Säädettävät alustat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suppo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
12.8.2003
Viestejä
197
Autopalstoilla tuntuu näin kesäaikaan olevan melko vaisua...

Mites on, onko päivittäiseen autoiluun odotettavissa jotain ongelmia jos laitan säädettävän alustan alle? Lähinnä nyt tulee mieleen talvipakkaset, jäätyykö noi? Entäs renkaiden kuluminen, ilmeisesti aurauskulmat ja camberit(?) pitäisi säätää uusiksi mutta saako niitä enää vastaamaan tehdasasetuksia? Ihan turhamaisista syistä olisin alustaa laittamassa eli maltillinen madallus kiinnostaisi.

Tuo BC sarja nyt ensisijaisesti ollut mielessä http://www.bc-racing.co.uk/br-series-coilovers.asp?manID=8
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eiköhän noilla saa rakennettua kadulle erittäin epämukavan alustan. Kulmat PITÄÄ OLLA AINA säädettynä, olipa alla millaista palikkaa tahansa. Eikä renkaiden kuluminen ole se olennaisin juttu tässä vaan käyttäytyminen rajoilla. En oikein ymmärrä, miksi halutaan satsata iskareihin, mutta sitten helposti unohdetaan kulmat. Mitä järkeä on maksaa paljon iskareista ja pilata niistä mahdollisesti saatavissa oleva hyöty perseellään olevilla pyöränkulmilla? Vähänkään asiantuntevampi asentaja saa ne kulmat kyllä säädettyä, vaikka tehtaalta lähtiessä ei säätöjä olisi ollutkaan.
 
Vähänkään asiantuntevampi asentaja saa ne kulmat kyllä säädettyä, vaikka tehtaalta lähtiessä ei säätöjä olisi ollutkaan.
:lol2:No ei tasan saa jos ei ole säätöjä. Jos ei ole säätöjä, niin sinne pitää sellaiset tehdä, eikä se ole ihan pieni homma. Rahaa palaa ainakin, eikä kukaan ole niin hullu, että alkaa tavalliseen käyttöautoon niitä väsäilemään. No, joihinkin autoihin saa helposti camberin säätöä varten epäkeskopuslia, mutta aika harvassa on nekin. Etuaurauksen säätö on kaikissa autoissa ja se tärkein onkin. Ja juu, kulmat kannattaa tarkastaa aina, kun alustalle jotain tekee.

E: Niin korkeussäädettävä alusta on mullakin autossa. Talvella ei ollut mitään ongelmia. Mukavaksi sitä ei voi haukkua edes hyvällä tahdolla, vaan vähänkin mukavuudenhaluinen henkilö mielummin kävelee kuin hyppää mun kyytiin. Näennäisesti tasaisella suoralla tiellä pompottaa jatkuvasti ja mukulakivet on jotain ihan kamalaa. Ja kulmien säätöön vein heti seuraavana päivänä, kun menivät sen verran pieleen, että oli ratti vinossa.
 
Itelläni on autossa KW Variante 2.

Korkealaatuinen korkeussäädettävä alusta paluuvaimennuksen säädöllä kaikkiin etuvetoisiin Astra G - malleihin. 1.6-2.2, vuosimallit 1998-2004. Madallus säädettävissä edessä 35-65mm. ja takana 35-55mm. Linkki

Serkun kanssa laitettiin alle, päivä meni koko hommassa, ei ollut vaikeaa kun oli työkalut valmiina. Toimii hyvin, sopivan jäykkä normaalissa ajossa, ainut että mukulakivetyksillä tuntuu että hampaat tippuu suusta pois (johtuu tosin myös renkaista koska 215/40) ja hidastetöyssyihin saa hiljentää enempi kun normaalisti. Talvella ei jäädy, eli ei tuota mikään vuoden aika ongelmia, jos tahtoo säätää ni putsaa kierteet vaan kunnolla ja säätää korkeutta miten itse tahtoo. Mutkissa paljon mukavampi ajaa kun ei kallistele enään niin paljoa ja jämäkkä ajaa. Kulmia en tosin ole säätännyt, joku päivä jos jaksaisi käydä säätämässä, tosin ei renkaat kulu mitenkään erityisesti, ei vetele jne eli ei ne niin paljoa vituillaan ole.

Jos on ylimäärästä rahaa ja tahtoo tuhlata ni en mie huononakaan valintana pidä alustasarjaa, jotkut on sitten toista mieltä asiasta.
 
suppo: Miksi ja mikä siellä sinun mielestä jäätyisi? Eikös nuo ole aika turhan kalliita sarjoja veroineen, kun Suomestakin saa vastaavanlaisia sarjoja?

Juu ja kulmat kannattaa kyllä laittaa kuntoon. Ajettavuus on väärillä kulmilla ihan perseestä ja renkaat kuluu.

Suosittelen että ostat ihan normaalin madallussarjan esim. Eibach.
 
Zone-sarja -42%
Lähinnä kai pitäisi katsella sellainen putiikki jolla on 3D säätövehkeet, niitä ei taida aivan joka autosepältä löytyä...
Kyllä melkein joka paikasta nykypäivänä löytyy vehkeet joilla näkee tärkeimmät, eli auraus, camber ja caster.
 
suppo: Miksi ja mikä siellä sinun mielestä jäätyisi? Eikös nuo ole aika turhan kalliita sarjoja veroineen, kun Suomestakin saa vastaavanlaisia sarjoja?

Juu ja kulmat kannattaa kyllä laittaa kuntoon. Ajettavuus on väärillä kulmilla ihan perseestä ja renkaat kuluu.

Suosittelen että ostat ihan normaalin madallussarjan esim. Eibach.

Niin öljyähän noissa kait sisällä on, tuli vain mieleen että noita ei liene ensisijaisesti suunniteltu skandinaavisiin olosuhteisiin oli merkki/malli mikä tahansa?

720 eur tulisi tuolle sarjalle hintaa postikuluineen englannista tilattuna. Ja TUV leimat noissa kait on joten muutoskatsastus ei pitäis olla ongelma
 
:lol2:No ei tasan saa jos ei ole säätöjä. Jos ei ole säätöjä, niin sinne pitää sellaiset tehdä, eikä se ole ihan pieni homma. Rahaa palaa ainakin, eikä kukaan ole niin hullu, että alkaa tavalliseen käyttöautoon niitä väsäilemään. No, joihinkin autoihin saa helposti camberin säätöä varten epäkeskopuslia, mutta aika harvassa on nekin. Etuaurauksen säätö on kaikissa autoissa ja se tärkein onkin. Ja juu, kulmat kannattaa tarkastaa aina, kun alustalle jotain tekee.
Ei se nyt aivan noin mene. Kulmat saa kohdalleen toisinaan jo kun vain kiristää pultit oikeaan reunaan. Jos se ei riitä, niin sitten voi dremelillä venyttää reikiä, niin jopa alkaa saamaan kulmat kuntoon. Rahaa ei ole vielä palanut kovinkaan paljon. Ja tosiaan, moniin autoihin saa epäkeskopultteja, joilla säätäminen onkin sitten suorastaan helppoa.

Jäykkä alusta ja matalat renkaat yhdistettynä perseellään oleviin rengaskulmiin on yhdistelmä, joka yleensä tekee ääritilannekäytöksestä heikkoa.
 
Kulmat saa kohdalleen toisinaan jo kun vain kiristää pultit oikeaan reunaan. Jos se ei riitä, niin sitten voi dremelillä venyttää reikiä, niin jopa alkaa saamaan kulmat kuntoon. Rahaa ei ole vielä palanut kovinkaan paljon.
No joitakin kulmia nyt saattaa saada hiukan eri asentoon pikku pulttijumpalla, mutta paljoa se ei tee, eikä ole tarkka säätötapa. Ja dremel taas on sen verran kyseenalainen työkalu kulmien säätöön, että itse en sitä käyttäisi, ja tappaisin jos joku menisi mun autoon sitä soveltamaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se nyt aivan noin mene. Kulmat saa kohdalleen toisinaan jo kun vain kiristää pultit oikeaan reunaan. Jos se ei riitä, niin sitten voi dremelillä venyttää reikiä, niin jopa alkaa saamaan kulmat kuntoon. Rahaa ei ole vielä palanut kovinkaan paljon. Ja tosiaan, moniin autoihin saa epäkeskopultteja, joilla säätäminen onkin sitten suorastaan helppoa.

Jäykkä alusta ja matalat renkaat yhdistettynä perseellään oleviin rengaskulmiin on yhdistelmä, joka yleensä tekee ääritilannekäytöksestä heikkoa.

Tottakai sinne voi säädöt rakentaa, mutta mikään liike sitä ei ala tekemään, ainakaan järkevällä rahalla. Ja en ymmärrä, miksi arvot pitäisi saada täysin vastaamaan pappa alustan pappa arvoja?? JOS haluaa vähän sitä sporttisuutta sillä uudella sportti alustalla, pitää ne kulmatkin olla hiukan urheilullisemmin. Toki liika on liikaa, ja uraherkkä siitä autosta tulee jos camberia on liikaa(tässäkin LIIKA on liikaa:) ), mutta toisaalta sen kanssa on elettävä, vastapainoksi saa kunnon kaarre ominaisuudet. Riippuu aina ihan rengastuksestakin toi.

Nimim. Kulmia työkseen säätävä..:kippis1:

Aiheeseen, eli itelläni on D2 säädettävä alusta, ja tyytyväinen oon ollut. Säätöjä tossa on enemmän kun muissa "normi" coilovereissa, mutta hintaa maltilliset tonnin paikkeilla. Yksi ehdottoman hyvä puoli on se, että D2:ssa säädetään korkeutta tolpan rungosta, ei jousen esijänitystä säätämällä. Esijännityksen säätö on sitten erikseen. Myös 32-asentoinen vaimennuksen säätö löytyy. Lisäksi jousijäykkyydet on valittavissa, itse valitsin etupääksi camber säädöllisen pallonivel yläpään eteen, vaatii rasvausta ja on epämukava, mutta saapahan camberin kuntoon. Lisäksi ainakin race performancelta tilattuna on 2 vuoden takuu.:thumbs:

ahvenisto1.jpg


Eipä tuo radallakaan näytä paljon niiavan:D
 
Mikä dremelissä on kyseenalaista?
Täytyykö edes vastata? Onhan pultinreiän suurentaminen aika kyseenalaista. Jos siellä ei ole säätöä, ei kulmat todennäköisesti voi edes olla niin pielessä, että aiheuttaa toimenpiteitä. Eri asia sitten jos auto on kolaroitu. Tässäkään tapauksessa en ala vinguttamaan, vaan annan jonkun muun hoitaa homman. Tää on just näitä turvallista matkaa -juttuja.
 
Onpas hyviä neuvoja, huh huh...kyllä ne säädettävät palikat kannattaa ihan ostaa, jos säätöjä ei autosta vakiona tarpeeksi löydy. Itsellä ollu autoissa säädettäviä alustoja varmaan 7-8 vuoden ajan ja tulee olemaan jatkossakin. Kiinteää alustaa en ihan helpolla enää ota. Kokemuksia on TEIN:n tolpista, KW:n kaikista variaatioista, Weitecistä, H&R:stä.......
 
Millä logiikalla säätöjen puuttuminen estää kulmien pieleen menemisen? Todellisuudessa hyvinkin vähän ajetuissa autoissa kulmat voivat olla pielessä. Eikä tämä todellakaan vaadi mitään kolarointia. Kulmien merkitys vain korotuu kun autossa on jäykkä alusta ja pitävät profiililtaan sporttiset renkaat. Ja mitä renkaisiin tulee, niin kulmat pitää säätää toleranssialueen sisällä käytetyn rengaskoon mukaan. Esimekiksi monesti kyseesä on tilanne, jossa kulmat on speksattu kymmenen vuotta vanhoille 15-16 tuumaisille renkailla. Nyt kun tällaiseen laitetaan sitten pari tuumaa isompi vanne yhdistettynä paljon matalampiin, leveämpiin ja jäykemmällä rungolla varustettuihin renkaisiin, niin voit olla varma etteivät ne alkuperäiset kulmat toimi niin kuin pitäisi.

Jos pultireikien suurentamine on kyseenalaista, niin mitä on ajaa autolla, jossa kulmat eivät ole sitä mitä pitäisi? Vaikka rengas olisi matala, niin se ei ole mikään peruste vakausongelmille, huonolle käytökselle rajoilla tai liukkalla kelillä. Jos nuo ominaisuudet heikkenevät alustaan palikkaa vaihdettaessa, niin eikö silloin olla menty pahasti metsään? Kovin monesti ollaan tyytyväisi siihen, että auto kallistelee uudella alustalla vähän, vaikka samalla ollaan huononnettu paljon tärkeämpiä ominaisuuksia. Jotenkin yhdistän tämän samaan takapään korotusten ja antennien määrän maksimoimisen kanssa.

Jotenkin on hassua, kun monesti nelipyöräsuuntauksen nimellä myytävä työ on lähinnä valohoitoa. Firmoilla on hyvät ja kalliit mittalaitteet, joilla vain todetaan kulmien olevan perseellään.Asiakas lähtee tyytyväisenä kotiin kun ei tiedä paremmasta. Asiakas on tyytyväinen ja palvelun tarjoajalle homma oli helppo. Anturit kiinni renkaisiin ja tulostetaan kulmat paperille. Joskus voidaan etupään auraukseen koskea. Helppo nopea homma, jossa ei tarvitse päätään rasittaa.
 
No on noista kulmista jonku verran kokemusta, oma Evo on reilu 2v vanha ja kulmia on säädetty varmaan jo 10 kertaa. Niillä todellakin on merkitystä, mutta useimmissa vakioautoissa säätöjä on vakiona liian vähän.
 
Millä logiikalla säätöjen puuttuminen estää kulmien pieleen menemisen?
Todellisuudessa hyvinkin vähän ajetuissa autoissa kulmat voivat olla pielessä.
Puhuin siitä, että harvemmin ne on niin pielessä, että aiheuttaa toimenpiteitä. Camber ja caster saa olla aika pielessä, ennen kuin siitä on oikeasti haittaa. Ja kyllä, autossa voi olla jo tehtaalta tullessa kulmat pielessä, jopa silloin jos autossa on jäykkä taka-akseli. Ja sille muuten ei paljoa voi tehdä.

Kulmien merkitys vain korotuu kun autossa on jäykkä alusta ja pitävät profiililtaan sporttiset renkaat. Ja mitä renkaisiin tulee, niin kulmat pitää säätää toleranssialueen sisällä käytetyn rengaskoon mukaan. Esimekiksi monesti kyseesä on tilanne, jossa kulmat on speksattu kymmenen vuotta vanhoille 15-16 tuumaisille renkailla. Nyt kun tällaiseen laitetaan sitten pari tuumaa isompi vanne yhdistettynä paljon matalampiin, leveämpiin ja jäykemmällä rungolla varustettuihin renkaisiin, niin voit olla varma etteivät ne alkuperäiset kulmat toimi niin kuin pitäisi.
Totta. Camberia pitää hiukan vähentää leveälle ja matalalle renkaalle. Tosin jos kulumisongelmia ei ilmene, ei ilmene pahempia ongelmia auton käyttäytymisessäkään.

Jos pultireikien suurentamine on kyseenalaista, niin mitä on ajaa autolla, jossa kulmat eivät ole sitä mitä pitäisi?
Otat asian liian vakavasti. Ihme kulmahifistelyä. Auton käytökseen vaikutta helvetin paljon muutkin asiat kuin kymmenesosa-asteen pielessä olevat kulmat. Tietysti asialle saattaa olla fiksua tehdä jotain, jos ajettavuudessa ilmenee suurempia puutteita. Monesti muuten autoissa on jopa niin suuret toleranssit, että itseäkin hirvittää. Camber esimerkiksi saa oikean ja vasemman puolen välillä heittää monesti asteen, eikä auton valmistaja ole katsonut sen vaikuttavan oleellisesti auton käytökseen.

Jotenkin on hassua, kun monesti nelipyöräsuuntauksen nimellä myytävä työ on lähinnä valohoitoa. Firmoilla on hyvät ja kalliit mittalaitteet, joilla vain todetaan kulmien olevan perseellään.Asiakas lähtee tyytyväisenä kotiin kun ei tiedä paremmasta. Asiakas on tyytyväinen ja palvelun tarjoajalle homma oli helppo. Anturit kiinni renkaisiin ja tulostetaan kulmat paperille. Joskus voidaan etupään auraukseen koskea. Helppo nopea homma, jossa ei tarvitse päätään rasittaa.
Mitä luulet, mitä vakuutusyhtiö tai autotehdas tms sanoo mahdollisessa vahinkotilanteessa, jos pultinreikiä on menty suurentelemaan? Kuka on vastuullinen? Kukaan suuntaaja ei ala sinne säätöjä tekemään, ellei asiakas erikseen pyydä, ja silloinkin aniharva sen todennäköisesti tekee. Joku nyrkkipaja voi tulla kyseeseen. Mikään suurempi ketju varsinkaan ei ole niin tyhmä, että antaa mennä sellaista tekemään. Jossakin kohtaa dremel mahdollisesti toimii, jossain toisessa kohtaa taas takuuvarmasti ei. Lisäksi nelipyöräsuuntaus mielestäni pitää sisällään sen suuntaustyön, ei säätöjen rakentelemista. Joten siinä ei ole mitään hassua.

Musta on jotenkin helvetin hassua edes tapella tällaisesta asiasta. Molemmat on kyllä tavallaan oikeassa. Itse puhut kohdallaan olevien kulmien puolesta, joka on kyllä ihan hyvä juttu, mutta minä pidän ehdottamiasi tapoja hieman kyseenalaisina.
 
Jotenkin on hassua, kun monesti nelipyöräsuuntauksen nimellä myytävä työ on lähinnä valohoitoa. Firmoilla on hyvät ja kalliit mittalaitteet, joilla vain todetaan kulmien olevan perseellään.Asiakas lähtee tyytyväisenä kotiin kun ei tiedä paremmasta. Asiakas on tyytyväinen ja palvelun tarjoajalle homma oli helppo. Anturit kiinni renkaisiin ja tulostetaan kulmat paperille. Joskus voidaan etupään auraukseen koskea. Helppo nopea homma, jossa ei tarvitse päätään rasittaa.

Valitettavaa jos asia jossain näin on. Asiakkaan kannattaa tehdä reklamaatio ja vaatia rahat takaisin, tai uusinta suuntaus, jos ei ole säädetty kulmia joille säädöt on. Mutta, jos ei ole niitä vitun säätöjä tehtaan jäljiltä, meinaatko että ne rakennetaan sinne sillä 70€ hinnalla mitä kulmien säätö maksaa, vain ja ainoastaan sen takia, että pentti perusautoilijan nissan micraan saadaan camber kulma optimaaliseksi, jotta micralla voi ajaa risteykseen nopeudella 35kmh ennenkuin 155r13 uusiorenkaista menetetään pito? Ei, näin ei tehdä, koska se olisi aikaa vievää ja tulisi kohtuuttoman kalliiksi asiakkaalle, eikä ole näin ollen järkevää. Ja tosiasiassa pentti ei huomaa onko hänen nissan micran vasemman etupyörän camber kulma -0.5 1/100 astetta vai +0.2. Jos autoharrastaja haluaa harrasteautoonsa kunnon kulmat, tai vaikka siihen käyttöautoon, täytyy autoharrastajan osata itse tehdä ne säädöt sinne josta esim. minä voin säätää ne, tai sitten ei auta päteä netissäkään jos niitä ei osaa tehdä. Itse en ole omaani jaksanut vaihtaa edes M5 mallin tukivarsia taakse jolla saisin camber säädöt, ja homma olisi bolt on. Onhan takapyörieni camber kulmat nyt ~-2.5 ja ~-2.4 astetta. Hui kun on eroa!!

Pitkä teksti mutta asiaa näyttäisi olevan kohtuu vähän:D
 
Itelläni on autossa KW Variante 2.



Serkun kanssa laitettiin alle, päivä meni koko hommassa, ei ollut vaikeaa kun oli työkalut valmiina. Toimii hyvin, sopivan jäykkä normaalissa ajossa, ainut että mukulakivetyksillä tuntuu että hampaat tippuu suusta pois (johtuu tosin myös renkaista koska 215/40) ja hidastetöyssyihin saa hiljentää enempi kun normaalisti. Talvella ei jäädy, eli ei tuota mikään vuoden aika ongelmia, jos tahtoo säätää ni putsaa kierteet vaan kunnolla ja säätää korkeutta miten itse tahtoo. Mutkissa paljon mukavampi ajaa kun ei kallistele enään niin paljoa ja jämäkkä ajaa. Kulmia en tosin ole säätännyt, joku päivä jos jaksaisi käydä säätämässä, tosin ei renkaat kulu mitenkään erityisesti, ei vetele jne eli ei ne niin paljoa vituillaan ole.

Jos on ylimäärästä rahaa ja tahtoo tuhlata ni en mie huononakaan valintana pidä alustasarjaa, jotkut on sitten toista mieltä asiasta.

Itselläni myös KW variante 2, en voisi enää kuvitellakaan mitään mahdallusjousi -sarjaa. Vaikka on madallettu aivan pohjaan, ei renkaat raavi lokasuojiin. Jäykkyys on juuri sopiva normiajoon. Radalle kannattaa hommata poikkituet ja paiksummat kallistuksenvakaajat lisäksi.

Talveksi voi kätevästi itse nostaa hieman lisää maavaraa ja kesäksi ihan pohjaan. Kulmat vaan kuntoon aina korotusten ja madallusten yhteydessä.
 
Itellä 94-vuoden 2.0 Vento ja ilmeisesti JOM-merkkinen korkeussäädettävä sarja (merkistä en oo ihan varma ku en oo sitä ite asentanu). Jos kyseessä on juuri tuo JOM-merkkinen niin sarjalla hintaa alle 3oo eur!!! Ja silti erittäin hyvä setti. Tasaisella tiellä tosi mukava ajaa. Ja mikäs sen parempi kuin jäykkä alusta :D. Erittäin yksinkertainen säätö, tolpassa on kierteet jossa on kaksi rengasta (toinen lukitusrengas, toinen säätö)..naputellaan lukitusrengas irti, kierretään käsin säätöä ja kun on kohdalla naputellaan lukitus kiinni. :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom