Ruokapäiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vuohi
  • Aloitettu Aloitettu
Miten pidätte kirjaa syömisistänne?
Haetteko finelistä/katsotte paketista jokaisen ruuan ravintosisällön ja kuljetatte ruuan suuhun grammavaa'an kautta luonnollisesti merkaten jokaisen suupalan johonkin ylös?

Onko ruokapäiväkirja excelissä vai paperilla?

Monellako on kokemuksia hesburgerin kotisivulla olevasta kevytklubista? (huom. ei ole mikään maksettu mainos) Itse löysin toissapäivänä ja ihan toimivalta systeemiltä vaikuttaa. Jos joku tietäisi suomenkielisen vastaavan ohjelman, joka ei vaadi internetin auki pitämistä, olisin kiitollinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tule ruokapäiväkirjaa pidettyä, enemmänkin niin päin että on suunnitelma siitä mihin aikoihin about päivällä syödään ja jotain valmiiksi laskettuja vaihtoehtoja. (Kerran tuli innostuksen puuskassa laskettua Exceliin lähes kaikki mahdolliset sapuskat mitä on tapana syödä, ja kyllä siitä on apua ollut eväksien määrän ja laadun valinnassa. Suosittelen)

Suunnitelma vois näyttää vaikka tältä:
07:00 Aamu - protskudrinkki + aamiainen (50-60gr prot, ~900kCal)
9:30 Treenin loppu - palautumisjuoma
13:00 Lounas - perusruokaa jossain lounaspaikassa (ei tietoakaan ravintoarvoista)
16:00 Välipala - protskupatukka/rahkaa/tms. (30gr prot, ~400kCal)
19:00 Päivällinen - kotona laitellaan sapuskaa listalta (40-50gr prot, ~800kCal)
22:00 Ilta - protskudrinkki, (40gr prot, ~300kCal)

Tuota kun noudatan niin pitäisi tulla päivässä sopivasti proteiinia & kaloreita että pysytään kasvamisen puolella. Tuon suunnitelman ulkopuolelta en sitten paljoa syökkään, jo ihan senkin takia ettei enää uppoaisikaan mitään ylimääräistä.

Luulisi että samantyylinen suunnitelmallisuus toimisi myös diietillä. Selvät ruokailuajat ja ruokamäärät vain niin ei tule niin helposti lipsuttua eikä tarvi kirjailla ylös mitä on syönyt.

IMHOTEP: Treenipäiväkirjan pito on erittäin suotavaa, mutta ruokapäiväkirja menee jo aika fanaattiseksi. En tiedä jaksaako kukaan kulkea joka päivä muistiinpanovälineet mukanaan merkiten jokaisen suupalan ylös. Sitä paitsi ainakin omalla kohdallani tuo olisi aika turhaa, sillä syön joka päivä samat ateriat, joiden ravintosisällöt olen joskus kauan sitten laskenut ja tarkistanut.

Originally posted by VahvaJussi
offtopic, mutta jäi vähän hämäämään että mistäs tää on lyhenne??

IMHO = In My Humble Opinion
IMHOTEP = ks. Muumio, englanniksi The Mummy ;)

Originally posted by Hulkki
IMHOTEP: Treenipäiväkirjan pito on erittäin suotavaa, mutta ruokapäiväkirja menee jo aika fanaattiseksi. En tiedä jaksaako kukaan kulkea joka päivä muistiinpanovälineet mukanaan merkiten jokaisen suupalan ylös. Sitä paitsi ainakin omalla kohdallani tuo olisi aika turhaa, sillä syön joka päivä samat ateriat, joiden ravintosisällöt olen joskus kauan sitten laskenut ja tarkistanut.

Mä suunnittelen ainakin nyt dieetin alkuvaiheessa etukäteen jokaisen päivän eväkset. Pistää vaan exceliin kaikki arvot joko paketista tai finelistä ja säätää niistä sopivan saldon päivälle. Vie aikaa ehkä jonkun 10 minuuttia nyt kun homman sai pyörimään. Sitten vaan aletaan aamulla lappamaan evästä taulukon mukaan ja voi kun on mukavaa. Eihän tuota muuten jaksaisi säätää, mutta kun on nyt tämä maailmanlopun dieettaus päällä niin sen kunniaksi täytyy vetää hankalimman kautta.

no mun päivän safkat menee suunnilleen tälleen ja seuraan vaa-asta mihin suuntaan paino liikkuu,ja tällä hetkellä yritän saada muutaman kilon lisää kun olen tehostanut treeniäkin,kesällä ja kun on kipeenä niin sit tietty keventää syömisiä,peilistä ja vaa-asta sen must aika hyvin näkee missä mennään.oon 186/98 ja punttaan joku 5krt/vk 3v ajan on tullu käytyä.

AAMIAINEN
nalle puuroa johon vehnäleseitä sekaan + hera protskudrinkki+ vitamiinit(magnesium,C,B,kalaöljykapselit)
VÄLIPALA
ehhmanin maitorahka johon rastavatonta jogurttia kyytipojaksi sekaan.
PÄIVÄLLINEN
jotain tukevaa vähärasvaista kotiruokaa(tänään makaronilaatikkoa)
VÄLIPALA
yleensä 2banskua
LOUNAS
taas jotain kotiruokaa,(tänään raejuusto prk + maksalaatikko)
ILTAPALA
yleensä teen mun oman drinkin johon tulee,1dl nallehiutaleita,0,5dl leseitä,pakastemarjoja,2raakaa egua,hera proteiinia,yks prk rahkaa ja notkistan sen mehukeitolla...tai sitten joskus pari reissumiestä ja päälle jotain kevyttä.

mitäs ootte mieltä?en jaksa laskea kaikkia tippoja ja happoja vaan kalaa,lihaa,kanaa ja kalaa menee vuorotellen.

Mä arvioin ruokien painot ja pidän kirjaa, varsinkin kun ruoat vaihtelee päivittäin tylsyyden välttämiseksi aika paljon.

Kuitenkin tuollainen 500 kcal mikä yleensä ollaan miinuksella on aika heppo syödä ihan huomaamattaan päivän mittaan. Vaa'an kanssa en jaksa säätää, mutta kyllähän sitä ruokamäärät pystyy pakkauskokojen perusteella arvioimaan, tai rasvat sitten ruokalusikallisten mukaan. Varmaan tulee virhettäkin, mutta ennemmin yritän arvioida painot yläkanttiin ja sitten korjaan illalla jos tuntuu että nälkään kuolee.

Originally posted by Hulkki

Kyllä minä ainakin jaksan. Mä käytän ruokapäiväkirjaa siihen, että saisin ruokailut kuntoon. Ekan kerran silloin, kun aloitin ruokaremontin ja nyt on taas edessä uudelleen, kun eräiden ikävien tapahtumien johdosta on syömiset jääneet melkeen kokonaan tyyliin syön aamulla puuron ja illalla paahtoleipää.

Ruokapäiväkirja auttaa ihan hirveästi, jos on niin sekava ja ei-suunnitelmallinen ihminen kuin minä.

Itekin tuli joskus täytettyä ruokapäiväkirjaa. Exeliin oon koonnu tiedot sellasista aineksista mitä yleensä syön, kyllä sitä tulee nykyäänkin välillä käytettyä kun kattoo että mitähän tässä kombinaatiossa on ja mitenkäkin paljon. Mutta tolta kaikkien ruokien merkkaamiselta vie vähän pohjan pois jos syö päivällä ruokalassa niinkun mä. Saa hyvin nopeesti entistä friikimmän maineen jos syömään mennessään asettaa ensimmäisenä sen vaa'an tarjottimelle, merkkailee lukemia vihkoon ja kiljuu naama punasena ruokalan tätille että "miksi tähän ei ole merkattu tämän chilisen kalapadan ravintoainesisältöä?!?!?"

En pidä fyysisesti kirjaa mitä tuli syötyä mutta tiedän kyllä jo tässä vaiheessa aika tarkkaan määrät/painot--->>ravintosisällöt ja tiedän toki koko ajan missä liikutaan.

En tee dieettiäni kaloreiden laskuun pohjautuvaksi vaan keskityn saamaan riittävästi protskua, riittävästi ravintoa yleensä, mahdollisimman vähän hiilareita toimintakyky säilyttäen, rasvaa melko vähän.

Välillä lasken referenssin vuoksi jonkin päivän kalorit, että tiedän kertoa jos joku kysyy ;)

Massakaudella laskeskelen tietysti sitäkin vähemmän, mutta ainakin varsinaiset bulkit on ainakin mun osaltani ohi.

Mä oon pitänyt nyt viime lokakuun alusta ruokapäiväkirjaa, muistan tosiaan käytännössä kaikkien ruokien ravintoarvot ulkoa, ja ei tuohon mene kuin ehkä vartti päivässä. Jotenkin pidän tuommoisesta tietynlaisesta järjestelmällisyydestä muutenkin, niin sopii mulle. Mässäilypäivinä tai vastaavina päivinä jätän yleensä merkitsemättä ylös ;)

Laitan heti syötyä ylös kalorit ja protskugrammat. Ylimääräistä aikaa tohon ei juuri mene, kun aika nopeasti oppii muistamaan yleisimmin syömänsä ruokien ravintosisällöt. Muutenkin arviointisilmä kehittyy niidenkin ruokien kohdalla joista ei tarkalleen tiedä. Kotona ollessa yleensä punnitsen syömiseni, mutta muuten riittää noin-arvio, aina ei tarvitse kuskailla vaakaa takataskussa ;)

Upp! Anteeksi ylösnosto vähän tiedustelisin asioita, elikkä 176cm/62kg kokoluokkaa oleva thainyrkkeilyä harrastava nuorukainen siis kyseessä ja kyselisinkin, että mitä kaikkea olisi hyvä lisätä tähän ennalta niin pieneen (IMO) ruokamäärään mitä päivän aikana tulee syötyä!

Aamupala: 07:30

2dl Ruispuuroa ja mustikka soppaa
Kahvia
Maitolasi

Välipala:13:00-14:00
Jääteetä
Kahvia
Teetä

Päivällinen: 15:10
Naudan jauhelihaa
Kurkkua
Suolakurkkua
Salaattia
Pala leipää

Välipala: 16:00-17:30

Teetä

Iltapala: 20:30-21:00

Hedelmiä/Kananmunaa ja tonnikalaa

E: Lähinnä siis ongelma piilee siinä kun olen laiska ottamaan ruokaa mukaan duuniin muuta kuin tuon yhen satsin päivällistä, joten tuppaa jäämään omasta mielestä hyvin pieneksi määrät.

Suositut

Back
Ylös Bottom