Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
and1_ sanoi:mikä tossa kylmäpuristeisessa on parempaa ku tossa perinteisessä rypsärissä? toi kylmäpuristettu on nii kauheet etten saa sitä alas:urjo: eli kai se perinteinenki on parempi ku ei mitää?
noin 13gMay sanoi:Paljos se yks rkl öljyä painaakaan? Alan seminaarissa olin ja sanottiin että 40g /vrk rasvoja on minimi, ja jos ei diettaa ni ihanne olis 1g/painokilo.
Timba79 sanoi:Ei IMO mitään niin oleellista eroa että sitä kannattaisi väkisin vetää jos ei uppoa. Itsekin käytän tavallista ja just tosta makusyystä. Paljon tästä on väitelty ja mitään lopullista totuutta asiaan ei ole saatu.
Niriste sanoi:Ilmeisesti tuota rypsiöljyä kuuluu vetää sen verran paljon päivittäin, että niitä omegarasvojakin tulee mukana vääjäämättä aika runsaasti. Tarvitseeko sitten mitään pellavansiemenöljyä tai muita kalliita öljyvalmisteita harkitakaan?
Jahas jahas, seison korjattuna. Pannaan korvan taakse niin että litisee.Doggoned sanoi:Siis kyllähän ne "huonotkin" rasvat kuuluvat omega-perheeseen eli omega-6.
Ne hyvät rasvahapot ovat sitten omega-3:sta.
Tutkistelin hiukan pellavansiemenöljypullon tuoteselostetta. Siinä luki tämmöistä eri rasvojen koostumuksista:Niitä ei pysty saaman rypsäristä enemmän kuin kuutosta, joten suhteen muuttamisen 1:1 vaatii kalaa tai muuta sellaista. Kylmäpuristetussa rypsärissä ei nimittäin ole edes EPAa eikä DHA:ta (omega 3 rasvahappoja).
Kalaöljyä saa pullossa suhteellisen halvalla. Semmoista kannattaa ostaa, jos ei muuhun tunnu olevan varaa.
Niriste sanoi:Eli siis jospa yhdistelisi pellavansiemenöljyä ja kylmäpuristettua rypsiöljyä sopivassa suhteessa, niin saisi nuo suhteet kohdalleen. Miltäs vaikuttaa tämä idea?
May sanoi:Paljos se yks rkl öljyä painaakaan? Alan seminaarissa olin ja sanottiin että 40g /vrk rasvoja on minimi, ja jos ei diettaa ni ihanne olis 1g/painokilo.
Niriste sanoi:Tuo Finelin palvelu ( http://www.fineli.fi ) on varsin näppärä.
Vertailin öljyyn säilöttyä tonnikalaa ja öljyyn säilöttyä lohta keskenään.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=828&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=830&lang=fi
Ilmeisesti kalasäilykkeissä käytetään rypsiöljyä, koostumuksesta päätellen. Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että lohi sisältää paljon enemmän DHA ja erityisesti EPA rasvahappoja, verrattuna tonnikalaan. Pelkästään purkin sisällön syömällä saisi jo aika hyvän annoksen hyviä rasvoja. Eri rasvojen tasapainoa voisi sitten vähän korjata rouhituilla pellavansiemenillä. Niistä saa myös proteiinia.
Uskoisin että lohisäilyke maksaa enemmän kuin vastaava tonnikalasäilyke.
Nosto.
Minulla menee n. 1 dl rypsiöljyä päivässä kahteen protskudrinkkiin sekoitettuna. Syynä on se, että rypsiöljyssä on 9 kcal/1 g ja minun painollani ja treenitahdillani on vaikea saada kaloreita plussalle muilla keinoin, ilman että sortuu nopeisiin hiilareihin.
Onko tällaisen rypsiöljymäärän vetämisestä haittaa? En ole tähän mennessä saanut mitään vatsavaivoja tms.
Muita rasvoja tulee lähinnä naudanjauhelihasta ja lisäproteiinista.