Säännöllisen vaparitreenaajan punttiohjelma

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tämmönen saattaa löytyä jo. Mut kiinnostaa nimenomaan vapaaottelijan treeniohjelma. Esim Joni. Minkälaisella ohjelmalla reenailet? Kuinka usein yrität päästä pumppailee rautaa? Tuskin minkäänjakoisella ohjelmalla treenaat, vaan juuri painijoiden "circuit" tyyliin? Se video, jossa R.Couture pumppailee kevyillä painoilla on varmaan ihanteellinen tapa treenata ottelijalle.
Onko kukaan tehny ihan ton tyylin treeniohjelmaa? Painitreeneissä joskus nuorempana oli punttitreenimme seuraavanlaiset:

Kaikki tehtiin pareittain.
Mave: 60kg x 10 vuorotellen -----> yhteensä 5 sarjaa. Tämän jälkeen otettiin 15 kilon levypaino ja heiteltiin toisillemme. Seistiin noin 1,5 metrin etäisyydellä. Levypainoa heiteltiin eri tavoilla; korkealla ja matalalla. (Painoa heiteltiin joka liikkeen välissä n. 3 minuuttia) Tämän jälkeen rinnallevetoja kymppejä vuorotellen ----> 5 sarjaa. Ja lopuksi leuat ja vatsat. Tähän koko settiin meni aina se 45 min.

Muutama vaparin treenaaja ketä tunnen käyvät omien treenejensä lisäksi Muay Thai ja BJJ treeneissä. Ja vielä ehtivät duunin + muun elämän lisäksi käymässä puntilla ja hakkaamassa säkkiä! Tätä ihmettelen. Mitä siellä puntilla kerkee tekemään? Heittäkää MMA -treenaajat siis omia ohjelmia ja kuinka usein käytte?

Mä oon treenannu punttia jto:n oppien mukaan. Oon tehny lähinnä voimatreeniä ja kaiken kuntoon liittyvän tein lajitreeninä.

Puntti on ollut mulla kaksjakosta vääntöä perusliikkeiden parissa. Enimmillään 4krt viikossa. Yleensä se puntilla käynti tapahtu aamulla ennen töihin menoa ja sit töiden jälkeen oli lajitreenit. Puntin ehtii yleensä tehdä puolessatoista tunnissa, eli jotta nukkua ehtii reenien ja työnteon lomassa niin voi heittää hyvästit kaikelle muulle elämälle.

Kuntopuolen juttuja oon tehny erilaisin pariharjottein (kaverin kantamista yms), pädityöskentelyllä, otteluharjottein ja sparraamalla pystyä, mattoa, pystypainia ja vapaaottelua.

Itse en vaparia treenaa, mutta olisiko tuossa lajitreenien ohelle (3-4 kertaa viikossa) hyvä ottaa vaikkapa jokin yksijakoinen ohjelma toteutettavaksi 2-3 kertaa viikossa esim. kolmen kuukauden ajan.
Toistomääriä vaihdeltaisiin, esim.
1. kk 12 toistoa
2. kk 8-10 toistoa
3. kk 5-6 toistoa
Sarjamäärät normaalisti, jonkin perus 1-jakoisen pakkikselta otetun ohjelman mukaan.
Tämän jälkeen ottaisi sitten vaikkapa pari kk sellaist 5x5 harjoittelua perusliikkeissä parin kuukauden ajan 2-3 kertaa viikossa, penkkiä, kyykkyä, leukoja, dippiä yms.
Kuulostaako ihan huuhaalta? kevyitä viikkoja sitten vaikkapa joka 4. tai 5. viikko.
Lenkkiä sitten vielä sen 2-3 kertaa viikossa. Ei kai toi nyt ihan liika olisi, kun pikkuhiljaa totuttelis.

Ite käyn 3x vapari treeneis, 3x puntil ja 2-3x lenkil viikos, ja nyt ois tarkotus alottaa sit thai viel uudestaan, niin 3xvapari, 2xthai, 3xpuntti ja ne siirtyy meikäläiselläki aamupuntiks, ite reenailee ihan omien oppien mukaan, ojentajat/rinta, hauis/taas vähä ojentajia, selkä/olkapäät, ja vatsoja teen kyl joka kerta. Teen myös yleensä vaparitreenien jälkeen aerobista eli vähä kuntopiiriä ja semmosta. Meil on myös paljon kantoja yms.. lajiin liittyviä treenejä.

Minähän en juurikaan ymmärrä vapaaottelun treenaamisesta enempää kuin punttien nostelustakaan, mutta minulla on ollut onni päästä henkilökohtaiseen valmennukseen.

Näiltä pohjilta ihmettelen näitä jatkuvasti toistuvia kysymyksiä milloin minkäkin lajin harrastajalle sopivasta ohjelmasta. Ei kellään vakavasti harjoittelevalla ole vain yhtä ohjelmaa, jota sitten vedetään vuodesta toiseen. Se ohjelma riippuu senhetkisistä tavoitteista ja muusta treeniohjelmasta. Peruskuntokauden ohjelma on erilainen kuin kisakauden ohjelma. Lisäksi ainakin jotkut käyttävät kisakauteen valmistavaa treenijaksoa.

Ja sitä ohjelmaa pitää vaihdella treenikauden aikanakin sekä tasaisen kehittymisen turvaamiseksi, että havaittujen puutteiden korjaamiseksi. Tilanteen mukaan joidenkin ongelmien taas voidaan antaa olla esim. kauden pääkisojen yli, jottei särjetä kokonaispakettia. Tämä koskien treenausta yleensäkin, ei vain lihaskuntoharjoittelua.

Missään tapauksessa homma ei toimi niin, että harrastelija kopioi netistä jonkun (puoli-)ammattilaisen treeniohjelman ja alkaa jyystää sitä läpi ymmärtämättä miksi mitäkin tehdään ja kuvittelee tulevansa sillä yhtä hyväksi kuin esikuvansa. Treeniohjelma on aina henkilökohtainen ja sen laatimiseen pitää joko olla valmentaja tai sitten pitää itse omata niin paljon tietotaitoa, että voi laatiajärkevän ohjelman, josta tietää miksi mitäkin tekee. Muu on valitettavasti puuhastelua.

Mun tavoitteena olis tossa ekat 3 kk, nostaa perusvoimatasoja, tammikuussa aloittaisin. Itse ajattelen 1-jakoisen olevan hyvä tähän tarkoitukseen lajitreenien ohessa. Pitää vain kuunnella kehoa, että jaksaako sitten palautua.
Seuraavat kuukaudet keskityttäisiin juurikin näihin mainitsemiini perusliikkeisiin, lyhyitä sarjoja, välillä pientä variaatiota mukaan. Keskitytään maksimi-voimaan ja räjähtävään voimaan, sopivasti jaksottaen.

Mie treenailen Puseniuksen Sakarin oppien mukaisesti salilla. 3-4 kertaa viikossa, kestää jotain puoltoista tuntia treeni. Varsinaista punttijumppaa 2-3 kertaa viikossa ja sitten tuollainen kiva temppurata kerran viikkoon. Ohjelma vaihtuu osittain 3 viikon välein, joten ei tosiaankaan tule tehtyä ympärivuoden samaa ohjelmaa:) Auttaa jaksamaan, eikä homma puuroudu kun tulee vaihtelua.

Perus punttiharjoittelusta toi homma vissiin eroaa aika lailla kun tuli yksi tyyppi kyselemään et mitä lajia treenaan kun oli jumppaaminen vähän erilaisen näköistä:D

Kukaanhan ei varmaankaan netissä julkaise toisten tekemiä treeniohjelmia, joten niiden pyytäminen on melkein yhtä tyhjän kanssa. Tosin eipä julkaisemisestakaan olisi mitään hyötyä kun ei noita liikkeitä osaa tehdä kukaan ilman ohjaamista, jäisi alkulämmittelytkin tekemättä porukoilla. Itsellänihän kävi niin että reksi ohjasi miut voimavalmennukseen ja suositteli valmentajia. Eli kannattaa puhua oman valmentajan kanssa jos lisätreeni kiinnostaa. Itsekkin sitä ennen ihmettelin netin ihmeellisessä maailmassa ohjelmia ja kyselin tyhmiä, helpottaa oikeasti ihan älyttömästi kun on suunniteltu ohjelma. Tuo itsevarmuutta treeniin, ja paljon uutta motivaatiota.

Punttia teen 2krt viikossa, tosin olen pitänyt taukoa kisojen vuoksi. Teen räjähtäviä rinnallevetoja 5x3 tai r.tempaus 5x3 sekä omalla painolla punneruksia, dippejä, leukoja, köysi kiipeilyä.

Teen korkeintaan kuukauden punttia ja sitten vaihdan samaksi ajaksi esim. erilaisia parinkanto juttuja ym, Girya kuulilat, voima/paino palloa heittelen.

Joni.K sanoi:
Mä oon treenannu punttia jto:n oppien mukaan. Oon tehny lähinnä voimatreeniä ja kaiken kuntoon liittyvän tein lajitreeninä.

Puntti on ollut mulla kaksjakosta vääntöä perusliikkeiden parissa. Enimmillään 4krt viikossa. Yleensä se puntilla käynti tapahtu aamulla ennen töihin menoa ja sit töiden jälkeen oli lajitreenit. Puntin ehtii yleensä tehdä puolessatoista tunnissa, eli jotta nukkua ehtii reenien ja työnteon lomassa niin voi heittää hyvästit kaikelle muulle elämälle.

Kuntopuolen juttuja oon tehny erilaisin pariharjottein (kaverin kantamista yms), pädityöskentelyllä, otteluharjottein ja sparraamalla pystyä, mattoa, pystypainia ja vapaaottelua.

Uskoisin, että tuossa oikea perusta.

Punteilla hommataan voimaa. Perusliikkeitä, lyhyitä sarjoja, eikä ihan failureen saakka (yleensä).
Bodarityyliset 10-20 sarjat on syytä pitää minimissä,tai sit unohtaa kokonaan.

Uskoisin, että tuossa oikea perusta.

Punteilla hommataan voimaa. Perusliikkeitä, lyhyitä sarjoja, eikä ihan failureen saakka (yleensä).
Bodarityyliset 10-20 sarjat on syytä pitää minimissä,tai sit unohtaa kokonaan.

Miksi näin ? Tää tosin on vaan mun mielipide mutta eikö tolla juuri saada sitä lihaskestävyyttä mitä vapaaottelussa tarvitaan ? Kun pelkkää voimaa treenaat niin jätkällä väsyy kädet kun vaihdat lamppuja. Ja jos katot noitten vapari miesten punttis treenejä esim. Rich Franklinin niin ne juuri tekee pitkä sarjoja suht raskailla painoilla, tai rich nyt juoksee punttiksen ympäri 1h ja tekee koko aika pitkä sarjoja 3x viikossa, jossain jaksossa näin kun kattelin sen jäbän treenaamista. Ite teen mielummin kanssa 8-15 sarjoja kun maximia 3 toistoa, tosin niitäkin tulee joskus tehtyä, mutta harvemmin. Ja tulos on ollu nyt muutaman vuoden aika hiton hyvää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
[/B]

Miksi näin ? Tää tosin on vaan mun mielipide mutta eikö tolla juuri saada sitä lihaskestävyyttä mitä vapaaottelussa tarvitaan ? Kun pelkkää voimaa treenaat niin jätkällä väsyy kädet kun vaihdat lamppuja. Ja jos katot noitten vapari miesten punttis treenejä esim. Rich Franklinin niin ne juuri tekee pitkä sarjoja suht raskailla painoilla.

tätä itsekin ihmettelen

Mä luulen että tossa on aika monta mielipidettä. Ite en tideä ollenkaan mikä on paras, mutta kyllä noi pitkät sarjat näyttäis toimivan Randyllä ja Richillä. Ite en mikään huippu tason taitaja ole, mutta puntilla teen 8-12 toistoa per sarja, enkä tee failureen asti. Ihan hyvinhän se on toiminu... Mutta itekin kiinnostuin nyt ajatuksesta että tekis yksjakosta pari kolme kertaa viikkoon, ku oon aikasemmin vääntäny kolme jakosta... Mielenkiintosta!

[/B]

Miksi näin ? Tää tosin on vaan mun mielipide mutta eikö tolla juuri saada sitä lihaskestävyyttä mitä vapaaottelussa tarvitaan ? Kun pelkkää voimaa treenaat niin jätkällä väsyy kädet kun vaihdat lamppuja. Ja jos katot noitten vapari miesten punttis treenejä esim. Rich Franklinin niin ne juuri tekee pitkä sarjoja suht raskailla painoilla, tai rich nyt juoksee punttiksen ympäri 1h ja tekee koko aika pitkä sarjoja 3x viikossa, jossain jaksossa näin kun kattelin sen jäbän treenaamista. Ite teen mielummin kanssa 8-15 sarjoja kun maximia 3 toistoa, tosin niitäkin tulee joskus tehtyä, mutta harvemmin. Ja tulos on ollu nyt muutaman vuoden aika hiton hyvää.

Mitä nyt oon itse aiheesta lukenut, niin olen sitä mieltä että juuri tuollaiset Franklinin tyyliset punttiohjelmat eivät ole optimaali-vaihtoehto. Nuo pitkät sarjat ovat todellakin myös suht kovassa suosiossa vapariottelijoilla, mutta mä oon tosiaan sitä mieltä että parempia vaihtoehtoja on. Toki tuollakin tavalla sitä kehittyy.

Pääsääntönä vain punteilla pitäis hommata voimaa (joka on pääasiassa hermostollinen juttu. Syytä siis painottaa voimanostaja-tyyliseen treeniin bodari-treenin sijasta), ja lihaskestävyyttä + cardioo hommataan muuten (imo).

Juuh tietty tää on kanssa maku asia ja makuasioista on vaikee kiistellä, mutta kun Franklin on siitä juuri tunnettu että sillä on älyttömän kova fysiikka ja voima jne.. mutta mutta tästä on vaikee rupee tekee oikeeta vaihtoehtoa kun ei itellä oo niin varmaa tietoa mutta meikäläisellä ainaki vaparissa tää treeni on ollut paras.

Minusta taas tuntuu että Franklinin ja Couturella on erittäin optimaaliset treeniohjelmat. Herrat ovat omistaneet elämänsä vaparin treenaamiselle, ja siinä pärjäämiselle, eikä tuolla huipputasolla homma ole enää rahasta kiinni. Ameriikan ihmemaassa vielä tuota huippuosaamista treenivalmennukseen riittää, varsinkin jos sattuu olemaan rahaa takataskussa. Lisäksi miesten saavutukset puhuvat puolestaan. Ohjelmat tosin ovat luotu optimaaliksi heille, eikä niistä ole todennäköisesti iloa aloittelevalle vapariharrastajalle, tai ne eivät ole optimaalisia jollekkin toiselle ottelijalle. Muutenhan kaikki treenaisivat aina samalla tavalla.

ei itellä oo niin varmaa tietoa mutta meikäläisellä ainaki vaparissa tää treeni on ollut paras.

Oot ilmeisesti kokeillu muitaki vaihtoehtoja tarpeeksi pitkän ajan?

Ite oon ainaki sitä mieltä, että lajikestävyys tulee lajitreeneissä. Puntilla yritän kehittää voimatasoja eli hermostoa, enkä kasvattaa lihasta. Tästä syystä toistot on 1-5 eikä 6-12. Puntilla treenattu voimahan ei suoraan lajivoimaksi muutu, mutta lajia treenamalla tämäkin tapahtuu. En keksi yhtäkään syytä tehdä bodaustoistoalueella, paitsi vaihtelun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi sitte puhdas kestävyystreeni toistoilla 15-20.

Valmennushan ei ole mitään kovin eksaktia tiedettä, jossa voisi sanoa,mikä on optimi tapa ja mikä vähemmän optimi. Muuten kuin kokeilemalla. Siksi on erilaisia koulukuntia ja tämä korostuu erityisesti niin monipuolisessa lajissa kuin vapaaottelu, jossa on mahdollista pärjätä hyvin erilaisilla taktiikoilla.

Varmaan jokaiselle on selvää, että vaikkapa Mark Coleman, Genki Sudo ja Royce Gracie eivät treenaa samalla tavalla. Punttia tai muutakaan. Silti ei voi sanoa, että joku heistä treenaisi optimaalisemmin kuin joku toinen.

Huhtamon Rändi sitaattihan tuo sano jo kaiken..
"It´s a different kind of training with a different kind of goal" -Randy

Voimailulaji puntilla voimaa ja pitkillä sarjoilla lihaskuntoa. Mitä sitten sieltä punttisalilta kukainenkin haluaa hakea...

Perustotuus on: Lyhyt raskas punttitreeni voiman kehittämiseen, hölkkä/juoksu kestävyyteen. Muuta ei vapaaottelija tarvitse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom