Ruokavalion parantaminen

Ikä
38
Moi, mulla tässä alkaa ensi maanantaina 3kk työharjoittelujakso, jonka aikana ajattelin testata koko työharjottelun ajan tiettyä ruokavaliota, että onko niistä muutoksista mihinkään, nykyään tulee syötyä vähä mitä sattuu.
Salilla käyn 4 kertaa viikossa ja välipäivät on MA KE ja PE, ajattelin noina päivinä tehtä aamuaerobisen (15-20min hölkkälenkki).

Ruokavalioksi ajattelin jotakin tälläistä:

Aamupala: 200g raejuustoa + purkillinen tonnikalaa (öljyssä/vedessä?) :: ruisleipä (2 palaa päällekkäin) :: lasillinen maitoa

Työharjoittelussa ei ole kunnon mahdollisuuksia syödä omia eväitä ja saan 6€ lounassetelin ruokarahaksi ja siinä on monta pikaruokaloita vieressä (mäkki ja hese) ja niihin en kehtaisi kolmeksi kuukaudeksi jokapäivänä vierailla. Huomasin Café Picnicin siinä lähellä kans, että olisiko hyvä jos siellä kävis jonkun ison patongin vetämässä hamppari-aterian sijaan.

Töiden jälkeen (JOS kotona on rasvaista ruokaa) söisin 400g jauhelihaa/300-400g marinoimattomia broilerin paistisuikaleita + wokkivihanneksia (ei rasvaa paistamiseen)

Iltapala: 200g raejuustoa + purkillinen tonnikalaa (vedessä) :: lasillinen maitoa

Olen lukenut että pitäisi syödä monta ateriaa päivässä, mutta en pääse päivällä montaa kertaa syömään, enkä viitsisi mätätä iltaa myöten mitenkään paljoa.

Miten tota ruokavaliota sais vielä parannettua, onko ehdotuksia?

Olen nyt 178/80 ja r% on jotakin 16% luokkaa.
Ensi kesäksi olen päättänyt rantakuntoon päästä, joten pakko kokeilla jotain radikaalia muutosta elämään :whip:

Kiitos jo etukäteen vastanneille :worship: !

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liian vähän ruokaa, liian pitkillä tauoilla. Lisäksi liikaa proteiinia kerralla ja liian vähän rasvoja. Näin siis lyhyesti. Aloita diettisi 3000kcal per päivä ja katso, miten kehosi reagoi. Siitä sitten pikku hiljaa ala laskemaan kaloreita 300-500kcal sykleissä sellaisella aika välillä, että painoa tippuu max. 0.5kg viikko. Kerralla ahda ruokaa suuhusi niin, että protskua tulee aina vähintään 30g ja aterioiden kokonaiskalorit luokkaa 300-600kcal. Lisäksi yritä nauttia hiilarit aamulla ja enemmän rasvaa illalla.

Työharjoittelussa olet kuin mikä tahansa työntekijä eli sinulla on lakisääteiset 2x12min kahvitaukoa ja 30min-60min ruokatunti riippuen työajastasi. On se kumma jos et noilla pysty sitä 8h työaikasi syömisiä järjestämään. Vapaa-ajalla syömisen suhteen on helpompaa.

Lisäksi aamuaerobisen lenkki pitää saada pidemmäksi ja muista se syke pitää 120-140:n välillä.

Kiitti moi!

Tuon perusteella olet osannut laskea proteiinit melko hyvin. Jos "rantakunto" tarkoittaa rasvaprosentin pienentämistä, niin tuo voi toimiakin - kunhan ei jää energiansaanti liiankin pieneksi. Joku kuitenkin kohta määrää rypsäriä, samapa sitten että se olen minä :) Ja miksei lihaa ym. voisi paistaa oliiviöljyssä?

Se tuossa vähän huolettaa, että menetköhän ylikuntoon kun jotain treeniä on joka päivä ja kalorit ilmeisesti miinuksella. Kannattaa harkita ja aloittaa varovasti.

Pikaruokalassa en todellakaan kävisi joka päivä, varsinkaan laihiksella, ehkä patonki olisi parempi jos siihen saa sopivia lisukkeita kuten tonnaria, ananasta, kasviksia, kinkkua yms. Patonki itsessään on aika tyhjää energiaa, nopeaa (huonoa) hiilaria.

Ei ole mitään järkeä syödä 70 grammaa proteiinia kerralla. Jaa nuo ateriasi ainakin 6 ateriaan, syö aamiasella reilusti (ainakin 50g) hiilareita ja lisää hyviä rasvoja illalle. Mäkiltä saa salaatteja grillatulla kanalla, mitkä vaikuttavat ravintoarvoiltaan ihan hyville jopa diettaajille. Palautusjuoma treenin jälkeen auttaa myös diettauksen aikana.

Omskakas sanoi:
Ei ole mitään järkeä syödä 70 grammaa proteiinia kerralla. Jaa nuo ateriasi ainakin 6 ateriaan, syö aamiasella reilusti (ainakin 50g) hiilareita ja lisää hyviä rasvoja illalle. Mäkiltä saa salaatteja grillatulla kanalla, mitkä vaikuttavat ravintoarvoiltaan ihan hyville jopa diettaajille. Palautusjuoma treenin jälkeen auttaa myös diettauksen aikana.

Kyllä mielestäni on paljon enemmän järkeä syödä 70g proteiinia kerralla, jos ei ehdi ihan 3 tunnin päästä syömään, kuin että söisi sen 30g ja sitten joutuisi odottelemaan seuraavaa ruokailua pidempään. Ei se 70g vielä kovin pahasti läskiksi oo menossa ellei sitä ota kokonaan samasta lähteestä.

Suositut

Back
Ylös Bottom