GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Rutikuiva iho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cirppu
  • Aloitettu Aloitettu

Cirppu

Pläski
VIP
Ikä
39
Onko täällä muita mimmeja, joilla on näin talvisaikaan inhottava ongelma, nimittäin kuiva, hilseilevä iho? Varsinaista atoopista ihoa kuivine läiskineen mulla ei ole ollut muutamaan vuoteen, mutta muuten perus, todella pintakuiva iho kuitenkin. Onko teillä jotain jippoja/hyviä rasvoja (ei niitäkään kai saisi hirveästi läträtä..), joita käytätte ihoonne? Mulla ei pelkästään naama ole kuiva (kiristää aina helevetisti kun on pessyt meikit veke), vaan koko vartalo. Ei kiva ei :(

Meidän vauvelilla on atooppistyyppinen iho ja minulla myös herkkä nahka. Käytämme Natusanin vauvaöljyä, molemmat. Neuvolasta neuvottiin, että öljy pitäisi laittaa kostealle iholle esim. pesun/suihkun jälkeen.

Harmilllisia nuo "nahkavaivat"

Biothermillä on ihana vartalorasva, joka kosteuttaa kunnolla muttei jätä ihoa rasvaisen tuntuiseksi. Taitaa olla parhaillaan Sokoksella alessa. Olen joskus kokeillut mös tuota vauvaöljyä, mutta en tykännyt lutrata sen kanssa:( Pahimpiin ihottumakohtiin laitan lisäksi apteekin kortisoni-rasvaa.

Vannon Helokkiöljy-kapseleiden nimeen. Itsellä atooppinen nahka ollut koko elämän, kaikennäköiset voiteet on tullut kokeiltua tänä aikana. Olisko sitä nyt kolmisen vuotta kun aloin noita kapseleita syömään ja rasvauksen tarve on vähentynyt todella huomattavasti, iho ei kiristä eikä tule mitään kuivia läikkiä niin kuin ennen.
Aloitin sillä neljällä kapselilla mitä ohjeessa sanotaan, mutta laskin annoksen 1 kapseliin päivässä kun sain ihon kuntoon ja tuolla yhdelläkin tulee oikein hyvin nykyään toimeen. Siinä kestää useampia viikkoja, että alkavat auttamaan, mutta kyllä sen sitten myös huomaa.

Kannattaa kokeilla Ceridal öljyä. Koostumukseltaan ohutta, imeytyy hyvin eikä jätä epämiellyttävää pintaa. Sopii hyvin myös herkkäihoisille, koska ei sisällä hajusteita eikä säilöntäaineita. Pakkauskoot 100 ml suihkepullo ja 500 ml täyttöpullo, hintaa en pysty nyt muistamaan, mutta ei ollut kallista.

Mulla oli/on tosi paha kuiva atooppinen iho jonka sain kuriin jättämällä kasvot suihun jälkeen märiksi. Muu kroppa kuivataan varovasti taputellen, naamaan ei kosketa. Se kuivuu itekseen n5-15min ja sitten kun se on vielä hiukka kostea mutta EI märkä niin apteekin violettia Essex-rasvaa naamaan (n 5€/200ml).

Ennen ravasin ties missä valohoidoissa ja kortisonikuureilla mutta tuon "jipon" kun otin käyttöön niin avot, muuta ei tarvi. Tuo oli Kalevan niksiosastolla sillon joskus ja sen luvattiin myös tasoittavan rypyt sekä päästävän normaali ihoset kokonaan kosteusvoiteen käytöstä. :thumbs:

Käytän itse ja SUOSITTELEN.

Kyllähän tuo iho kuivuu inhottavasti näin talvella varsinkin. Pakkohan sitä kuitenkin on peseytyä säännöllisesti kun niin paljon hikoilee, mutta se taas sitten aiheuttaa tuota kuivumista. Itselläni on käytössä S-marketista ostetut Daily silmänympärysvoide ja naamalle hoitovoide sekä joku vartalovoide. Mistään atooppisesta ihosta ei siis ole kyse, kun tuollaisetkin halpistuotteet tehoaa. Hiukset ovat myös ongelmalliset varsinkin talvella. Pitäs keksiä niillekin jotain...

Mullakin on tosi kuiva iho, ja kaupan kaikki rasvat on läträtty läpi. Nivean sinisessä putelissa oleva rasva on ok, miinuksena melko voimakas tuoksu. Kaupassa ei oikein mitään muuta paksua voidetta sitten olekaan, joka kaunistaisi ihoani enemmän kuin tunnin-pari.

Pitkäkestoista apua löytyy apteekista. Ceralan on aivan ihanaa, käytän sitä kasvoille. Vartalolle levitän heti suihkun jälkeen Lipolania, paksua mutta levittyy hyvin, hieman puuterimaisesti (ei siis öljyinen!). Molemmat ovat tosi riittoisia päivittäisessäkin käytössä.

Kuivaa ihoa kannattaa myös kuoria säännöllisesti, pehmentää ihoa ihmeellisesti ja rasvatkin tehoaa paremmin. Kasvoille hyviä aineita on myös Nivean tuubit (jos kestää sen tuoksun) ja Lumenen herkän ihon paksu voide.

Apteekin voiteissa on myös se ero, että ne eivät liukene pesussa pois kuten halvat rasvat. Eli säännöllisessä käytössä iho oikeasti paranee jonkin verran kun käyttää noita pitkäkestoisempia tuotteita.

Kokeilemisen arvoisia on myös Body Shopin paksut voiteet (purkeissa, ei pulloissa). Natusanin vauvaöljyä sai ennen geelinä, oli ihan loistavaa! Se suihkepullossa oleva öljy on kohtuullisen mukava käytössä.

Jokunen vinkki ex-kuivikselta:
-ravinnosta riittävästi rasvaa, en ole viime aikoina laskenut mutta vähintään 1 gramma per painokilo.
-suihkussa ei tarvita suihkusaippuaa, paitsi sheivaukseen. Hajusteeton, hiukan kosteusvoidetta sisältävä suihkusaippua, kuten HTH Cream shower (marketista ja anttilasta) toimii. Tai sitten voi pestä myös pelkällä perusvoiteella, kuten Aqualanilla.
- Ei pitkiä suihkuja, varsinkaan kuumalla vedellä, vaan täsmätoimintaa. Myös kasvojen pesu viileähköllä vedellä.
-heti suihkun jälkeen kosteusvoide vartalolle sekä kasvoille, joka kerta. Omalle kropalleni on parasta HTH hajusteeton kosteusvoide, se imeytyy nopsasti mutta kosteuttaa kuitenkin hyvin. Minusta hajustetut voiteet jotenkin kuivattavat tai eivät ole muuten niin hyviä kuin hajusteettomat. Kasvoille käytän esim. ACO:n hajusteetonta voidetta tuubissa (apteekista).

Kiitos ihan mielettömästi vinkeistä :) Ainakin helokkikapselit menee heti tänään ostoslistalle ja joku uusi rasva. Olen noit Body Shopin vartalovoita käyttänyt pitkään (lue: olen koukussa niihin ja niiden tuoksuihin :D ), mutta tuntuu, että mahtaakohan nekää enää tepsiä..

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
mutta tuntuu, että mahtaakohan nekää enää tepsiä..

Hyväkin rasva kannattaa vaihtaa välillä toiseen, tepsii sitten taas paremmin. :D Paljaat sääret saa muuten hohtamaan tuolla vauvaöljyllä... Kuiva ihohan ei juuri hohda, joten piristää ihmeesti mieltä kun saa säihkysääret edes hetkeksi!

Syötkö varmasti riittävästi rasvaa?

Itselläni on iho parantunut dramaattisesti kun olen vaihtanut vähärasvaiset tuotteet takaisin rasvaisiin. (nykytietämyksen mukaan eläinrasvat eivät ole ihmiselle haitallisia, joten ihan vapaasti metwurstia naamariin. :rock: )

Jos painonhallinta huolestuttaa, voi sitä rasvaista ruokaa syödä sitten vähän pienemmän annoksen kuin vähärasvaista, tai nipistää hiilihydraateista.

Toisinaan rasvan lisäys ruokavalioon voi myös antaa sysäyksen laihtumiselle (jos sellainen on mielessä): eräässä dokumentissa NYCB:en tanssijalla oli paino-ongelmia, vaikka hän söi vähän ja vähärasvaisesti. Ravitsemusneuvoja kehotti lisäämään ruokavalioon rasvaa, ja voilá! paino-ongelmat hävisivät.

Kalaöljykapseleita kannattaa ehdottomasti syödä, ellei syö runsaasti rasvaista kalaa.

Ihoa ei ole tarpeen pestä saippualla, eikä saippuan kanssa kannatta missään nimessä sheivata; joko kosteusvoiteen, partavaahdon tai pelkän veden kanssa (itselläni tuo pelkkä vesi toimii kaikkein parhaiten, erityisesti "bikinirajojen" kohdalla).

Tuo rasvan lisäys ruokavalioon on tehnyt sen, että nykyään en joudu rasvaamaan itseäni edes joka viikko, en vaikka pesisin kuorinta-aineella. Ja ei, naamani ei ole alkanut kiiltää eikä minulla ole tullut finnejä.

Kiitos ihan mielettömästi vinkeistä :) Ainakin helokkikapselit menee heti tänään ostoslistalle ja joku uusi rasva. Olen noit Body Shopin vartalovoita käyttänyt pitkään (lue: olen koukussa niihin ja niiden tuoksuihin :D ), mutta tuntuu, että mahtaakohan nekää enää tepsiä..

Käytin itse tässä viime talvena ja kesänä yhtä body shopin vartalorasvaa, en tiedä mistä johtui mutta mulla alkoi tulemaan sellasia kuivia läiskiä pitkin vartaloa. :(
Jokaisella tietenkin iho reagoi erillalailla.

Täälläkin yksi pienenä ihottumista ja atooppisesta ihosta kärsinyt tapaus. Jännä homma, että nykyisin selviää pelkällä naaman rasvaamisella. Mun omat niksini ois päivittäisen suihkuttelun välttäminen (täsmäpesut riittää), kosteusvoiteen levittäminen vielä kostealle iholle (itse levitän melkeinpä ihan märälle) sekä kalaöljyt.

Cirppu, kokeile apteekeista saatavaa Pierre Fabren Avène Trixera hoitotuotteita. Sarjasta löytyy myös erityisesti atooppiselle iholle tarkoitettu voide. Hyvä on myös tuo Mölliskön meinitsema Essex ja pahimpaan hätään menee myös Aqualan L.

Edit. niin ja tietysti itsestään selvää. Ei turhaa vedessä läträystä, eikä kuumia suihkuja. Kosteusvoide kostealle iholle.

Joo kalaöljykapselit on ollut täälläkin käytössä jo pitkään ja ruokavaliossa rasvaa mielestäni aika tarpeeksi. Manteleitakin olen ruvennut vetelemään surutta aika paljon varsinkin iltaisin :kuola: :) Hitto, tullut niin paljon hyviä tipsejä, että pitää vain lähteä koklailemaan jahka rahatilanne hieman hellittää :jahas: Mitä mieltä olette, kannattaako ehdottomasti marssia eka apteekkiin ja ostaa sieltä tuotteet? Hitto sitä on joskus ollut tyhmä, kun on ruvennut läträämään koko kroppaansa rasvaa. Kai sitä nyt jää "riippuvaiseksi" siitä. Kesä on helpompaa, mutta silloinkin joutuu käyttämään jotain kevyempää tuotetta.

atoopikoille suositellaan talviaikaan valohoitoa(solariumin tapainen) tai ulkomaanmatkaa.

olen hoitanut talvikuivaa ihoani gerneticillä ja thalionilla.mitä halvempi tuote ja vähemmän ainesosia ingredientsissä, sitä vähemmän tuote toimii.

riittävä veden ja omegan(+ihollesi oikeat tuotteet:pintakuiva,kuiva,ikääntynyt,atooppinen,herkkä) saanti on ehdoton edellytys muutenvaan kuivalle iholle.

Itselläni on iho parantunut dramaattisesti kun olen vaihtanut vähärasvaiset tuotteet takaisin rasvaisiin. (nykytietämyksen mukaan eläinrasvat eivät ole ihmiselle haitallisia, joten ihan vapaasti metwurstia naamariin. )

Jos painonhallinta huolestuttaa, voi sitä rasvaista ruokaa syödä sitten vähän pienemmän annoksen kuin vähärasvaista, tai nipistää hiilihydraateista.

Minäkin allekirjoitan tämän entisenä atoopikkona. Talvisin tilanne oli joskus niin paha, että kortisonia oli pakko käyttää joka päivä. Nyt ei ole kolmeen vuoteen tarvinnut yhtään. Eli jos kalaöljytilanne on jo kunnossa, niin tätä voi kokeilla sitten seuraavaksi. Ainakaan minulla nimittäin ei se pelkkä kalaöljy riitä.

Mulla on myös erittäin kuiva/atooppinen iho. Tällä hetkellä pahimpia alueita on sormet, talvella muutenkin hankalampaa...

Mä suosittelen myös noita Essex-tuotteita, niitä on hyviä erilaisia rasvoja, valkoinen purkki on tosi rasvaista ja sitten se keltainen (hydrogeeli) on kevyin. Mä pidän ehkä eniten siitä violetista (Essex Plus) joka on siltä väliltä. Mulla on noita rasvoja sellaisissa 500 ml purkeissa, jotka sain sairauskassan kautta suurin piirtein samaan hintaan kuin ne pienimmät tuubit, eli jos vain saa reseptin noihin niin kela ainakin korvaa jonkin verran niistä. (500 ml tuli maksamaan mulle n.4-5 euroa).

Kannattaa kuitenkin kokeilla noita ennen kuin ostaa sellaisen ison purkin, vaikka onkin apteekin tuote ja hajusteeton; mulla tuli jostain apteekin perusvoiteesta tuhat kertaa pahempi kutina...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom