Runsaasti hiilareita painonpudotuksessa!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kariko
  • Aloitettu Aloitettu
Runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio tehokas painon pudotuksessa.

Kyseisen otsikon kirjoitus löytyy täältä

----

Meni taas aloittelijan pää sekaisin :( , kommentteja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossahan oli tosiasiassa vertailussa runsasrasvainen dieetti ja kaksi mielestäni runsashiilihydraattista dieettiä, joista toisessa (voittajassa) lisäksi liikuttiin. Runsasproteiinistadieettiä ei vertailuun saatu. Jutussa ei myöskään puhuta kalorimääristä mitään. Sanotaan kyllä, että voittajaryhmän koehenkilöt saivat syödä vapaasti rajoittamatta energiamäärän saantia, mutta ei sanota tekivätkö he sitä. Puhetta ei ole myöskään käytetyistä rasvoista eikä hiilihydraattien lähteistä.

Vanhoja koehenkilöitä ja pieni erikoisryhmä!

Voiko tuosta mitään oikeasti päätellä?

Tässä on nyt luotu jonkinlainen huuhaailluusio. Koehenkilöt siis saivat syödä niin paljon kuin halusivat. Hiilariryhmissä syötiin 26 g kuitua per 1000kcal, mikä on mielestäni varsin paljon. Tämä kuitu on luultavasti lisännyt kylläisyyden tunnetta ja huonontanut ruuan makua, jolloin on syöty vähemmän. Toisen ryhmän nauttimassa ruoassa taas oli runsaasti rasvaa ja vähän proteiinia ja kuituja, joten heille epäilemättä ruoka maistui paremmin.

Tämä tutkimus on lähtökohdiltaan hyvin epäillyttävä eikä siinä oikeastaan tutkittu erilaisten makroravinneyhdistelmien "laihduttavuutta" vaan sitä, miten hyvin se koehenkilöille maistui. :jahas:

edellisten kommenttien lisäksi kiinnittäisin huomioni siihen että
otanta 34 ihmistä, keski-ikä 66 vuotta
ja tutkimuksen kestosta ei sanaakaan

en kyllä näin köyhän pillipiiparin perässä lähtisi juoksemaan..

Aika pelle tutkimus:D
Miten tuollainen on päässyt julkaistuksi mihinkään?

kariko sanoi:
Meni taas aloittelijan pää sekaisin :( , kommentteja?

Kokeile itse kumpi(low fat/low carb) sinulle sopii paremmin. Molemmat dieetit toimii.

Tuolta saitilta löytyy myös Atkins-pelottelua ja toisaalta mainos Nutrifastistä, joka on käytännössä ketogeeninen dieetti. :)

Tämä juttu menee nyt osaksi :offtopic: mutta todella kannattaa itse kokeilla, mikä parhaiten tepsii painonpudotuksessa tai -hallinnassa. Tässä muutama huomio omalta kohdaltani - ja minä olin sitten se joka tekee aerobista ihan liikaa :D

Dieetti jossa loppuvaiheessa 150g hh - 150g prot - 33g rasvaa:
+ toimi
+ (vähiä) lihaksia säästyi
+ nälkä ja alhainen verensokeri eli heikotus vaivasivat

Ketogeeninen dieetti, alhaisilla kaloreilla (minimissään viikon keskiarvo 1300) ja hyvillä rasvoilla (ei mitään pekonia siis), paljon vähähiilarisia kasviksia eli myös kuituja riittävästi
+ toimii nopeasti
+ ei nälkää, uupumusta eikä verensokerin heilahteluja
+ erittäin energinen olo ja aamulenkitkin maistuivat
- kallis ja vaivalloinen (ruokien valmistelua aamusta iltaan)
- hieman yksitoikkoinen
- lähti rasvaa mutta myös lihaksia
- vatsa parka

Offillakin olen testannut jos jonkinmoista. Kesällä kokeilin hiilarijaksotusta, ja pidin huolen siitä että hiilaripäivinä tuli vain minimimäärä rasvaa ja päin vastoin. Tuloksista... noh, patti varmaankin olisi kasvanut enemmän jos en olisi rullaluistellut tuntikausia joka päivä ja jos ei elämä muuten olisi ollut niin stressaavaa tuolloin. Ylenmäärin ei kumminkaan fläsää kertynyt, itse asiassa hyvin vähän. Ja siinä vaiheessa kun rasvalla nostettiin kaloreita, paino itseasiassa laski.... tästä ilmiöstä olen joskus kertonutkin palstalla.

Nyt olen sitten huomannut, että offilla hiilarit saavat minulla olla reippaasti yli 200g päivässä (4-5g per painokilo kun painan noin 53kg) , jos rasvat pysyvät alle 40g:ssa (sis. reippaasti kalaöljyä). Hiilarit tuntuvat menevän suoraan kulutukseen, ts. jaksan mitä vain, mieli on ok ja lämmöntuotto on aivan h...tillistä. Sen sijaan rasvan lisääminen tuntuu näkyvän heti vyötäröllä. Proteiinia minulla on aikaisemmin tullut offilla jopa yli 3g painokilo, nyt pidän protskut normaalisti noin 2g per painokilo. Tulee halvemmaksi ja jotenkin ei ole niin tukkoinen olo kuin aikaisemmin. Hiilarit ovat tietysti vihanneksia, kasviksia, täysjyväleipää tai tummaa itse leivottua sämpylää, puuroa, täysjyväriisiä ja joskus perunaa - eli ei mitään nopeita paitsi tietysti treenin jälkeen.

SannaK sanoi:
Ja siinä vaiheessa kun rasvalla nostettiin kaloreita, paino itseasiassa laski.... tästä ilmiöstä olen joskus kertonutkin palstalla.

Olisi mielenkiintoista kuulla tästä hieman lisää.. En muista lukeneeni aiempia kirjoituksia aiheesta..tainnut mennä aikalilla ohi minulta. Tässä kun itse pähkäilen, että syönkö enemmän hiilareita(200g-->) ja vastaavasti rasvaa sitten vähemmän, vai nostanko rasvat tuonne 30E% ja lasken hiilareita hiukan alemmas. :rolleyes: Tuon proteiinin kroppaa tukkivan vaikutuksen olen myös omalla kohdallani huomannut, kun määrä oli yli 3g/paino-kg.

olisiko tuossa kyseessä se että kun ollaankin liian alhaisilla kaloreilla (säästöliekki) ja sitten kun rasvaa saadaankin niin kroppa luovuttaa omia rasvoja helpommin...?

lentoemo sanoi:
Olisi mielenkiintoista kuulla tästä hieman lisää.. En muista lukeneeni aiempia kirjoituksia aiheesta..tainnut mennä aikalilla ohi minulta.

Viittaamani "suuri bulkkikeskustelu" löytyy seuraavista linkeistä:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=408757#post408757

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22945

lentoemo sanoi:
Tässä kun itse pähkäilen, että syönkö enemmän hiilareita(200g-->) ja vastaavasti rasvaa sitten vähemmän, vai nostanko rasvat tuonne 30E% ja lasken hiilareita hiukan alemmas.

Riippuu tietenkin siitä, miten paljon treenaat, teet aerobista, onko tavoitteesi painonpudotus vai lihasmassan hankinta. Perinteinen (vanhanaikainen?) tapahan on pitää rasvat matalalla (alle 20 E-% ?), proteiineja sopivasti (n. 2g/painokilo) ja loput energiantarpeesta kattaa hiilareilla.

Voithan kokeilla myös jaksottaa näitä hiilari/rasva -päiviä kuten noissa em. threadeissä on esitetty. Kaikkea kokeilleena kokeilen nyt itse taloudellista ja helppoa vanhanaikaista tapaa... jolloin rasvojen kanssa saa silloin olla tarkkana, mutta massu täyttyy ja jaksaa hyvin. Jotenkin vain on mukavampaa syödä näin kuin aamusta iltaan paistia, öljyä ja salaattia. :rolleyes:

Käytännössä omat rasvani tulevat kalaöljykapseleista, benevivasta, rypsäristä (ruoanlaittoon) ja oliiviöljystä (salaattiin) Hiukan vehnänalkioita ja pellavarouhetta rahkaan, joskus kourallinen manteleita/pähkinöitä, n. kerran viikossa lohta... siitäpä se hyvin äkkiä rasvakiintiö täyttyykin.

Proteiinia saan riittävästi maidosta, rahkasta, kalkkunaleikkeestä, herasta (palkkari/välipala); ruoalla lihaa/kanaa/kalaa/soijaa ja joskus iltapalaksi tonnikalasalaatti jos on isompi kuin rahkanälkä. Joskus Polar 5% juustoa leivälle. Kananmunia silloin kuin himo iskee (huom. omegamunia!!!)

Hiilarit... omatekoisia sekasämpylöitä tai pannuleipää, Realia tai ruisleipää, puuroa (vaihdellen), lämpimällä ruoalla n. 40g täysjyväriisiä (raakapaino) tai joskus perunaa sekä tietysti rekkamiehen annos vihanneksia wokattuna, pöperönä tms... Välipalaksi tarvittaessa sitrushedelmiä tai omena. Illalla on usein pakko ottaa vielä pari leipää vaikka tästä pitää luopua jos vyötärö alkaa paksuta... :itku:

SannaK sanoi:
Riippuu tietenkin siitä, miten paljon treenaat, teet aerobista, onko tavoitteesi painonpudotus vai lihasmassan hankinta. Perinteinen (vanhanaikainen?) tapahan on pitää rasvat matalalla (alle 20 E-% ?), proteiineja sopivasti (n. 2g/painokilo) ja loput energiantarpeesta kattaa hiilareilla.

Voithan kokeilla myös jaksottaa näitä hiilari/rasva -päiviä kuten noissa em. threadeissä on esitetty. Kaikkea kokeilleena kokeilen nyt itse taloudellista ja helppoa vanhanaikaista tapaa... jolloin rasvojen kanssa saa silloin olla tarkkana, mutta massu täyttyy ja jaksaa hyvin. Jotenkin vain on mukavampaa syödä näin kuin aamusta iltaan paistia, öljyä ja salaattia. :rolleyes:

Kiitokset noista linkeistä! Tuolle hiilari/rasva-päivä jaksotuksille en taida alkaa. Tällä hetkellä ajankohtaisena on rasvanpoltto/painonpudotus. Treeniä kolme kertaa viikossa, ja päälle aamuaerobiset reippaasti kävellen n. 50-60min. viitisen kertaa viikossa tai sitten treenin päälle n. 30min. juoksua, riippuen aikatauluista. Minäkin kuulun tähän ryhmään, jotka tekee aerobista ihan liikaa! :D Tosin tuo määrä, jonka nyt olen suunnitellut, ei ole enään lähelläkään niitä määriä, joilla tein vielä syksyllä. Ja kyllä sen niillä lenkkimäärillä huomasikin sitten, kun mitään muutoksia ei kropassa juurikaan tapahtunut, kaikkein vähiten painon suhteen.
Ihan huomioon otettava seikka dieettiä suunnitellessa on, että en pysty syömään viljatuotteita, kaurapuuroa lukuunottamatta, ilman vatsaoireita. Sama homma on maitotuotteiden kanssa. Ainoa maitotuote, jota vatsa kestää on laktoositon maitojuoma. Eli valiosta on karsittava niin raejuustot kuin rahkatkin, edes HYLA-tuotteita ei kestä syödä. Olen ajatellut, että jos nostaisi rasvat tuonne 1g/paino-kg, proteiinit vaikka 2,2g/paino-kg ja loput ottaisi sitten luonnollisesti hiilareista..

lentoemo sanoi:
Kiitokset noista linkeistä! Tuolle hiilari/rasva-päivä jaksotuksille en taida alkaa. Tällä hetkellä ajankohtaisena on rasvanpoltto/painonpudotus. Treeniä kolme kertaa viikossa, ja päälle aamuaerobiset reippaasti kävellen n. 50-60min. viitisen kertaa viikossa tai sitten treenin päälle n. 30min. juoksua, riippuen aikatauluista. Minäkin kuulun tähän ryhmään, jotka tekee aerobista ihan liikaa! :D Tosin tuo määrä, jonka nyt olen suunnitellut, ei ole enään lähelläkään niitä määriä, joilla tein vielä syksyllä. Ja kyllä sen niillä lenkkimäärillä huomasikin sitten, kun mitään muutoksia ei kropassa juurikaan tapahtunut, kaikkein vähiten painon suhteen.
Ihan huomioon otettava seikka dieettiä suunnitellessa on, että en pysty syömään viljatuotteita, kaurapuuroa lukuunottamatta, ilman vatsaoireita. Sama homma on maitotuotteiden kanssa. Ainoa maitotuote, jota vatsa kestää on laktoositon maitojuoma. Eli valiosta on karsittava niin raejuustot kuin rahkatkin, edes HYLA-tuotteita ei kestä syödä. Olen ajatellut, että jos nostaisi rasvat tuonne 1g/paino-kg, proteiinit vaikka 2,2g/paino-kg ja loput ottaisi sitten luonnollisesti hiilareista..

Huh, kuulostaa valtavalta määrältä aerobista kun lukee, mutta tarkemmin laskien itselläkin on tuota luokkaa... Joskushan ilmeisesti liika aerobinen saattaa häiritä rasvan käyttöä energiaksi, ja käsittääkseni L-karnitiini on juuri tuohon takoitukseen oleva rasvanpolttotuote. Jos kokeilet, osta HC-Nutritionsin puhdasta karnitiinia, ei mitään ylihinnoiteltuja sekoituksia.

Tuohan onkin sitten hankalampi juttu, että et voi käyttää viljatuotteita tai maitoa. Noh, maitotuotteitakin pitäisi riittää n. ½ litraa päivässä (joskus meni itselläni pelkkää maitoa 1,5 litraa ja siihen rahkat päälle... siitä ei välttämättä ole enää mitään etua, huono terveellekin vatsalle, ylimääräisiä kaoloreita ja hiilareita) joten sillä maitojuomalla saanet päivän kiintiön täyteet + kalsiumia, mikä taas on luultavimmin eduksi rasvanpoltossa.

Sinun tapauksessasi on varmasti pakko pitää rasvat tuolla 1g / painokilo tasolla, kunhan ne ovat mahdollisimman pitkälle hyviä rasvoja, erityisesti omega-3 -sarjaa. Hiilareista koetat haalia sen verran viljaa kuin kykenet sinulle sopivista syömään. Joskus hedelmiä ja perunaa (yleisesti suurempi GI) ja tietysti vihanneksia. Matalahiilarisia vihanneksia vedin itse dieetilläkin laskematta... (suosikki-iltapala oli uunissa öljyn kera paahdetut munakoisot, tonnikala ja kaalisalaatti.... ) se voisi helpottaa dieettiurakkaa ja -stressiä.

Tässä listoja matalahiilihydraattisista vihanneksista ja hedelmistä (Finelin uusi hieno ominaisuus)
http://www.fineli.fi/topfoods.php?c...one&items=20&from=bottom&portion=100g&lang=fi

http://www.fineli.fi/topfoods.php?c...one&items=20&from=bottom&portion=100g&lang=fi

Ps. Vielä semmoinen huomio omasta ruokavaliosta, että kun hiilarit olivat jokin aika sitten siellä 200g tuntumassa, eli ei ihan tarpeeksi, oli kamala karkinhimo alituinen seuralainen. Koko ajan tuntui että pitää mennä ja ostaa säkillinen Amazon-irtokarkkeja. Uutta minulle... Joten voi miettiä, johtaako hiilareiden pihistely turhaan makeanhimoon ja mahdollisiin repsahduksiin. (Ääripäässä ketodieetillähän ei tosin tätä makeanhimoa ollut.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom