Ruoan ajoittaminen ennen treeniä

Elikkä mihinkä aikaan olisi hyvä syödä ennen treeniä? Tietenkin vaikuttaa se minkälaista ruokaa syö, eli toiset imeytyy(?) kehoon nopeammin kuin toiset mutta antakaapa ajat suunnilleen näille ruuille:

Pastaruoat
Kalaruoat
Nakkikastike ja peruna tyyliset ruoat
Pizzat
Rasvainen pihvi

tietenkin on paljon mitä jäi sanomatta, mutta minkälaisia aikoja pitää suunnilleen odottaa ennen salille lähtöä kun jotain tuon tyylistä vetää nassuun. Sitten tullaankin toiseen tärkeään kysymykseen, eli kuinka paljon mitäkin näistä pitää syödä ennen salille lähtöä? En tosiaankaan ole laihdutuskuurilla ja paino on tippunut tässä parin kuukauden treenin aikana about 8kg. Joten nyt on tuloskunto pahassa alamäessä kun tuntuu että energiat katoaa jo ennen kun suoritus on edes alkanut. Mikä helvetti tähän auttaa, siis jos syön paljon ennen treeniä ja treenaan helvetin kovaa vaikkapa yläkroppaa niin eikö sen pitäisi vaikuttaa silloin myös paljon yläkroppaan vrt. syö vähän?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä tykkään ainakin pitää tunnin verran minimissään ennen treeniä jos syö tuollaista jotain "suurempaa", sitten vaikka puoli tuntia ennen treeniä voi syödä jotain kevyempää, hedelmän tai pari, tai vaikka jogurttia.

Syötkö noin muuten miten paljon päivässä?

Kannattaa panostaa siihen ruokailun säännöllisyyteen. Jos menet salille klo 15.00 ja syöt tukevan aterian klo 13.00, etkä oo syöny sitä ennen yhtään mitään, ei oo mikään ihme jos virta loppuu kesken. Kannattaa keskittyä siihen, että syö vähintään 5 kertaa päivässä ja säännöllisesti

Mulla kyllä treeni kulkee vaikka söisin 20-30 min. ennen treeniä, kunhan en oo kyykkäämään menossa. Kokeilemalla tietää parhaiten

Originally posted by Persetan
Kannattaa keskittyä siihen, että syö vähintään 5 kertaa päivässä ja säännöllisesti

- Tai syö niinkuin mä, koko ajan kun kotona laahustelee niin jotain syö samalla, varsinaisia aterioita ei päivässä ole varmaan kuin 1 tai 2 mutta kyllä siitä kertyy. Ja aamiainen pitää olla tuhti. :) (Aamiainen on taito jonka oon oppinut ihan viime aikoina, ennen ei mennyt alas kovin paljoa aamulla)

Mulla kyllä treeni kulkee vaikka söisin 20-30 min. ennen treeniä, kunhan en oo kyykkäämään menossa. Kokeilemalla tietää parhaiten

- Ongelma onkin lähinnä siinä että ei oo kovin kivan tuntusta kun kovassa sarjassa puolisulanut ruoka ryömii kurkussa ylöspäin, tai vaikka vatsasarjaa vääntää kun on juuri syönyt sellasen 1500kcal aterian... :urjo:

- Ongelma onkin lähinnä siinä että ei oo kovin kivan tuntusta kun kovassa sarjassa puolisulanut ruoka ryömii kurkussa ylöspäin, tai vaikka vatsasarjaa vääntää kun on juuri syönyt sellasen 1500kcal aterian...

Pieni närästys vaan auttaa saamaan agren päälle :kippis1:
Ei vaiskaan, järkeä saa tietysti käyttää. Niinkuin jo aiemmin sanoin, kokeilemalla tietää.

Mulla parhaimmillaan 4-5h syömättä ennen treeniä. Nälkäsenä jaksaa painaa paljon kovempaa. Yleensä pyrin pitää vähintään 3h. taukoa. Onkos tälle systeemille vastustajia ja niitä perusteluja?

Ainakin rasvanpolton kannalta ois aika loogista pitää hieman paastoa ennen punttia...:rolleyes:

En niistä tieteellisistä perusteluista tiedä mutta mun treenit jäis ekaan sarjaan jos oisin 5h syömättä ensin... Vaikka jaksaiskin niin innostus ois vähissä kun nälkä vaivais ja ois ihan vetämätön olo.

Tiedä sitten onko tuo turhan edullinen katabolian kannalta että on noin pitkä paasto ennen treeniä, ei oo faktaa siitä asiasta niin en kommentoi.

Hyvä tankkausruoka on treenipuuro,neljän viljan puuro veteen keitettynä.sulaa nopeesti ja pitää nälkää.itse syön puuron n.puolitoista tuntia ennen treeniä.:hmmm:

Originally posted by camu
Hyvä tankkausruoka on treenipuuro,neljän viljan puuro veteen keitettynä.sulaa nopeesti ja pitää nälkää.itse syön puuron n.puolitoista tuntia ennen treeniä.:hmmm:

Sama homma, puuro on mitä parasta treeniruokaa, lisäksi yleensä hieman raejuustoa tai protskujauhetta.
:hmmm:

Mulla ainakin menee treenit pilalle jos on syönyt paljon hiilareita ennen treeniä..Joten siltä kannalta ainakin ihmetyttää tämä monien suosima "hiilaritankkaus" ennen treeniä:confused:

Originally posted by Kraftwerk n
Mulla ainakin menee treenit pilalle jos on syönyt paljon hiilareita ennen treeniä..Joten siltä kannalta ainakin ihmetyttää tämä monien suosima "hiilaritankkaus" ennen treeniä:confused:

Olen huomannut vähän saman, eli jos syön kovin paljon hiilihydraatteja tunnin pari ennen treeniä, niin treenissä on sitten sellainen liian tyytyväinen ja leppoisa olo. Kunhan lihaksissa vaan on aiemmista ruokailuista riittävästi hiilihydraatteja, niin sellainen jopa pieni nälkä antaa mukavasti potkua treeniin. Bull's basic-proteiinidrinkin juon kyllä noin tunti ennen treeniä, että kehossa olisi ylimääräistä proteiinia, ettei tarvitse lihaksia poltella treenatessa.

Itsellä on toiminut sellainen tunnin tai puolentoista lepuutus suuremman murkinoinnin ja treenin välissä. Oma vatsa ainakin pistää pahasti hanttiin jos väliä on vain esim. puoli tuntia. Jos taas on syönyt jo monta monta tuntia sitten,niin hyvin pystyy ennen treeniä nassuttamaan jotain pientä,eikä taukoa tarvitse pitää. Oma massu ja pää tekevät yhteistyötä. :)

Tässä yksi näkökulma(ehkä hieman yksinkertaistettu) astiaan:

"Urheilusuorituksen kannalta kysymys on siitä miten keho tai lihassolu solu saa riittävästi energiaa suoritukseen. Solu voi saada energiaa joko suoraan verestä (glukoosi) tai purkamalla kehon glykogeenivarastoja. Glykogeeni on välivarastotuote, joksi maksa ja lihakset muuttavat liian glukoosin insuliinin avulla. Normaali 70-kiloinen ihminen voi varastoida enimmillään n. 400 g glykogeenia (tästä maksaan noin 100-150 g ja lihaksiin loput). Tämä vastaa n. 1500 kaloria, mikä jo riittää melkoisen urheilusuorituksen toteuttamiseen.

Glykogeenivarastot ja niiden saatavuus on tärkeää, koska veren glukoosi ei riitä urheilusuoritukseen (glukoosia on veressä kerrallaan vain n 20g, jatkuva yli 30 g taso viittaa sokeritautiin ja yli 100 g glukoosia veressä tappaa tunneissa). Glykogeenivarastot täyttyvät nopeasti, yhdellä normaalilla länsimaisella aterialla. Länsimaisella dieetillä ne myös pysyvät useimmiten täysinäisinä, koska tapaamme syödä enemmän kuin kulutamme. (Sivuhuomautus: mikäli glykogeenivarastot ovat täydet kun vereen tuodaan lisää ruokaa, alkaa maksa muuttaa sokeria seuraavaan varastomuotoon eli triglyserideiksi ja sitä kautta rasvakudokseksi).

Insuliini on tärkeä, koska se pitää meidät hengissä runsaan aterian jälkeen. Insuliini, joka erittyy kun veren sokeritaso uhkaa nousta vaarallisen korkeaksi, alentaa verensokeritasoa kahdella tavalla: 1) Se "avaa" solun seinämät vastaanottamaan glukoosia. Se osa glukoosista, mitä solut/maksa eivät käytä välittömästi, varastoidaan glykogeeniksi. Jos glykogeenivarastot ovat täynnä, maksa muuntaa liian glukoosin triglyserideiksi. 2) Samalla insuliini estää jo olevien glykogeenivarastojen purkamisen takaisin sokeriksi - siitä nimitys varastointihormooni.

Hiilihydraattitankkauksessa ajatuksena on ymmärtääkseni
a) saada kehon glykogeenivarastot täyteen ja
b) pitää solunseinät "auki" glukoosille
c) pitää veren glukoositaso riittävän korkeana, jotta sitä energiaa riittää.

Hiilihydraattitankkauksen vaikeus perustuu glykogeenivarastojen purkamiseen suorituksen aikana. Solujen ja maksan glykogeenivarastoja voidaan nimittäin hyödyntää vasta kun sekä veren sokeri- että insuliinitasot ovat alhaisia. Veren glukoosi ei suoritusta juurikaan auta, koska glukoosin kokonaismäärä veressä on vähäinen ja kuluu noipeasti. Glykogeeni auttaa, mutta sen käyttö onnistuu vain, jos veren insuliinitaso ei ole koholla.

Zonen perusperiaate on, että veren insuliinitaso pidetään tasaisesti alhaalla (tähän tähtäävät kohtuulliset ruoka-annokset, hidastettu imeytyminen ja insuliinin vastahormonin aktivointi proteiineilla). Satunnaisella aterialla saatu ylimääräinen energia muuntuu edelleen glykogeeniksi, mutta sen palauttaminen takaisin energiaksi on Zonessa helpompaa, kahdesta syystä. Ensinnäkin insuliinitaso on alhaalla. Toiseksi ruoan proteiini lisää verenkiertoon insuliinin vastahormonia, glukagonia, jonka tehtävänä on (proteiiniaineenvaihdunnan ohella) avata varastot eli aktivoida glykogeenin palautumista sokeriksi (siis glukoosiksi, jota solu lopulta käyttää polttoaineenaan).

Summa summarum: Näyttäisi siltä, että optimaaliseen urheilusuoritukseen tarvittaisiin täydet glykogeenivarastot ja matala insuliinitaso. Eli yksi kunnon ateria tunteja ennen suoritusta, ja kevyt Zone-välipala juuri ennen suoritusta ja/tai sen aikana. Hiilihydraattitankkauksen **voi** tehdä näin. Useimmiten kuitenkin tankkaus tehdään liian suurena: koska glykogeenivarastoja ei tyhjennetä koskaan kokonaan, jo 500-1000 kaloria riittää ja kaikki sen yli nautittu energia päätyy triglyserideiksi. Lisäksi juuri ennen suoritusta nautittava sokeri esim. urheilujuomassa kohottaa insuliinitason sellaiseksi, ettei glykogeenivarastoihin pääse ratkaisevalla hetkellä edes käsiksi. "

Jos mahdollista "pääruoka" treenin jälkeen, tai sitten joutuu pitään pitkän tauon ennen treeniä. Jos vaikka viikonloppuna syö vaikkapa 3 aikaan, tahtoo olla vielä illallakin liian niinkuin joku meinas täällä "lepposa olo". Ei oikein saa rutistusta.

Ennen treeniä kevyttä pohjalle - ja johan kulkee. Sitten vähän ajan kuluttua treenin jälkeen pääruoka, toimii. Aineenvaihdunta on vielä voimakasta treenin jäliltä... ja vot, kohta saa taas heittää jotakin suuhunsa.

Originally posted by baarikello

Summa summarum: Näyttäisi siltä, että optimaaliseen urheilusuoritukseen tarvittaisiin täydet glykogeenivarastot ja matala insuliinitaso. Eli yksi kunnon ateria tunteja ennen suoritusta, ja kevyt Zone-välipala juuri ennen suoritusta ja/tai sen aikana.

Kyllä , Zone rulaa! Oon huomannut että kun olen Zone-ruokavaliota käyttänyt , niin yht´äkkiset suuret hiilarimäärät(ilman protskua) aiheuttaa aikalailla negatiivisia ja epämiellyttäviä reaktioita..

Originally posted by baarikello
Eli yksi kunnon ateria tunteja ennen suoritusta, ja kevyt Zone-välipala juuri ennen suoritusta ja/tai sen aikana.

Oiskohan mahdollista hieman tarkentaa tuota "Zone-välipalaa"

Originally posted by Jones
Oiskohan mahdollista hieman tarkentaa tuota "Zone-välipalaa"

Proteiinia n.15g ja hiilihydraattia 18g ja rasvaa 4.5g(eli siis 30%/40%/30%)

Tämä onnistuu esim. 100g Raejuustoa+appelsiini. Rasvat öljystä.

Meikalainen pitaa ainakin vahintaan 3 tuntia kunnon aterian jalkeen ja 2 tuntia valipalan jalkeen taukoa kun menee salille. Muuten menee reenit perseelleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom