ruokavalio?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Normaalit syömiset + maltoa sopivasti protskujuomaan aamupalalla, välipalana, treenijuomissa, iltapalalla + pullapitko päivässä esim. kahvileipänä.
Siinä sellainen yleisohje millä moni voimailija on massaa (ja voimaa) kehittänyt ilman ylimääräisiä kaloripohdiskeluja...

Joo no malton kyllä voi jättää pois kaikesta muusta paitsi palkkarista.
Kerrotkos samointein myös miksi?
Toki sen hiilarin voi ammentaa myös esim. viljatuotteista ja hedelmistä, mutta helpoin tapa lisätä lähes huomaamatta kaloreita on heittää protskujuomaan vaikkapa puolet tai 2/3 maltoa sekaan... tai ostaa jauhetta jossa malto jo valmiiksi mukana.

j.uhis sanoi:
Kerrotkos samointein myös miksi?
Toki sen hiilarin voi ammentaa myös esim. viljatuotteista ja hedelmistä, mutta helpoin tapa lisätä lähes huomaamatta kaloreita on heittää protskujuomaan vaikkapa puolet tai 2/3 maltoa sekaan... tai ostaa jauhetta jossa malto jo valmiiksi mukana.

Siksi että malto on nopeaa hiilaria ja heilautteleen näin insutasoja ylös ja alas. Ja kun ne tasot turhaan nousee ylös, tuppaa sitä rasvaakin kertymään vyötärölle ja kun ne taas tipahtaa alas, rupeaa väsyttämään ja heikottamaan. Eli tuo verensokeri olisi hyvä pitää mahdollisimman tasasena koko päivän ja tämä on mahdollista vain jos nauttii riittävän hitaita hiilareita riittävän usein. Maltoa ei todellakaan lasketa näihin hiilarituotteisiin, kärjistäen sama asia kun vetäisi päivän hiilarit irtokarkeista.

Voisko joku fiksu tähän vielä lisätä että mitä eroa on dextrolla ja maltolla, sekä missä vaiheessa päivää näitä tulis käyttää ja minkä kanssa?

Babaar sanoi:
Voisko joku fiksu tähän vielä lisätä että mitä eroa on dextrolla ja maltolla, sekä missä vaiheessa päivää näitä tulis käyttää ja minkä kanssa?

Molemmat on nopeita hiilareita jotka käy IMO vain palautusjuomaa jos järkevä ruokavalio kasataan. Palautusjuomassa niitä voi käyttää vaikkapa 1:1 suhteessa, tai sitten dextroa vähemmän, on nimittäin aika saatanan ilmelää tavaraa kun on käytännössä sama asia kun marketista saatava panimosokeri. Pelkkä malto riittää palautusjuomaa hyvin, dextro ei ole mitenkään välttämätöntä yhtään missään kohtaa.

Siksi että malto on nopeaa hiilaria ja heilautteleen näin insutasoja ylös ja alas. Ja kun ne tasot turhaan nousee ylös, tuppaa sitä rasvaakin kertymään vyötärölle ja kun ne taas tipahtaa alas, rupeaa väsyttämään ja heikottamaan. Eli tuo verensokeri olisi hyvä pitää mahdollisimman tasasena koko päivän ja tämä on mahdollista vain jos nauttii riittävän hitaita hiilareita riittävän usein. Maltoa ei todellakaan lasketa näihin hiilarituotteisiin, kärjistäen sama asia kun vetäisi päivän hiilarit irtokarkeista.
Jospa kuitenkin lähdettäisiin siitä, että kunnollinen malto on lähes 100% pitkäketjuista hiilihydraattia ja täten vaikuttaa verensokeriin tosin nopeasti, mutta suht pitkään ja tasaisesti. Sopii hyvin esim. hiilihydraattitankkaukseen mikäli ei maha ole sen suhteen herkkä. Ja joskus herkkyys saattaa johtua myös liian vahvasta sekotussuhteesta nestemäärää kohden.
Dextroosi taasen on yksinomaan lyhytketjuista eli hyvin nopeaa sokeria, jonka tarpeesta en itse ole niinkään varma edes palautusjuoman yhteydessä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuohon malton pitkään vaikutukseen liittyen voi itse tehdä testin eli vetäisee tyhjään mahaan vaikkapa sata grammaa maltoa ja fiilistelee jokusen aikaa sen jälkeen. Omalla kohdallani ainakin jo pienempikin määrä palautusjuomassa aiheuttaa naaman valkoiseksi vetävän verensokerin romahtamisen sitten kun se "pitkäkestoinen" vaikutus loppuu eikä ole ehtinyt jostain syystä syömään. Aikaa menee ehkä tunti. Enkä muuten ole ainoa joka samaa sanoo

Joku vois tähän googlata verensokerikäppyrät maltomällin jälkeen, mä en pikaiseen löytänyt.

JSmith sanoi:
Tuohon malton pitkään vaikutukseen liittyen voi itse tehdä testin eli vetäisee tyhjään mahaan vaikkapa sata grammaa maltoa ja fiilistelee jokusen aikaa sen jälkeen. Omalla kohdallani ainakin jo pienempikin määrä palautusjuomassa aiheuttaa naaman valkoiseksi vetävän verensokerin romahtamisen sitten kun se "pitkäkestoinen" vaikutus loppuu eikä ole ehtinyt jostain syystä syömään. Aikaa menee ehkä tunti. Enkä muuten ole ainoa joka samaa sanoo

Joku vois tähän googlata verensokerikäppyrät maltomällin jälkeen, mä en pikaiseen löytänyt.

Sama täällä, olen myös tämän testannut kun asiasta joskus pitkät jutut täällä oli. Eli ihan sama miltä sen nopeus papaerilla näyttää. Jos muuta väittää niin vetäkää aamulla tyhjään mahaan se 100g ja katsokaa onko hidasta vai ei. Seuraavana aamuna sitten pelkkää kaurapuuroa sama määrä ja varmaan on vähän eri fiiliksen. :jahas:

Ensinnäkin... kuka yleensäkään haluaa 100g maltoa vetäistä tyhjään mahaan:urjo:
Eikä kukaan varmasti ole myöskään kyseenalaistanut kuitujen hitautta verensokerissa, kuten esim puuro, verrattuna kuiduttomaan hiilihydraattiin, kuten malto.
Mutta jos puhutaan bulkkauksesta ja massanhankinnasta niin kyllä maltolla siinä oma paikkansa on kalorisaannin helppona nostajana. Vai väittääkö siihen nyt joku että malto ja dextroosi toimivat samalla tavalla, ei väliä kumpaa käyttää?
Ja ketjun alkuperäinen kysymyshän ei ollut miten saa sixpackin parhaiten näkyviin vaan massanhankinta...

Ps. Mielestäni Savolaisen Maken maininta jossain ketjussa oli erinomainen: eli paras ravintoaine on kalori:thumbs:
Ja eiköhän Makekin ole malton puolesta massanhankintaan puhunut... vai väittääkö joku seuraavaksi, että jos olisi malton jättänyt pois niin jopas olis äijä nykyään vielä kovemmassa kunnossa:eek:

Miksi käyttää helppoa tapaa ja ottaa maltoa? Ainahan voi tehdä asian vaikeammin ja kiskoa spagettia ja riisiä. Ei se puoli kiloa päivässä niin vaikeeta oo syödä. Varsinkaan jos on kyseessä vielä iso mies ;) Maistuukin paremmalta ja pitää kylläisenä hetken.

Bulkatkaa mun puolestani miten tykkäätte. Jos sitä on kiva kerätä myös iso määrä läskiä sivussa ja olla sitten 4-6 kk dieetillä niin siitä vain. Itse olen tuon kahdesti tehnyt (ilman maltokin ;) ) ja enää en vapaaehtoisesti tuohon rupea.

Eipä ole ikinä ollut ongelma saada riittävä määrä hiilareita ruokavaliosta vaikke ne maltot on pysyneet visusti siellä palkkarin puolella.

Eli kukin tyylillään, eipä tuo multa ole pois vaikka sitä maltoa vetäisitte jokaisella aterialla. Keväällä saadaankin lukea kun samat jampat pistää ketjuja dieetistä ja vitutuksesta. ;)

Timba79 sanoi:
Bulkatkaa mun puolestani miten tykkäätte. Jos sitä on kiva kerätä myös iso määrä läskiä sivussa ja olla sitten 4-6 kk dieetillä niin siitä vain. Itse olen tuon kahdesti tehnyt (ilman maltokin ;) ) ja enää en vapaaehtoisesti tuohon rupea.

Eipä ole ikinä ollut ongelma saada riittävä määrä hiilareita ruokavaliosta vaikke ne maltot on pysyneet visusti siellä palkkarin puolella.

Eli kukin tyylillään, eipä tuo multa ole pois vaikka sitä maltoa vetäisitte jokaisella aterialla. Keväällä saadaankin lukea kun samat jampat pistää ketjuja dieetistä ja vitutuksesta. ;)

Amen, brother! :thumbs:

Dobermann sanoi:
Pointti oli se, että miten se korkea verensokeri sitä läskiä aiheuttaa? Läskiä kertyy kroppaan kun syö enempi kuin kuluttaa..

En tiedä aiheuttaako suoraan läskin kertymistä, mutta pidemmän päälle ei ole hyvä runkata verensokeria tarkoituksella ylös ja alas nopeilla hiilareilla koska voipi aiheuttaa insuliiniresistenssiä. Ja kun sitä alkaa ilmetä niin silloin korkea verensokeri tuottaa itsessäänkin jo lisää läskiä, koska sokerit ei enää siirry verenkierrosta yhtä hyvin soluihin ja näin ollen ne pakataan "varastoon".

Back
Ylös Bottom