Säädettävät alustat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suppo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ristus että on asiantuntevaa sakkia täällä. Mikäs auto sulla suppo ensinnäkään on? Olis helpompi miettiä siihen parhaiten soveltuvaa alustaa. Muutama pointti kuitenkin:

1) Valitaan ne jousivakiot sen auton mukaan, ei automaattisesti jäykimpiä kun muillakin on ja ne on cool.

2) Säädetään ne tolpat oikein sekä korkeuden, esijännityksen, että jäykkyyden suhteen. Ei niistä muuten oo kuin haittaa. Täällä monet kertoo "ylpeänä" kuinka alusta hakkaa hullun lailla. Sehän tarkoittaa todennäköisesti sitä että rengas käy ilmassa vähän väliä. Sehän ei iskunvaimentimen tarkoitus ole ja siitä on ajettavuudelle pelkkää haittaa sen lisäksi että se on epämukavaa. Eli malttia sen jäykkyyden kanssa. Jos auto on kova kallistelemaan niin sitten siihen hommataan jämäkämmät kallistuksenvakaajat. Huomatkaa että osien suomenkielinen nimi usein kertoo mihin ne on tarkoitettu.

3) Vain tolpan pituutta muuttamalla on soveliasta säätää korkeutta. Jos korkeudensäätö tapahtuu esijännitystä muuttamalla, on tolppa susi. Veikkaan että esimerkiksi edellisessä viestissä mainitut JOMit on tällaiset mutta Venton kaltaiseen autoon sopii tietysti arvoisensa iskunvaimentimet.

4) Pitäisi olla itsestään selvää että pyöränkulmat säädetään aina kun alustan asetuksiin kosketaan.

5) Mitä tulee kestävyyteen, sitä voi parantaa mm. öljyämällä tolpan yläpään nivelen. Tähän toimii pitempänä ratkaisuna esimerkiksi öljyyn kastettu vaahtomuovin pala joka laitetaan nippusiteellä nivelen ympärille. Lisäksi korkeudensäätökierteen kannattaa rasvata huolellisesti etteivät jämähdä. Ja koska coiloverit on kapeita, voi vaikka koko jousen yli vetää kumisuojan joka estää tehokkaasti kaiken paskan pääsyn varteen ja sitä kautta sylinteriin. Pidentää käyttöikää huomattavasti.



BC:t on ihan hyvät tolpat. Nämähän tulee Bor-Chuannin tehtaalta Taiwanista mistä tulee lähes kaikki "kiinasarjat". D2:silla taitaa olla oma tehdas mutta muut on käytännössä BC:tä. Japsimerkit on sitten erikseen. Toki niissä on laatukin parempi mutta merkistä maksat myös.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^ Asiatekstiä, mutta vain kalliimmissa sarjoissa voi vaikuttaa tolppien jousiin ja kyllä se valmistajakin on jotain suunnittelua tehnyt niiden eteen. Tilannehan saattaa muuttua jo pienistäkin jutuista, esim. painavat popit takakontissa osaa olla ongelmallisia ton "pomppimisen" suhteen.
 
Ristus että on asiantuntevaa sakkia täällä. Mikäs auto sulla suppo ensinnäkään on? Olis helpompi miettiä siihen parhaiten soveltuvaa alustaa. Muutama pointti kuitenkin:

1) Valitaan ne jousivakiot sen auton mukaan, ei automaattisesti jäykimpiä kun muillakin on ja ne on cool.
Aika paljon madallussatsit valitaan auton akselipainojen mukaan, tietty saa eri jäykkyyksillä olevia jousia jne varaosina mutta itse paketit alunperin ovat aika paljon akselipainojen perusteella valittavissa, eri asia sitten nämä pelkät madallusjouset mitkä tökätään alkuperäisiin tolppiin, niistä suosittelen pysymään erossa, säästää rahaa että saa ostettua tolpat ja jouset samaan. Jos akselipainoissa mennään mettään kun valitaan se paketti niin ei siintä hyvää saa tekemälläkään, yleensä kun ostaa niin aina pyydetään ilmoittamaan akselipainot että osataan laittaa sopiva paketti matkaan, eli tarkistaa painot rekisteriotteesta.

2) Säädetään ne tolpat oikein sekä korkeuden, esijännityksen, että jäykkyyden suhteen. Ei niistä muuten oo kuin haittaa. Täällä monet kertoo "ylpeänä" kuinka alusta hakkaa hullun lailla. Sehän tarkoittaa todennäköisesti sitä että rengas käy ilmassa vähän väliä. Sehän ei iskunvaimentimen tarkoitus ole ja siitä on ajettavuudelle pelkkää haittaa sen lisäksi että se on epämukavaa.
Noita kaikkia säätöjä et löydä halvemmista merkeistä, alkaa vasta löytymään kalleimmista merkeistä/paketeista. Ja vaikka säädöt on kohillaan niin alusta voi silti hakata, ei edes huippualustat kerkeä kaikkiin tien epätasaisuuksiin mukaan, ei se hakkaaminen ole pelkästään säädöistä kiinni, myös renkaista johtuu, profiili jne.


Muuten kyllä ihan hyvää tekstiä.
 
Noita kaikkia säätöjä et löydä halvemmista merkeistä, alkaa vasta löytymään kalleimmista merkeistä/paketeista. Ja vaikka säädöt on kohillaan niin alusta voi silti hakata, ei edes huippualustat kerkeä kaikkiin tien epätasaisuuksiin mukaan, ei se hakkaaminen ole pelkästään säädöistä kiinni, myös renkaista johtuu, profiili jne.

Kyllä löytyy aika halvoistakin coileista noi kolme säätömahdollisuutta. Eli korkeussäätö coilin rungon pituutta muuttamalla, esijännitys jousen alalautasta nostamalla/laskemalla ja jäykkyyssäätö sitten tavalla tai toisella, yleensä coilin yläpäästä nuppia kääntelemällä. Se mitä monista halvemmista ei löydy, on erillinen sisään- ja ulosvaimennuksen säätö.

Oot aivan oikeassa tosta alustan hakkaamisesta, se on toki monien asioiden summa eikä siitä eroon kokonaan pääse. Halusin vaan tuoda esille sitä ettei se ole itseisarvo se jäykin mahdollinen alusta vaan siihen alustan speksien valintaan kannattais käyttää vähän aikaa. Itelläkin oli joskus auto jota sitten kevensin rajusti niin ajo-ominaisuuksia vain paransi jousien sekä jäykkyyssäädön raju löysääminen. Eikä se samalla parantunut mukavuuskaan haitannut. Mukavahan auto ei riisuttuna ollut vieläkään mutta se on toinen juttu.

Ja tosiaan kuten mainittua. Noi on aika standardeja noi jouset eikä maksa kuin jonkun kympin kappale.
 
Ristus että on asiantuntevaa sakkia täällä. Mikäs auto sulla suppo ensinnäkään on? Olis helpompi miettiä siihen parhaiten soveltuvaa alustaa. Muutama pointti kuitenkin:

1) Valitaan ne jousivakiot sen auton mukaan, ei automaattisesti jäykimpiä kun muillakin on ja ne on cool.

2) Säädetään ne tolpat oikein sekä korkeuden, esijännityksen, että jäykkyyden suhteen. Ei niistä muuten oo kuin haittaa. Täällä monet kertoo "ylpeänä" kuinka alusta hakkaa hullun lailla. Sehän tarkoittaa todennäköisesti sitä että rengas käy ilmassa vähän väliä. Sehän ei iskunvaimentimen tarkoitus ole ja siitä on ajettavuudelle pelkkää haittaa sen lisäksi että se on epämukavaa. Eli malttia sen jäykkyyden kanssa. Jos auto on kova kallistelemaan niin sitten siihen hommataan jämäkämmät kallistuksenvakaajat. Huomatkaa että osien suomenkielinen nimi usein kertoo mihin ne on tarkoitettu.

3) Vain tolpan pituutta muuttamalla on soveliasta säätää korkeutta. Jos korkeudensäätö tapahtuu esijännitystä muuttamalla, on tolppa susi. Veikkaan että esimerkiksi edellisessä viestissä mainitut JOMit on tällaiset mutta Venton kaltaiseen autoon sopii tietysti arvoisensa iskunvaimentimet.

4) Pitäisi olla itsestään selvää että pyöränkulmat säädetään aina kun alustan asetuksiin kosketaan.

5) Mitä tulee kestävyyteen, sitä voi parantaa mm. öljyämällä tolpan yläpään nivelen. Tähän toimii pitempänä ratkaisuna esimerkiksi öljyyn kastettu vaahtomuovin pala joka laitetaan nippusiteellä nivelen ympärille. Lisäksi korkeudensäätökierteen kannattaa rasvata huolellisesti etteivät jämähdä. Ja koska coiloverit on kapeita, voi vaikka koko jousen yli vetää kumisuojan joka estää tehokkaasti kaiken paskan pääsyn varteen ja sitä kautta sylinteriin. Pidentää käyttöikää huomattavasti.



BC:t on ihan hyvät tolpat. Nämähän tulee Bor-Chuannin tehtaalta Taiwanista mistä tulee lähes kaikki "kiinasarjat". D2:silla taitaa olla oma tehdas mutta muut on käytännössä BC:tä. Japsimerkit on sitten erikseen. Toki niissä on laatukin parempi mutta merkistä maksat myös.

Kiitoksia asiallisista ja ilmeisen asiantuntevista kommenteista.

Auto on Mazda 6 MPS. Tuohan on jo lähtökohtaisesti hieman keskimääräistä jäykempi alustaltaan, katuajossa hyvinkin toimiva muttei toisaalta mikään mukavuuslippulaiva.

Mites sen katsastuksen kanssa on, ilmeisesti TUV lappujen kanssa lähinnä stop'n go tyyppinen katsastuskonttorilla käynti?
 
Zone-sarja -42%
Kyllä löytyy aika halvoistakin coileista noi kolme säätömahdollisuutta. Eli korkeussäätö coilin rungon pituutta muuttamalla, esijännitys jousen alalautasta nostamalla/laskemalla ja jäykkyyssäätö sitten tavalla tai toisella, yleensä coilin yläpäästä nuppia kääntelemällä. Se mitä monista halvemmista ei löydy, on erillinen sisään- ja ulosvaimennuksen säätö.


Nyt tulee kyllä pasuunaa, anteeksi vain. Onko kertoa FAKTAA, mistä sarjoista löytyy rungosta säätö?? Tietääkseni KW:llä ei ole tätä, eikä esim FK königsport sarjassa, eikä myöskään eibachilla. Kaikissa säädetään esijännityksestä! D2 on näistä 1ke alustoista ainut jossa tietääkseni on erillinen korkeuden ja esijännityksen säätö? Itelläni on D2, jousten jäykkyys 12.7kg/mm edessä ja 8.7kg/mm takana. Takana saisi olla vähän jäykemmät, toisaalta esijännitystä lisäämällä ja vaimennusta lisäämällä voisi jäykistyä, menetetäänkö sitten pitoa, tiedä häntä. Kuitenkin monesti, nuo ovat ihan hyviä ns. std säädöissä ja std jousivakioilla, ja kannattaako tälläsillä jousilla edes hifistellä jossai ei ole erilliset pää ja apu jouset..

E: eikä monessa sarjassa kyllä ole pallonivel yläpäätä, joka tarvitsisi kertomaasi huoltoa. Itseltä tuo kyllä löytyy camber säädön kera, ja pitäähän sitä rasvoa. Kadulle voisi olla ehkä mukavampi normaali kumi/laakeri yläpää, mutta sitten ei säädelläkkään camberia..
 
Joo, mulla oli melkein 2k€ TEIN ja nyt KW V3 ja ekassa säädettiin korkeus erikseen, jälkimmäisessä esijännityksellä. Eikä ajossa juuri eroa huomaa. TEIN vaan porsi yhden talven jälkeen, kesäpeleihin noita max suosittelisin...KW kestää sentään talvetkin.
 
Nyt tulee kyllä pasuunaa, anteeksi vain. Onko kertoa FAKTAA, mistä sarjoista löytyy rungosta säätö??

Kuitenkin monesti, nuo ovat ihan hyviä ns. std säädöissä ja std jousivakioilla, ja kannattaako tälläsillä jousilla edes hifistellä jossai ei ole erilliset pää ja apu jouset..

Jaa, itellä ei oo niin kokemusta noista saksa-alustoista. Japsit ja Taiwanilaiset halpissarjat säädetään järestään rungosta.

Erillisillä pää- ja apujousilla ei ole juuri tekemistä tuon mainitsemasi asian kanssa. On hiukan eri asia jos sulla on 1500kg auto ja 1000kg auto, ei toimi fiksusti samoilla jousilla. Tästä syystä niihin kannattaa kiinnittää jonkinmoista huomiota. Apujouset on lähinnä viemässä pintakovuutta pois ja lisäämässä ulosjoustoa.
 
Ei varsinaisesti säädettävästä alustasta kyse, mutta onko kellään kokemusta Koni FSD iskareista? Niissähän on iskarin männän nopeuden mukaan säätyvä vaimennus, mutta ei hajuakaan kuinka hyvin se toimii käytännössä ja kuinka hyvin vähä raskaammassa autossa..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mulla olis tämmönen ford sierra XR4i -89 2,9l mun pitäis saaha tähän hyvä alustasarja olen kyl aatellu kw:n,konin tai bilsteinin alustaa ostaa mutta mistäs saisin tähän malliin...
ihan sähkösädettäviä haettais.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom