Säärien kipeytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KePa
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelma: sääret/penikat kipeytyy juostessa. Nyt meni niin pahaksi, että sattuu jo kävellessä. Olen venytellyt sääriä, hieronut niitä ja levittänyt kaikenmaailman voiteet ja rasvat, olen myös syönyt tulehduskipulääkkeitä-eikä ole auttanut. Onko kellään vinkkejä? Onko seuraava vaihe lääkäri ja hieroja? Kuinka pitkän levon sääret yleensä tarvitsee palautuakseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tämä ole se paljon puhuttu penikkatauti. Lepoa ja venyttelyä, reenaamalla ei sitä vaivaa voiteta.

Lepoa vaan. Jos sattuu jo kävellessä niin älä ainakaan juoksentele ja hypi vähään aikaan. Viimeistään parissa viikossa pitäisi tervehtyä.
Itsellä vaivaa kans penikat ja teenkin aerobista tällä hetkellä kuntopyörällä.

Itse itseäni lainaten (toisesta vastaavasta threadista):

"Aihe on käsitelty monesti pakkiksella, eli söörtsiä.

Muuta vastaajat ovat olleet senverrran sivupoluilla, että täytyy vastata tähän itse (ei millään pahalla).

Hoitoon ja eroonpääsemiseksi:

Oletko hölkännyt / juossut vain kovilla pinnoilla? Jos niin suosi pehmeämpiä. Onko kengissäsi yli ja alipronaatio "tuet". Hyvät lenkkarit voi auttaa vaivaan. Ammattilaiset voivat katsoa juoksuasi juoksumatolla ja analysoida askelvirheet, joista penikkatauti mahdollisesti johtuu (ja määrätä oikeat kengät. Oletko aloittelia juoksemisessa, tai oletko lisännyt määriä viimeaikoina? Jos olet aloittelija niin ongelma kuuluu osittain asiaan. Jos olet lisännyt määrää, niin vähennä sitä.

Jalka jumppa voi auttaa asiaan parantamalla säären lihastasapainoa, ja ehkäisemällä askelvirheitä. Kylmä-kuuma hoito on hyvä (kaksi saavia tai ämpäriä, toiseen helkutin kylmää ja toiseen helkutin kuumaa vettä. sitten toinen jalka toiseen ja toinen toiseen ja vaihdetaan jalkoja saaveissa kun alkaa tunutmaan "pahalta")

En tiedä voiko hieronta auttaa, muuta kuin hetkellisesti vaivaan (ei ainakaan poista luulisin).

Leikkauksella homma hoituu, mutta kannattaa sitä ennen hellittää harjoittelua ja hoitaa jalkoja ja muuttaa tapoja / välineitä / olosuhteita.

En keksi miksi venyttely auttaisi, mutta eipä siitä haittaakaan ole (eteenkään jos rupee varomaan askelia, kun tekee kipeetä ja siitä menee sääret tukkoon)

Tossa noi mitäi tuli heti ekana mieleen"

PS: kuulemma hieronnasta voisi olla pysyvääkin apua, minä en tiedä onko

Mulla on ollut ongelmia säärien kanssa jo monen vuoden ajan, pahimmillaan jo tavallinen kävely veti säärten etuosat ihan jumiin. Ja paras hoitokeino omalla kohdalla tähän asti on ollut säären etuosan venyttely, tarvittaessa kevyesti ennen lenkkiä, mutta varsinkin lenkin jälkeen.

Jees kiitokset vastauksista. Olen hommannut kunnon juoksukengät ja juoksuani on videoitu ja arvioitu, joten kyse ei siitä. Ei auta ku leppäillä, sehän passoo nythän o kesä.

Minulle tuli kanssa penikoiden kanssa ongelmia, aluksi pientä kipua joka parani juoksuttomuuden myötä, mutta myöhemmin tuli todella suuria ongelmia.
Kokeilin venytykset, ibuprofeeni-kuurit ja kylmä/kuumageelit.
Pysyvä apu tuntui löytyvän URHEILUHIEROJALTA. Eli erikoistuneelle urheiluhierojalle ja kunnon käsittely penikoille, jossa lihasta ympäröivä kalvo vedetään pois sääriluun päältä.
Hieronta oli tuskallinen. Kaksi kertaa tuo piti tehdä, väliä vajaa viikko. Toisen kerran jälkeen nousi kuume eikä paraneminen tapahtunut heti mutta reilussa viikossa alkoi helpottaa ja nyt kun on kulunut kolmisen viikkoa jalat ovat kestäneet jo kevyttä juoksua ilman että penikat ovat kipeytyneet.

KETEE: Nyt kun on kuukausi kulunut sun vastauksesta niin onko penikkaongelma pysynyt poissa vai onko ilmaantunut uudelleen? Lähinnä tässä ihmettelen sitä että oliko tuosta urheiluhierojan käsittelystä pysyvä apu. Ajattelin itsekin kokeilla samaa, tarvii vaan haeskella sellainen urheiluhieroja joka tietää niksit juuri tähän hommaan....

Mä vaihtaisin ekana kengät. Jo se, että sitoo kengännauhat liian tiukalle/löysälle voi aiheuttaa sääriin jännityksiä...

Jos noikaan ei auttaisi, menisin Jukka Kankaan vastaanotolle... :thumbs:

flyingbear sanoi:
tarvii vaan haeskella sellainen urheiluhieroja joka tietää niksit juuri tähän hommaan....

Kaikki urheiluhierojat osaa niksit tohon hommaan. Mutta varoitus, se sattuu aivan perkeleesti kun penikoita availlaan.

Sitten asiaan. Ootteko varmoja että teillä on penikkatauti? Penikkatauti on sääriluun luukalvon tulehdus. Kipu tuntuu sääriluun sisäsivulla aivan pohkeen vieressä, ja tässä kohtaa tuntuu myös patteja.

Toinen vaihtoehto säärikivuille on säären etumaisen lihasaition ahtaus. Tässä taas kipu tuntuu sääriluun ulko-osassa, tai paremminkin sanottuna siinä lihaksessa joka on sääriluun vieressä. Tämä jalan ojentajalihas voi rasituksessa paisua niin paljon ettei mahdu kunnolla lihaskalvonsa sisälle, ja siitä seuraa verenkierron huonontumista. Kun verenkierto huononee, huononee myös lihaksen hapensaanti, ja tämä taas pahentaa kipua. Kipu tuntuu rasituksessa ja sen jälkeen. Joskus kipu voi jatkua pitkäänkin koska lihas ei saa huonon verenkierron takia happea, ja kivusta johtuen pysyy turvonneena. Paskamainen vaiva josta kuitenkin pääsee eroon. Siihen voi auttaa hieronta ja venyttely, viime kädessä lihaskalvon halkaisu kirurgisesti.

Ajattelin vaan että kyseessä voi olla tämäkin. Yleensä vaan puhutaan penikkataudista kun ei muusta tiedetä.

Gulo sanoi:
Voisiko syynä olla yksinkertaisesti lihasepätasapaino pohjelihasten ja tibialis anterior-lihaksen välillä?

http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Avuksi kenties tämä?

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/BBReverseCalfRaise.html

Mitenkäs tuota lihasta treenataan?

Itse oon tässä koittanu lämmitellä tuota vanhaa juoksuharrastusta. Ennen juoksin pikamatkoja cooperissakin meni yli 3000, mutta nyt kun kävin lenkillä niin kilsan paikkeilla alko jumalaton kipu säärissä. Piti pysähtyä venytteleen muttei auttanu. Ja kotiin oli vaan juostava vaikka kipu vaan paheni. Eikä se menny ohi varmaan 20 minuuttiin lenkin jälkeen. Piti ottaa särkylääkettä. Aivan jumalatonta kipua. Sääret oli turvonnu ihan kovaksi. Taitaa olla sitä kun koululiikunnan loputtua ei vaan oo tullu juostua. Mutta kyllä silti pistää ihmetteleen. Kävin ottaan pururadalla myös yks päivä spurtteja. Tästäkin tuli samanlaista kipua, joskin lievempää, eli kovasta pinnasta ei liene kyse. Noh, pitää katsella miten se lähtee kulkemaan.

Vähän offtopiccina, mutta oman elämäni tyhmin teko oli vitkutella urheiluhierojalle menon kanssa. Pohkeet oli jatkuvasti alaosasta arat, ja jalat oli koko ajan jotenkin "lyijyä" - huomasi etenkin portaiden nousussa. Kuten todettua, kipu oli jostakin "from-not-this-earth" (siis itse hieronnassa), mutta jumalauta miten kulki lenkki sen jälkeen, kun olin palautunut (kestää noin viikon). Kuin joku olisi vaihtanut uudet jalat! Myöskin elastisuus parani, ja venyin venytellessä enemmän kuin vuoteen.

Eli käykää ihmeessä kaikki hierojalla, jos vähänkään siltä tuntuu. Se lisäarvo, minkä siitä saa treeneihin, on aivan mieletön. Sanon tämän vielä toisin: Hieronta on ihan vitun halpaa suhteessa siihen, mikä on sen juoksukykyä parantava efekti. Plus mieli on onnellinen, kun jalat on kunnossa. Se sattuu paljon, mutta vain ekalla kerralla. Siitä paranee noin viikossa. Jos ei ole mitään isompaa häikkää, niin kaksi kertaa riittää mainiosti. Se on sen arvoista.

Yleisellä tasolla, jos lihastulehdus on jo käynnissä, silloin lihasta ei saisi mitenkään lämmittää, koska silloin lihastulehdus leviää.. Lihastulehduksen alkaessa otetaan vaikka burana 400 3krt. päivässä vaikka muutamien päivien ajan jotta tulehdus ei leviäisi, eikä tietenkään treenata kyseistä lihasta sen ollessa "arka".. Urheiluhierojat ja fysioterapeutit ja muut ammattilaiset kysyvät mistä tilanne on saanut alun ja selvittävät kipupisteet ja sitä kautta tietävät onko kylmä vai kuumahoito paras.. Yleisesti,jos lihakset on jumissa silloin lämpöä jos tulehtuneet silloin kylmää..
Mutta kaikenlaiset lihastulhdukset pitäisi pystyä estämään venyttelyllä ja lihasten lämmittämisellä ennen varsinaista suoritusta, venyttely tekee lihaksen elastiseksi "joustavaksi" ja jo pelkästään venyttelyllä saat lihakseen voimaa ja lisää suorituskykyä, lihas ei pysy niin hyvässä kunnossa jos sitä vaan treenien aikana kuormitetaan ja hapot jää sinne "mätimään" lihasta pitää huoltaa ja huollettu lihas ei myöskään repeä eikä revähdä, jolloin ei tule harjoituskatkojakaan.. Joskus pitää olla esim. se viikko pois salilta ihan vaan vaikka sen takia että elimistö on tottunut saamaan treeniä joka viikko, jolloin aivoille pitää saada uutta tekemistä <-- hermoloma.. Meidän kropalle pitää antaa/keksiä uusia keinoja tuottaa ärsykkeitä jotta kehitys pysyy noususuuntaisena mielellään kokoajan..

Meni tai ei mennyt ohi aihealueen mutta "sanoin" sen minkä halusinkin sanoa! :lol2:

Entäs jos kyseessä on rasitusmurtumat eikä penikkatauti? Itse sain aikanaan hankittua murtumat muutamalla rivakalla lenkillä, kun en ollut koskaan aiemmin lenkkeilyt ja lähdin suoraan asfaltille tempomaan. Röntgenkuvista selvisi murtumat, eli luun pinnalla näkyi sellaista "höttöä" joka oli uutta muodostuvaa luuta. Kipu ilmeni molemmissa sääriluissa n. 15 sentin matkalla ja mikään muu kuin lepo ei moiseen auta. Nykyäänkin sääret kipeytyy juostessa, mutta kipu häviää aika nopeasti.

Mulla oli sama ongelma ku aloitin lenkkeilyn kunnolla, vedin 7.5 kilsaa 2-3 kertaa viikossa ja ekat viikot kyllä vaivas, mutta sitten hävis kokonaan.

Penikkatauti

Harrastan moukarinheittoa ja mulla tuli säärien kipeytyminen myöslin vastaan loppukesästä. Annoin asian olla muutaman viikon ja odotin jos menisi itsestään ohi. Harjoittelua jatkoin normaaliin tapaan. Moukaria kävin heittämässä 2-3krt viikossa. Lenkillä en ollut käynyt vähään aikaan mutta 3-4km kävelylenkkejä kylläkin sekä punttia hiukan. Kun sääret sitten olivat olleet 3viikkoa kipeät niin päätin käydä lääkärissä. Varasin ajan tampereen ukk-instituutissa toimivalle urheilulääkärille. Vastaus oli penikkatauti ja muutama viikko tekemättä sellaista mikä tekee kipeää sääriin. Samalla sain jotain rasvaa joka lieventää turvotusta lihaskalvoissa ja se auttoi. Muutaman viikon jälkeen ei ollut enään mitään oireita. Nyt olen jatkanut harjoittelua aivan normaalisti eikä mitään oireita ole enään esiintynyt.

Mikähän helvetti kun mulla kipeytyy ja jumettuu parin kilometrin lenkin jälkeen pohkeet niin pahasti että pakko pysähtyä venyttelemään.. juoksutyylissä jotain vikaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom