Ruuan jaottelu treenin mukaan - toimiiko?

En ainakaan ole tällaista keskustelua spotannut tähän mennessä, eikä varmastikaan haittaa, vaikka tällainen jo joskus olisikin ollut.
Toivoisinkin monelta kantilta nyt mielipiteitä esmes. vastaavasta tyylistä:

ma - lenkki, 200-500kcal miinuksella
ti - sali, +500kcal
ke - vapaa, kulutuksen verran kcal
to - sali, +500kcal
pe - jokin aerobinen, kuten uinti, 200-500kcal miinuksella
la - HIIT, 200-500kcal miinuksella
su - sali, +500kcal

Minkälaista tulosta syntyy, syntyykö mitään? Varmastikaan lihas ei kasva samaan tahtiin kuin joka päivä +500kcal syödessä, mutta ei myöskään tule fläsää samaan kasaan. Kai tuo on viikon saldosta kiinni sitten, eli saadaanko viikkosaldoksi plussaa vai miinusta kaloreissa. Onko joku tehnyt tätä jo kauemminkin? Itsellä takana nyt kuukausi (about), joten paha sanoa vielä muuta kuin, että ihan hyvältä on tuntunut. Sekä painojen kanssa että aerobinen reenailu on sujunut kohtuu hyvin: juuri vaihdoin sarjapainot isompaan salilla jälleen, eikä lenkkeilykään ainakaan huonommaksi ole kääntynyt.
Ja mielipiteitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei käy ilmi lenkkien/salin kovuudesta mitään, mutta jos nuo on tarkoitus puskea vielä kovaa läpi ylläpito kaloreilla niin voipi olla että kehitys jää ainakin salipuolella olemattomaksi. Tuo voisi toimia jos ollaan plussalla, silloin kroppa voisi ehtiä palautumaan.

Mutta jos homma toimii niin ei kai siinä sitten mitään, luulisin että seinä tulee aika äkkiä vastaan.

Itellä toimi. Pari vuotta vedin tolla "periaatteella." Yleensä oli just toi yks lepopäivä viikossa, ja se on kyllä minimi useimmille. Tää toimii, mutta vaatii jo ennestään kovaa kuntoa, erityisesti kestävyyttä. Niinku airwalk jo sano, niin kysehän tässä on kuitenkin treenien raskaudesta...

lihas kasvaa levossa, eikös tuosta nyt puutu plussakalorit juuri sieltä missä tapahtuisi kasvua?

en nyt sano ettei toimisi, mutta teoriassa katsoen toi vaatisi lepopäivät plussalle. ja sitten jo oltaisiinkiin taas siinä normaalisysteemissä :D

en nyt sano ettei toimisi, mutta teoriassa katsoen toi vaatisi lepopäivät plussalle. ja sitten jo oltaisiinkiin taas siinä normaalisysteemissä :D

No ei. Kokonaisuus ratkaisee, ja tilannetta kannattaa tarkastella laihtumis-/kasvamisnäkökulmasta viikkotasolla. Sain alkuvuodesta dieetillä ollessani todella hyviä tuloksia juurikin kalorisyklittelyllä, eli vajeen luominen jää käytännössä pelkästään välipäiville. Nyt olen taas parin vallattoman kuukauden jälkeen dieetillä samalla periaatteella. Välipäivinä otetaan toista tonnia miinuksen puolelle ja treenipäivinä mahdollisimman tarkasti kulutuksen mukaan tai satkun-pari yli.

No ei. Kokonaisuus ratkaisee, ja tilannetta kannattaa tarkastella laihtumis-/kasvamisnäkökulmasta viikkotasolla. Sain alkuvuodesta dieetillä ollessani todella hyviä tuloksia juurikin kalorisyklittelyllä, eli vajeen luominen jää käytännössä pelkästään välipäiville. Nyt olen taas parin vallattoman kuukauden jälkeen dieetillä samalla periaatteella. Välipäivinä otetaan toista tonnia miinuksen puolelle ja treenipäivinä mahdollisimman tarkasti kulutuksen mukaan tai satkun-pari yli.

mielenkiintoista. mietin asiaa niin että jos vaikka keskiviikkona on treenit illalla klo 8, ja seuraava päivä mennään miinuksilla, niin eikö tosiaan tässä kohtaa edes teoriassa kuitenkaan synny ongelmia?

olen siis täysin samaa mieltä että viikkotasolla, jopa kuukausitasollahan näitä kannattaa ja pitääkin katsoa.
tuntui vaan todella oudolta että tässähän oikeastaan vähän romuttuu kolulukirjaopit. :)

mielenkiintoista. mietin asiaa niin että jos vaikka keskiviikkona on treenit illalla klo 8, ja seuraava päivä mennään miinuksilla, niin eikö tosiaan tässä kohtaa edes teoriassa kuitenkaan synny ongelmia?
Omasta mielestäni tuo kuulostaa melko hullulta, välipäivänä pitäisi palautua ja rakentaa sitä lihasta, jos sillon ollaan -1000kcal niin kyllähän se palautuminen tökkii. Tuntuisi kyllä paljon järkevemmältä olla tasaisesti hieman miinuksella...

Mitenkäs, beginner, lihastulokset?

Lihas tuntui pysyvän hyvin, minkä voi jo päätellä erittäin hyvin säilyneistä voimatasoista. Dieetin alussa voimaa jopa tuli hieman lisää. Myös penkkikunto säilyi lähes ennallaan, vaikka aikaisemmilla dieeteillä juuri penkki on tippunut eniten

Ei taida olla niin päivän päälle. Itse treenaan paastotilassa (16-18h syömättä) ja syön ainakin 60% päivän energiasta treeninjälkeisellä aterialla.

Digestion time varies depending on the individual. For most healthy adults, it's usually between 24 and 72 hours. After you eat, it takes about six to eight hours for food to pass through your stomach and small intestine. Food then enters your large intestine (colon) for further digestion and absorption of water. Elimination of undigested food residue through the large intestine usually begins after a total of 24 hours. Complete elimination from the body may take several days

http://www.mayoclinic.com/health/digestive-system/an00896

e. Linkin teksti siis käsittelee sulamista, ei ravintoaineiden imeytymistä, mutta parempaa ei nyt löytynyt ja pointti tuli varmaan selväksi

Lihas tuntui pysyvän hyvin, minkä voi jo päätellä erittäin hyvin säilyneistä voimatasoista. Dieetin alussa voimaa jopa tuli hieman lisää. Myös penkkikunto säilyi lähes ennallaan, vaikka aikaisemmilla dieeteillä juuri penkki on tippunut eniten

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti tällä tavalla ei kuitenkaan ainakaan hirveän pitkään lihaa saada tarttumaan. Tätä tapaa minulle suositteli btw muun muassa Markku "Ultra" Saarinen, eikä hän ainakaan mikään ihan turha lihaton kaveri ole.

tästähän nyt kumpuaa ajatuksia :)

miksi me muuten yleensäkin otetaan palautusjuoma treenin jälkeen? eikö sitä voisi ottaa vaikkapa useita tunteja etukäteen pöperönä?

siellähän niitä on ravinteita pötsi täynnä ja suolisto myös.

tämä siis siksi kun on niin hirveän tärkeää että se herakin pitää olla hydrolisoitua ja vaikka mitä, että saisi nopeasti sitä ravintoa sitten treenin päälle..

tästähän nyt kumpuaa ajatuksia :)

miksi me muuten yleensäkin otetaan palautusjuoma treenin jälkeen? eikö sitä voisi ottaa vaikkapa useita tunteja etukäteen pöperönä?
Olin tuossa hetki sitten ravintoluennolla ja siellä neuvottiin ottamaan palkkari ennen tai treenin aikana, on kuulemma todettu tehokkaammaksi kuin jälkeen treenin. Itse en ole vielä kokeillut, tuntuu jotenkin oudolta vetää palkkari naamaan ennen kovaa mave sessiota, voi olla oksennus aika lähellä.

Juurikin näin, Airwalk. Siksipä ehkä vähän innostuinkin ideasta hänen suustaan: ei ikuista bulkkia eikä myöskään liiallista dieettailua. Täällä taas ko. tapa saa lähinnä epäilyä, joten täytyypi varmaan ottaa juttu puheeksi vielä Ultra Saarisen kanssa.

Olin tuossa hetki sitten ravintoluennolla ja siellä neuvottiin ottamaan palkkari ennen tai treenin aikana, on kuulemma todettu tehokkaammaksi kuin jälkeen treenin. Itse en ole vielä kokeillut, tuntuu jotenkin oudolta vetää palkkari naamaan ennen kovaa mave sessiota, voi olla oksennus aika lähellä.

ei sen tarvitse olla palkkari :D
toi olisi varmasti järkevämpi systeemi. jokaisen tietysti etsittävä itselleen sopiva safka, annoskoko sekä ennen kaikkea se ruokailuajankohta.

mukava kuulla että pienessä nousuhumalassa me saadaan järkeiltyä samat asiat uuteen uskoon täällä pakkiksella, kuin mihin tutkijat käyttävät miljoonia euroja ja jokusen kymmentä vuotta :D

Olen jo vuosia vetänyt palkkarin treenin aikana.
Siemailen sitä alusta lähtien ja aina kun kurkkua kuivaa.
Kun kolmannes on mennyt, meen lisäämään vettä niin paljon että sheikkeri tulee taas täyteen, laimeampi liuos imeytyy paremmin ja riittää koko loppu treenien ajaksi.
Käytän sheikkerissä pelkkää puhdasta heraproteiinia ja glutamiinia ja vedän hiilarit treenien jälkeen kotona, hedelmiä tai ruuan yhteydessä esim perunaa, pastaa tai riiisiä.

Ei ole mitään järkeä juoda pelkkää vettä treenien aikana koska lopussa kun sitten otetaan palkkari, maha on jo valmiiksi täynnä vettä.
Muutenkin on idioottimaista vetää ennen suihkua 8-10dl palkkaria väkisin, kun sitä voi heittää aina sarjojen palautusten aikana muutaman suullisen virkistykseksi.

.
Käytän sheikkerissä pelkkää puhdasta heraproteiinia ja glutamiinia ja vedän hiilarit treenien jälkeen kotona, hedelmiä tai ruuan yhteydessä esim perunaa, pastaa tai riiisiä.
Tuota ajattelinkin että mitä siitä tulee jos hiilareitakin vetää treenin yhteydessä mutta tuolla tavalla se kuulostaa toimivalta. Varsinkin pidemmät voimatreenit (1.5h-2h) tarvitsisivat pientä väli täyttöä koska aterioitten väli kasvaa jo melko pitkäksi.

Itse teen niin että jaottelen ruokaa siinä mielessä, että vaihtelen hiilareiden ja prostkun painotusta salipäivästä välipäivään.

miksi me muuten yleensäkin otetaan palautusjuoma treenin jälkeen?

Itsehän en ota ollenkaan. Lopetin vuoden alussa ja hyvin on mennyt

Itse teen niin että jaottelen ruokaa siinä mielessä, että vaihtelen hiilareiden ja prostkun painotusta salipäivästä välipäivään.

Sama. Välipäivät matalilla hiilareilla, treenipäivinäkin hiilareita pääasiassa treeninjälkeisellä aterialla (tärkkelystä tällöin). Ongelmana on se, että treenipäivänä pitäisi suosia hiilareita proteiinia unohtamatta (2g/kg), mutta vältellä rasvaa. Välipäivinä taas joutuu menemään niin matalilla kaloreilla, että sinnekään ei saa kovin paljoa rasvaa, vaikka proteiiniakaan ei tule kuin 1,5g/kg.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom