Ryhti ja selän kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temeks
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko muilla kokemuksia huonosta ryhdistä ja suorassa istuminen / seisominen tuottaa kipuja hieman lapaluiden alapuolelle, keskelle selkää. Olen käynyt fysioterapeutilla ja hän kertoi että juuri tuossa kohtaa lihakseni ovat tiukalla ja alaselän lihakset löysänä joka aiheuttaa kivun juurikin kuvaamaani kohtaan(kummastelen ettei hän antanut näiden lihasten venyttelyyn minkäänlaisia ohjeita?). Olen myös käynyt osteopaatilla joka availi lukot selästäni, suoristi lantioni asennon ja neuvoi tekemään mobilisoivia liikkeitä selällä. Tuntuu ettei nämä mobilisoivat liikkeet juurikaan auta vaikka niitä ahkerasti teenkin, aina selkä menee jumiin samasta kohdasta.

Selkääni tulee todella helposti nivel lukkoja juurikin tuohon kohtaan mihin kipu kohdistuu. Näitä lukkoja aukaisen lähes joka päivä tennispalloilla(sukan sisässä kaksi tennispalloa joiden päällä rullaan selkää).

Olen kyllästynyt siihen että alkaa tuntumaan etten vain pysty parantamaan ryhtiäni, kipu selkään alkaa polttamaan ja sattumaan niin ankarasti että ryhti aina lysähtää. Lisäksi selkäni on muutenkin vammainen, selkä ei taivu pyöreästi vaan se taittuu enemmän terävästi kireästä kohdasta. Aivan kuin siinä olevat nivelet eivät liikkusi juuri ollenkaan...

Harrastan liikuntaa paljon(punttisali + BJJ + SW). Punttisalilla täytyy varovasti tehdä liikkeet. Esimerkiksi maastavetoa tehdessä, en vain millään saa pidettyä selkää suorana sillä tuosta kireästä selän kohdasta selkäni tuntuu taittuvan väkisin...

Onko kellään samanlaisia kokemuksia tai jonkun tutulla, kaikki vinkit otetaan vastaan. Pakko saada selkä kuntoon ennen kuin on liian myöhäistä!

PS. Löysin forumilta linkin T-Nationin sivuille. Oliko näistä liikkeistä hyötyä: http://www.t-nation.com/free_online...aining_performance_repair/heal_that_hunchback ?

Esimerkiksi maastavetoa tehdessä, en vain millään saa pidettyä selkää suorana sillä tuosta kireästä selän kohdasta selkäni tuntuu taittuvan väkisin...
tuohon nyt sanoisin, ettei ehkä kannata sitä mavea sitten tehdä. Tai ainakin pienemmillä painoilla niin että tekniikka pysyy kunnossa. Kun itselle selvisi miten huonona oma selkä oikeastaan on niin pidin jonkun verran taukoa mavesta ja kyykystä ja keskityin keskivartalon lihasten vahvistamiseen.

Ei itsellä noita nivellukkoja ole, mutta olettasin että lähes kaikkiin selkä- ja ryhtiongelmiin kannattaa vahvistaa syviä vatsoja. Eli joka paikassa vedät napaa selkärankaan ja jännität vatsat. Sitten kävellessä vaan pitää aina muistaa pitää se ryhti kunnossa. Rinta ulos, lantiota eteen ja taas vatsat tiukkana. Nyt kun pari kuukautta oon tuota aina yrittänyt muistaa aina liikkeellä ollessa tehdä, niin alitajunta alkaa nyt ottaa hommaa haltuun ja se ryhti on usein tullut ihan ajattelematta vedettyä kuntoon.

Onko röntgenkuvat otettu? Mitä tarkoitat terävällä taittumisella?

Ite istun kotona aina melko huonolla ryhdillä varustettuna ja kun taas koulu ym paikka missä joutuu pidempiä aikoja istumaan eikä kehtaa valua penkillä ku räkä, alaselkä rupeaa kipeytyyn ja tulee semmonen ikävä paineentunne. Maanantaina on aika fysioterapeutille ni kysellääs sitte siltä.

tuohon nyt sanoisin, ettei ehkä kannata sitä mavea sitten tehdä. Tai ainakin pienemmillä painoilla niin että tekniikka pysyy kunnossa. Kun itselle selvisi miten huonona oma selkä oikeastaan on niin pidin jonkun verran taukoa mavesta ja kyykystä ja keskityin keskivartalon lihasten vahvistamiseen.

Ei itsellä noita nivellukkoja ole, mutta olettasin että lähes kaikkiin selkä- ja ryhtiongelmiin kannattaa vahvistaa syviä vatsoja. Eli joka paikassa vedät napaa selkärankaan ja jännität vatsat. Sitten kävellessä vaan pitää aina muistaa pitää se ryhti kunnossa. Rinta ulos, lantiota eteen ja taas vatsat tiukkana. Nyt kun pari kuukautta oon tuota aina yrittänyt muistaa aina liikkeellä ollessa tehdä, niin alitajunta alkaa nyt ottaa hommaa haltuun ja se ryhti on usein tullut ihan ajattelematta vedettyä kuntoon.

Olen jättänyt maastavedon lähes kokonaan pois. Ja ennenkin tehnyt vain pienillä painoilla. Syviä vatsalihaksia pyrin vahvistamaan myös fysioterapeutin ohjeiden mukaan aina salitreenin päätteeksi. Ehkä pitää niihin nyt ainakin panostaa vielä enemmän? Ainoa ongelma tuossa ryhdin suorassa pitämisessä on juurikin se polttava kipu mikä selkään tulee, sitä jaksaa pitää ryhtiä suorana puolisen tuntia mutta sitten kipu todella vie vedon pois ja tekee mieli vain päästä makaamaan tai lysähtää kasaan. Tuntuu aivan siltä että kun ryhti on suorassa niin tuohon kipukohtaan tulee lihasjännitystä? Eihän kukaan jaksa mitään lihasta pitää jännittyneenä pitkän aikaa...

Onko röntgenkuvat otettu? Mitä tarkoitat terävällä taittumisella?
Röntgenkuviin en ole koskaan päässyt, ei ole ollut kuulemma tarpeellista. Terävällä taittumisella tarkoitan sitä että selänhän kuuluu taittua pyöreästi, eikö? Minun selkäni taas näyttää siltä että nuo kipukohdan nivelet ovat niin jumissa etteivät ne taitu/liiku ollenkaan jolloin siihen kohtaan selkää pyöristäessä jää "kyttyrä" ja yläselkä näyttää taipuvan terävästi siitä kohdasta. Hieman vaikea kyllä selittää... Saitko minkäänlaista kuvaa selityksestäni?

Tee varsin seuraava testi peilin edessä. Seisot sivuttain peiliin nähden ja laitat kämmennesi yhteen pitäen kätesi suorassa olkapäiden roikkuessa rentoina. Sitten ohjaat käsiäsi suoraan alaspäin suunnilleen polvien korkeudelle. Katsot sitten taittuuko rankasi suorasti vai tuleeko terävä "hyppyri".

Tee varsin seuraava testi peilin edessä. Seisot sivuttain peiliin nähden ja laitat kämmennesi yhteen pitäen kätesi suorassa olkapäiden roikkuessa rentoina. Sitten ohjaat käsiäsi suoraan alaspäin suunnilleen polvien korkeudelle. Katsot sitten taittuuko rankasi suorasti vai tuleeko terävä "hyppyri".
Tein testin. Selvästi terävä "hyppyri". Tulee mieleen korkea kukkula...

temeks, googlaapa kuvahaulla Scheuermannin tauti. Vaikkapa se ensimmäinen terveyskirjasto.fi:n kuva. Tarkoitatko tuollaista?

Scheuermannin diagnosoimiseksi tosin tarvitaan röntgenkuvat, mutta kuvauksesi tuosta kyttyrästä vaan sopisi aika hyvin tuohon. Itsellä todettiin tuo nelisen vuotta sitten.

temeks, googlaapa kuvahaulla Scheuermannin tauti. Vaikkapa se ensimmäinen terveyskirjasto.fi:n kuva. Tarkoitatko tuollaista?

Scheuermannin diagnosoimiseksi tosin tarvitaan röntgenkuvat, mutta kuvauksesi tuosta kyttyrästä vaan sopisi aika hyvin tuohon. Itsellä todettiin tuo nelisen vuotta sitten.

Juuri tuollainen. Voisikohan minullakin olla sama... Saitko itse jonkinlaisia hoito-ohjeita?

Kannattaa joka tapauksessa tutkituttaa asia, kuvauksesi vaan sopii niin yks yhteen oman selkäni kanssa.

Scheuermannin tautiinhan ei sinänsä ole ns. parannuskeinoa, eli sen kanssa on vaan elettävä. Visuaalista puolta vieläkin enemmän minua kiusaavat selkäkivut, jotka vaikuttavat oikeastaan joka elämän alueeseen. Mutta kuten sanoin, tämän kanssa on vaan elettävä.

Minulle fyssarit ja lääkärit ovat kertoneet, että on mahtava juttu, että olen liikunnallinen. Ilmeisesti tilanne voisi olla vieläkin pahempi, jos olisin sohvaperuna.

Minun kohdallani tauti on ns. jälkitilassa, eli ilmeisesti se on jo murrosiässä alkanut, mutta selkäkivut minulla tosiaan alkoivat vasta muutama vuosi sitten, jolloin sitten tutkimuksiin hakeuduin ja diagnoosin sain. Murrosiässä vanhempani passittivat minut fyssarille, kun huomasivat että mulla ryhti oli huono. Mutta eipä tajunnut fyssari suositella mitään röntgenkuvia tms, jolloin asia olisi selvinnyt jo silloin.

Ehdottomasti haluan korostaa, että Scheuermannin tauti on eri asia kuin että olisi vain huono ryhti. Kyse on nimenomaan rakenteellisesta poikkeavuudesta selkänikamissa.

Kerran kysyin eräältä OMT-fyssarilta, että onko mitään mitä en esimerkiksi salilla saisi tehdä. Hän vastasi, että ei ole, mutta pitää pitää tekniikasta huolta, ja mikään liike ei saa sattua. Mutta tämä on varmaan yksilöllistä.

Omalla kohdallani tärkein hoitomuoto on yllätys yllätys liikunta. Kuntosalia tottakai ja sitten käyn myös uimassa. Arkiliikuntaa tulee työmatkakävelystä. Mulla selkä ei tykkää istumatyöstä, joten puolen tunnin kävely työpäivän päätteeksi töistä kotiin tuntuu hyvältä. Liikunnan ohella harrastan myös piikkimatolla makoilua ja lämpötyynyjä :) Ja hierojalla pyrin käymään kerran kuukaudessa. Kävisin vaikka kerran kuussakin, mutta kun on aika tyyristä. Niin ja näiden lisäksi venyttelen päivittäin. Myös liikkuvuusharjoituksia (tällä hetkellä lähinnä selän taaksetaivutuksia) tulee tehtyä päivittäin.

Eli mitään varsinaisia hoito-ohjeita en ole saanut. Olen koonnut itselleni tuon edellä mainitun setin, joka minulle tuntuu toimivalta. Tottakai fyssareilta olen tämän matkani varrelta saanut liikkuvuusharjoituksia. Lisäksi opiskeluaikana kävin ns. selkäkurssin. Sanoisin, että aika paljon sellaista oma-aloitteista aktiivisuutta on tullut tehtyä. Olenkin saanut palautetta fyssareilta ja lääkäreiltä, että kadehdittavan hyvin tunnen kroppani.

Mutta summa summarum: Mene ihmeessä asiantuntijalle, niin saat varmuuden asiaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yleensä nyrkkisääntö on, että jos joku asia tuottaa hankaluuksia tai tuntuu vastenmieliseltä, niin juuri siihen pitää silloin satsata. Itse vihasin maveja ja pystypunnerruksia, mutta kun tartuin härkää sarvista niin nyt ne ovat melkeinpä mieliliikkeeni. Mulla oli melkoisen huono ryhti, kiitos siitä että about 10-vuotiaasta 18-vuotiaaksi istuin tietokoneella ja koulun penkillä 90% valveillaoloajasta. Maastavedot, hamstringit ja muut selkää ja takajalkoja harjoittavat liikkeet ovat parantaneet ryhtiäni huomattavasti, mutta ei se vieläkään täydellinen ole. Isälläni ja isoisälläni ovat selät reistanneet vähän väliä, mutta uskoisin pääsyyksi sen, että he välttelevät kaikkea selän rasitusta --> selässä ei ole lihaksia lainkaan ja rasitus kohdistuu sitten niihin selkää tukeviin syviin lihaksiin pienestäkin kierto- tai nostoliikkeestä, joka pistää selän jumiin ja lukkoon.

!!! Tämä siis tietenkin siitä lähtökohdasta, että selässä ei oikeasti ole mitään paskana. !!!

Jos siellä on joku häikkä, niin näiden liikkeiden tekeminen voi olla se viimeinen niitti selälle, eli se täytyy selvittää lääkärissä ensin. Jos kyseessä on vain kehittynyt lihasten epätasapaino, niin selvittää, mitä lihaksia pitää treenata niiden tasapainottamiseksi. Luultavasti yleinen selän treenaus saa aikaan ajan mittaan sen, että muut lihakset kirivät nuo kiristävät lihakset ja se tasapainottuu sitten siitä.

Back
Ylös Bottom