Ruokavalio

Terve. Pistetäänpä nyt pystyyn ihan threadi tästä ruokavinkeistä.

Mitäs ruokia syötte / tiedätte, mitkä sopii harrastajan ruokavalioon ja sisältää runsaasti energiaa?

Sellanen ongelma kun on että arkipäivinä ruokailu on enemmän tai vähemmän retuperällä, aamiaisella ahtaa minkä aamulla jaksaa (ei paljoa), lähtee kouluun jossa ruokailu ennen puoltapäivää. Sitten näet nälkää 4-5 tuntia, kotiin päästyäsi syöt kunnolla ja onkin jo aika treenata mikäli treenipäivä, treenin jälkeen syöt taas minkä jaksat mutta ei siinä paljoa ehdi. Eli ei tarpeeksi aikaa ruokailla, joten täytyy panostaa ruokiin mitkä on helppo tehdä, mahdollisimman terveellisiä, ja sisältää paljon energiaa, proteiinia, ja hiilihydraattia - vähän rasvaa.

Heittäkääs vinkkiä?

Muutenkin, ruokailuvinkki olisi tervetullutta, pattitilanne kun on siinä että vyötärölle on viime aikoina kertynyt löysää julmettua tahtia, syynä sitten malto tai muu, mutta dieettiäkään ei raaskisi pitää koska muuten yläkroppakin on sen verran niukassa kunnossa, että dieettaamalla kädet ja rinta näyttäisivät täysin riutuneilta. Toisin sanoen "ei ole mitä polttaa näkyviin". :) Eli löysät olisi vyötäröltä häädettävä pikkuhiljaa, tai sitten pikaisella dieetillä. Mitä kannattaa välttää kun tahtoo pitää vyötäröltä häiritsevät löysät poissa, mitä ruoka-aineita siis, tai ruokia? Mitä taas lisätä?

Ihmejuttu sinänsä, että valitettavan usein (useimmiten) ruokailut jää reilusti alle 3000kcal / päivä, ja tällainenkin äijänalku kuluttaa varmasti treenien kera tuonne vajaan 3000kcal tuntumaan päivässä, lihasta kertyy hitaaseen tahtiin mutta vyötärölle löysää läsähtää vauhdilla. Sotii nyt kyllä tieteellisiä faktoja vastaan? :confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootkos nyt ottanut huomioon noissa kalorilaskuissa ihan kaiken..levitteet, juomat, juustot ja kaikki herkuttelut. Ja ei sun kulutus välttämättä niin erikoisen iso ole, lisää aerobista, lisää punttitreenin intensiivisyyttä. Jos päivät vietät koulussa niin et niin kauheita määriä voi kuluttaa, ja älä ainakaan iltasella kauheasti tuota maltoa juo.

Mulla on vähän ongelmana se kun aamulla ei meinaa saada mitään alas, ja sitten koulussa taas on sellasta sontaa ruokana ettei sitä syö somalikaan. :( Pitäis vissiin ottaa kouluun mukaan vaikka purkki raejuustoa ja siihen mysliä tai jotain sekaan. :)

Originally posted by Kalju
Ootkos nyt ottanut huomioon noissa kalorilaskuissa ihan kaiken..levitteet, juomat, juustot ja kaikki herkuttelut. Ja ei sun kulutus välttämättä niin erikoisen iso ole, lisää aerobista, lisää punttitreenin intensiivisyyttä. Jos päivät vietät koulussa niin et niin kauheita määriä voi kuluttaa, ja älä ainakaan iltasella kauheasti tuota maltoa juo.

levitteitä en oo laskenut, juomina juon maitoa, vettä, kahvia. Maidon oon laskenut mukaan, juuston oon laskenut mukaan, ja yleisesti ottaen kaiken mitä suusta menee. Perusaineenvaihdunta perinteisen kaavan mukaan mulla olisi 1990 kcal / päivä, ja tunnin bodaustreenin sanotaan kuluttavan ~600kcal, muuten päivän liikunta rajoittuu kävelylenkkiin pari kertaa viikossa, ja koulupäivänä nyt tulee tietysti varmaan kilometri tai pari käveltyä kaupungilla ja koululla.

Sen oon huomannut että viikonloppuna tuon 3000kcal rajan yli pääsee ruuan + parin protskudrinkin avulla kun ei "unohda" syödä missään vaiheessa päivää, vaan popsii jatkuvasti. Mutta kerralla ei paljoa voi syödä, tai lyhyen ajan sisällä.

Maltoa juon vaan palautusjuomassa, treenit loppuu yleensä 19:00 - 20:30 välillä, niihin aikoihin otan sellasen 50g maltoa. Onko liian myöhään otettu? (Menen nukkumaan tosin vasta 23 - 24 aikoihin)

Löysää ei ole tosiaan muualla, mutta sitä kertyy vyötärölle jotenkin salaa vaivihkaa, muuten on vatsa kovassa kunnossa mutta kun istut niin huomaat että löysää kasautuu vatsalihasten päälle ja kylkiin, ja sekös rassaa. Ei sovi mulle, tottunu aina olemaan niin että lihasten ja nahan välissä ei ole mitään. :p

Voishan sitä koiraa kävelyttää joka päivä, mutta se taas lisää sitä energiankulutusta...saakohan näitä koskaan sopusointuun? Jos syö vähän, lihakset kuihtuu, jos syö paljon, lihakset pysyy samana ja löysää tulee. :kippis1:

Originally posted by Tomba
Mulla on vähän ongelmana se kun aamulla ei meinaa saada mitään alas, ja sitten koulussa taas on sellasta sontaa ruokana ettei sitä syö somalikaan. :( Pitäis vissiin ottaa kouluun mukaan vaikka purkki raejuustoa ja siihen mysliä tai jotain sekaan. :)

Kouluruoka oli hyvää silloin kun sitä vielä sai.
Lopeta koko touhu jos et pysty edes kouluruokaa syömään, ei susta ole tähän.

Originally posted by turre101
Jos syö vähän, lihakset kuihtuu, jos syö paljon, lihakset pysyy samana ja löysää tulee. :kippis1:

Tää pisti vähän silmään.. no kai toi oli puoliks huumorilla heitetty? Eli jos syö paljon, lihakset pysyy samana ja löysää tulee, niin kannattaa miettiä että onko treeni ja ravinto kohdallaan? Entä syötkö tarpeeks proteiinia?

Tässä on suuntaa-antava esimerkki mun treenipäivän ruokailuista:

n. klo: 07:00 aamupala: maitorahkaa n.125g, jugurttia n. 3dl, kaurahiutaleita n.50g, appelsiinimehua n.3dl, ruisleipää n.50g, kinkkua n.30g, banaani
-eli paljon hiilareita napaan että jaksaa lounaaseen asti

n. klo: 11:00 lounas: kouluruoka, joka sisältää tavallisesti reilusti riisiä, pääruuan mitä ikinä onkaan, usein jotain lihakastiketta tai vastaavaa. Salaattia, oliiviöljyä n.10-20g, ruisleipää n.50g, juomaksi 2dl maitoa ja 2-6dl vettä

n. klo: 14:00-15:00 treeni

n. klo 15:00 palautusjuoma: n. 50g proteiinia ja 60g hiilaria

n. klo 16:00 päivällinen: esim. riisiä, pastaa tai perunaa + jauhelihaa, kanaa tai pihvi, juomaksi n.5dl maitoa

n. klo 19:00 jotain välipalaa, esim. viiliä, jugurttia, hedelmä tms..

n. klo 21:00-22:00 n.100g raejuustoa + 50g tonnikalaa + 10g kasvisöljyä

Eihän toi nyt kaikkein optimaalisin ole, mutta oon vähän koittanu miettiä mitä suuhuni laitan. Mun ravinto-oppi on suurimmaks osaks täältä pakkotoistosta peräisin.

Jos et meinaa aamulla saada alas mitään, niin ei auta muu kuin totutella syömään illalla vähemmän ja sitä kautta herätä nälkäisempänä aamulla.

Noh briksteri, ei nyt noin.. kyllä se on monissa kuoluissa aika omituista tuo ruoka homma.. tulee jostain saakelin keskuskeittiöltä, tuovat isoissa saaveissa kuin elukoille.... ;) Mulla on ollut kouluissa ihan kohtuulliset ruoat, silloin kuin vielä opiskelin.

Originally posted by Brickster
Kouluruoka oli hyvää silloin kun sitä vielä sai.
Lopeta koko touhu jos et pysty edes kouluruokaa syömään, ei susta ole tähän.
Pystyy sitä syömään mutta ei kovin ravitsevaa/terveellistä taida olla meidän koulussa. Jotain tilanteesta kertoo se että jopa opettajat valittavat ruoasta.

Huh, en polttanut päreitäni. :D Eräällä toisella foorumilla olisin jo alkanut vittuilemaan sinulle aika rankasti.

Originally posted by wbb
Tää pisti vähän silmään.. no kai toi oli puoliks huumorilla heitetty? Eli jos syö paljon, lihakset pysyy samana ja löysää tulee, niin kannattaa miettiä että onko treeni ja ravinto kohdallaan? Entä syötkö tarpeeks proteiinia?

Huumorilla heitin joo... :)

Kyllähän sitä lihasta tulee, hitaampaan tahtiin tosin kuin toivoisi, mutta sama taitaa päteä 90% treenajista.. :rolleyes:

Lihas tuntuu kasvavan "sykleittäin" usein junnataan pitkän aikaa paikallaan ja sitten kas, yhtäkkiä onkin joku lihas tullut pintaan niin että hirvittää, ja taas junnataan....

Proteiinia saan 150 - 200g / päivä (paino 80kg, eli riittävästi ja ylikin)´

Sulla on hyvin tuo treeni päivällä, mä olen kotosalla vasta siinä 17:00 aikoihin, ja heti ei voi treenata kun on ihan puhti pois kun tulee koulusta ja ei ole syönyt tunteihin oikeastaan mitään. Ensin siis syön, ja sitten odottelen että vähän ruoka sulaa ja sitten treenaamaan, alottelen yleensä 18:00 - 19:30 välillä treenit, jotka kestää tunnin tai hieman yli.

Mä listaan tähän sitten oman ruokapäivän, tuollaista keskitasoa, kuvastaa hyvin että aika epätasasta jne.:

AAMU (06:15)
- Maissihiutaleita maidossa
- Ruisleipää paahdettuna + juustoa

KOULU (11:00 - 12:00)
- Pinaattiletut + perunasosetta
- Maitoa

ILTAPÄIVÄ / ILTA
17:00 - Ruisleipää, juustoa, kinkkua
17:30 - Taas ruisleipää yms. + rasvatonta jogurttia 1-2 purkkia

TREENIN JÄLKEEN
19:00 - Palautusjuoma, malto 1dl + hera 1dl, veteen.
20:15 - Makaronia + tonnikalaa, omena, maitoa.
21:30 - Ruisleipää, juustoa, kinkkua, omena, vähän maitoa.

Tämä päivä teki n. 2500kcal

nam

Mulla oli ennen sama ongelma. mut se ratkes sillä että aloin alussa puoliväkisin syömään aamulla sitä ruokaa,sitä jatkui kaks viikkoo jonka jälkeen se ruoka alkoi maistumaan aamulla hyvälle... esim. puoli purkkii rahkaa ja siihen jugurttia ja desi kaurahiutaleita... :hmmm:
Onneks mun koulussa on toi ruokapuoli kunnossa:hmmm:

Pystyy sitä syömään mutta ei kovin ravitsevaa/terveellistä taida olla meidän koulussa. Jotain tilanteesta kertoo se että jopa opettajat valittavat ruoasta.

Huh, en polttanut päreitäni. :D Eräällä toisella foorumilla olisin jo alkanut vittuilemaan sinulle aika rankasti.
Hehheh... Taidan tietää missä... :D

Mulla on muuten ihan sama hommeli. Kouluruokaa täyttä paskaa ja proteiinia ei saa paskan vertaa... Yleensä joku rasvasoppa etc! Oksennushan siitä tulee jos enemmän yrittää syödä. Aamulla ei maistu oikeen mikään. Jos äippä keittelee puuroo, niin sitä voin väkisin lautasellisen poskeen heittää. Siis hyväähän kaurapuuro on, mutta aamulla... :urjo: Oonkin aatellu, et jos jonkun hera+malto-sotkun heittäis ruokailun aikaan naamariin... Joku massanlisääjäkin saattais olla hyvä vaihtoehto. Varsinkin mulle, kun läskiä on turha pelätä, kun lihastakin saa hakemalla hakee! :mad2:

Itsekin omassa oppilaitoksessa saa ruuan 2,35 hintaan joka sisältää salaatin, leivät, pääruoan, sekä juomat, niin en viitsi kyllä haukkua ruokaa. Nimitäin tolla hinnalla on aika ****n vaikeaa hommaa ravitsevaa ruokaa kotiinkaan.

Mulla on kans sama ongelma syön aika vähä päivässä , en käytä rasvaa paljo..
harrastan aerobista liikuntaa jonku verran 3x viikossa sähly
+ sali ja sieläkin juoksua radalla.

vatsalihaksia iltaisin kotona ja salilla..

ja silti fädää kerääntyy toho vatsalle ;O

kouluruokailu

Kannattaa olla väleissä keittäjien kanssa. --> Huonoina päivinä saattaa löytyä tiskin takaa vaihtoehtoista safkaa, mitä ne on tehny allergisille/juutalaisille/islameille/mitäniitäonkaan.
Minä kävin lukiossa monesti 2 kertaa päivässä syömässä ja välillä tuli istuttua ruokalassa tuntikin.

Että jos huomenna on rasvasoppaa tiedossa niin muistakaahan tänään kiittää keittäjää.

Huumorilla heitin joo... :)

Kyllähän sitä lihasta tulee, hitaampaan tahtiin tosin kuin toivoisi, mutta sama taitaa päteä 90% treenajista.. :rolleyes:

Lihas tuntuu kasvavan "sykleittäin" usein junnataan pitkän aikaa paikallaan ja sitten kas, yhtäkkiä onkin joku lihas tullut pintaan niin että hirvittää, ja taas junnataan....

Sulla on hyvin tuo treeni päivällä, mä olen kotosalla vasta siinä 17:00 aikoihin, ja heti ei voi treenata kun on ihan puhti pois kun tulee koulusta ja ei ole syönyt tunteihin oikeastaan mitään. Ensin siis syön, ja sitten odottelen että vähän ruoka sulaa ja sitten treenaamaan, alottelen yleensä 18:00 - 19:30 välillä treenit, jotka kestää tunnin tai hieman yli.

Mä listaan tähän sitten oman ruokapäivän, tuollaista keskitasoa, kuvastaa hyvin että aika epätasasta jne.:

- Maitoa

ILTAPÄIVÄ / ILTA

TREENIN JÄLKEEN

Missä se proteini on?

Originally posted by Dolph Lunkreeni
Missä se proteini on?

Samaa mietin minä. Ikinä en ole "massakuden" kaloreita laskenut, mutta jos tuossa on 2500 kcal, niin mä oon syönyt varmaan keskimäärin ainakin 4000 kcal päivässä...

- Maitoa

ILTAPÄIVÄ / ILTA

TREENIN JÄLKEEN

Juu tossa on aika pitkä tauko sulla kouluruuan ja seuraavan ruuan välissä. Jos itse pitäisin noin pitkän tauon tossa kohdassa, niin treeni jäis kyllä kokonaan pois. Sen verran heikko olo ainakin mulla tulee, jos noin pitkä tauko tulee kouluruuan jälkeen. Koulussa kun se ruoka-annos ei kovin iso kuitenkaan ole.

Ja sitten vielä tosta lihasten kasvamisesta, niin tuskinpa löytyy sellaista treenaajaa, joka omasta mielestään kehittyisi liian nopeasti.. :D

Originally posted by Dolph Lunkreeni
Missä se proteini on?

No siinähän se, maito, juusto, tonnikala, jne. Yhteensä tekee joka tapauksessa sen 150 - 200g / päivä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom