Ruokavalio ja pitkät työpäivät

Moro!

Mulla on semmonen ongelma, etten saa syödyksi tarpeeksi ja oikeen tiedä mitä söisin. Ku homma menee niin, että herään joka päivä klo 06.00 ja työt alkaa klo 07.00 ja tuun sit himaa 18.00-19.00 välillä. Aamuisin en ehdi syömään mitään, enkä töissäkään. Töissä on niin tiukat aikataulut, etten ehdi pitää taukoa ollenkaan(ajan siis autoa), joten tarttisin jotain pientä purtavaa mukaan, jonka voin syödä yhdellä kädellä ja parissa minuutissa. Sit töiden jälkee illalla syön kerran, yleensä pari leipää ja jogurttia. Elikkäs osaisiko joku viisas neuvoa mitenkä saisin ruokavalion oikeeseen suuntaa? Mikä ois parasta mahdollista nopeaa purtavaa, terveyden ja lihaksen kasvatuksen kannalta, mukaan töihin ja voiko vielä myöhään illalla 19.00-21.00 syödä tukevasti, jonkin aterian?

Ja vielä semmoinenkin ongelma, että tarvis neuvoa, mistä sais lisää energiaa urheilla? Ku töide jälkee olen aika poikki ja viimeisetkin voima varat illalla menee kotitöitä tehdessä eikä sit jaksa millää lähteä lenkille tai salille. Mitenkä saisin enemmän virtaa ja puhtia, että jaksaisin vielä illalla töiden jälkee, kotitöiden lisäksi käydä urheilemassa? Auttaako jotkin vitamiinit tai lääkkeet vai onko tässä nyt kyse vain itsekurin puuttumisesta?

Kiitos ja kumarrus vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pähkinät on aika kompakti ratkaisu, koska ne ovat nopeita syödä, menee pieneen tilaan ja sisältää paljon kaloreita sekä muuta terveellistä. Itse tykkään casheweista. Mitä aamupalaan tulee, eikö kannattaisi herätä vaikka 10 minuuttia aijemmin, jotta ehdit syömään?

Jos et syö mitään niin ei oo energiaa tehdäkkään mitään! Kyllä kait pari minuuttia aamusta löytyy, että ehtii vaikka rahkan sekaan heittää kaurahiutaleet...

Jos ymmärsin oikein, niin et syö päivässä muuta kuin pari leipää ja jugurttia?
Tuossa tilanteessa ei valitettavasti auta enään mikään kätevä pikkupurtava. Voit laskea kalorilaskurilla, paljonko kaloreita tarvisit jotta pääsisit yli kulutuksen.
Kannattaa varmaan alkaa aamulla vetämään ihan kunnon ateria, sitten työpäivän aikana pyri ainankin kerran syömään kunnolla, vaikka sitten autoa ajaessasi.
Ja työpäivän aikana vaikka pari heradrinkkiä. Ja kotona sitten ensin kunnon ateria ja illalla vielä reilu proteiini ja rasvapainotteinen iltapala.

Työautosta löytyy melko varmaan tupakansytyttimen paikka tai muu pistoke, johon saisit kylmälaukun kiinni? Sinne ruisleipää tai jotain jyväleipää kunnon täytteillä:vähärasvasta leikkelettä, kananmunaa ja juustoa + rehuja. Kylkeen herdrinkkiä, niin auttaisi vähän päivän aikana. Aamulla voisit syödä kunnon aterian, niinkuin pnuQ sanoikin. Helpoimmalla pääset kun illalla joka tapauksessa laitat ruokaa, niin heität lautaselle aamuksi ruuan valmiiksi lautaselle ja aamulla sitten koko roska mikroon ja ääntä kohti. Ei tarvitse niin paljon aikaisemmin herätä.
Sitten tuohon virkeyteen. Onhan se rankkaa ajaa koko päivä ja tietty vaikuttaa tuo syömättömyys, mutta ehditkö juomaan päivän aikana? Nestehukka kuitenkin aiheuttaa väsymystä ja tuntuu, että veto on poissa. Kylmälaukku auttaisi tuossakin, ettei tartte lämmintä vettä juoda. Pitäisi kuitenkin reippaat pari litraa juoda päivässä ja enemmänkin, jos jotain fyysistä tekee.

Ainoa mistä syöminen jää kiinni on oma viitseliäisyys. On minunkin kanssa samassa duunissa ihmisiä jotka itkee, kun ei ole taaskaan ehtinyt syömään yhtään mitään koko päivän aikana, kun on täytynyt paahtaa peräsuoli pikällä ja kamala nälkäkin on eikä jaksa mitään. Minä teen täsmälleen samaa työtä ja saman verran kuin he ja minä olen ehtinyt AINA syömään... ja monta kertaa työpäivän aikana.

Heräät aamulla 05.30 jos armeijan käynyt mies ei kykene 30 minuutissa valmistamaan ja syömään sellaista puuro, rahka, leipä, kananmuna -mättöä, että heikompi kuolee ähkyyn niin on se kumma. Sellaisella pärjää helposti puoleen päivään. Ja noin pitkässä työpäivässä ruokatauko on LAKISÄÄTEINEN juttu joten klo 12 sanot pomolle, että haista vittu ja menet ABC:lle vetään lounaan. Jos sitten vielä jotain pikkupurtavaa kaipaa, niin muutama reissumies päällisineen säilyy auton takaikkunalla auringossa kevyesti pari viikkoa. Jos kaipaa vielä nopeampaa energiaa, niin 150g massamössöjauhoa 1:2 proteiini-hiilarisuhteella sekoitettuna veteen + puoleen desiin öljyä tai täysmaitoon menee alas alle puolessa minuutissa.

Omaa laiskuutta ja motivaation puutettahan tuo selvästi on. :) hmm ajat autoa jokapäivä putkeen 10-12h ilman mitää taukoja? hmmmmmmmmmmmm

On se jännä ettei muka ehdi syömään. Itellä ei oo vielä kuunaan ollu semmonen kiire, ettei jotain ehtis syömään, vaikka sitten samalla kun tekee jotain. Ja tietty jos aamulla on kiire aikataulu niin kello laitetaan soimaan aiemmin, että kerkee aamupalan syömään. Oon kanssa kyllästyny työpaikan porukkaan, jotka valittaa, kun ei kerkee syömään. Ite oon siihen mennessä kuitenkin kerenny syömään lounaan ja välipalan vaikka on ihan yhtä kiire ollu..

Joten jos autoa ajat työksesi niin siinähän on hyvää aikaa lappaa ruokaa naamaan ajon aikana. Hyviä vinkkejä onkin yllä jo tullut. Sitä mitä haluaa tehdä, siihen on kyllä aikaa. Tsemppiä!

Mitä vaan ruokaa voi ottaa mukaan kun sen pakkaa vaikka muovilaatikoihin. Mä olen joskus ollut mukana noilla ajelukeikoilla ja mulla on ollut siellä parhammillaan pakitettua pizzaa, kebabbia ja lihahernekeittoa mukana ja olen mussutellut niitä menemään siinä lennossa kun muut ovat kärvistelleet nälissään. Apajille en ole päästänyt. :)

On se jännä ettei muka ehdi syömään. Itellä ei oo vielä kuunaan ollu semmonen kiire, ettei jotain ehtis syömään, vaikka sitten samalla kun tekee jotain. Ja tietty jos aamulla on kiire aikataulu niin kello laitetaan soimaan aiemmin, että kerkee aamupalan syömään. Oon kanssa kyllästyny työpaikan porukkaan, jotka valittaa, kun ei kerkee syömään. Ite oon siihen mennessä kuitenkin kerenny syömään lounaan ja välipalan vaikka on ihan yhtä kiire ollu..

Joten jos autoa ajat työksesi niin siinähän on hyvää aikaa lappaa ruokaa naamaan ajon aikana. Hyviä vinkkejä onkin yllä jo tullut. Sitä mitä haluaa tehdä, siihen on kyllä aikaa. Tsemppiä!

Huoh, taas huudellaan kokemuksen syvällä rintaäänellä ja perustellaan ultrauskottavasti; "Itellä ei oo kuunaan ollu sellainen kiire"... No ei varmaan juu ole. OP voi esimerkiksi olla yrittäjä ja kuljettaa lastia, jonka aikataulullisia vaatimuksia koskee tarkat sopimusehdot. Syitä voi olla monia. Jos OP on kuitenkin työsuhteessa niin siinä tapauksessa ihmettelen, että työnantajapuolella ei ole minkäänlaista käytäntöä ruokailun rytmittämiseen... Luulisi, että syömättömyys lopulta lisää onnettomuusriskiä (väsymys), sairastapauksia (ruoan yksipuolisuus, ahmiminen, pikaruoka), lyhentäen siten työuria jne...

Mutta itse asiaan: kuten sanottu niin erilaiset proteiini + hiilari (+rasva) sheikit toimii hyvin mutta eivät pidä oikein nälkää. Tilanteessa, jossa illalla pitää syödä paljon niin itse vedän paljon kananmunia, enkä säästele öljyä. Munakkaaseen 6 munaa, tonnikalaa, sipulia jne niin kyllä taas elämä hymyilee. Sitten illalla tee helvetinmoinen satsi sitä ruokaa, jotta jää seuraavalle päivälle ja voit illalla sitten lämmittää vain ja säästät aikaa.

PS. Jos sinulla on oikeus pitää se ruokatauko (niin kuin tod.näk on) niin, jos TA alkaa uhitella potkuilla tai heittääkin sinut lopulta pihalle niin olet juridisesti ainakin hyvässä jamassa :D. Uskaltaisin väittää, että teillä siellä rekka/paku/yms. ajoneuvo -busineksessä on aika lailla kehittynyt oma käytäntö näissä hommissa.

Joka tapauksessa ottaisin ainakin nyt alkuun käyttöön proteiinishaket. Sellainen protsku, joka imeytyy tasaisesti pitää energiatkin hyvin ylhäällä. Älä kuitenkaan siirry sellaiseen, että vedät kesken päivän aivan saatananmoisen aterian, koska se helposti johtaa väsymyskohtaukseen, joka ammatissasi tuskin on kovin haluttua tavaraa. Vedä tasaisesti pitkin päivää jotain pientä. Mm pähkinöitä on aika helppo kaataa toisella kädellä nassuun ja kaloreita niistä kyllä saa.

Ite oon roskakuski ja lähtö töihin on todella aikasin.. Yleensä herään 3-4oo, käytän koiran pihalla ja paan pikakaurapuuron mikroon, pari leipää paahtimeen ja kahvi tippumaan. Teen samalla eväät siinä samalla eväät, pari leipää töihin ja joko protskusheikki/protskupatukka. Ennen en viitsinyt syödä töissä muuta, mutta nyt asia on muuttunut. 5-6 aikaan lähden pihasta aamiainen syötynä. Sitten siinä päivän aikana pystyy hienosti vauhdista vetämään ne leivät/protskupatukan/juoman/hedelmän. Jaksotan sen sillain et parin tunnin välein vedän eväät. Noin puolilta päivin pysähdyn sitten kunnolla syömään joko nesteelle buffettia vetää tai muualle tms paikkaan tai sit jos on eväät ni kätevä vaihtoehto tommoseen duuniin on tehdä edellispäivänä joku jauheliha/kana/tonnikala/tms salaatti messiin. Laitan yleensä joukkoon myös tummaa makaroonia, jotta saa vähän hiilaria jaksaakseen. Kyllä varmasti ehtii pysähtymään hetkeks vetää tommonen salaattikippo tyhjäks jos ei ehi kunnolla syömään. Tohon lisäks sitten esim. pähkinät tms mitä voi pitkin päivää vedellä. Itellä ei tosin oo NIIN pitkiä päiviä ni hieman helpompaa. 12-15 aikaan sitten yleensä päättyy työpäivä. Kylmälaukku on kaiken A ja O. Itse kävin ostamassa juuri pari kylmä kalleakin kun ei sitä aina ole rahaa vetää mitään 10e puffettia joka päivä. Tämmösessä duunissa ruokailu maksaa jossei halua tehdä mitään eväitten eteen. Herää aikasemmin tai vaihda duunipaikkaa.

Mikäs niin kiire hommaa on ettei syödä kerkee? Ainakin tuolla kuorma-auto/Rekka puolella kuitenkin kuuluu (lue:PAKKO), nykyään pitää taukoa 4h 30min ajon aikana 15min, ja toinen tauko 30min, nämä tauot sisältyy siis 4h30min aikaan. Eikö tuossa välissä voi syödä? Digikorttia kun ei huijata, ja jos et pidä ja sut pysäytetään, itse maksat.

Tai sitten mennään nuoruuden innolla, luullaan että tulee kiitosta ja gloriaa kun ei taukoja pidetä, voin kertoa 12 vuoden kokemuksella, kukaan siitä ei tule kiittämään, ei varsinkaan kroppa, eikä pomo.

Mä en myöskään tajua näitä "ei voi/ei kerkeä syödä" juttuja, jos haluaa, se onnistuu takuulla!

Tietysti sekin muuttaa asiaa, jos on niin kermaperse ettei voi laittaa suukkiin kuin lämmintä ruokaa..

Mä olen ainakin jo kohta 5 vuotta syönyt myöskin autohommissa jokapäivä kuten kuuluu, kuten ruokavalio sanelee, eikä ongelmia ole ollut, eikä tule.

-Aamulla leivät, kahvit, vitamiinit ennen lähtöä ( 4:30 soi kello, 05:00 lähtö duuniin, työauto himassa), toki eväät laitettu edellisillalla valmiiksi.

- ajaessa kaurahiutaleet ja maidot ja mehukeitot

- välipalaksi rahkat ja ananakset

-ruokana pasta/riisi + jauheliha/kala/kana

jne jne, ei voi olla noin vaikeeta:hyper:

e: tavallisessa repussa 3kpl kylmäkalleja, pärjää aina!

Itse ajan kanssa tukkiautoa ja lähdöt on yleensä hyvin aikasia ja päivät pitkiä, mutta jokatapauksessa aamulla ennen töihin lähtöä syön hyvin ja otan eväitä kylmälaukkuun sen verran että voi syödä noin 2-3 tunnin välein, ja nimenomaan terveellisiä eväitä, käyn kuitenkin töitten jälkeen treenaamassa punttiksella tai kestävyysliikuntaa. Eli kyllä se on vaan itsestään kiinni jos haluaa vähänkään panostaa. Ja miksipä ei panostaisi kun on kuitenkin omasta hyvinvoinnista kyse.

Minä ajan kappaletavaraa (maakuntajakelu) täysperällä enkä myöskään ole nälkään kuollut, vaikka lähden kotoo töihin 5.15, työt alkaa kuudelta, loppuu siinä 19-20.30 ja kotiin vielä ajelen kolme varttia... Aamulla mä en saa juotua kuin kahvin, kun ei maistu, mutta kun kuorma on päällä, siinä yhdeksän maissa, syön Kiitolinjan baarissa sämpyläkahveet (sämpylän välissä kananmunaa, leikkelettä, juustoa, rehuja). Lounaan syön yleensä puolen päivän jälkeen alkuiltapäivästä lounasruokalassa tuolla maakunnassa ja sitten siinä neljän-viiden-kuuden maissa jotain hampurilaista tms suolaista pienempää purtavaa kahveen kera. Kotiin päästyäni syön vielä jotain. Joskus saattaa olla banaania tms välipalaa vielä mukana.

Töitten jälkeen ei tietenkään mitään treenailla vaan pesulle ja nukkumaan, joten kuntoilun hoidan vapaapäivinä ja silloin pyrin myös syömäänkin paremmin. Mulla on siis 7 työpäivää kahteen viikkoon, kun päivät on sen verran pitkiä.

Tauot on tosiaan pakollisia ja sen 45 minuuttia voi jakaa 15+30 minuuttiin, joten ekan tauon aikana tulee syötyä se aamupala ja tokalla lounas. Myös iltapäiväkahvi löytyy työehtosopimuksesta (mitä tuskin noudatetaan semmosissa firmoissa missä ei muka taukoja kerkee pitää, vai onko taas joku nuori ja tyhmä kuski, joka tekee kiireen itselleen?).

Mä en ainakaan jaksais töitä tehdä ilman kunnon ruokaa, tosin oon heiveröinen naikkonen, joten kulutan runsaasti energiaa jo siihen, että saan antiikkisen perävaunun kylkiovet painittua kiinni tuulessa ;)

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom