Säären lihakset ja venyttely?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Tuttavalla on ilmestynyt valtava mustelma säären etuosaan puoliväliin jalkaterän ja polven väliin. Siis jalan etupuolelle.

Terveysasemalla oli mm. kehoitettu jatkossa venyttelemään lihaksia tuolla kohden.

Mistä lihaksista on kyse ja miten niitä venytellään?

Kiitos etukäteen!

Tuttavalla on ilmestynyt valtava mustelma säären etuosaan puoliväliin jalkaterän ja polven väliin. Siis jalan etupuolelle.

Terveysasemalla oli mm. kehoitettu jatkossa venyttelemään lihaksia tuolla kohden.

Mistä lihaksista on kyse ja miten niitä venytellään?

Kiitos etukäteen!

Ainaki oman kokemuksen perusteella ne tota nilkkaa pitää paikallaa :o tai siis paikallaa ja paikallaa mut siis liikuttaa sivuttain tai jtn..

Eihän siinä sääressä edessä ole edes mitään lihasta, pelkkää luuta ja nahkaa käsittääkseni. Arvauskeskuksen lääkärit kunniaan taas yhen kerran. :david:

Googlel löytyy kuvia, kyl siel o lihaksia. Tibialis tai extensor digiforum kärsiny tässä tapauksessa. Mul o kans extensoris kovat kivut, ne ei mene muuten ku hieromisel. Venyttelyl ei pääse niin hyvin sinne keskikohtaankaan asti.

Mut ylös ja alas kun jumppaat jalkakärkeä, niin sillain nuo lihakset venyy ja vahvistuu. Ei pidä liikaa alkuun tietenkään, jos ei ole lihakset kunnos. Hieromistakaan ei kannata tehdä, jos on rikki kokonaan. Eiköhän maalaisjärkikin kerro, heh.

No onhan siellä lihas, ja sellainen joka aiheuttaa yhden hankalimmista urheilijoita vaivaavista ongelmista,
Penikkataudin.

Ja sittenkun se on akuutti, niin ei auta venyttelyt eikä kaikissa tapauksissa edes leikkaus.
Nuo mustelmat ei siihen suoranaisesti kuulu, mut maalaisjärjellä ajateltuna voisi toki johtua siitä.

Itse olen nähnyt monta erinlaista Penikka tapausta, ihan urheilun päättäviä tai ainakin rajoittavia juttuja ja sitten ohimeneviä pikkutapauksia. Itseä vaivasi joskus parikymppisenä ja mulla toimi, no pain no gain hammastapurren tyyli, mutta eipä se ole kaikilla mennyt tuollakaan ohi.

Tutkimusten mukaan kyseessä on tuon säären etuosan lihaksen nopeasta kasvusta johtuva tila joka on kivulias koska lihasta ympäröivä "lihaspussi/kalvo" ei anna periksi, ei veny. Tämä on siis yksi selitys ja tuohon on olemassa leikkaushoitokin jota ei ihan heti tietenkään lähdetä tekemään.

Sanotaan että kyseinen vaiva on lähinnä "aikuisiällä" urheilemisen aloittavilla ja kyllä tuo lähinnä juoksemiseen liittyy, ei niinkään bodaukseen, koska vaikka kyllä sen salilla voi saada aikaiseksi, niin sen kanssa eläminen ei ole niin paha jos ei tarvi juosta pallon perässä.

EDIT.

Nykyisin on näköjään uutta tietoa Penikkataudista
En kuitenkaan lähtis viemään hierojalle tai hirveitä venytysohjelmia aloittamaan ennenkuin tuo tulehdustila, akuuttivaihe on mennyt ohi.

riippuu aika paljon ihmisestä noi mustelmat, mulla ainakin tulee pienistäkin kolahduksista mustelma, eli ei siinä pakolla oo mitään, hommahan on mutkikas siinä mielessä että ne lääkärit ei siellä voi vaan sanoa "en tiedä mikä on".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom