Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos olisit lukenut aikaisemmin postaamani linkin...niin tuohonkin olisit vastauksen saanut.sikamies sanoi:Kiva, että rasvoista keskustellaan, mutta en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseeni: Onko rypsi- ja rapsiöljyn välillä suuria eroja? Aina puhutaan rypsäristä, ajaako rapsiöljy saman asian?
Cockton sanoi:Paitsi että rypsissä sitä omega-6:tta on 2 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä, ja omega-6 taas toimii elimistössä hapettajana, eli siis päinvastoin kuin antioksidantit. Ja elimistön hapettuminen, tai oksidatiivinen stressi, on yhdistetty moniin sairauksiin. Nykyään saadaan ravinnosta O6:tta todella paljon enemmän kuin mihin ihmisen aineenvaihdunta on geneettisesti suunniteltu. Jättämällä kaiken kasvisrasvan paitsi oliiviöljyn pois päästään siihen ettei O6:tta tule liikaa.
astro sanoi:Monesti olen lukenut että O3/O6-suhde olisi määriä tärkeämpi. Tämän takia juodaan rypsäriä koska se vetää esim. päivän keskiarvoa lähemmäs suotuisampaa suhdetta. Varmasti löydät pubmedistäsi jotain aiheesta
Dietary n-6 and n-3 fatty acid balance and cardiovascular health.
However, the absolute mass of essential fatty acids consumed, rather than their n-6/n-3 ratio, should be the first consideration when contemplating lifelong dietary habits affecting cardiovascular benefit from their intake.
Tahvo Tohveli sanoi:Juu, ymmärrän mitä tarkoitat. Tosin optimaalisesti toimiakseen monella ihmisellä, kuten myös minulla, elimistö tarvitsee aidosti hiilareita. Hengissä pysyäkseen ei, mutta ei se tarvitse rasvaakaan kuin välttämättömät rasvahapot ja niitä ei tarvita kuin muutama gramma päivässä.
Mietityttää vain, että mistä tuo 30% tulee? Jos päivittäinen kalorimäärä on korkea, niin kuin painoa nostaessa usein on, niin tuo 30% on melkoisen paljon rasvaa määrällisesti. Eli minusta kalorimäärien noustessa tuo prosenttiosuus voi laskea ja kalorimäärien laskiessa se taas nousee. Tuon takia minä käsittelen mieluummin määriä, kuin prosentteja, koska ne prosentit eivät kerro juuri mitään. Mutta toki kukin tavallaan. :thumbs:
Konna sanoi:Johtopäättelisin tästä itse, että raskaassa kehonrakennuksessa voisi lähteä tuosta 25 prosentista ja lisäillä tarpeen mukaan.
protsku sanoi:rasvaa ei pitäisi tulla ravinnosta yli 50 grammaa päivässä. Kovaa treenaaville sitten tuo 80-140 grammaa niin että rasvojen laatu on hyvä, eiks niin?
Sanokaapas joku asioihin perehtynyt että montako ruokalusikallista rypsiöljyä painaa 50 grammaa? En ole tullut koskaan selvittäneeksi asiaa.
Konna sanoi:Mistä tuo 50 gramman raja?
Tahvo Tohveli sanoi:Samaa mietin minäkin. Samoin olisi mukava tietää, mistä tuo 25%-35% tulee? Mihin tutkimuksiin se perustuu, vai onko se vetäisty hatusta?
Konna sanoi:Teksti on kuitenkin asiantuntevan oloista ja jäsentely loistava.
Konna sanoi:Mistä tuo 50 gramman raja? 1 dl öljyä painaa 90 g, 1 rkl 13.5 g.
protsku sanoi:Ihan vaan siitä että osaa sitten 50 gramman tarkkuudella lorauttaa päivän rypsiöljyt. Ja tämä on noin neljä ruokalusikallista, kiitos tiedoista!
protsku sanoi:Taviksille suositus on että rasvaa ei pitäisi tulla ravinnosta yli 50 grammaa päivässä.
Cockton sanoi:Paitsi että rypsissä sitä omega-6:tta on 2 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä, ja omega-6 taas toimii elimistössä hapettajana, eli siis päinvastoin kuin antioksidantit. Ja elimistön hapettuminen, tai oksidatiivinen stressi, on yhdistetty moniin sairauksiin. Nykyään saadaan ravinnosta O6:tta todella paljon enemmän kuin mihin ihmisen aineenvaihdunta on geneettisesti suunniteltu. Jättämällä kaiken kasvisrasvan paitsi oliiviöljyn pois päästään siihen ettei O6:tta tule liikaa.
Älä usko minua, usko tutkimuksia, löytyy pubmedistä.