Ruoka ja väsymys

Nk. aiemmin sanon ni sekottanu malton ja protskun erikseen.
Tuo ISO-100 on iha yhtä laadukas hera kuin tuo ION 92. 0g hiilareita, 0g laktoosia. Pitää vaa lopettaa se malton käyttö.

Mutta silti vannon että painon saaminen tulee olemaan täst eteenpäin TODELLA vaikeaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ainaki on kohtalaisen väsyny olo koko päivän jos eväänä on esim paljon leipää tai muita viljatuotteita! oon testaillu nuita ruokajuttuja useamman vuoden ja vhh toimii tosihyvin.
Itekki kulkenu lääkärissä pariin otteeseen väsyn takia, mut se auttaa ku vähä lisää aerobista ja välttää hiilari pommeja.

Koitin muutaman pvän vähemmillä hiilareilla. Ei jumalauta saa kokoaja kärsii hirveestä nälästä. ei oo elämä helppoo. No ei auta valituskaan

No mitä helvettiä täällä taas tapahtuu. Vaikea on massaa saada, hiilaria ei jaksa syödä tarpeeksi jos osa ei tule maltosta ja vähemmillä hiilareilla on nälkä. Kehutaan, että voisi syödä vaikka koko ajan, mutta massaa ei silti tule. Mikä tässä nyt on suurin ongelma?

Oikeesti, jos ruokailut pistää väsyttämään niin kokeile ihmeessä lisätä D-vitamiinin saanti tuolle mainitsemalleni tasolle

Jos otat tosiaan sen 100 g maltoa 3 kertaa päivässä niin ihan älytöntähän se on.

Lasket nyt vaan seuraavasti: Prodea 2-2,5 g/painokilo ja hyviä rasvoja 90 g ja sitten loppu hiilareista. Jaat ne tasan 6-7 aterialle päivässä ja iltapalalla pelkkää prodea (siis rahka kyllä käy, vaikka siinä onkin hiilareita). Ja se mainitsemasi 3000 kcal on tosiaan vähän. Itse syön nyt 3200 kcal ja tiputan painoa koko ajan, eikä työssä tule mitään rasitusta (istumatyö). Syöt vaikka sen 4000 kcal hyvistä lähteistä, niin alkaa paino nousta.

Maltoa voit ottaa siinä palkkarissa, mutta ei muuten ollenkaan. Nopea hiilari=verensokeri ylös nopeasti ja nopsaan alas=ei hyvä. Esimerkiksi banaani on liian nopea välipalana- omena on huomattavasti parempi. Pastaa ja riisiä ja vähän ruisleipää ja noita hedelmiä ja kasviksia hiilareiksi. Prodejauheet ennen treeniä ja treenin jälkee, sekä mahdollisesti aamulla heti herättyä. Muuten tavan ruokaa siis vaan.

Prodeksi ei sitten mitään jauhelihaa, vaan kanafile, kala ja kokoliha. Paistijauheliha tietty vielä menee, jos sitä syö kohtuullisesti.

Edelliset ohjeet itelle tulleet sm ja pm-mitaleita voittaneelta kehoilijalta, niin uskoisin, että niissä on jotakin pohjaa. Mutta jos tuntuu, että malton vetäminen on hyväksi ja sillä pääset kovaan kuntoon ja lihat kasvaa, niin ilman muuta sitä kannattaa sitten vetää vaikka kilokaupalla.

Ja miten tuo 100g maltoa sitten niin paljon on? onhan palautumisjuomassakin jo 50g maltodekstriiniä.

Palautusjuoma on eri asia. Joku, joka muistaa googlettamatta voi selittää miten treenin jälkeinen hiilareiden tehokas otto lihaksiin vaikuttaa verensokeriin ja mahdollisen läskin kertymiseen versus treeniajan ulkopuolella vedetty nopea hiilari. Ero on kuitenkin just tossa, että treenin jälkeen se kulkeutuu pikaisesti lihassoluihin.

Jätä se malto pois. Ihmettelet vielä, että olet väsynyt, vaikka vedät hiilareita paljon. Nimenomaan olet väsynyt juuri siksi.

Mä olen ainakin isompien aterioiden jälkeen ihan järkyttävän väsynyt jonkun puol tuntia tms,ja luulisin sen johtuvan ihan verenkierrollisista syistä.Eli ruuansulatus toimii niin lujaa,että muu kroppa ei saa niin paljon "energiaa".Voisko olla mitään perää?

Joo. Vähensin palkkarissa hiilarin määrän 50 grammaan. Olo on jo mielestäni parantunut.

Ohutkäsi.. punasen lihan jätin joku kk aika sit kokonaan pois. Seki auttanu jaksamiseen. Nyt vain KALAA, kalkkunaa ja kanaa. Niistä protskut. Kalaa tulee kalastusharrastuksen takia syötyä paljon.

Banaanin olen Myös huomannut väsyttävänä välipalana kuten mainitsitkin.

D vitamiinin laitoin myös tilaukseen. Saattaa myös auttaa oloon.

Kiitos tähän astisista vastauksista.

Suosittelen vihanneksia ja kasviksia reilusti mukaan. Myös aterioiden välissä kannattaa nappailla jotain pientä suupalaa, ettei sokrut heittele aterioiden välissä (aterian jälkeen taas iso piikki ja mahdollinen väsymys). Itelläni kanssa auttanut D-vitamiini samanlaiseen väsymykseen, mitä pitää kanssa alkaa taas syksyn tullessa popsimaan. D-vitamiininhan (D3) on todettu tasoittavan sokeriarvoja, ettei ne pompi miten sattuu. Ite vedän 5000-10 000iu/ED-EOD. K-vitamiinilisä on ihan suotavaa kanssa, jos meinaa vedellä isompia määriä D:tä.

Olen vertaillut jo ajat että vaikka söisin 100g valkoista makaroonia tai 100g ruispastaa ni samanlainen väsymys niistä tulee.
En siis ymmärrä oikeasti hitaiden ja nopeiden hiilareiden eroa vaikka siis "käytännössä ymmärrän".

Mutta itellä ainakin väsyttää oli ne kummat hiilarit tahansa.

Pakko vastata ku tuntu että oisin omaa postausta lukenu.

Mulla oli siis vuosia ongelmia ruuan kanssa ku söin niin miten luulin että pitää (täysjyväviljoja, valkuaiset vaan kananmunista, kaurapuuroa aamulla, blahblah) enkä siis wittu tajunnu mikä vaivas kun tuntu että en saa energiaa tarpeeks mistään ruuasta. Aina olin ihan väsyny ja tuntu että aina oli jonkinnäkönen energiavaje ja että pitää syödä lisää. Tämä kaikki siis vaan sillon ku treenasin. Noh, sitte menin lääkäriin valittamaan ja ne otti niin paljon verta niihin kaikkiin testeihin että taju lähti. Ei mitään. Ei edes keliakiaa mikä on molemmilla siskoilla. Sitten ne lähetti mut Jorviin samoihin testeihin ja sisätautilääkärin juttusille. Testeistä ei löytyny mitään ja lääkäri-setä sano että "no sulla vaan tulee tommosia oloja"...kiitti.

Sitte kuulin CrossFitistä ja sen kautta Paleosta, ja tajusin että hei, enhän mä kuolekkaan jos jätän kaurapuurot syömättä aamulla (ja sivuhuomautuksena samalla tajusin että ei tarvi viettää puolia elämästä salilla että pääsee hyvään kuntoon..huoh). Tästä siis seuras se että oon kohta kaks vuotta syöny kananmunia+pekonia+ehkä hedelmä aamulla, ja ainoot "hiilarit" mitä syön on peruna ja joskus valkonen riisi. Viljoja kyllä pystyn syömään, mutta jos syön niitä enemmän ku pari päivää ni taas tulee niin surkee olo että pitää kiroilla et miks piti taas syödä pullaa. Nykyään sitte en juuri syö muuta ku "paleo-ruokia", ja jos haluun lisää kaloreita ni litkin täysmaitoo. Ikinä ei oo siis ollu parempi olo ku nykyään, enkä siis juurikaan nää syytä viljojen syömiseen ellei ny oo ihan pakko.

Eniwei, tän turisemisen pointti on se, että niinku joku taiski jo mainita, viljat (gluteiini) yms. ei vaan sovi kaikille ihmisille, vaikka heillä ei oliskaan todettu mitään tauteja. Eli jos et oo jo kokeillu, ni sinuna jättäisin ne viljat täysin pois vähäks aikaa. Syö vaikka perunoita tai joitain muita gluteiinittomia "hiilareita" niitten sijaan.

Mulla oli siis vuosia ongelmia ruuan kanssa ku söin niin miten luulin että pitää (täysjyväviljoja, valkuaiset vaan kananmunista, kaurapuuroa aamulla, blahblah) enkä siis wittu tajunnu mikä vaivas kun tuntu että en saa energiaa tarpeeks mistään ruuasta. Aina olin ihan väsyny ja tuntu että aina oli jonkinnäkönen energiavaje ja että pitää syödä lisää. Tämä kaikki siis vaan sillon ku treenasin. Noh, sitte menin lääkäriin valittamaan ja ne otti niin paljon verta niihin kaikkiin testeihin että taju lähti. Ei mitään. Ei edes keliakiaa mikä on molemmilla siskoilla. Sitten ne lähetti mut Jorviin samoihin testeihin ja sisätautilääkärin juttusille. Testeistä ei löytyny mitään ja lääkäri-setä sano että "no sulla vaan tulee tommosia oloja"...kiitti.

Sitte kuulin CrossFitistä ja sen kautta Paleosta, ja tajusin että hei, enhän mä kuolekkaan jos jätän kaurapuurot syömättä aamulla (ja sivuhuomautuksena samalla tajusin että ei tarvi viettää puolia elämästä salilla että pääsee hyvään kuntoon..huoh). Tästä siis seuras se että oon kohta kaks vuotta syöny kananmunia+pekonia+ehkä hedelmä aamulla, ja ainoot "hiilarit" mitä syön on peruna ja joskus valkonen riisi. Viljoja kyllä pystyn syömään, mutta jos syön niitä enemmän ku pari päivää ni taas tulee niin surkee olo että pitää kiroilla et miks piti taas syödä pullaa. Nykyään sitte en juuri syö muuta ku "paleo-ruokia", ja jos haluun lisää kaloreita ni litkin täysmaitoo. Ikinä ei oo siis ollu parempi olo ku nykyään, enkä siis juurikaan nää syytä viljojen syömiseen ellei ny oo ihan pakko.

Eniwei, tän turisemisen pointti on se, että niinku joku taiski jo mainita, viljat (gluteiini) yms. ei vaan sovi kaikille ihmisille, vaikka heillä ei oliskaan todettu mitään tauteja. Eli jos et oo jo kokeillu, ni sinuna jättäisin ne viljat täysin pois vähäks aikaa. Syö vaikka perunoita tai joitain muita gluteiinittomia "hiilareita" niitten sijaan.

Tosi hyvä teksti, kiitos. Miks vitussa mulle on aina valistettu että "ilman hiilareita et voi saada lihaksia" jne paskaa.

Oon huomannu että ns. todellinen ravinnon käyttäytyminen ni siitä puhutaa hyvin vähän julkisesti. Esim kirjoista löytää sellasta tietoa mikä on se totuus ihmisen jaksamisesta jne. No joo selitinpä hyvin. Mutta ehkä ymmärsitte pointin.

PS. löysin muuten uuden törkeen hyvän kalorilähteen. Suklaasoijamaito. Maksaa noin saman verran ku Laktoositon maito, joten ei tarvii enää kahta kertaa miettii kumpaa ostaa. Suklaasoijassa kalsiumin lisäks törkeest kaikkee muutakin mukavaa.

Litrassa 800kcal.

Lisäksi yksi hyvin merkittävä tekijä joka aiheuttaa juuri tuota väsymyksen tunnetta syömisen jälkeen on se miten syöt. Jos syö ns. ahmimalla kovaa vauhtia on tuo väsyttävä vaikutus aika merkittävä. Samaten se miten paljon syö kerralla, eli syö tasaisesti pitkin päivää siten että ateriaväli olisi n. 2-3h ja syö rauhassa. Voin kokemuksesta sanoa että tuo on yksi suurimpia asioita jonka monet tekevät väärin ja kummastelevat väsymystunnetta.

Lisäksi yksi hyvin merkittävä tekijä joka aiheuttaa juuri tuota väsymyksen tunnetta syömisen jälkeen on se miten syöt. Jos syö ns. ahmimalla kovaa vauhtia on tuo väsyttävä vaikutus aika merkittävä. Samaten se miten paljon syö kerralla, eli syö tasaisesti pitkin päivää siten että ateriaväli olisi n. 2-3h ja syö rauhassa. Voin kokemuksesta sanoa että tuo on yksi suurimpia asioita jonka monet tekevät väärin ja kummastelevat väsymystunnetta.

Kyllä aina syönyt 2-3h välein. Ja ateriat ei tarvii olla isoja että saa sen väsymyksen. Pienikin riittää. Nyt hiljattain alkanu jo uskoo et itel saattaa kysees olla just tää "vilja syndrooma".

Isojen määrien hiilarien ahmiminen johtaa ns. "hiilarikierteeseen". Tuntuu juurikin kuin ei saisi ruoasta tarpeekseen ja kohta on taas pakko saada ruokaa.

Olen vertaillut jo ajat että vaikka söisin 100g valkoista makaroonia tai 100g ruispastaa ni samanlainen väsymys niistä tulee.
En siis ymmärrä oikeasti hitaiden ja nopeiden hiilareiden eroa vaikka siis "käytännössä ymmärrän".

Mutta itellä ainakin väsyttää oli ne kummat hiilarit tahansa.

No pelkän proteiinin nauttiminenkin piikkaa sokereita. Joten se, että vetääkö valkosta vai tummaa makaronia/riisiä on varmaan aika sama väsymyksen kannalta.

Kohtuus kaikessa.

No onpas tuo hiilari sitte hyvää ku tuollaisiaki aiheuttaa.

Täytyy nyt kuitenkin vielä sanoa, että vaikka mulla joskus oiskin tommosia kierteitä ollu, ei ne väsymykset sun muut paskat olot lähteny pois ennen ku vasta sitte kun jätin viljat kokonaan pois. Söin niitä viljoja sitte desin tai 10 päivässä. Eikä myöskään verensokerit ole heitelly juurikaan sen jälkeen kun ne jätin pois.

No onpas tuo hiilari sitte hyvää ku tuollaisiaki aiheuttaa.

Täytyy nyt kuitenkin vielä sanoa, että vaikka mulla joskus oiskin tommosia kierteitä ollu, ei ne väsymykset sun muut paskat olot lähteny pois ennen ku vasta sitte kun jätin viljat kokonaan pois. Söin niitä viljoja sitte desin tai 10 päivässä. Eikä myöskään verensokerit ole heitelly juurikaan sen jälkeen kun ne jätin pois.

Sitä vaan pelkään että paino lähtee laskee radikaalisti jos jätän hiilarit pois :/ kun itellä painon saanti vaatii muutenki nii helvetisti työtä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom