GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Rutikuiva iho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cirppu
  • Aloitettu Aloitettu
Hei, onko kellään antaa mitään vinkkiä, että mitä tehdä, kun posket ovat kuivat ja punoittavat ja kutiavat? Pari vuotta sitten talvella minulla oli hyvin kuiva iho: silloin poskiin tuli punaisia karheita ja kohonneita läikkiä, jotka sain ahkeralla rasvailulla kuriin. Sitä ennen ei ollut ollut mitään ongelmia ihon kanssa, eikä sen jälkeenkään muuten, paitsi tavallisen kuivan ja hilseilevän ihon muodossa talvisin.

Nyt posket hehkuvat punaisena ja kuumottavat ja kutittavat. Ensin ne näyttivät tosi kuivilta, mutta nyt lähinnä punaisilta, punaisuus on myös levinnyt silmien alta koko poskiin... Käytän niille apteekista ostamaani Humektan ja Ambilan rasvoja, joiden tehosta en vielä osaa sanoa mitään. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta? Mikä voisi olla ihottuman(?) syy? En ole (ainakaan ennen ollut) allerginen millekään. Help me!:(

Mulla ei tuohon poskiongelmaan ole erityistä ratkaisua, mutta ylipäätään voisin tähän threadiin kommailla, kun en ole sitä aiemmin tehnyt. Olen siis myöskin luonnostaan todella kuivaihoinen - ehkä ongelma on hiukan aikuisiällä helpottanut mutta silti käytännössä iho on varsinkin jaloissa kuiva ja mitä kauemmas kesästä mennään (=enemmän vaatetta päällä ympäri vuorokauden) sen enemmän valkoista hilsettä ihon pinnalle kerrostuu, rasvasi sitten kaksi kertaa päivässä tai ei. Erityisesti kuivissa julkisissa tiloissa kuten salilla tuon huomaa, ikävän näköistä omaan silmään.

Anyway, jonkinmoisen avun olen löytänyt BodyShopin rasvoista. Se E-vitamiini-kasvovoide (vaaleanpunainen purkki, jossa musta kansi) on aivan mahtavaa juuri kasvojen iholle! Tuon käytön aloittamisen jälkeen ei kasvojen kuivuuden suhteen ole juurikaan ollut ongelmaa. Samaten ne ketjussa aiemminkin mainitut BS:n isoissa purkeissa olevat paksut kokovartalovoiteet kosteuttavat mielestäni varsin hyvin ja ennen kaikkea imeytyvät nopeasti eivätkä jää paksuksi kerrokseksi iholle, kuten monet rasvaiset voiteet. Se huono puolihan noissa on, että hajusteita kyllä pitäisi kestää, joten vahvasti allergiselle eivät varmastikaan sovi.

Umur, avokilla tulee aina ilman kylmetessä ja muuttuessa kosteaksi (eli syksyllä ja talvella) sellaista punoittavaa, kuivaa ihottumaa läikkinä jalkoihin tai käsiin. En tiedä, minkälaista hoitoa tuohon on saatavilla rasvauksen lisäksi, mutta selkeästi vaikuttaisi liittyvän nimenomaan vuodenaikoihin. Ikävää, jos kasvoihin tulee. Lääkärillä käymisestä ei varmaan ainakaan haittaa ole.

Nyt posket hehkuvat punaisena ja kuumottavat ja kutittavat. Ensin ne näyttivät tosi kuivilta, mutta nyt lähinnä punaisilta, punaisuus on myös levinnyt silmien alta koko poskiin... Käytän niille apteekista ostamaani Humektan ja Ambilan rasvoja, joiden tehosta en vielä osaa sanoa mitään. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta? Mikä voisi olla ihottuman(?) syy? En ole (ainakaan ennen ollut) allerginen millekään. Help me!:(

Humektan on nimenomaan kosteuttava voide, joten siitä ei varmaan kauheasti apua ole. Tuo Ambilan on rasvainen voide, se vois toimiakin. Aamuin illoin rasvaa naamaan, ja jos ei tehoa, siirry ihan öljyyn (esim. vauvaöljy). Kiinnitä myös huomiota pesuaineisiin ja HETI pesun jälkeen rasvaa naamaan, ennen kuin iho ehtii kuivua.

Anyway, jonkinmoisen avun olen löytänyt BodyShopin rasvoista. Se E-vitamiini-kasvovoide (vaaleanpunainen purkki, jossa musta kansi) on aivan mahtavaa juuri kasvojen iholle! Tuon käytön aloittamisen jälkeen ei kasvojen kuivuuden suhteen ole juurikaan ollut ongelmaa.

Mulla taas on tuosta samaisesta voiteesta täysin päinvastaisia kokemuksia. Viikon käytön jälkeen poskien iho ihan kuiva ja kiristävä ja silmäluomet hilseili :wtf: En usko että olisi ollut mikään allerginen reaktio, en yleensä ole kovin herkkä kosmetiikalle. Jäi sitten sekin purnukka käyttämättä. :(

Kannattaa kokeilla "kosteus-naamioita" iltaisin ennen nukkumaanmenoa! Siihen käy ihan nivean tumman sinisessa peltipurkissa oleva tosi paksu rasva. Sitä paksu kerros koko kasvoille. Se mikä ei imeydy, voi kevyesti painella paperilla lopuksi veks. On halpa ja suht neutraali rasva.

^ Hyvä vinkki! Toinen hyvä "yönaamio" on vauvaöljy. Itselläni iho kuivuu välillä tosi pahasti, silloin levitän iholle kevyesti Ainun hoitoöljyä (suihkepullo) ja annan vaikuttaa yön ajan. Paras on kun ton levittää hieman kostealle (just pestylle ja kuivatulle) iholle. Aamulla iho on paljon paremman näköinen ja tuntuinen. Välillä "kuorin" ihoa niin että levitän tota vauvaöljyä ja rapsuttelen kuivia kohtia kevyesti --> öljy pehmittää ihoa ja kuiva iho "hilseilee" pois.

Toinen hellävarainen kuorintatapa on läträtä esim. oliiviöljyä, johon sotketaan tavallista kidesokeria. Toimii ainakin vartalolla ja käsiin, kasvoille en oo kokeillut.

Minulla kuivuu syksyisin iho ihan korpuksi. Olen kanssa käyttänyt vauvaöljyä silloin tällöin mutta yleensä juuri joku paksu perusvoide on paras. Sitä illalla kerros nassuun niin on pehmoinen iho aamulla, mutta yleensä se on jo sitten päivällä kuiva tuosta huulien ympäriltä sekä poskista.
Olen tuhlannut omaisuuden kaikkiin erikoisiin rasvoihin, naamioihin ja ties mihin mutta mitään oikeasti hyödyllistä ja auttavaa en ole vielä löytänyt.
Inhottaa kun kesäisin iho on kuin vauvanpylly eikä näppyjä ole juuri koskaan mutta sitten syksyisin saa pelätä, että koko nahka hilseilee pois naamasta :jahas:

Muuhun kroppaan tosin olen löytänyt hyvän konstin - ensin suihkussa hierotaan kahvinpuruilla ja sen jälkeen kosteutus. Jestaksen pehmoinen!

Noista öljyistä sen verran, että nehän eivät itsessään toimi kosteuttajina, vaan ennemminkin kosteuden sitojina. Eli siis pelkkä oliiviöljy ei kosteuta, mutta jos sen laittaa vaikkapa kosteusvoiteen päälle/sekaan niin kyllä toimii :thumbs: Tai vähintäänkin niin, että iho on kostea ennen öljyn levittämistä.

e: Osaako joku suositella hyvää alle 50€ silmänympärysvoidetta, joka olisi superkosteuttava todella kuivalle iholle (ilmojen kylmetessä vois olla tarpeen)?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
CERIDAL toimi itellä ainakin loistavasti kisojen jälkeen (protan kuivatti aika pahasti). Koska se ei sisällä vettä, eikä muitakaan ärsyttäviä ainesosia niin soveltuu varmasti kaikkien iholle hyvin. Kisoissa myös käytettiin samaa tuotetta kuivassa suussa. Aika monipuolinen rasva/öljy siis kyseessä.

Toinen hyvä voide on apteekista saatava Physiogel. Jos on kuivia ja ärsyyntyneitä läiskiä iholla niin se kyllä auttaa tosi hyvin. Sitä kannattaa ainakin kokeilla jos muista rasvoista ei oo apua saanut. Se on vähän hintavampi kuin muut perusvoiteet.

Kasvojen höryttäminen kosteuttaa ihoa. Eli keittää vettä kattilassa ja laittaa sitten kuumaan veteen vaikka kamomilla tee-pusseja ja hengittelee ihoon sitä höyryä. Mukamas auttais ryppyihinkin.

Miten mä olen missannut tälläisen keskustelun kokonaan :wtf:.
Mulla on kans atooppinen iho...yleensä ihan perus ihon kosteutus riittää, mutta käsiin ei tunnu auttavan mikään :(. mun kädet menee ajoittain huonoon kuntoon ja ihan rikki eikä oikein mikään tunnu auttavan
ja silloinkin kun eivät ole rikki niin ovat vähintäänkin kuivat ja kurttuiset ilman rasvausta :itku:

Mulle toimii parhaiten vartaloon tuolla jo aiemminkin mainittu HTH, käsiin käytän Yves Rocherin käsille suunnattuja tuotteita. Mulle toimii, vaikka kädet on talvisin tosi kovilla:)

Minulla on keskivaikea atooppinen iho, ei ollenkaan kovin kiva juttu. Itselläni on ainakin toistaiseksi toiminut se että rasvaan koko ihon aamuin illoin ja mulla on perusrasvana basan1 joka on hieman tuota ceralania kevyempää. Ceralan ainakin minulla pidempi aikaisesti käytettynä saattaa vähän tukkia ihohuokosia. Mutta se on tosi hyvää ihan suihkussa suihkusaippuan sijaan silloin kun iho on tosi kuiva. Samoin kuorin vartalon sotkemalla ceralanin joukkoon ihan tavallista sokeria. Toimii tosi hyvin ja ihosta tulee pehmeä ja raikas.

Samoin järjettömän kuivina kausina on pakko ottaa ainakin paikallishoitoina ceridal lipogel, sen paksumpaa rasvaa saa etsiä, mutta kuivan ihon saa kyllä hetkessä kuntoon.
Ihoa pestessä veden tulisi ollaa haaleaa/viileää, ei koskaan kovin lämmintä, ja iho on paras rasvata aina heti kuivuttuaan. Samoin veden riittävä juominen ja kalaöljykapselit auttaa. Jos kuivia laikkuja tulee ei muuta kuin kortisooni peliin vähäksi aikaa. Esim minulla on kuivia laikkuja koko ajan, mikä on tosi turhauttavaa mutta minkäs voit.

Suosittelen muuten hakemaan lääkäriltä rasvat reseptilääkkeinä, siinä säästää pitkän pennin. Vaikkei iho olisikaan pahasti atooppinen lääkärit yleensä kirjoittavat niitä reseptille ihan hyvin. Onhan se kuitenkin ihan perus terveydenhoitoa, samoin lääkäri yleensä tietää parhaiten minkä paksuinen rasva ihollesi on paras.

Minua jännittää muuten kovasti kun puhutaan paljon siitä miten kisavärit kuivattavat, ja tosiaan toivoisin että joskus itsekin pääsisin kisaamaan. Toivottavasti ei kaadu koko homma siihen ettei iho kestä niitä värejä. Ihan perus kaupan itseruskettavaa tulee kyllä lutrattua, en nyt hirveästi ole huomannut että sen kanssa olisi ongelmia. Ainoastaan ne kuivat kohdat kuivuu entisestään ja ne oikein korostuu laikkuina...

Miten mä olen missannut tälläisen keskustelun kokonaan :wtf:.
Mulla on kans atooppinen iho...yleensä ihan perus ihon kosteutus riittää, mutta käsiin ei tunnu auttavan mikään :(. mun kädet menee ajoittain huonoon kuntoon ja ihan rikki eikä oikein mikään tunnu auttavan
ja silloinkin kun eivät ole rikki niin ovat vähintäänkin kuivat ja kurttuiset ilman rasvausta :itku:
Mulla on aivan karseaan atooppiseen ihottumaan taipuvaiset kädet (pahimmillaan iho on pelkkää vesirakkulaa, rohtumaa ja haavaumaa), eikä mikään apteekkitavara tai lääkärin määrämä voide ole auttanut kuin korkeintaan hetkeksi. Nyt oon kuitenkin pitkän ja hartaan etsinnän jälkeen löytänyt pelastajan, Body Shopin hampunsiemenöljyä sisältävän rasvan (Hemp Hand Protector). Jos jaksan kuorruttaa käpäläni tuolla jokaisen pesun jälkeen, ei iho hilseile edes ujosti. Pienehkö 100 millin tuubi kustantaa muistaakseni ~12 e, muttei se ole mielestäni iso hinta käyttökelpoisista käsistä.

Nyt oon kuitenkin pitkän ja hartaan etsinnän jälkeen löytänyt pelastajan, Body Shopin hampunsiemenöljyä sisältävän rasvan (Hemp Hand Protector). Jos jaksan kuorruttaa käpäläni tuolla jokaisen pesun jälkeen, ei iho hilseile edes ujosti. Pienehkö 100 millin tuubi kustantaa muistaakseni ~12 e, muttei se ole mielestäni iso hinta käyttökelpoisista käsistä.

Mullakin on ollut tuo käytössä joskus ja ihan kohtuullisen tehokastahan se on, mutta tuoksu on kyllä kamala. Tai en tiedä, ovatko tehneet tuotekehittelyä, mutta pari vuotta sitten jäi käyttäminen vähiin tuon takia.

Mullakin on ollut tuo käytössä joskus ja ihan kohtuullisen tehokastahan se on, mutta tuoksu on kyllä kamala. Tai en tiedä, ovatko tehneet tuotekehittelyä, mutta pari vuotta sitten jäi käyttäminen vähiin tuon takia.
Haiseehan se kieltämättä aika erikoiselle, mutta eipä tuo mua ainakaan pahemmin häiritse. On sitä nimittäin kuvottavampiakin katkuja tullut hengitettyä :D

Suosittelen kaikille ihan kunnon ihotautilääkärillä käyntiä. Rasvoja löytyy miljoonia jos niitä yrittää itse etsiä kaupoista. Esimerkiksi minullakaan kun ei jää pelkkiin käsiin vaan ongelma on ihan koko vartalon alueen, kasvot kaikkein vaikeimmat. Kuiviin käsiin olen jo niin tottunut etten edes usko että niistä ihan tavallisia koskaan tuleekaan...

Itselläni ei ole atooppista ihottumaa tms. mutta iho kuivuu huomattavasti helpommin näin talvisin. Luotan Doven Body Silk vartalovoiteeseen! :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom