi että säästöliekki napsahti päälle.

Siitä mässypäivästä, eli ei kannata tankata ns. huonoilla ravintoarvoja sisältävillä tuotteilla.
Kuten esim.hampurilaiset,pizzat yms.jotka sisältävät paljon huonoja rasvoja ja tuhoavat diettisi.
Koska juuri kun olet saanut rasvanpolton hyvään vauhtiin ja pidät mässypäivän jolloin vedät napasi täyteen rasvoja ja lyhyt ketjuisia hiilareita, kehollasi kestää ainakin 1viikko/2 viikkoa polttaa syömäsi rasva yms.
Eli Juuri kun olisit ns."tokenemassa" edellisestä kalori pläjäyksestä niin kiskot jo seuraavaa naamaan ja oravan pyörä on valmis.
Kannattaa lukea, jos mahdollista niin Pauliina Taluksen uusin kirja siinä on enemmänkin tietoa, juuri tosta diettaamisesta/ oikeanlaisesta tankkaamisesta.
Tsemppiä diettaamiseen :thumbs:

-> jsmith

en tiedä menikö mulla säästöliekki päälle vai mikä mutta kyllä vähän ihmetyttää miten isomalla kalorimäärällä lähtee enemmän rasvaa kuin pienemmällä. siis nimenomaan rasvaa (prosenttia mitattiin). en itse tuomitsisi niin voimakkaasti tätä "paskaksi".

selityshän on se että keho tulkitsee "nyt tää tyyppi kuolee" ja yrittää pitää kaikin keinoin helpoiten energiaksi muutettavasta aineeseta, eli vararasvasta kiinni... tää ei sitten ole mun keksimä, tiedä onko totta vai ei, mutta minä uskon "säästöliekkiin".

kenno sanoi:
selityshän on se että keho tulkitsee "nyt tää tyyppi kuolee" ja yrittää pitää kaikin keinoin helpoiten energiaksi muutettavasta aineeseta, eli vararasvasta kiinni... tää ei sitten ole mun keksimä, tiedä onko totta vai ei, mutta minä uskon "säästöliekkiin".

Ja mun teoria on, että kun säästöliekille mennään, niin jos proteiininsaannista ei pidetä huolta, lihakset lähtee ennen rasvaa energiaksi siksi, että mitä enemmän lihaksia, sitä enemmän ne kuluttaa energiaa, joten lihasmassan minimointi on kaiken järjen mukaan elimistön ainut keino saada "lisäaikaa" hengissä pysymiseen, jonka jälkeen aloitetaan paljon energiaa sisältävän, fläsän käyttö energiaksi.

Eli lihasta purkamalla voidaan 4000kcal päivittäinen kalorinkulutus saada tiputettua 2000kcal:iin, kunhan massasta luovutaan :) Eli erämaahan vaeltamaan ja kortisoli kunniaan! :rock:

kenno sanoi:
en tiedä menikö mulla säästöliekki päälle vai mikä mutta kyllä vähän ihmetyttää miten isomalla kalorimäärällä lähtee enemmän rasvaa kuin pienemmällä. siis nimenomaan rasvaa (prosenttia mitattiin). en itse tuomitsisi niin voimakkaasti tätä "paskaksi".

Toi "paskaa" tarkoitti sitä yleistä tapausta kun painorajoitteinen ihminen kertoo vakavalla naamalla ettei voi laihtua kun säästöliekki on päällä. Aina laihtuu, kun pudottaa kalorit tarpeeksi alas. Se että ei ole fiksua vain paastota liittyy sitten siihen miten jaksaa treenata ja pitää lihasta yllä. Ja ihan extreme-päissä (paasto ja paljon aerobista) tulee taas kaikkia kivoja efektejä kuten se että lisäaerobinen ei sanottavasti läskinpolttoa enää lisää. Tavallaan paras "hyöty" dieetin kärsimyksestä saadaan kohtuullisilla kaloripudotuksilla ennenkuin keho siirtyy epätoivoisiin keinoihin.

Varmasti voi olla niinkin että pieni lisäys esim. hiilareissa tuo huomattavasti lisää treeni-intensiteettiä verrattuna ruokakaloreiden nousuun. Mutta kovin lyhyen ajanjakson tai epätarkkojen mittarien pohjalta en itse lähtisi vielä sanomaan mitään varmaa siitä että kalorien nosto poltti rasvaa enemmän, mutta en tunne yksityiskohtia. (Mun pihtimittaukset sanoi että poltin viime viikolla 600 grammaa puhdasta lihasta ja 0 g läskiä, not. Erot on vaan niin pieniä että virhemarginaali on iso.)

Energiankulutuksen säätö eli toi säästöliekki on totista totta, eniten mua haittaa se että siitä puhutaan on/off-ilmiönä jonka kuvitellaan estävän rasvanlähteminen kokonaan. Sitä kannattaa tietysti vältellä mahdollisimman pitkään koska matalilla kaloreilla on tympeää tallustaa. Eli toisinsanoen kalorit kannattaa laskea just niin alas että rasvaa irtoaa järkevää vauhtia. Kehonetissä puhutaan just tästä http://www.keho.net/keho?&m=magazine&part=read&cat=6&id=441&start=20 .

Kierona treenaajana ihan pakko heittää vaihtoehto:

Oikein masokistinen tapa tehdä toi homma on syödä kerran päivässä paljon mutta oikein. Aluksi iso kasa vihanneksia samalla kun pääruoka valmistuu, jonka jälkeen reilu lasti (200-500g) vähärasvaista lihaa/kalaa/lintua vaikka kokojyväriisin kanssa, kunne on täys kun turusen pyssy. Kestää säästöliekit poissa eikä kerran päivässä pysty syömään niin paljoa että lihoisi ;)

Itse tein joskus näin ja huomasin:
- Mitä enemmän söin, sitä enemmän tuli nälkä seuraavana päivänä, säästöliekkiä ei tainnut pahemmin tulla juuri tään kerran päivässä ahmimisen takia
- Laihduin tasaista tahtia
- Vatsa toimi hyvin (reistailee yleensä), mitä ihmettelin suuresti BTW
- Glykogeenivarastot tulivat helvetillisen isoiksi, pystyi treenaamaan kovempaa nälkäisenä, lisäksi vatsan ollessa levossa energiaa tuntui olevan enemmän

lexx sanoi:
Kierona treenaajana ihan pakko heittää vaihtoehto:

Oikein masokistinen tapa tehdä toi homma on syödä kerran päivässä paljon mutta oikein. Aluksi iso kasa vihanneksia samalla kun pääruoka valmistuu, jonka jälkeen reilu lasti (200-500g) vähärasvaista lihaa/kalaa/lintua vaikka kokojyväriisin kanssa, kunne on täys kun turusen pyssy. Kestää säästöliekit poissa eikä kerran päivässä pysty syömään niin paljoa että lihoisi ;)

Itse tein joskus näin ja huomasin:
- Mitä enemmän söin, sitä enemmän tuli nälkä seuraavana päivänä, säästöliekkiä ei tainnut pahemmin tulla juuri tään kerran päivässä ahmimisen takia
- Laihduin tasaista tahtia
- Vatsa toimi hyvin (reistailee yleensä), mitä ihmettelin suuresti BTW
- Glykogeenivarastot tulivat helvetillisen isoiksi, pystyi treenaamaan kovempaa nälkäisenä, lisäksi vatsan ollessa levossa energiaa tuntui olevan enemmän

:anssi: Liian väsynyt edes alkamaan kommentoimaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom