Ruk

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä väiitäisin, että kuri oli paljon tiukempaa meillä SissiK:ssa. Jo pelkästään sen takia että oltiin siinä pääsissänäynnin pääkallopaikalla. Jos jonkinmoista kenraalia, everstiä, Kaarle Kustaata paineli sisään ovesta. Pitihän poikien tietää ettei saatana lonnita siellä ja paikat pitää kiiltää. Kyllä se kuri opetti toimimaan ihan toisella tavalla myös metsässä. Toi myös sitä yheishenkeä se pieni tuliperseen alla oleilu.

:worship:Ltn. Esa Pekkanen SissiK:n yksikköupseeri:worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Marchi- sanoi:
(myönnän etten ole threadi lukenut, mutta kysyn nyt kuitenkin jos vaikka tätä ei olisi täällä sanottu)

Eli miten voi itse edellä auttaa AUKiin ja RUK:iin pääsemistä? Reipas jne?

Vaikka ehkä joku toisin väittää, koemenestys (kirjalliset+urheilu) on se ratkaisevin tekijä. Tietty kannattaa olla ihan hyvää pataa kouluttajien ja kavereiden kanssa, mutta vaikka vertaisarvioinnista (mitä mieltä muut samanarvoiset ovat sinusta) sais ihan paskan niin kyl sinne rukkiin aina pääsee, kuhan vaan kokeet menee hyvin.

SAnotaanko niin, et kun oot ihan fiksu perusjäbä, jolla ei oo mitään erikoisia henkisiä ongelmia ja vähän asennettakin löytyy, niin ei tarvi paljoa tsempata ja löydät ittes rukista.

Ainakin minun aikaan Mikkelissä AUK:iin pääsi sillä että oli halukas ja teki hommat P-kaudella niinkuin sovittiin, eikä mitään suurempia häröilly. AUK:sta RUK:hon mennään sitten AUK1 pisteiden perusteella. Eli oliko se AUK1 6 viikkoa, ja sen kun vetää sata lasissa ni eiköhän ne RUK-liput kouraan tule. Pällikokeissa tosin oli jotkut pisterajat mihin pitää päästä tai RUKkiin ei valita, vaikka AUK1 kurssipisteet riittäisi...

RUK:sta en tiedä mitään muuta kuin että tajusin kaksi vuotta intin jälkeen haluavani sinne.

Komppanian päällikkö yritti minua RUK-osatolle henk.koht. haastattelussa ja sluibasin hommasta takaraivossa jyskyttävällä pillu/pussikalja -motiivilla. Eli olin ihan vitun pentu mennessäni inttiin ja koko ajan yritin vain päästä asap pois. Jälkikäteen kadutti eli jos jollakulla on 18v mittarissa ja kiire pois, niin kehottaisin vielä kerran miettimään särmäämisvaihtoehtoa sen P-testien perseelleen arpomisen ja konahtelun sijaan.

Ei se muutama kuukausi ekstraa ketään tapa, se teinirakkaus menee kiville kuitenkin ja ruosteisen teinilaivan repsikkaan löytyy bylsittävää kyllä puoli vuotta myöhemminkin. Käskytyskokemuksesta taas voi hyvinkin olla hyötyä myöhemmin.

kas-vain sanoi:
:worship:Ltn. Esa Pekkanen SissiK:n yksikköupseeri:worship:

Pekkanen oli sotilasmestari mun aikoihin (K210). Aika erikoinen kaveri. Ainakin niihin aikoihin rakenteli kaikenlaisia omia virityksiään, jotain miinanlaukaisijoita yms...

Oliko Ramu tai Ikonen vielä sun kurssilla?

Dopey sanoi:
Kirveskomppania tuli käytyä läpi.

Quotaanpa ystävääni kerrankin, kun on mahdollisuus.

K-181, Haukka PstK'ssa, eli talvikurssi mihin III/85't solahtivat, Hiltonin toinen kerros.

Itse olin sitä ennen Lappeenrannassa, Rakuunoissa. Nykyään lakkautettu ja sulautettu kai Vekarajärven yksiköihin.

Hetken muisteltuani minusta tuntui siltä, että perusyksikköajan rakuuna(jääkäri)-aika olisi ollut kovempaa/rankempaa kuin RUK. Tämä ei saata kuitenkaan pitää paikkaansa, vaan kenties sitä tuli sohellettua, stressattua ja myös työstettyä omaa hikeä enemmän Lappeenrannan aikana kun kaikki oli vielä uutta. Haminassa alkoi jo ns. loppusuora (kunnioituksella niille jotka tässä threadissa kertovat Haminan olevan pahempaa kuin edelliset yksiköt, we are all individuals).

Uskoisin suorittavani vielä tälläkin kunnolla K-181 Kirkkiksen (ei se oikeasti niin kova ole (ollut, voi olla muuttunut nykyään)....), aukkiaikaiset temmellykset olivat kunnolle ja valvomiskestämiselle rankempia.

Samalla tässä muistellessani olen oikeastaan sitä mieltä, että aukkiajan >24h ponnistukset olivat kovimpia fyysiselle kunnolleni, rukissa taas vastaavissa tunsin oppivani johtamisominaisuuksia erilaisissa tilanteissa, niin Kirkkiksellä kuin muuallakin.

Pahin pala rukissa oli suunnistuskilpailu, meni fyysisesti ja suorituksena ihan selälleen - en ole juonut 10 cm levyisestä purosta vettä sitä ennen tai sen jälkeen... rankka päivä kaikkiaan.

Kurssijuhla ihan kiva, mutta parempiakin elämä saattaa tarjota eteen, jos niitä haluaa. Minulla on ollut.

Joka tapauksessa, jos päättää ottaa inttiaikana pidemmän tien, mielestäni kannattaa pyrkiä korkeimpaan mahdolliseen koulutukseen, varsinkin jos valtio maksaa.... Samaten, olen huomannut törmäilleeni rukkikavereihini aika paljon duuniaikoina, joten on ollut mukava vaihtaa kuulumisia ja silleen...

Muut yksityiskohdat lienevät muuttuneet 20 vuodessa niin paljon, etten niihin kommentoi. Syökää paljon, sillä pärjää !

BadHair sanoi:
Pekkanen oli sotilasmestari mun aikoihin (K210). Aika erikoinen kaveri. Ainakin niihin aikoihin rakenteli kaikenlaisia omia virityksiään, jotain miinanlaukaisijoita yms...

Kato, nyt löyty ilmeisesti tuttuja. Sama kurssi, sama mesta!

japani sanoi:
Kato, nyt löyty ilmeisesti tuttuja. Sama kurssi, sama mesta!

Kas, sissi vai tiedustelupuoli? Itse sissillä...

Photsku sanoi:
Majohajo oli ehkä vittumaisin reissu ikinä, mutta jälkeenpäin kyl yks parhaista kokemuksista.
...
Yöllä suunnistettiin ihan vituille ja käveltiin jossain peltoaukeella ja rämeillä, kouluttajat tietty vittuili koko ajan vierellä (selässään pelkät pikkureput) että "oiskohan täällä parempiakin reittejä valittavana??"

Meillä homma oli aivan täysin samanlaista. Kaikki eksymiset, vittuilut ym. Mitäs esinettä te lähditte hakemaan yksiköstä? Huomattiin Mäntykankaalla, että meiltä puuttui yksi kamiinan putki. Edellisellä kurssilla puuttui vesurin suojus. Kai teiltäkin jotakin..?

kas-vain sanoi:
Kyllä väiitäisin, että kuri oli paljon tiukempaa meillä SissiK:ssa.

Niin väittäisin minäkin. Kyllähän se SissiK on kaikista kovin paikka kurin ja koulutuksen suhteen.

-Marchi- sanoi:
Eli miten voi itse edellä auttaa AUKiin ja RUK:iin pääsemistä? Reipas jne?

RUK-valintoihin vaikuttavat mm. seuraavat asiat:

P1-koe
P2-koe
Varusmiesjohtajien arviointi
Henkilökunnan arviointi
Vertaisarviointi
Koetulokset
Oma halukkuus sotilaskoulutukseen

Käytännössä kovalla asenteella selviää ja saa hyvät pisteet näistä eri arvioinneista. Jos ei ole ihan palikka, saa P-kokeista myös tarpeeksi pisteitä. Kaikki puhuu aina koemenestyksestä, mutta se ei ole kuitenkaan mikään kaikkein tärkein asia. Itse en ollut ikinä terävimmässä kärjessä koetuloksissa, mutta RUK-valintalomakkeen pisteet olivat koko komppanian parhaat (yhtä vaille täydet pisteet :eek: ).

Saapas sanoi:
Kun taas näin yläkerroksesta sinne alas katsottuna se touhu oli aika erikoista.. Hirveetä huutoa ja juoksua ihan päättömien asioitten takia.

No sitähän se olikin. Runtua tuli vaikka mistä asioista ja monesti ilman mitään oikeaa syytä.
"Järjestäytyessä syljeskeltiin..."
"Eilisillan iltavapailla joku poltti röökiä ja käveli samaan aikaan..."
"Te ootte kaikki ihan paskoja jätkiä."
"Kaikki eivät käyneet aamulenkillä lintutornilla asti..."

Ja seurauksena aina sama:
"Tästä syystä... polkupyörävaja kaksi kertaa myötäpäivän vastaisesti, sama paikka, sama muoto... RYHMITY!!!"

Saapas sanoi:
Maastossa kuulemma 1. K meni aika vauhdilla, mutta jos toisen komppanian opetusstrategia on eri, ei se tarkoita sitä että se huonompi olisi.

Joo, piis mään. Haukutaan ennemmin yhdessä vaikka IT-patteria tai ViestiK:ta. ;)

Saapas sanoi:
2.K on ehdottamasti rukin paras komppania.
Toisillä kävi tuuri sen suhteen.

Mutta tästähän voidaan kyllä tapella :D

japani sanoi:
Jep, sama homma! Miesten puolella minäkin! :)
:D
Hmm... Kukakohan....

BadHair sanoi:

Pekkanen oli ollut jo veljeni aikana (vuonna -86) SissiK:ssa kouluttajana. Veljeni muisti hänet siitä että kieltäytyi ylennyksestä. Siitä syystä, että saisi olla enemmän metsässä! Ramu oli pitämässä jöötä, mutta Ikosta en muista tavanneeni. Kapt. Arto Ylä-Kotola oli varmaankin friikein kouluttaja. Jätkä oli laihempi kuin tuulennussima vinkuheinä, mutta vittu että ääntä ja kuntoa riitti. Taisi olla jokku SM-tason suunnistaja. Lähti vetämään meille YTH-2:sen paluumarssia ja lopputulos oli, että tehtiin (kuulema) SissiK:n ennätys. 4h 5min.:urjo:

BadHair sanoi:
:D
Hmm... Kukakohan....

Jos on kurssikirja tallella, niin Helsingistä siis olen kotoisin ja esikuntahommat nappas sen verran vähän, että SissiK kutsui, santsarina myös. Näillä tiedoin luulis löytyvän, kun Stadin "taistelijoita" siellä tais mun lisäksi olla yksi..

kas-vain sanoi:
Pekkanen oli ollut jo veljeni aikana (vuonna -86) SissiK:ssa kouluttajana...

Ja Pekkasen kanssa vietettiin lämminhenkinen heinäkuu -97 SissiK:ssa muiden lomaillessa ihan kahdestaan, testaillen erilaisia miinojen ansoitusmekanismeja (lue Pekkanen ideoi, minä toteutin mm. kaivamalla RUK:n päärakennuksen pihalle jotain kymmeniä telamiinoja jne).. Leppoisa mies se on!

Siellä on ihan perkeleen nättiä. Paikan päällä hommat varmaan tuntuu aika vittumaisilta, mutta kyllä sitten tasottuu kun selviää siitä kunnialla läpi, se toinen salmiakki ilmestyy kaulukseen ja rukin risti kimaltelee rinnuksissa. Siellä ei ainakaan meidän porukassa ollu mitään kummempaa lusmuilua, kaikki yritti oikeesti parhaansa ja porukalla vedettiin homma kotiin.

Skapparit yrittää kyllä työntää vittumaisuudella kapuloita rattaisiin, mutta "jos siitä hajoaa niin ei ole soveltuva reservin upseeriksi". :)

Itte en ollu silloin juuri missään kunnossa, painoa 60kg ja pituutta 178cm mutta selvittiin ja painokin nousi. Kestävyys siellä kyllä oli koetuksella vaikka silloin 3100 juoksin cooperissa.

Oman kurssin numero 220. Lupaus.

kas-vain sanoi:
Pekkanen oli ollut jo veljeni aikana (vuonna -86) SissiK:ssa kouluttajana. Veljeni muisti hänet siitä että kieltäytyi ylennyksestä.

Nää on just näitä citystooreja, joita...

jokaisessa joukko-osastossa
jokaisessa saapumiserässä

huhuina kiertää. Ihan :anssi: 99,99% niistä. Milloin joku on ylennyskiellossa, milloin joku on kieltäytynyt ylennyksestä, milloin joku kappari on tetsauksessa painanut mortin perseen saappaallaan alemmas maahan ja mahan alla ollut iso juurakko on puhkaissut mortin vatsan...

Ei pidä olla -intissäkään- niin herkkäuskoinen.

jarre55 sanoi:
Nää on just näitä citystooreja, joita...

jokaisessa joukko-osastossa
jokaisessa saapumiserässä

huhuina kiertää. Ihan :anssi: 99,99% niistä. Milloin joku on ylennyskiellossa, milloin joku on kieltäytynyt ylennyksestä, milloin joku kappari on tetsauksessa painanut mortin perseen saappaallaan alemmas maahan ja mahan alla ollut iso juurakko on puhkaissut mortin vatsan...

Ei pidä olla -intissäkään- niin herkkäuskoinen.

Hyvin mahdollista, mutta sen verran karu äijä se pekkanen oli, että voisi hyvinkin pitää paikkansa. Tainut olla koko palveluksensa ajan SissiK:ssa. Ilmeisesti jäänyt intin jälkeen suoraan ilman mitään sen kummempia koulutuksia.

kas-vain sanoi:
Hyvin mahdollista, mutta sen verran karu äijä se pekkanen oli, että voisi hyvinkin pitää paikkansa. Tainut olla koko palveluksensa ajan SissiK:ssa.

Pekkanen oli RUK:n esikunnassa ainakin mun kurssilla.

kas-vain sanoi:
Ilmeisesti jäänyt intin jälkeen suoraan ilman mitään sen kummempia koulutuksia.

Ei millään pahalla, mutta tätäkään en usko. Kyllä palvelukseen vakituisiksi jäävien pitää minimissään Päällystöopisto eli rottakoulu käydä.

Pelkän intin jälkeen voi toimia jonkin aikaa ns.kesäkessuna tai vänskänä, jona aikana on syytä hakea kadikseen/Pääll.opistoon. Ja jos ei määräajan kuluessa sinne sisään pääse, se on kanttuvei koko armeijaura.

Jo Puolustusvoimien turvallisuusmääräyksetkin vaativat sen, että vakin. palveluksessa olevan pitää olla suorittanut tietty opintotaso (eikä sitten vittuilla tästä Rovajärven tapauksesta) Niin se vaan on.

derego sanoi:
K-181, Haukka PstK'ssa, eli talvikurssi mihin III/85't solahtivat, Hiltonin toinen kerros.

Muut yksityiskohdat lienevät muuttuneet 20 vuodessa niin paljon, etten niihin kommentoi. Syökää paljon, sillä pärjää !

Jaha, lajitoveri!

Mulla kanssa 20 vuotta Rukista. Saapumiserä I/85. RUK-kurssini oli 179/Kontio.

Kiva nähdä että samaikäistä porukkaa tässäkin ketjussa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom