Ruokapelko / ruokakammo

Nohei.

Onko täällä muita ruokakammosia joille tuottaa hankaluuksia saada syötyä tarpeeksi, koska ei uskalla? Mulla jotenkin järjen ääni ja tieto ja ymmärrys on että pitäis syödä todella paljon enemmän kun treenaa näin paljon, jotta kehittyy, mutta silti se oma pää jäkittää vastaan ja pelottaa nostaa sitä kalori ja ruokamäärää. Se tuntuu mahdottomalta. Ja tämä kammo on niin syvällä miussa että en tiedä miten tästä pääsee pois ja voi kehittyä. Syön tolla terveellisesti mutta edelleen varmaan puolet liian vähän.
Kohtalotovereilta ja muiltakin haluaisin kuulla suoranaista avautumista.
Onko tietoa mistä omalla kohdalla ruokakammo on saanut alkunsa? Miten vaikuttaa nyt ja miten tsemppaatte? Ootteko päässyt eroon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei. Teksti on kuin olisin itse kirjoittanut :). Itse nuorena laihdutin aika paljon ja ihan liian vähillä kaloreilla. Pelkään että pilannu sen vuoksi aineenvaihduntani jossain määrin. Minulla raskas työ ja treenaan aika paljon. Salin lisäksi hiihtoa näin talvisin. Paino noussu puolessa vuodessa kun rupesin syömään vähä enempi. Noin 2500-3000kcal. Itselläkin on takaraivoon jääny jotenki nuoruudesta soimaan että lihot jos syöt :D. Puhtaasti pyrkiny vain syömään ja hiljalleen nostaa kaloreita ja toivoa että se ny pärähtäsi käyntiin paremmin tuo aineenvaihdunta. Puntaria ja peiliä seuraamalla vähä katsoa miten kehittyy vaiko kehittyykö mitenkään.

Itellä taas niinkin jännä juttu että jos syön 2500+ kaloria päivässä niin olo tuntuu raskaalta ja laiskalta koko päivän. Jos taas syön 2000-2300kcal noin jaettuna neljään safkaamiseen niin pysyy virkeenä ja jaksaa jumpata. Tää on varmaan syy miks sitä pysyy aika kireessä kondiksessa ympärivuoden.. sanokaa mitä sanotte mut fiksumpi kuunnella omaa kroppaa :ruoska:

Mukavaa saada vastauksia.. :) ite taas tänään puinu asioita ja jos tässä jotain massaa haluaa niin pitäis nykyajan tietojen mukaan lisätä ainakin 1000kcal, ellei jopa 1500. Helppoo ei tuu olemaan mut aion yrittää taas pikkuhiljaa. Tuntuu että syön nyt jo tosi paljon, mutta sekin tuntuma johtuu siitä kun aikaisemmin oli elämässä niin suuria ongelmia, että päivittäiset kalorit jäi alle 800 ja paino romahti n. 17kg lyhyessä ajassa. Nyt siis oon saanut melkeen tuplattua tuon pikkuhiljaa. Päässä vaan väkisin kuiskaa joku ääni, että nyt kun vielä lisää niin se tulee läskinä eikä lihaksena. Vaikka kuitenkin tiedän että se ei mene niin.
Oon jopa miettinyt voisko joku ravitsemusterapeutti tai vastaava puhua järkeä päähän. Tuntuu kun taistelis itseään vastaan joka päivä.

kyllähän tommosen kituruokailun jälkeen jo normaalimäärät tuntuu isoilta ja ottaa se aikansa ennenku vatsalaukkukin tottuu suureneviin ruokamääriin :) ei toi ravintoterapeutti huono vaihtoehto ole,jos rahatilanne sen sallii niin voisin kyllä suositella!

Painoa kannata tuijottaa, enempi nestettäkin kerääntyy kroppaan painon muodossa kun syö enempi. Pelikuvasta näkee jos läskiä alkaa kertyä, mutta ei sekään päivissä tapahdu. Mitään peruuttamatonta ei voi tapahtua, vaikka syökin enemmän. Ja jos haluaisi painoa ylläpitää, niin kropan signaalit osaisi kyllä kertoa jos syö liian vähän/liian paljon. Mutta oman kropan kuuntelu voi olla hukassa jos ei ole uskaltanut luottaa sen vaatimuksiin.

Mukavaa saada vastauksia.. :) ite taas tänään puinu asioita ja jos tässä jotain massaa haluaa niin pitäis nykyajan tietojen mukaan lisätä ainakin 1000kcal, ellei jopa 1500. Helppoo ei tuu olemaan mut aion yrittää taas pikkuhiljaa. Tuntuu että syön nyt jo tosi paljon, mutta sekin tuntuma johtuu siitä kun aikaisemmin oli elämässä niin suuria ongelmia, että päivittäiset kalorit jäi alle 800 ja paino romahti n. 17kg lyhyessä ajassa. Nyt siis oon saanut melkeen tuplattua tuon pikkuhiljaa. Päässä vaan väkisin kuiskaa joku ääni, että nyt kun vielä lisää niin se tulee läskinä eikä lihaksena. Vaikka kuitenkin tiedän että se ei mene niin.
Oon jopa miettinyt voisko joku ravitsemusterapeutti tai vastaava puhua järkeä päähän. Tuntuu kun taistelis itseään vastaan joka päivä.
Tää nyt vaan kuulostaa hälyttävän paljon omalta tarinalta, niin sillä lähinnä mietin :) itsellä syömishäiriötausta. Ethän oo nyt joulunaikaan laskenu kaloreita?

Joo mulla on syömishäiriötaustaa mutta monien vuosien takaa, nyt ei oo siitä kysymys, paino romahti muista syistä. Mutta toki tiedän että se ruokapelko varmasti itselläni heijastuu tähän päivään juurikin sieltä menneisyydestä. Joulunaikaan en todellakaan laske kaloreita, yritän vaan syödä niin paljon kaikkea kun tähän kehoon saa uppoomaan ja hyvin uppoo :D :D tän jälkee luulis olevan helpompaa alkaa muutenki syödä enemmän :D aika hyvät tunnelmat, asenne kohdallaan! :)

Itellä taas niinkin jännä juttu että jos syön 2500+ kaloria päivässä niin olo tuntuu raskaalta ja laiskalta koko päivän. Jos taas syön 2000-2300kcal noin jaettuna neljään safkaamiseen niin pysyy virkeenä ja jaksaa jumpata. Tää on varmaan syy miks sitä pysyy aika kireessä kondiksessa ympärivuoden.. sanokaa mitä sanotte mut fiksumpi kuunnella omaa kroppaa :ruoska:
Ihankuin olisi itse kirjoittanut, kaloritkin samoissa ja itselläkin on paljon helpompi olla melkeen miinuksilla kuin plussilla vaikkakin pieni nälkä on seuralaisena silloin kokoajan.
Kireyttä täällä ei tosin ole nähty kuin hermoissa.

Ihankuin olisi itse kirjoittanut, kaloritkin samoissa ja itselläkin on paljon helpompi olla melkeen miinuksilla kuin plussilla vaikkakin pieni nälkä on seuralaisena silloin kokoajan.
Kireyttä täällä ei tosin ole nähty kuin hermoissa.

Miusta tuntuu myös että omat energiat on huomattavasti paremmat vähemmällä ruualla, kun sillä jos tankkaa isoja määriä useesti päivässä. Oon kirjaimellisesti ruokakoomassa :D mutta se on totuttelukysymys varmasti suurelta osin.

Miusta tuntuu myös että omat energiat on huomattavasti paremmat vähemmällä ruualla, kun sillä jos tankkaa isoja määriä useesti päivässä. Oon kirjaimellisesti ruokakoomassa :D mutta se on totuttelukysymys varmasti suurelta osin.

Kyllä sille "ruokakoomalle" on ihan fysiologinenkin vaikutus taustalla. Jollain se tuntuu isommin, jollain ei juurikaan. Jos se vaikuttaa paljon treeneihin, niin syö sitten treenipäivinä vähemmän ja tankkaa lepopäivinä kunnolla.

Kyllä sille "ruokakoomalle" on ihan fysiologinenkin vaikutus taustalla. Jollain se tuntuu isommin, jollain ei juurikaan. Jos se vaikuttaa paljon treeneihin, niin syö sitten treenipäivinä vähemmän ja tankkaa lepopäivinä kunnolla.

Hyvä vinkki! :) oon pyrkiny nyt siihen et ennen reeniä suht normimäärät ja sit reenin jälkee enemmän :)

Allekirjoitan tuon väitteen jaksamisesta, mutta alijäämällä on mahdotonta kehittää lihasmassaa. Huomaan kyllä treeneissä jaksamisen itsekin pienemmällä kalorimäärällä (ylläpito tai max. -200kcal). Varsinkin BJJ-treeneissä tuntuu, että on puolet nopeampi kun ei syö kuin virtahepo. Niinkuin tuossa ylempänä mainittiinkin, niin yritän ajoittaa suurimman osan päivän safkoista treenien jälkeen, niin ei koko päivää tarvitse olla koomassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom