Ruk

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toivotaan että joku tähän vastais..

Eli tuli tieto että RUK:on mennään parin viikon päästä, itse olisin mieluummin jäänyt AUK:on mutta näin nyt kävi. Olen AUK:ssa kivääri-linjalla eli RUK:ssa sitten Kärki- tai Kirvesjoukkueessa ilmeisesti. Joten mietityttääkin että onko huonokuntoisella, kuten minulla, mitään mahdollisuutta selvitä siellä. Juoksin P-kaudella cooperissa reilut 2300, nyt varmaan tietenkin juoksisin jonkun verran enemmän, mutta silti en missään huippukunnossa ole..
Tulenko sieltä maitojunalla takaisin jos en pysy muitten tahdissa esim. pitkillä marsseilla vai miten? Parhaani tulen kyllä siellä yrittämään, siitä ei ole kysymys vaan siitä että riittääkö se mihinkään..

Eli tuli tieto että RUK:on mennään parin viikon päästä, itse olisin mieluummin jäänyt AUK:on mutta näin nyt kävi. Olen AUK:ssa kivääri-linjalla eli RUK:ssa sitten Kärki- tai Kirvesjoukkueessa ilmeisesti. Joten mietityttääkin että onko huonokuntoisella, kuten minulla, mitään mahdollisuutta selvitä siellä. Juoksin P-kaudella cooperissa reilut 2300, nyt varmaan tietenkin juoksisin jonkun verran enemmän, mutta silti en missään huippukunnossa ole..
Tulenko sieltä maitojunalla takaisin jos en pysy muitten tahdissa esim. pitkillä marsseilla vai miten? Parhaani tulen kyllä siellä yrittämään, siitä ei ole kysymys vaan siitä että riittääkö se mihinkään..

No itse kävin kurssinK-211 Finlandia, tosin en nurmiporana. Onneksi nykynuorten kunto jo siihen mun aikaseen, 97, on laskenu sen verran että toi 2300 on ihan kohtalainen tulos tälle saamattomalle pullamössösukupolvelle...;)Se nyt tuskin siitä jää kiinni. Jos muuten on vitusti asennetta, sitkeyttä, ja yleiskunto muuten ok, et sä millään maitojunalla sieltä pois tule. Harva sieltä yleiskunnon takia pois lähetetään, muutamia lähti meidän kurssilta, ja kaikilla niillä syynä oli jonkinlainen kutina kallon sisäpuolella. Valvominen ja nälkä oli mulle pahempia koukkuja siellä kun itse suoranainen fyysinen rasitus. On sua huonokuntosemmatkin RUK:n selättäny. Kun se on ohi on omalla laillaan kuitenkin aika hyvä fiilis, sen voi melkeen kaikki RUK:n käyneet allekirjottaa. Tosin Hamina on niin saatanan syvältä ettei mitään järkeä...

Res.Vänr....:david:

Olin pari vuotta sitten Kärkikomppaniassa talvirukissa. Cooper oli silloin vähän päälle 3000. Elämäni rankimmat vuorokaudet tuli siellä koettua ja uskoisin, et sama on sulla edessä, joten varaudu siihen. Mitenkö? Tiedosta, et marsseista ja maastoharjotuksista tulee pirun rankkoja ja päätä, että et perkele luovuta!

Mieti vaikka sitä päivää ku pääset reserviin vänskänä... Onko sillon kiva ajatella, et tuli movetettua ne kaikki raskaat hetket? Mitä vittumaisempaa, sen paremmat muistot sitten intin jälkeisinä vuosina (usko tai älä). Eikä kannata enää harmitella sitä ettet saanu jäädä AUKkiin. Ota kaikki irti siitä, et oot päässy paikkaan, jonne murto-osa sun ikäluokasta pääsee (ja jonne moni miehistöön/AUKkiin jäänyt haluais).

Jos oot yksikkös huonokuntoisimpia, sulla on oikeestaan kaks vaihtoehtoa: Joko vain surkuttelet tilannetta, mitä harva jaksaa kuunnella, tai sitten vaikka kaikkien pitäis odottaa sua marssilla, niin siitä huolimatta yrittäisit täysillä ja tsemppaisit ja autat muita silloin kun ite siihen pystyt. Jos valittet jälkimmäisen niin voin kertoa, et kukaan ei sillon harmittele odottelua vaan jengi auttaa esim. keventämällä sun kantamusta ihan omasta tahdosta, ilman kouluttajien käskyä. Kaikki tietää, et jokaisen kunto ei oo yhtä hyvä. Voit ite vaikuttaa siihen, miten muut sen asian hyväksyy.

Ite opin arvostamaan silloin aikoinaan paljon enemmän sitä yhtä huonokuntoisimmista, joka yritti viimeiseen asti, kuin niitä muutamaa hyväkuntoista, jotka kyllä olis jaksaneet mut ku "ei vaan viitti"...

Tsemppiä! :thumbs:

Itse kävin tulenjohtolinjan K231, eli tällä hetkellä olen koksuna Sodankylässä.
Kyllä ne hommat on päästä kiinni, ei coopertuloksesta :) Vaikka tällä hetkellä saattaa hajottaa että sinne on joutuu(pääsee), niin vannon, että sen viimeisen RUK-aamun koittaessa vituttaa lähteä pois. Moni koksu varmasti haluaisi vielä lähteä jälkirukkiin, jos se olisi mahdollista. Toisaalta se ei enää sitten tuntuisi samalta kun se ensimmäinen ja "oma" kurssi. Eikä sieltä maitojunalla takaisin joudu jos kokeet pääsee läpi.
Elämäni parhaita kokemuksia tähän mennessä, tiimihenki oli järjettömän hyvä!

Itse kävin tulenjohtolinjan K231, eli tällä hetkellä olen koksuna Sodankylässä.
Kyllä ne hommat on päästä kiinni, ei coopertuloksesta :) Vaikka tällä hetkellä saattaa hajottaa että sinne on joutuu(pääsee), niin vannon, että sen viimeisen RUK-aamun koittaessa vituttaa lähteä pois. Moni koksu varmasti haluaisi vielä lähteä jälkirukkiin, jos se olisi mahdollista. Toisaalta se ei enää sitten tuntuisi samalta kun se ensimmäinen ja "oma" kurssi. Eikä sieltä maitojunalla takaisin joudu jos kokeet pääsee läpi.
Elämäni parhaita kokemuksia tähän mennessä, tiimihenki oli järjettömän hyvä!

RUK:AUK=1

Kuten aiemmissa kommenteissa tuli ilmi, ei ole (pelkästään) kunnosta kiinni. Olet nuori ja kunto kasvaa "sekunnissa", kun asenne on kohdallaan, eikä maitojunaa tällöin tule.

Tsemppiä. T:210 :rock:

RUK K230 Tervas. Komppanialla ei niin väliä. Jokatapauksessa intin parasta aikaa, ylivoimaisesti. Suosittelen kaikille ketkä miettivät.

RUK K229-Revontuli. Pioneerikomppania, taistelupioneeri. Kyllä RUKissa joukkuehenki on jotain aivan omaa luokkaansa. Ainakin itse olin helpottunut kun pääsin AUKista pois. En tiedä millaiseksi toiminta muuttui AUKissa sen jälkeen kun RUKiin valitut lähtivät Haminaan, mutta ainakin itse koin aivan järkyttävää selkäänpuukottamista ja sorsimista AUKissa (johtui varmasti suurimmaksi osaksi siitä, että olin lähtöisin merivoimista ja kotoisin Helsingistä -> AUK oli Keuruulla -> maavoimat -> olin muukalainen). RUKissa oli porukkaa Suomen joka kolkasta.

Kyllähän sitä naureskeltiin RUKin ensimmäisinä päivinä katkerasti AUKin koksujen jutuille siitä, kuinka he kaipaavat RUKiin takaisin. Mutta kyllä siellä niin tiivis yhteishenki muodostui, ettei sieltä pois olisi halunnut lähteä. Ja muutenkin, kaikilla oli motivaatio kohdillaan ja osasivat hommansa. Näin ei ollut omassa joukko-osastossa, kun sinne joutui palaamaan.

edit. Niin ja RUK:n kurssijuhlaa ei suotta haukuta valtakunnan kakkosbileiksi ;)

RUK K229-Revontuli. Pioneerikomppania, taistelupioneeri. Kyllä RUKissa joukkuehenki on jotain aivan omaa luokkaansa. Ainakin itse olin helpottunut kun pääsin AUKista pois. En tiedä millaiseksi toiminta muuttui AUKissa sen jälkeen kun RUKiin valitut lähtivät Haminaan, mutta ainakin itse koin aivan järkyttävää selkäänpuukottamista ja sorsimista AUKissa (johtui varmasti suurimmaksi osaksi siitä, että olin lähtöisin merivoimista ja kotoisin Helsingistä -> AUK oli Keuruulla -> maavoimat -> olin muukalainen).

Öpis ja MeriPionAuk? Eli ts. Aukkiin suoraan Keuruulle?

Niin ja RUK:n kurssijuhlaa ei suotta haukuta valtakunnan kakkosbileiksi ;)

Itse en allekirjoita. Hirveä hypetys kaikesta, ja loppujen lopuksi eivät olleet mielestäni kovinkaan kummoiset pippalot. Keimon vetämistä ja muiden uo:den kanssa oleskelua. Matkat hotellille rassasivat monia, itseäni ei ihmeemmin haitannut. Odotukset olivat kyllä kovemmat kuin mitä itse juhla sitten oli.

En ole kyseistä laitosta koskaan käynyt, mutta olen huomannut täysin vedenpitävän tavan erottaa RUK:n käynyt sellaisesta, joka ei ole sitä käynyt. RUK:n käymätön tuppaa puhumaan "Rukista", mutta RUK:n käynyt lausuu aina syvällä rintaäänellä "ÄRRUUKOO" :)

Kaikki on hei asenteesta kiinni, ja se kuntokin siitä varmasti paranee ennen niitä vaativampia RUK:n suorituksia! Ite p-cooperissa nilkutin uskottavat 2200m 118kg:n elopainolla, RUK 227-otava kurssilla meillä oli suhteellisen rankat harjoitukset mm. JoHa, YTH:t. Mut kaikesta kuitenkin selvittiin vaadittavalla tasolla, ja päätöstilaisuudessa tästä venymisestä odottikin sitten Jalkaväki-palkinto, kiitoksena jalkaväki asenteesta kurssilla!:rock:

ahhh, those were the days!!

En ole kyseistä laitosta koskaan käynyt, mutta olen huomannut täysin vedenpitävän tavan erottaa RUK:n käynyt sellaisesta, joka ei ole sitä käynyt. RUK:n käymätön tuppaa puhumaan "Rukista", mutta RUK:n käynyt lausuu aina syvällä rintaäänellä "ÄRRUUKOO" :)

Sori, mutta se on "ER-UU-KOO". Itse puhun kyllä aina Rukista, vaikka tulikin lusittua siellä päärakennuksen alakerrassa (vässykät oli sitten 2. & 3. kerroksessa, pl. räjähtävät rullaluistimet ja ohjusmiehet;)) se 98 päivää. Olihan se kivvaa aikaa. Taijettiin voittaa melkeen kaikki, paitsi se ympyräviesti. Kuitenkin vähän liian vahva hype elää edelleen...

Öpis ja MeriPionAuk? Eli ts. Aukkiin suoraan Keuruulle?

En ole edes kuullut semmoisesta kuin MeriPionAuk. Öbiksessä alokkaana -> Keuruulle pioneerirykmenttiin maavoimien AUKiin, taistelupioneerilinjalle. Sieltä maavoimien RUKiin Haminaan pioneerikomppaniaan taistelupioneeriksi. Sieltä takaisin öbikseen meripioneerijoukkueen johtoon.

Itse en allekirjoita. Hirveä hypetys kaikesta, ja loppujen lopuksi eivät olleet mielestäni kovinkaan kummoiset pippalot. Keimon vetämistä ja muiden uo:den kanssa oleskelua. Matkat hotellille rassasivat monia, itseäni ei ihmeemmin haitannut. Odotukset olivat kyllä kovemmat kuin mitä itse juhla sitten oli.

Vähän riippuu siitä millaisina pitää hyviä pippaloita. Ja myös siitä kuinka hyvin pippalot on järkätty (upseerioppilaathan tuon juhlan itse rakentavat/järjestävät). Itse ainakin tykkäsin. Matka hotellille ei ollut kovinkaan pitkä, mutta meillä taisi olla lähin hotelli :)

En allekirjoita. Itse puhun ainaki "rukista". Olin tosin Tuliasemapatterissa, joten tuskin kovimmat taistelijat tuota eder RUKiksi laskevat. :D (K217 Suunta, mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan.)

Sori, mutta se on "ER-UU-KOO". Itse puhun kyllä aina Rukista, vaikka tulikin lusittua siellä päärakennuksen alakerrassa (vässykät oli sitten 2. & 3. kerroksessa, pl. räjähtävät rullaluistimet ja ohjusmiehet;)) se 98 päivää. Olihan se kivvaa aikaa. Taijettiin voittaa melkeen kaikki, paitsi se ympyräviesti. Kuitenkin vähän liian vahva hype elää edelleen...

Ai saakeli, reservin säkkimatruusi pahoittelee tätä karvasta kielioppivirhettä, joutuukohan tässä nyt poistumaan taakse...

Eikä ole ;)

No enpä puhuisi niinkään tiukasta sisäkurista, sillä yksikössä ei ole ohjattuja aamutoimia, iltavahvaria ja eikä komppanian siisteyteen kiinnitetä huomiota niinkään tarkasti kuin vaikka kerrosta ylempänä. Maastossa sen sijaan mennään kovaa ja kouluttajat ovat todella vaativia.

Minusta on hyvä, että nuo turhuudet on karsittu pois ja keskitytään huomattavasti olennaisempaan tehtävään, eli sodanajan tehtävän harjoitteluun. Tuntui, että esim. edellämainitussa 2.K:ssa keskityttiin enemmän aamutoimiin, käytökseen ja siivoamiseen kuin sotimiseen ja kurssikirjassakin jannut vielä ylpeilevät sillä.

Tuo juoksuttaminen meni kyllä välillä aivan naurettavaksi. Meillä kierroksia pyörävajan ympäri kertyi n. 60. Sissit kuitenkin pääsivät yli sataan. Lisäksi juostiin mm. perinnetykkejä, spol-komppaniaa ja kanakoppia ympäri.

Pieni vinkki: älkää missään tapauksessa laulako marssilaulua "...päin ryssiä vain..." Kokemuksesta voin kertoa, että juoksemista tulee.

Kyllä nuo kokelaat ihan mielellään sinne jäi. Olen kyllä tosin sitä mieltä, että varmaan parempiakin kokelaita olisi sinne ollut. Meillä oli pari tosi särmää ja pätevää koksua ja taas pari kunnon mulkvistia.

Siihen tottuu. Tuo touhu ihmetytti muakin alkuun. Erityisesti kouluttajat pystyivät olemaan aivan uskomattoman vittumaisia. Upseerioppilas on alin aste, mihin voi varusmiesurallaan joutua. Sitä seuraavassa vaiheessa ollaan sitten sitäkin korkeammalla. Kannattaa muistaa, että kun sen paskan kestää, on tiedossa mielekkäitä hommia ja korkein mahdollinen asema, mitä voi varusmiehenä saavuttaa. Oli mahtava tulla RUK:n viimeiselle viikolle lomilta, kun tiesi, että toiset salmiakit odottavat muutaman päivän päässä.

Todennäköisesti muuttuu. Näin jälkeenpäin ajateltuna henki oli varsin hyvä ainakin meidän tuvan sisällä. Tosin aina löytyi muutama, jotka pelasivat vain omaan pussiinsa ja tavoittelivat omaa etuaan. Oli varsin vittumaista olla oppilasjohtajan roolissa esim. harjoituksissa kun nämä sankarit eivät osanneet asettua lainkaan alaisen rooliin vaan antoivat koko ajan omia ohjeitaan ja pyrkivät johtamaan koko touhua.

T: kokelas (TJ 54)/1.K/K226 - Silta :rock:

PS: mitenkäs majohajo meni? Oli varmaan maistuva kokemus :hyper:

Moro Mks...Eksyin vasta nyt tänne foorumille(Googlen kautta)kun googletin inttiasioita:) Olen itsekkin ollut 1.K:ssa kurssilla 226...Olitko Pst-vai kiffepuolella..Itse olin kiffepuolella 2.joukkueessa Vaahtovuon opeissa..

Nostetaanpa tämäkin kunniakas ketju unholasta!

Löytyykö Pakkikselta viimeaikoina kotiutuneita reservin vänskiä? Itse pääsin pois tammikuussa 2012, ja tuli tosiaan toissavuotinen kesä vietettyä Haminan lämmössä, Kärkikomppanian tiukassa kurissa. Kurssinumero oli 238. Jakakaapa tuoreet ja mikseivät vanhemmatkin reservin upseerit kokemuksianne noista kunniakkaista Hamina-ajoistanne :)

"jos te olette ikäluokkanne kermaa, en halua edes tietää mitä se kura on" Ylil. Ramu, sissik. Tammikuu 2002. Hetkeä ennen Haminasta poistumista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom