Ruokailu ennen leikkausta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raggi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Sellasta vaa kyselisin, että kun on tossa polven tähystysleikkaus edessä ja ohjeissa käsketään olla syömättä 7 tuntia ennen operaatiota nukutuksen vuoksi luulisin. Eli voiko vetää jonku prodedrinkin tona aikana, kun 7 tuntii syömättä on kuitenkin aika pitkä aika ?

raggi sanoi:
Sellasta vaa kyselisin, että kun on tossa polven tähystysleikkaus edessä ja ohjeissa käsketään olla syömättä 7 tuntia ennen operaatiota nukutuksen vuoksi luulisin. Eli voiko vetää jonku prodedrinkin tona aikana, kun 7 tuntii syömättä on kuitenkin aika pitkä aika ?

Varmista sairaalasta. He tietävät tarkkaan mihin operaatioon olet menossa ja minkälainen puudutus/nukutus on tulossa. Eli ehdottomasti heidän ohjeillaan!

Eikä se 7 tuntia nyt kauhean pitkä aika ole. Yksittäisenä tapauksena 7 tunnin ruokatauolla ei ole merkitystä kokonaisuudessa mihinkään muuhun kuin nälän tunteeseen.

En suosittele. Luultavasti leikkaus tehdään spinaalipuudutuksessa, joka itsessään ei aivan välttämättä vaadi syömättömyyttä, joskin komplikaatioriskiä vähän voi nostaakin. Suurin ongelma mielestäni on siinä, että joskus pitääkin syystä tai toisesta kesken kaiken nukuttaa, jolloin mahan olisi syytä olla tyhjä.

Riippuu vähän anestesialääkäristä, mutta osa voi kyllä tylysti siirtää leikkausta, jos kuulee sun vetäneen protskua ennen.

Ja kuten fysio sanoikin, ei sillä yhdellä 7 tunnilla mitään merkitystä ole. Nälän tunnettakaan siinä ei juuri huomaa, kun vaan lojuu sängyssä ja ympärillä on niin paljon hälinää.

Koskas leikkaus tehdään?

Juurikin kuten Klatskin kirjoitti. Ei mitään tuona aikana. Elektiivistä leikkausta ei käytännössä tehdä, jos et ole noudattanut paasto-ohjeita.

taggu sanoi:
Joo eli ei kandee lentää laatta nukutuksen jälkeen helpommin..Eiks siinä ole nesteiden juonti kans kielletty?

Niin tai mikä viehättävämpää, joudutaan nukuttaan, vatsa tyhjenee :urjo: ja tukehdut omaan yrjöösi tai ainakin saat aspiraatio pneumonian..

Nesteiden suhteen ohjeistus vaihtelee hieman, mutta siellä missä itse olen nukkumattina ollut oli ohjeena, että periaatteessa suunniteltuun toimenpiteeseen 6h syömättä ja juomatta. Nesteestä riippuen jossain tilanteissa (lähinnä päivystystoimenpiteisiin) ohjeena oli 6h syömättä, 2h juomatta.

Tuo 2h oli lähinnä veden suhteen. Prodejuoman (ja esim maidon) suhteen 6h raja.

Viiden leikkauksen ja kahden sairaalan kokemuksella: se on pientä, jos pitää olla vain syömättä tuo 7 tuntia. Itse sain ohjeet joiden mukaan ei saanut juodakaan, mitä nyt pienen lasillisen herättyään.

Toisaalta, varaudu pitkään 7 tuntiin; aina siinä on käynyt niin, että kun olen paastonnut suunnilleen iltakymmenestä ja ollut osastolla siinä kahdeksan pintaan aamulla, leikkaukseen olen päässyt vasta puolen päivän aikoihin. Eivät oikein taida luottaa ihmisiin siellä?

Joka tapauksessa olen joka kerta selvinnyt hengissä, joskin ollut melkoisen nälkäinen. Ota se protskudrinkki mukaan, sillä ei ne sairaalasafkat aina tunnu riittävän. Varsinkaan jos jää yöksi (kerran rohmusin kaikki kahvikeksit osaston kahvitermoksen vierestä... :nolo: ).

Muuten, hitot nukutuksesta. Tähystyksiä on ollut kiva seurailla - miellyttävämpää kuin TV-uutiset: ei verta, suolenpätkiä tai politiikkaa.

Akikonomu sanoi:
Toisaalta, varaudu pitkään 7 tuntiin; aina siinä on käynyt niin, että kun olen paastonnut suunnilleen iltakymmenestä ja ollut osastolla siinä kahdeksan pintaan aamulla, leikkaukseen olen päässyt vasta puolen päivän aikoihin. Eivät oikein taida luottaa ihmisiin siellä?

Tai sitten siellä on muitakin potilaita kuin sinä? :rolleyes: Leikkausaikataulut on aina hyvin suhteellisia käsitteitä, että kaikkien kannalta helpompi, kun kaikki potilaat koko päivän anestesiakelpoisia (ts. paastolla), kun leikkausjärjestykset voi muuttua. Aiempia leikkauksia saatetaan joutua perumaan, jolloin on kiva, kun seuraava saadaan sitten suoraan saliin, jne..

Joo tähystys on tossa perjantai iltapäivällä, eli vappu menee oikein mugavasti maatessa. Joo 2 tuntia juomatta ennen operaatiota oli myös ohjeena. Ja mitä luultavammin kyseessä on vain putsausta ja nesteen poistoa ja yöski kotii ehdottomasti. En tuon katabolisen takia tota prodedrinkkiä niinkään ottais vaan just sen takia, että mahaa alkaa koskee toi paasto, mut kerran tässä (toivottavasti) operaatioon ollaan menossa. Kiitoksia vastauksista!

Heh viimeks ku leikattiin korvaa niin 7aamulla piti olla tayssissa leikkaus sitten alko joskus 4 ja koko aika piti olla syömättä/juomatta :/

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse heräsin selkäleikkauksesta siihen ko piti oksentaa ja reilusti. Leikkaus alkoi 10.00 maissa, viimeksi söin edellisenä iltana. Leikkauspäivän aamulla join muistaakseni lasillisen mehua ja banaanin.

Ne nukutusaineet ja muut dropit pistää kehon kuulemma sekasin, eli maha ei kaikilla kestä. Varsinkaa jos on ruokaa suolessa. Ittellä ko on vielä ekstraherkkä pakki, menee ihan sekasin, jos ei nuku vähintää 7h yössä. Vellinä, lisäksi pukka kylmää hikeä.

2G

Jooh, operaatio ohi ja olo on harvinaisen vittumainen :( Pelkän puhistuksen puolesta etukierukka oliki reven ja nyt se on 3 ruuvilla kiiinni. Keppejä joutuu käyttämää 6 viikkoa. Mikä vittumaisinta, menee työharjottelut sivusuun eli papereit ei tule ja kesätyöt viivästyy parisen viikkoa. Lisäks maksettu matka meni sit vituiks jos keppienka joutuu kävellä. Noh, parempi korjata nyt ku ollaa viel nuoria. Sellasta aattelin kysässä niiltä ketkä on käyny samantapasen prosessin eli tossa aattelin viikon verran levätä ja sen jälkee meinasin alkaa vähä nostelee painoja tosssa atotallissa et pysyis vähäsetki lihat joten kuten. Ei tietenkä mitää liikkeitä missä jalka rasittus vaa vähä jotaa hauista sun muuta. Eli onko mitää mahiksii saada lihoja pysymää vai oonko 6 viikon kuluttua alotuspisteessä ?

Tai sitten siellä on muitakin potilaita kuin sinä?

Olihan siellä yksi toinenkin, ja vieläpä niin samanlainen tapaus että puuduttivat molemmilta saman jalan - ikävä kyllä tapauksessani vasen olisi ollut oikea... No kyllä tämän ymmärtää, ja ellei leikkaus olisi ollut aiottua hankalampi, mitään ongelmia ei mokomasta olisi ollut. Nyt vain puudutus hävisi ensin väärästä jalasta. Piristi päivää kummasti sellainen.

No mutta, ei pidä pelotella ihmisiä tällä tavalla?

Back
Ylös Bottom