- Liittynyt
- 12.10.2006
- Viestejä
- 1 022
Ristus että on asiantuntevaa sakkia täällä. Mikäs auto sulla suppo ensinnäkään on? Olis helpompi miettiä siihen parhaiten soveltuvaa alustaa. Muutama pointti kuitenkin:
1) Valitaan ne jousivakiot sen auton mukaan, ei automaattisesti jäykimpiä kun muillakin on ja ne on cool.
2) Säädetään ne tolpat oikein sekä korkeuden, esijännityksen, että jäykkyyden suhteen. Ei niistä muuten oo kuin haittaa. Täällä monet kertoo "ylpeänä" kuinka alusta hakkaa hullun lailla. Sehän tarkoittaa todennäköisesti sitä että rengas käy ilmassa vähän väliä. Sehän ei iskunvaimentimen tarkoitus ole ja siitä on ajettavuudelle pelkkää haittaa sen lisäksi että se on epämukavaa. Eli malttia sen jäykkyyden kanssa. Jos auto on kova kallistelemaan niin sitten siihen hommataan jämäkämmät kallistuksenvakaajat. Huomatkaa että osien suomenkielinen nimi usein kertoo mihin ne on tarkoitettu.
3) Vain tolpan pituutta muuttamalla on soveliasta säätää korkeutta. Jos korkeudensäätö tapahtuu esijännitystä muuttamalla, on tolppa susi. Veikkaan että esimerkiksi edellisessä viestissä mainitut JOMit on tällaiset mutta Venton kaltaiseen autoon sopii tietysti arvoisensa iskunvaimentimet.
4) Pitäisi olla itsestään selvää että pyöränkulmat säädetään aina kun alustan asetuksiin kosketaan.
5) Mitä tulee kestävyyteen, sitä voi parantaa mm. öljyämällä tolpan yläpään nivelen. Tähän toimii pitempänä ratkaisuna esimerkiksi öljyyn kastettu vaahtomuovin pala joka laitetaan nippusiteellä nivelen ympärille. Lisäksi korkeudensäätökierteen kannattaa rasvata huolellisesti etteivät jämähdä. Ja koska coiloverit on kapeita, voi vaikka koko jousen yli vetää kumisuojan joka estää tehokkaasti kaiken paskan pääsyn varteen ja sitä kautta sylinteriin. Pidentää käyttöikää huomattavasti.
BC:t on ihan hyvät tolpat. Nämähän tulee Bor-Chuannin tehtaalta Taiwanista mistä tulee lähes kaikki "kiinasarjat". D2:silla taitaa olla oma tehdas mutta muut on käytännössä BC:tä. Japsimerkit on sitten erikseen. Toki niissä on laatukin parempi mutta merkistä maksat myös.
1) Valitaan ne jousivakiot sen auton mukaan, ei automaattisesti jäykimpiä kun muillakin on ja ne on cool.
2) Säädetään ne tolpat oikein sekä korkeuden, esijännityksen, että jäykkyyden suhteen. Ei niistä muuten oo kuin haittaa. Täällä monet kertoo "ylpeänä" kuinka alusta hakkaa hullun lailla. Sehän tarkoittaa todennäköisesti sitä että rengas käy ilmassa vähän väliä. Sehän ei iskunvaimentimen tarkoitus ole ja siitä on ajettavuudelle pelkkää haittaa sen lisäksi että se on epämukavaa. Eli malttia sen jäykkyyden kanssa. Jos auto on kova kallistelemaan niin sitten siihen hommataan jämäkämmät kallistuksenvakaajat. Huomatkaa että osien suomenkielinen nimi usein kertoo mihin ne on tarkoitettu.
3) Vain tolpan pituutta muuttamalla on soveliasta säätää korkeutta. Jos korkeudensäätö tapahtuu esijännitystä muuttamalla, on tolppa susi. Veikkaan että esimerkiksi edellisessä viestissä mainitut JOMit on tällaiset mutta Venton kaltaiseen autoon sopii tietysti arvoisensa iskunvaimentimet.
4) Pitäisi olla itsestään selvää että pyöränkulmat säädetään aina kun alustan asetuksiin kosketaan.
5) Mitä tulee kestävyyteen, sitä voi parantaa mm. öljyämällä tolpan yläpään nivelen. Tähän toimii pitempänä ratkaisuna esimerkiksi öljyyn kastettu vaahtomuovin pala joka laitetaan nippusiteellä nivelen ympärille. Lisäksi korkeudensäätökierteen kannattaa rasvata huolellisesti etteivät jämähdä. Ja koska coiloverit on kapeita, voi vaikka koko jousen yli vetää kumisuojan joka estää tehokkaasti kaiken paskan pääsyn varteen ja sitä kautta sylinteriin. Pidentää käyttöikää huomattavasti.
BC:t on ihan hyvät tolpat. Nämähän tulee Bor-Chuannin tehtaalta Taiwanista mistä tulee lähes kaikki "kiinasarjat". D2:silla taitaa olla oma tehdas mutta muut on käytännössä BC:tä. Japsimerkit on sitten erikseen. Toki niissä on laatukin parempi mutta merkistä maksat myös.