Ruoan hinta nousee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuitula
  • Aloitettu Aloitettu
Pelkällä maidolla ja maitorahkalla verrattuna paikalliseen k-supermarkettiin 2 henkeä säästää kuussa:

30 kiloo rahkaa: ehrmann 3€/kg ja milbona 2,26€/kg = 22,2 €
30 litraa maitoa: lidl 0,75€/l ja k-supermarket 0,95€/l = 6€

=26,6 €

Ehkä sun pitäis kuitenki kattoo näitä sun hintojas vielä. Kertoo ihan yleisesti jotain että annat esim ehrmannin hinnan euron tarkkuudella, mutta milbonan hinnan taas sentin tarkkuudella. Tiedon vai taidon puutetta...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos nyt yleistetään ni maitotuotteet eli maidon, raejuustot ja maustamattoman joqurtin haen lidlistä ihan vaan siks, että on halvempaa, mutta vissii kuitenkin kotimaisia kaikki muu paitsi joqurtti. Tarjousten mukaan myös kaloja/lihoja, mutta yleensä kyllä s-markettiin niitä varten..
 
Itse olen ihmetellyt, että miten sikana on Cittarissa kalliimpaa monet peruselintarvikkeet mitä Prismassa. Me ostetaan paljon maitoa, rahkaa, raejuustoa, broilerin rintaa yms. ja näistä etenkin raejuustossa ja broilerin rinnassa ero Prisman hyväksi on jopa kymmenissä prosenteissa!

Tätä olen itsekkin tuumaillut. Kaveri niin aina kehuu miten turkun prismassa saa kananfilee suikaleita 1.7e 400g ite käytän k kauppaa (joka tosin on keskustassa anttilan alakerrassa, mutta sinne on helpoin mennä ja ainut 1 bussimatkan pääs) niin kuitenki k marketista kun taas oli hurja tarjous et 2e 300g kun sitä edellisellä viikolla oli 3e 2kpl 300g paketteja samaa tavaraa. Millä ihmeen logiikalla noi tarjouksetkin tehdään?

Paljo jengil menee kuussa ruokaan? itel näin dietillä ja puhtaasti syön. mainitaan nyt vielä et prodet siel 300g päivä nii jonkun verran tulee proteiinipitoisia tuotteitakin. Aika lähelle 50e/viikko saanut tavarat ostettua.
 
Ehkä sun pitäis kuitenki kattoo näitä sun hintojas vielä. Kertoo ihan yleisesti jotain että annat esim ehrmannin hinnan euron tarkkuudella, mutta milbonan hinnan taas sentin tarkkuudella. Tiedon vai taidon puutetta...

Anteeksi, täällä maksaa ehrmann 250 gramman purkki 0,75€. Voisinhan tietenkin ajaa autolla 10 km lähimpään citymarkettiin jossa ehrmannia saa hintaan 0,69€ purkki. Mutta mitä järkeä? Tietenkin bodausmielessä milbona on vieläkin edullisempaa kun laskee että siinä on noin 20% enemmän proteiinia kuin ehrmannissa. (9,8g/100g vs 12,2g/100g)

Täällä menee kahdella hengellä noin 400€/kuussa ruokaan.
 
...
Paljo jengil menee kuussa ruokaan? itel näin dietillä ja puhtaasti syön. mainitaan nyt vielä et prodet siel 300g päivä nii jonkun verran tulee proteiinipitoisia tuotteitakin. Aika lähelle 50e/viikko saanut tavarat ostettua.

Varovaisesti arvioiden kauppaan ~600€+ulkona syömiseen ~400€ (tähän ei sisälly jokapäiväset lounaat ravinteleissa vaan ilta+vkl) Taloudessa 2 aikusta+1 vauva. Kulutus on pysynyt jo vuosia samana eli 10kk tytär ei siihen ole juuri vaikuttanut näin lonkalta heitettynä kun ei tämmösiä tuu seurattua.

EDIT. niin juu eihän tuo ulkona syöminen nyt kyllä tähän topikkiin kuulu mutta tulipahan laitettua kun se on puhtaasti siis ruokaan eikä nestemäiseen kun sitä ei juuri enää mene.
 
Kyllä Lidlissä on paljon hyvää ja halpaa tavaraa, mutta liian usein joutuu Lidlin jälkeen käymään Prismassa, kaikkea sieltä ei vaan saa. Lihapuoli on Lidlin selkeä heikkous.

Jep. Saksassa tuohon jo tottui. Kuitenkin kasvikset jne oli todella laatua Saksan Lidlissä. Juomat ja lihat ostettiin usein muualta. Kanat tosin Lidlistä. Myös erikoistuotteet (Saksassa) piti ostaa muualta, kuten vaikkapa sinihomejuusto ja suolakurkut.

Lokakuussa oli ruokalasku 400e, marraskuussa 800e. Vaihtelee aika paljon, en tiedä tai muista miksi. Plussatiedotteestahan noi menot näkee. 2aik + 2 lasta.
 
Anteeksi, täällä maksaa ehrmann 250 gramman purkki 0,75€. Voisinhan tietenkin ajaa autolla 10 km lähimpään citymarkettiin jossa ehrmannia saa hintaan 0,69€ purkki. Mutta mitä järkeä? Tietenkin bodausmielessä milbona on vieläkin edullisempaa kun laskee että siinä on noin 20% enemmän proteiinia kuin ehrmannissa. (9,8g/100g vs 12,2g/100g)

Täällä menee kahdella hengellä noin 400€/kuussa ruokaan.

Meillä menee siinä 500 euron kieppeillä per kk. 2 aikuista ja 2 lasta. Tehdään ruuat suurinpiirtein itse, ulkona käydään syömässä aika harvoin, ei sitä paljon lasten kanssa viitti mäkkäriä kummempaan paikkaan mennä.

Milbona on sementtiä Ehrmaniin verrattuna, enkä mä ainakaan viitti vetästä 500 g purkkia kerralla. Eli kätevyyssyistä mulla Ehrman. Prismassa on muuten X-Tran rahka 500 g pöntössä suurinpiirtein tuon Milbonan hintanen mutta ei yhtä sementtiä.
 
Meillä menee siinä 500 euron kieppeillä per kk. 2 aikuista ja 2 lasta. Tehdään ruuat suurinpiirtein itse, ulkona käydään syömässä aika harvoin, ei sitä paljon lasten kanssa viitti mäkkäriä kummempaan paikkaan mennä.

Milbona on sementtiä Ehrmaniin verrattuna, enkä mä ainakaan viitti vetästä 500 g purkkia kerralla. Eli kätevyyssyistä mulla Ehrman. Prismassa on muuten X-Tran rahka 500 g pöntössä suurinpiirtein tuon Milbonan hintanen mutta ei yhtä sementtiä.

Teen itse tuosta 2-annosta kerralla aamulla:

500g milbonaa
100g maitoo (muuttuu rahka yhtä juoksevaksi kuin ehrmann)
250g jogurttia
50g mysliä

Tuosta kiposta sitten puolet aamulla ja puolet aamupäivällä. Joskus teen jos jääkaappiin mahtuu niin neljäkin annosta kerralla.
 
Itse olen ihmetellyt, että miten sikana on Cittarissa kalliimpaa monet peruselintarvikkeet mitä Prismassa. Me ostetaan paljon maitoa, rahkaa, raejuustoa, broilerin rintaa yms. ja näistä etenkin raejuustossa ja broilerin rinnassa ero Prisman hyväksi on jopa kymmenissä prosenteissa!

Yleisesti ottaen Prismaa voi mieltää huomattavasti halvemmaksi kuin Citymarkettia. Citymarketeilla on kuitenkin huomattavasti suurempi valikoima.

Ja esimerkiksi kananmunia saa ison paketin Prismasta 1,89€ ja Viereisestä Citymarketista 1,90€. Mutta taasen Danonen jogurtti onkin sitten taas Citymarketissa 4 senttiä edullisempaa. Toisaalta jos todella säästää ruokakustannuksissa on varmaan turha ajatella syövänsä 50s/175g maksavaa jogurttia, jos vierestä saa kilon euron pintaan.

Että jos ajatellaan vain peruselintarvikkeita niin Prisma vie kyllä hinnassa. Mutta ei edes vuositasolla taida montaa euroa tehdä tuo säästö. (jos kaikki tarjoukset otetaan mukaan)

Ja karsimalla erikoisten ruokien syönnin, saa kyllä ruokakustannukset aika minimiin. Tämä onnistuu käymällä Lidllissä, koska siellä ei ole edes tarjolla niin paljon houkutteita hyllyssä (=turhaa ja ylimääräistä herkkua). Ei siis pahalla Lidlliä kohtaan.
 
Teen itse tuosta 2-annosta kerralla aamulla:

500g milbonaa
100g maitoo (muuttuu rahka yhtä juoksevaksi kuin ehrmann)
250g jogurttia
50g mysliä

Tuosta kiposta sitten puolet aamulla ja puolet aamupäivällä. Joskus teen jos jääkaappiin mahtuu niin neljäkin annosta kerralla.

Ihan kelpo setti kyllä. Oma vakioaamupala on ollut purkki ehrmania, 1-2 dl kaurahiutaleita ja mausteeksi jotain funlightia tai vastaavaa mehdua, tätäkin muuten saa lidlistä 99 sentillä pullo, siis tota tiivistemehua.

Toisaalta vois kyllä tehä tollasen Milbona, maito, jugurtti kompon ja siitä sitten napata kahtena aamuna yhden hiutaledesin kera. Tosin tossa sitten nousee laktoosimääräkin, tai pitäs olla laktoositonta maitojuomaa ja sitten karkaa hinta.

Tuolla hinnalla on tossa merkityst kun tuon syö joka ikinen aamu!
 
Tosiaan eihän se maito pakollista ole, laittaa enemmän jogurttia tai sitten ihan vettä niin kyllä juoksevammaksi tulee noillakin. Itsellä tulee edulliseks kun ei tartte laktoosista huolehtia.
 
OT: Kävin sitten Lidlissä, kiersin koko putiikin läpi ja käteen jäi sisu-aski, tuulilasinpesunestettä ja 0.5l freeway cola light :) Valikoima oli tosi suppee kokoisekseenkin ja liha-, kala- sekä kanavalikoima todella suppee ja suurin osa kamasta pakastettua tai einestä. Ehkäpä jos syö perussettejä, eineksiä tai tekee sellaista ruokaa jota syö kaksikin päivää putkeen, on lidl ihan kelpo valikoimiltaan. Meillä kun ei mikään näistä toteudu niin jää lidl taas paitsioon. Annetaan taas sit muutaman vuoden päästä uus mahdollisuus :)
 
OT: Kävin sitten Lidlissä, kiersin koko putiikin läpi ja käteen jäi sisu-aski, tuulilasinpesunestettä ja 0.5l freeway cola light :) Valikoima oli tosi suppee kokoisekseenkin ja liha-, kala- sekä kanavalikoima todella suppee ja suurin osa kamasta pakastettua tai einestä. Ehkäpä jos syö perussettejä, eineksiä tai tekee sellaista ruokaa jota syö kaksikin päivää putkeen, on lidl ihan kelpo valikoimiltaan. Meillä kun ei mikään näistä toteudu niin jää lidl taas paitsioon. Annetaan taas sit muutaman vuoden päästä uus mahdollisuus :)

Itsellä myös useita vastaavia reissuja ollut lidliin. Yhteen aikaan harrastin sitä, että kävin eka lidlissä hakemassa osan ja loput sitten paikallisesta marketista. Enää ei jaksa, ja laskeskelinkin ettei siinä äärettömiä säästä näillä ruokavaatimuksilla. Vituttaa kun siellä on välillä hyviä tarjouksia, mutta sitten on rajoitus 2kpl/asiakas...tuotteet tuntuu loppuvan aika hätäseen ja lihavalikoima suppea...
 
Opiskelijat voikin alkaa kasvissyöjiksi niin ei mene rahat turhaan kalaan ja lihaan. Nyt on muutenkin tiukat ajat ja pitää säästää, semmoset kansallistalkoot, vaatteet kirpparilta ja juomatkin voi tehdä itse kotona opiskelijabileisiin :)
 
On mennyt kyllä omasta mielestä kohtuullisen älyttömäksi tämä ruoan kova hinta. Näin opiskelijana jää vuokran jälkeen rahaa opintotuesta(+asumislisä) noin 150euroa. Dieetin alussa oli kovat suunnitelmat, että kasviksia pitää saada hyvin, jotta tulee kuitua ja hiven/kivennäisaineita. Fakta on se valitettavasti että ruoka itselläni käytännössä on naudan jauheliha/maitorahka/kaurahiutaleet/kananmunat/rasvaton maito/heraproteiini. Silti mennään miinukselle kuukauden ostoksissa. Mitään ylimäärästä ei vaan voi ostaa. En itse ymmärrä millä varoilla muut opiskelijat pystyvät käymään rilluttelemassa parina ehtoona viikossa. Ja nyt näin vapun aikaan ne kiskoo sitä alkoholia pari viikkoa (salilla ei siis ole onneksi tungosta ainakaan). Noh eihän ne eines-kytkärit ja hk:n valmishampparit paljoa maksa kylläkään, sillähän suurin osa taitaa elellä. Mutta miten tässä pitäisi kehittyä siten, että joskus pääsisi sinne lavoille posettaa isojen poikien kanssa kun on aivan toivotonta saada massit edes ruokaan? Toivottavasti tämä rumba kuitenkin maksaa itsensä joskus takaisin... Viikonloppuhommat esim pokena kiinnostaisi, mutta mistä rahat jv-kurssille? :D

Onse vaan vaikeaa, tuli ehkä tälläinen turha avautumisviesti. Harmittaa vaan todella suuresti tuo ruoan suuri hinta.
 
Kuule oon huomannut saman että ruuan hinta nosuee kokoajan, valtio puhuu vain muutamista prosenteista mutta tuntuu että välillä nostellaan 10% pari kertaa vuodessa. Ainut missä en ole huomannut nostoa on maito, leivät, lihat, kanat, makaroonit, mausteet ihan kaikki ni vittu kokoajan nousee.
 
On mennyt kyllä omasta mielestä kohtuullisen älyttömäksi tämä ruoan kova hinta. Näin opiskelijana jää vuokran jälkeen rahaa opintotuesta(+asumislisä) noin 150euroa. Dieetin alussa oli kovat suunnitelmat, että kasviksia pitää saada hyvin, jotta tulee kuitua ja hiven/kivennäisaineita. Fakta on se valitettavasti että ruoka itselläni käytännössä on naudan jauheliha/maitorahka/kaurahiutaleet/kananmunat/rasvaton maito/heraproteiini. Silti mennään miinukselle kuukauden ostoksissa. Mitään ylimäärästä ei vaan voi ostaa. En itse ymmärrä millä varoilla muut opiskelijat pystyvät käymään rilluttelemassa parina ehtoona viikossa. Ja nyt näin vapun aikaan ne kiskoo sitä alkoholia pari viikkoa (salilla ei siis ole onneksi tungosta ainakaan). Noh eihän ne eines-kytkärit ja hk:n valmishampparit paljoa maksa kylläkään, sillähän suurin osa taitaa elellä. Mutta miten tässä pitäisi kehittyä siten, että joskus pääsisi sinne lavoille posettaa isojen poikien kanssa kun on aivan toivotonta saada massit edes ruokaan? Toivottavasti tämä rumba kuitenkin maksaa itsensä joskus takaisin... Viikonloppuhommat esim pokena kiinnostaisi, mutta mistä rahat jv-kurssille? :D

Onse vaan vaikeaa, tuli ehkä tälläinen turha avautumisviesti. Harmittaa vaan todella suuresti tuo ruoan suuri hinta.

Tee töitä tai ota opintolainaa?

:offtopic: ihmettelen, minkä takia niin iso osa opiskelijoista kammoksuu opintolainan ottamista. Työelämään kun joutuu niin ei sen lainan pois maksamisen paljon pitäisi taloutta horjuttaa jos ei kymmeniä tuhansia ole sitten sitä nostellut tai valmistu Siwan kassalle:rolleyes:

Aiheeseen: ärsyttävän kallista on syöminen Suomessa. Bulkilla ollessa laskin, että 400-500 euroa kuussa menee suusta alas (tuosta tosin melkein joka arkipäivä lounas ulkona).
 
Tee töitä tai ota opintolainaa?

:offtopic: ihmettelen, minkä takia niin iso osa opiskelijoista kammoksuu opintolainan ottamista. Työelämään kun joutuu niin ei sen lainan pois maksamisen paljon pitäisi taloutta horjuttaa jos ei kymmeniä tuhansia ole sitten sitä nostellut tai valmistu Siwan kassalle:rolleyes:

Koska Suomessa on edelleen aivan ihmeellisiä käsityksiä opintolainasta ja opiskelijoita pelotellaan niin paljon etteivät he uskalla ottaa lainaa vaikka sitä tarvitsisivatkin :jahas:

Mulla menee Brittilässä ruokaan parikymppiä viikossa ja syön tosi terveellisesti (paljon tuoreita rehuja, hyvää lihaa jne.). Suomessa parikymppiä ei riitä yhtään mihinkään... En ennen edes tajunnut sitä, mutta nyt maiden välillä reissatessa sen on oikeasti huomannut ja Suomen lomat tuntuvat lompakossa jo pelkästään ruuan takia. Tänään maksoin jäävuorisalaattikerästä 1,85e. Kotona se olisi ollut punnan.
 
Back
Ylös Bottom