Ruk

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Käsky kävi ja RUKkiin lähdetään! Jes jes! :) Kirveskomppania päämääränä.
Ne jotka on käyneet, niin kertokaapas kokemuksia paikasta.
Oliko paljon marsseja, gineksiä, leirejä, teoriaa ym. Plussat ja miinukset?
Olis kiva pikkusen tietää paikasta ennen kuin sinne kahden viikon päästä lähdetään. Vähän jänskättää kyllä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässäpä kommenttia naisen suusta:

Eli itse kävin tulenjohtolinjan RUK:ssa, aikaa siitä jo 7v.
Hyvin on jäänyt mieleen ensikosketus RUK:n, kun 800km bussimatkan jälkeen meidät kipattiin pihalle aamukuuden aikaan ja komennettiin "kahdeksaantoista riviin järjesty!" Ei ollut ihan helppo homma:)

Noh, alkuunhan se oli yhtä juoksemista paikasta toiseen, lähinnä odottamaan jotain tapahtuvaksi. Karseinta taisi mulle olla Haminan jäätävä viima, toki kesällä sitten oli mahtavatkin kelit. Koulutus oli mielenkiintoista ja lukeakin piti, jotta pääsi kokeet läpi. Pari tyyppiä lähti maitojunalla takaisin just sen vuoksi, ettei lukeminen maistunut.

Noi marssit ja metsäleirit ja niiden sisältö riippuu kyllä ihan kouluttajasta: meilläkin muut tulenjohtueet saattoivat päästä leirille kuorma-autolla, mutta kolmas johtue tietysti fillaroi tai marssi sinne ihan kouluttajan vaatimuksesta.. Muistan kyllä senkin leirin, kun oman johtueemme kouluttaja oli sairas ja kerrankin vain saimme ottaa arskaa ja katsella kun kärki- tai kirveskomppanian porukka liikahteli aika liukkaasti lähistöllä :)
Noh, eipä sinne nyt kukaan lepäilemään mene, mutta kyllä skappareitakin löytyy laidasta laitaan...

Kurssijuhlat oli aika hieno kokemus. Kannattaa värvätä joku typykkä aveciksi, jos ei omaa tyttöystävää ole, sillä muuten sitten voi nakki napsahtaa ja kurssijuhlat mennä työn merkeissä.

eka gines oli muistaakseni aika pitkä, olikohan peräti 6vkoa, en ole aivan sata varma. Sen jälkeen pääseekin ihan kivasti lomille, itse lentelin Finnairin sinivalkoisin siivin kotiin susirajan pohjoispuolelle, se oli iso plussa!

Eipä muuta kuin tsemppiä ja toivottavasti viihdyt paikassa! Itse kyllä tunsin tulleeni kotiin, kun heinäkuussa palasin Sodiksen Jääkäriprikaatiin...

Saapas sanoi:
Käsky kävi ja RUKkiin lähdetään! Jes jes! :) Kirveskomppania päämääränä.
Ne jotka on käyneet, niin kertokaapas kokemuksia paikasta.
Oliko paljon marsseja, gineksiä, leirejä, teoriaa ym. Plussat ja miinukset?
Olis kiva pikkusen tietää paikasta ennen kuin sinne kahden viikon päästä lähdetään. Vähän jänskättää kyllä..

Itse kävin SissiK:n kurssilla 222 ja voin sanoa, että RUK oli intin parasta aikaa! Gineksiet oli joka toinen v-loppu. Leirejä oli ihan kivasti, teoriaa alussa joka päivä. Kokeista ei selvinnyt jos ei vähän lukenut. Älä lähde Oppilaskunta toimintaan jos haluat vähänkin vapaa-aikaa. Kurssijuhla on ROCK! Joten hommaa hyvissä ajoin avec ettet joudu nakkikoneeksi juhliin. Tutustu uusiin ihmisiin ja paina täysillä niin hyvää tulee! Muista käydä Villniemessä!;) Ja hajoa VT-7:aan ja 1000000 valkjärveen!:D

K215 Kärkikomppania. Tetsattiin aivan perkeleesti ja oltiin koko kurssista eniten puskassa. Kirveskomppaniassa suklaameininki Kärkikomppaniaan verrattuna eli helpolla tulet pääsemään. Huhujen mukaan Haminan sää olisi kesäkurssilla inhimillisempi kuin talvella (paha sanoa varmaksi mitään, kävin vain talvikurssin). Ehdottomasti intin parasta aikaa. Ja kurssijuhlasta sen verran, ettei sinne todellakaan tarvitse ketään pimua alkaa houkuttelemaan, vaan halukkaita varmasti löytyy enemmän kuin vapaita paikkoja...

Mun RUK aikoihin sinkut kävi hakemassa paikallisista baareista tarjoilijatytöt aveceiksi kurssijuhliin. Laatu ei välttämättä ollut parasta, mutta tulosta kai siellä pojat yrittivät enemmänkin tehdä. Joku jopa taisi onnistua..

K210:llä ei ollut monta ginestä mutta raskasta on muutenkin. Muistona myös tuo aamukuuden 18 riviin JÄRJESTY ja saatanallinen viima koko ajan.

K224 eli vuosi sitten olin Haminassa. Kesäkurssin säät ovat varmasti inhimillesempiä mitä talvella, mutta kyllä ainaki yhdessä harjoituksessa satoi räntää. Hamina on siitä ihmeellinen paikka, että siellä tuulee koko ajan eikä sitä pääse pakoon mihinkään. Njoo, tiedän johtuu siitä että se on meren rannalla. Mahtava kokemushan se oli vaikka välillä vituttikin. =)

valtaa sanoi:
K210:llä ei ollut monta ginestä mutta raskasta on muutenkin. Muistona myös tuo aamukuuden 18 riviin JÄRJESTY ja saatanallinen viima koko ajan.

Missä komppaniassa olit? Olin itse 210:llä sissikomppaniassa.

valtaa sanoi:
Eikö se ole "KURSSI XYZ KAHDEKSAN RIVIIN JÄRJESTY!!!"?
Näin itse muistaisin.
Pioneerikomppaniassa kurssilla 221. HIenoo aikaa oli: pää kalju, jäkitettiin ja marssittiin lohikäärmemarssia. Metässä tetsattiin kunnolla.
Ehdottomasti kannattaa koukata haminan kautta jos mahdollisuus siihen tarjoutuu.

Olin Kirveskomppaniassa kurssilla 218. Leireillä oli tekemisen meininkiä, etenkin yth:t ja ampumaleiri. RUK tosiaan oli intin parasta aikaa ja yksi syy siihen oli äärettömän hyvä henki koko porukan kesken. Onneksi olkoon, hyvään paikkaan olet päässyt!

Heppi sanoi:
K215 Kärkikomppania. Tetsattiin aivan perkeleesti ja oltiin koko kurssista eniten puskassa. Kirveskomppaniassa suklaameininki Kärkikomppaniaan verrattuna eli helpolla tulet pääsemään. Huhujen mukaan Haminan sää olisi kesäkurssilla inhimillisempi kuin talvella (paha sanoa varmaksi mitään, kävin vain talvikurssin). Ehdottomasti intin parasta aikaa. Ja kurssijuhlasta sen verran, ettei sinne todellakaan tarvitse ketään pimua alkaa houkuttelemaan, vaan halukkaita varmasti löytyy enemmän kuin vapaita paikkoja...

Sama aika, sama paikka...

Mä kävin IT:ssä runkin. Marsseja riitti, mutta ei sitä touhua kovin ikävänä pitänyt. Kyllä sitä Haminaakin sen 100 päivää (vai mitä olikaan) kattelee. Kurssi oli 216.

MBC78 sanoi:
Satuitkos olemaan kurssilla 212? Kävin meinaan ite tiedustelutulenjohtolinjan juurikin tuolla kurssilla.

Vastaan tähän itse:
K212 ja tj:n alakerrassa asustelin, kuninkaallinen it.

RUK oli vittumaisia metsäreissuja (4h/unta per 4pv metsässä), kovia marsseja (Utti-Hamina reppu selässä) ja pitkää ginestä (26pv putkeen)

Mutta se oli myös minulle elämän viimeisiä huolettomia hetkiä, hyvää ystävyyttä ja ikimuistoista itsensä voittamista.

Koulu antaa paljon, ja jos sen ottaa tosissaan, kasvattaa ja opettaa sinusta itsestäsi.

Ehkä nykymaailmassa ei siviilimaailman arvostus ole sitä mitä se oli joskus, mutta kyllä ainakin johtamiskokemuksesta on hyötyä jokapäiväisessä elämässäkin

Ainakin K212 it-patterin perusasioita:

-Metsäkeikkoja n. 4 (silloin oli rahat lopussa eikä SH-päiviä ollut enempää) Varmaan missään yksikössä unta ei saa riittävästi, vaan alat keskustelemaan puiden kanssa ja tapaat kuolleen isoisäsi haamun.
- aamulenkit: kurssin ensimmäinen puolisko lenkki n 3-4krt/vk, koksujen lähdettyä ei enää kertaakaan :) jonkinverran liikuntakoulutusta, lopussa ehtii/jaksaa jo itsekin käydä juoksemassa iltaisin.
- marsseja: pirusti, Kirkkojärjen marssi- juoksukilpailun voittaminen on joka yksikölle kunnia-asia. Sitä sitten harjoitellaan, varusteena tetsarit ja kumpparit juoksulenkillä... Pisin reppumarssi oli Utti-Hamina, muistaakseni n. 50-55km -sielut irtautuvat ruumiista niin että kohina kuuluu...
- ensimäinen kuukausi oli teoreettisempi, melko paljon oppitunteja: vihollisen organisaatio, jääkäriprikaatin organisaatio, kalusto ja toiminta, aselaji-oppi, johtamisen teoriaa yms "koulumaisia" aineita. Sitten enemmän käytännön juttuja.
- kurssijuhla on ehdoton, järkkää daami vaikka et seurustelisikaan. Meillä soitti miljoonasade ja vedettiin kaljaa kassulle kyhätyissä baareissa. Ilman daamia toimit narikassa yms työnakissa-silloin et bailaa. Tunnelma seuraavana päivä daamien lähtien busseilla kotiin on aika lohduton.

Tuntuu että kurssi ei pääty koskaan, mutta kyllä se päivä joskus koittaa, jolloin voit paljastaa toisen salmiakkisi. Meillä päätösjuhlassa puhui Adolf Ernroth, nyt hän taitaa olla vaiteliaampi.

ja muista että koksu ei ole kokelas vaan "herra UPSEERIkokelas"

motto:
"henkisen minän löytäminen fyysisen kovuuden kautta"

ALi

Viestivässykän tilitys

Tuossa on liitteenä pari kuvaa..Jos muut ei kiinnosta niin RUKkiin menijöitten kannatta katsoa tuo viimeinen...se on se kuuluisa Hotelli hiltonin edusta johon tulette muodostamaan hienon 8 rivin kun saavutte.

Kävin 223 kurssin viestikomppaniassa. Viestissä taitaa olla pikkasen vähemmän metsäaamuja kuin muilla, mutta olikin sitten viestilaitteitten opettelua luokassakin ja lukemattomia maston pystytyksiä. Ei niin fyysisesti rankkaa mutta teknisesti kyllä.

Oli pakko lukea jonkun verran jos ei halunnut huonoja arvosanoja..Sotilaskotiin jaksoi/kerekesi mennä harvoin.

Rehellisesti voin sanoa että eniten koko intin aikana hajoilin yhdellä RUKin leirillä, jolloin jouduin olemaan ryhmänjohtaja. Valvottuja vuorokausia, ja sen jälkeen on tehtävä vielä viisaita päätöksiä, kaikenmaailman ryhmityspiirroksia, marssikäskyjä ja nopeita viestiaseman pystytyksiä.

Tässä nyt jotain juttuja mitä tulee mieleen kun ajattelee RUK:ta...
- 60 km:n marssi täysivarustuksessa.
- Hyvä joukkue/ryhmähenki.
- Kurssijuhla
- Sulkeiset
- Haravointi (viestikomppanialla oli tapana haravoida kasarmeja alussa kun muut pääsivät jo vapaille)
- Nopeat järjestäytymiset
- Pilkkiminen oppitunnilla
- Leirit joilla hajotti
- Impa + Rova (hauskimmat leirit)
- Hieno kasarmialue (vanhoja muureja jne..)
- Pois lähteminen

Tiivistettynä: Kyllä se välillä vitutti, mutta jälkeenpäin (oikeastaan heti kun pääsi takaisin Karjalan prikaatiin) tuntui että, KANNATTI KÄYDÄ. :thumbs:

Liitteet

• sulkeiset 2.jpg
    sulkeiset 2.jpg
    118,7 KB · Katsottu: 2 388
  • mastotyö3.jpg
    mastotyö3.jpg
    40,3 KB · Katsottu: 1 592
  • opiskelua.jpg
    opiskelua.jpg
    112,7 KB · Katsottu: 3 000
  • josafatin laakso3.jpg
    josafatin laakso3.jpg
    118,8 KB · Katsottu: 1 736
  • hilton.jpg
    hilton.jpg
    67,2 KB · Katsottu: 2 610
K225. Kurssijuhla ei säväyttäny ihan sillä tavalla mitä olin kuullu. Perus ryyppyreissu, jossa oli hienot vaatteet.

Marsseja nyt oli mitä oli ja leirit oli loppupeleis ihan siistejä verrattuna perusyksikön leireihin vaikka nyt oliki talvi.

Jeps, niinkuin on tullut ilmi niin kyllä RUK oli ehdottomasti intin parasta (ja kovinta) aikaa. Moni kaveri asennoitui ennen rukkia siihen että tulee olemaan vaikeuksia päästä läpi. Mutta no hätä, kunhan ei vemppaile liikoja ja oikeasti jaksaa lukea niihin kokeisiin niin varmasti läpäisee kurssin.

Itse kävin 4 vuotta sitten tulenjohtolinjan RUK:n Suomenlinnassa (oi niitä aikoja :itku: ). Luentoja oli paljon, ainakin alussa. Kofeiinitabuja kului enemmän kuin jaksoi laskea ja taisi joku skappari silloin tälloin monotella pilkkimisestä. Gineksiä suunnilleen joka neljäs viikonloppu. Leirejä ei ollut kovinkaan paljoa mutta ne olivatkin sitten aika kovia paikkoja. Lähinnä sen takia ettei voinut juurikaan nukkua. Parasta RUK:ssa oli se mahtavan palkitseva tunne kun kurssi oli ohi.

Edit: Niin ja joku tuolla mainitsi ettei kannata lähteä mukaan oppilaskuntatoimintaan. Luulen että tämä kyseinen hemmo ei itse ole mukana ollut. Itse olin mukana ja voin lämpimästi suositella. Tästä on mahdollisuus saada kaikenlaisia etuuksia ja joissakin paikoissa nämä heput palkitaan kuntoisuuslomilla (Haminasta taisi saada peräti 5 kpl kl:ää)

Kovaa on koulutus ja varmaan shokki leppoisan AUK:n jälkeen. Vähän unta ja talvikurssilla kylmää viimaa! Oma kohokohta oli, kun käytin tilaisuutta hyväksi ja 16 päivän metsä- ja ampumaleirin lopulla kävin vääntämässä salaa paskat everstin asunnon normaaliin WC-pönttöön Pahkajärvellä, kun tilaisuus koitti! Lämmin sisävessa on hieno asia parin viikon tauon jälkeen.. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom