Millä logiikalla säätöjen puuttuminen estää kulmien pieleen menemisen?
Todellisuudessa hyvinkin vähän ajetuissa autoissa kulmat voivat olla pielessä.
Puhuin siitä, että harvemmin ne on niin pielessä, että aiheuttaa toimenpiteitä. Camber ja caster saa olla aika pielessä, ennen kuin siitä on oikeasti haittaa. Ja kyllä, autossa voi olla jo tehtaalta tullessa kulmat pielessä, jopa silloin jos autossa on jäykkä taka-akseli. Ja sille muuten ei paljoa voi tehdä.
Kulmien merkitys vain korotuu kun autossa on jäykkä alusta ja pitävät profiililtaan sporttiset renkaat. Ja mitä renkaisiin tulee, niin kulmat pitää säätää toleranssialueen sisällä käytetyn rengaskoon mukaan. Esimekiksi monesti kyseesä on tilanne, jossa kulmat on speksattu kymmenen vuotta vanhoille 15-16 tuumaisille renkailla. Nyt kun tällaiseen laitetaan sitten pari tuumaa isompi vanne yhdistettynä paljon matalampiin, leveämpiin ja jäykemmällä rungolla varustettuihin renkaisiin, niin voit olla varma etteivät ne alkuperäiset kulmat toimi niin kuin pitäisi.
Totta. Camberia pitää hiukan vähentää leveälle ja matalalle renkaalle. Tosin jos kulumisongelmia ei ilmene, ei ilmene pahempia ongelmia auton käyttäytymisessäkään.
Jos pultireikien suurentamine on kyseenalaista, niin mitä on ajaa autolla, jossa kulmat eivät ole sitä mitä pitäisi?
Otat asian liian vakavasti. Ihme kulmahifistelyä. Auton käytökseen vaikutta helvetin paljon muutkin asiat kuin kymmenesosa-asteen pielessä olevat kulmat. Tietysti asialle saattaa olla fiksua tehdä jotain, jos ajettavuudessa ilmenee suurempia puutteita. Monesti muuten autoissa on jopa niin suuret toleranssit, että itseäkin hirvittää. Camber esimerkiksi saa oikean ja vasemman puolen välillä heittää monesti asteen, eikä auton valmistaja ole katsonut sen vaikuttavan oleellisesti auton käytökseen.
Jotenkin on hassua, kun monesti nelipyöräsuuntauksen nimellä myytävä työ on lähinnä valohoitoa. Firmoilla on hyvät ja kalliit mittalaitteet, joilla vain todetaan kulmien olevan perseellään.Asiakas lähtee tyytyväisenä kotiin kun ei tiedä paremmasta. Asiakas on tyytyväinen ja palvelun tarjoajalle homma oli helppo. Anturit kiinni renkaisiin ja tulostetaan kulmat paperille. Joskus voidaan etupään auraukseen koskea. Helppo nopea homma, jossa ei tarvitse päätään rasittaa.
Mitä luulet, mitä vakuutusyhtiö tai autotehdas tms sanoo mahdollisessa vahinkotilanteessa, jos pultinreikiä on menty suurentelemaan? Kuka on vastuullinen? Kukaan suuntaaja ei ala sinne säätöjä tekemään, ellei asiakas erikseen pyydä, ja silloinkin aniharva sen todennäköisesti tekee. Joku nyrkkipaja voi tulla kyseeseen. Mikään suurempi ketju varsinkaan ei ole niin tyhmä, että antaa mennä sellaista tekemään. Jossakin kohtaa dremel mahdollisesti toimii, jossain toisessa kohtaa taas takuuvarmasti ei. Lisäksi nelipyöräsuuntaus mielestäni pitää sisällään sen suuntaustyön, ei säätöjen rakentelemista. Joten siinä ei ole mitään hassua.
Musta on jotenkin helvetin hassua edes tapella tällaisesta asiasta. Molemmat on kyllä tavallaan oikeassa. Itse puhut kohdallaan olevien kulmien puolesta, joka on kyllä ihan hyvä juttu, mutta minä pidän ehdottamiasi tapoja hieman kyseenalaisina.