Ruostevaurioiden korjaus auton pelleistä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
17.6.2003
Viestejä
1 242
Eli pikkasen on päässyt "kukkimaan" tuliterä, vm. -84 oleva Saksalainen urheiluautoni (eikä ole BMW), joten jotain olisi varmaan tehtävä. Tekniikaltaan auto on loistokunnossa ja korikin on muuten ihan ok. lukuunottamatta noita ruostepilkkuja. Yleinen auton & moponkorjaustaito (tm) on kyllä hanskassa ja työkalutkin löytyy, mutta ei ole ennen tullut auton peltejä korjailtua, joten neuvoja & vinkkejä kaipailisin.

Irtoruoste varmaankin hiotaan ensin pois, sitten päälle jotain ruosteenestomassaa, hionta ja päälle maalia? Meneeköhän edes sinnepäin?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Arsi sanoi:
Eli pikkasen on päässyt "kukkimaan" tuliterä, vm. -84 oleva Saksalainen urheiluautoni (eikä ole BMW), joten jotain olisi varmaan tehtävä. Tekniikaltaan auto on loistokunnossa ja korikin on muuten ihan ok. lukuunottamatta noita ruostepilkkuja. Yleinen auton & moponkorjaustaito (tm) on kyllä hanskassa ja työkalutkin löytyy, mutta ei ole ennen tullut auton peltejä korjailtua, joten neuvoja & vinkkejä kaipailisin.

Irtoruoste varmaankin hiotaan ensin pois, sitten päälle jotain ruosteenestomassaa, hionta ja päälle maalia? Meneeköhän edes sinnepäin?

Tuohon löytyy Lindsay Porterin suomen kielinen opas "Auton korikorjaus"
Hieman vanhahtava opus, mutta itse ainakin olen viisastunut kovasti ko teosta lukemalla. Itse löysin lähikirjastosta ja Xerox versiossahan ei ne likaiset sormenjäljet niin haittaa...
 
Hiot ensin sen näkyvän ruosteen kokonaan pois, myös sieltä "syvemmältä" pellistä. Paras tulos tulee jos pelti saadaan kirkkaaksi.Tähän tehokkain laite on esim kulmahiomakone jossa tehoa riittää muuhunkin kuin sen ruosteen kiillottamiseen.
Tämän jälkeen kirkkaalle pellille esim lasikuitukittiä aivan ohut kerros. Ohut sen vuoksi että em. aineen hiominen on työlästä.
Lasikuitukitin päälle muovikitti joka hiotaan huolellisesti. Tämän jälkeen pohjamaalaus + lopullinen maalaus.

Tuo lasikuitu teettää vähän enemmän töitä, mutta pelkästä muovikitistä tahtoo ruoste puskea läpi aika nopeasti. Tietysti työmenetelmä on riippuvainen siitä aiotaanko autoa pitää pidempään kuin seuraavat 2 viikkoa...
 
Taha sanoi:
Mitäs, jos autoa on tarkoitus pitää se 2 viikkoa?


No siinä tapauksessa riittänee kevyt pintahionta, ohut muovikitti ja maalaus.
Tosin monesti kohtuullisen rumatkin ruosteet lähtevät hetkiseksi pois ihan hiomavahalla (farecla tms).
 
Kiitoksia kaikille! Pitääkin varmaan lainata joku päivä tuo kirja, ja pistää auto kerralla (ulkoapäin) kuntoon, kunhan saa nämä kirjoitukset alta pois. Sitten ei muuta olekaan kuin aikaa. :D
 
Zone-sarja -42%
Wall sanoi:
Hiot ensin sen näkyvän ruosteen kokonaan pois, myös sieltä "syvemmältä" pellistä. Paras tulos tulee jos pelti saadaan kirkkaaksi.Tähän tehokkain laite on esim kulmahiomakone jossa tehoa riittää muuhunkin kuin sen ruosteen kiillottamiseen.
Paras ja varmin tapa poistaa ruoste pellistä on hiekkapuhallus. Halpoja ja käteviä pistepuhaltimia saa vaikka Biltemasta.

Tämän jälkeen kirkkaalle pellille esim lasikuitukittiä aivan ohut kerros. Ohut sen vuoksi että em. aineen hiominen on työlästä.
Lasikuitukitin päälle muovikitti joka hiotaan huolellisesti. Tämän jälkeen pohjamaalaus + lopullinen maalaus.

Tuo lasikuitu teettää vähän enemmän töitä, mutta pelkästä muovikitistä tahtoo ruoste puskea läpi aika nopeasti. Tietysti työmenetelmä on riippuvainen siitä aiotaanko autoa pitää pidempään kuin seuraavat 2 viikkoa...

Jos haluaa sen ruosteen pysyvän poissa kauemman kuin kaks viikkoa, niin sitten ensin paljaaseen peltiin ruosteenestopohjamaali, kuten POR15. Tämän päälle vasta kitit ym hiontapohjat. Kitin päälle pohjamaali ja sitten pintamaali. Kuiva maalipinta myllytetään.

PARAS TAPA: Leikataan ruosteinen kohta reilusti pois ja hitsataan tilalle tervettä peltiä, johon sitten tehdään nuo pohja + viimeistelytyöt.
 
Jos pintaruosteen takia käydään ottamaan peltiä pois ja laitetaan huonompilaatuista peltiä hitsaamalla paikalleen niin ei hyvin mene. Tossa olikin jo ihan hyviä vinkkejä joilla saa sen kestämään sen verran kun pitääkin, lasikuitukitti puhtaalle pellille ja siihen happoväri päälle tai sitten happis pellille ja siihen 2k-hiomaväri + kitti. Kummallakin tulee ihan hyvä lopputulos. Nyt kun on vaan pintaruostetta eikä mitään lommoa niin itse heittäisin vaan happiksen pellille, hiomaväriä sillain et se monttu peittyy ja sit maalit päälle. Toi happis pysyy hyvin kitissä ja pellissä mutta sen itsensä päällä ei kuulemma kitti pysy, toi hiomaväri tarttuu taas vaikka paskakasaan.
 
No joo, olet oikeassa tuossa pintaruoste-tapauksessa, mutta jos pellissä on reikä, on peltipaikka ainoa oikea ratkaisu. Niin ja voihan senkin tehdä päin persettä.

Jos taas kosla on heti menossa kierrätykseen, niin samapa tuo, millainen :david: -kittipommi se on.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom