Ruk

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
RUK on niitä asioita joita on mukava muistella aikojenkin päästä. Itsellä aikaa kurssista 203 jo yli kymmenen vuotta. Käymisen arvoinen paikka. Oi niitä aikoja...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
äksy sanoi:
Kovaa on koulutus ja varmaan shokki leppoisan AUK:n jälkeen. Vähän unta ja talvikurssilla kylmää viimaa! Oma kohokohta oli, kun käytin tilaisuutta hyväksi ja 16 päivän metsä- ja ampumaleirin lopulla kävin vääntämässä salaa paskat everstin asunnon normaaliin WC-pönttöön Pahkajärvellä, kun tilaisuus koitti! Lämmin sisävessa on hieno asia parin viikon tauon jälkeen.. :rolleyes:

olitko äksy kenties kursilla 213, sillä tollasen tarinan muistan kuulleeni verekseltään pahkajärven leirillä:)

pojat tais olla siivomassa everstin tiloja?

äksy sanoi:
Oma kohokohta oli, kun käytin tilaisuutta hyväksi ja 16 päivän metsä- ja ampumaleirin lopulla kävin vääntämässä salaa paskat everstin asunnon normaaliin WC-pönttöön Pahkajärvellä, kun tilaisuus koitti! Lämmin sisävessa on hieno asia parin viikon tauon jälkeen.. :rolleyes:

Hohoo :hyper: & :kippis1:

MBC78: Kurssini oli 210, Vapaus. Olikos vielä kouluttamassa yliltn Haikala? Vieläkin kys. herra saa niskavillani pystyyn, oli aika veemäinen tapaus suurimman osan ajasta. Toki hommansa osasi, mutta noin muuten sitten ei oltu samoilla aaltopituuksilla.

Olipahan noi kuvat aikamoinen aikamatka takasin haminan aikoihin...kurssi 211-FInlandia ja viestikomppania. Samantien kun pääs takas perusyksikköön olin kyllä sitä mieltä että onneks kävin RUK:n, loisto-aikaa, ei käyny ainakaan aika pitkäks...kahvila katariina :rock:

Kyllä meikäläisellekin RUK oli intin paras kokemus. Porukka oli motivoitunutta ja ihan mukavaa, leirin pystytykseen meni kenties 20% siitä ajasta mitä myöhemmin J-kaudella joukkueen kanssa käytettiin.
Itse kävin panssari-RUK:n Parolannummella, Panssarikoulussa. Kurssi 216.
Oikealla asenteella RUK:sta saa varmasti paljon irti henkilö kuin henkilö!

RUK 204, Kirveskomppania. Joku sanoi, että Kärki vs. Kirves - Kirveskomppania suklaameininkiä. No, ehkä senverran, ettei tarvinnut matkustaa paskoilla, bensankatkuisilla V8 NASUilla pitkin VT 7 pitkin, vaan vedettiin ohi 110 - 120 km/h PASILLA. Ainahan tuota inttipaskaa kuulee joka paikassa, missä helpompaa, missä kovempaa. Eiköhän kuitenkin RUK:ssa olevat vierekkäiset komppaniat ole vertailukelpoisia, varsinkin, kun puhutaan samasta aselajista ja koulutushaarasta.

RUK kaikinpuolin fiksuin paikka ainakin jalkaväkikoulutusta antavista paikoista, vaikka siellä kyllä sai mennä iahn tarpeeksi munat turpeessa - ei oltu missään tapauksessa mitään johtajia siellä, vaan lähempänä yksittäistä soturia.

Niin, ja samalla tiellä ollaan edelleenkin, valtio on maksavinaan palkkaa, minä tekevinäni töitä. Eli jonkinlaista kokemuspohjaakin tuon kirveskomppanian suklaameiningin puolustamiseksi löytyy.

Ltn res. :arvi:

K216 Yhteys - Tulenjohto.

Hiltonin yläkerrassa oli leppoisat oltavat. Kaiken kaikkiaan odotin kovempaa reissua, kuin mitä se loppujen lopuksi olikaan. Mutta meillä nyt olikin paljon lepsumpaa verrattuna esim. viereisiin pioneereihin.

Surkeinta RUKissa oli kun lomat meni aikalailla vituilleen. Kaikki 5 lomaviikonloppua taisi olla. Eka lomilla ei saatu lentolippuja, vaan olisi pitäny matkustaa bussilla 800 kilsaa eestakasin. Onneksi lähdin kaverin luo hesaan bilettään siksi viikonlopuksi. Muutenkin nuo meidän lennot oli hoidettu niin pirun hyvin. Kahdesti pääsin sentään kotikaupunkiin asti koneella, ja kahdesti melkein sadan kilsan päähän kotoa.Takaisin sai kuitenkin aina lähteä kotikaupungista. :rock: Hajotkoon Yliluutnantti Pehrman aamuihinsa.

Nautinnollisinta tässä oli se, että viereisessä komaniassa ollut kaverini pääsi joka kerta kotikaupunkiin koneella, koska pääsi lähtemään hitusen aikaisemmin. Oli se mukava kuunnella ku kaveri soitaa terassilta ku meikäläinen pakkaa kamoja.

kaiken kaikkiaan, oikein hyvä paikka.

Saapas sanoi:
Käsky kävi ja RUKkiin lähdetään! Jes jes! :) Kirveskomppania päämääränä.
Ne jotka on käyneet, niin kertokaapas kokemuksia paikasta.
Oliko paljon marsseja, gineksiä, leirejä, teoriaa ym. Plussat ja miinukset?
Olis kiva pikkusen tietää paikasta ennen kuin sinne kahden viikon päästä lähdetään. Vähän jänskättää kyllä..

Kirveskomppaniassa tuli itse vietettyä 98 kunnian päivää kurssilla 220-Lupaus. Kesäkurssi oli, kuten sullakin. Ylivoimaisesti paras kokemus armeija-ajalta. Kirkkis ja JoHa olivat ainakin itselleni mielettömiä kokemuksia. Taitaa olla nyt 2.K:ssa päällikkönä Kapteeni Teemu Nurmela... on välillä sekin sälli hieman omalaatuinen.

T. Tupa Muolaan asukki

ps. patiisin terassi on makea paikka helle-päivinä ;)

Kuki sanoi:
MBC78: Kurssini oli 210, Vapaus. Olikos vielä kouluttamassa yliltn Haikala? Vieläkin kys. herra saa niskavillani pystyyn, oli aika veemäinen tapaus suurimman osan ajasta. Toki hommansa osasi, mutta noin muuten sitten ei oltu samoilla aaltopituuksilla.
Olihan se siellä joo ja kuuluu niihin, joiden kanssa olis mukava joskus vähän muistella er-uu-koo-aikoja pimeällä kujalla, ihan rehdisti kasvokkain -ilman natsoja. ;)

En ole meinaan vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt, mitä hyvää sellasella ylimääräsellä vittuilulla tai ylipäätään ilkeilyllä saavutetaan intissä? Niin, ei yhtään mitään hyvää, ainoastaan pahaa ja sitä, että homma kiinnostaa alaisia yhä vähemmän ja vähemmän. Motivaatio laskee kohisten. Ja jos joku pahvi nyt sitten on sitä mieltä, että joo sillä vittuilulla "haetaan kovuutta" tms. niin haloo! Sillä haetaan vihamiehiä!

Itse muistelen todella hyvällä esimerkiksi alokasaikani joukkueen johtajaa Reijo Kortteusta Porin Prikaatista, joka oli asiallinen, jämerä, suoraselkäinen suomalainen sotilas ja viimeisen päälle reilu ja tasavertainen joukkueen joka jätkää kohtaan! Ei ikinä mitään ylimääräistä paskaa kenellekään. Terveisiä Reijo, jos satut tätä lukemaan, olet todellakin erinomainen kouluttaja!

Integrandi sanoi:
Edit: Niin ja joku tuolla mainitsi ettei kannata lähteä mukaan oppilaskuntatoimintaan. Luulen että tämä kyseinen hemmo ei itse ole mukana ollut. Itse olin mukana ja voin lämpimästi suositella. Tästä on mahdollisuus saada kaikenlaisia etuuksia ja joissakin paikoissa nämä heput palkitaan kuntoisuuslomilla (Haminasta taisi saada peräti 5 kpl kl:ää)

Itse olin oppilaskunnan hallituksessa ja voin sanoa että kannattaa yrittää mukaan. KL:ia ei kyllä saa vissiin kuin yhden, joka ei imo ole kovin paljon jos miettii sitä menetettyä vapaa-aikaa. Kuitenkin kukaan oppilaskuntatoimintaan lähtenyt ei varmasti katunut sitä. Luontaisetuna tietysti OK:n tukikohta jossa mm. sauna, nettiyhteydet ja muita mukavuuksia. Unohtamatta tietystikään taistelumunaa (oppilaskunnan auto). :D

asco sanoi:
Itse olin oppilaskunnan hallituksessa ja voin sanoa että kannattaa yrittää mukaan. KL:ia ei kyllä saa vissiin kuin yhden, joka ei imo ole kovin paljon jos miettii sitä menetettyä vapaa-aikaa. Kuitenkin kukaan oppilaskuntatoimintaan lähtenyt ei varmasti katunut sitä. Luontaisetuna tietysti OK:n tukikohta jossa mm. sauna, nettiyhteydet ja muita mukavuuksia. Unohtamatta tietystikään taistelumunaa (oppilaskunnan auto). :D
Mielipiteitä on monia. Itse en ollut oppilaskunnan toiminnassa, koska en mennyt Haminaan tekemään/harjoittelemaan järjestötoimintaa vaan leikkimään sotaa. Oppilaskunnan jäsenet olivat omien touhujen parissa ja jäivät osaksi pois siitä mitä tultiin sinne tekemään. OK-taistelijat olivat myös aika paskantärkeetä porukkaa. Loppupisteissäkään ei monikaan saanut kiitettävää suurimaksi osaksi aikapulan takia mikä johti huonoon menestykseen kokeissa. Toiset ovat järjestöihmisiä, jotka haluavat jokaiseen mahdolliseen luottamustehtävään ja toiset ei. Onhan se varmaan kivaa MAJ Urhovaaran kanssa imailla sumppia ja sunoa OK-talolla, mutta mielummin itse valitsin väijymisen/irtautumisen tähystyspaikalta. :D

K219 Soihtu ja viesti

Aivan ehdottomasti intin parasta aikaa. Viestissä tetsaaminen on hieman vähempää mitä jägsteripuolella mutta oppitunteja (zzz...) ja kokeita sitäkin enemmän. Kokeissa täytyy oikeasti osata jotakin, eli vapaa-aika meni monesti lukemiseen, varsinkin jos haluaa pärjätä edes jotenkin. Meno on yleensä kuitenkin aika rentoa, tosin riippuu aivan täysin kouluttajasta (kiitti vaan vitusti Niukkanen).

Leirejä riittää ja niillä on varmasti tarpeeksi menoa. Laskin aikanaan nukkuneeni neljän 4 päiväisen leirin aikana yhteensä n. 6h, teltassa ei tuntiakaan. Viestin leirit ovat sitä aseman perustamista ja purkamista, jos asema joskus on paria tuntia pidempään pystyssä niin sitten pidetään toisille rastikoulutusta räntäsateessa jostakin täysin triviaalista asiasta. Johtajanakit ovat itseasiassa aika loistavia, ainakin pääsee joskus kokeilemaan miltä täysin hajonneiden ihmisten johtaminen maistuu...

Muita kokemuksia on mm. jalkamarssi utin pohjoispuolelta haminaan (pienen mutkan kautta tietty, kiitti vaan suunnistaja) eli noin 80km, pakkasta minimissään 25, uudenvuodenyö taisi olla. Leirejä ja tekniikan opettelua ja marssia ja hajoamista ja muuta riittää kyllä kivaast. Talvikurssilla tutustuu vielä haminan kuuluisaan vaakaräntään. Lämpötilat muuttuu kanssa aika vinhaa vauhtia, erään yösuunnistuksen aikana lähdössä satoi vettä (kaikki kamppeet märäksi tietty) ja maaliin tullessa oli pakkasta 15 astetta ja tuuli aivan vitusti.

Meidän aikana Kirveksen ja Kärjen kompissa oli se ero että yläkerta oli etelän variksia ja keskikerros eli kärki oli pohjoisesta ja pohjanmaalta. Lapin hullut ja Pohojanmaan häjyt ku laittaa yhteen niin tehokasta on. Metsäaamuja oli kirveellä vähemmän ja muutenkin niillä oli vähän suffelimpaa se kuritus kuten esim. illaksi kyyditys kassulle maastoharkoista.
No jokatapauksessa parasta aikaa intissä ja tuolla vasta mielestäni löyty se "talvisodan henki" eli se kaveria ei jätetä tunne, johtuen varmaan siitä että lusmuja oli vähemmän ku perusyksikössä.

kas-vain sanoi:
Mielipiteitä on monia. Itse en ollut oppilaskunnan toiminnassa, koska en mennyt Haminaan tekemään/harjoittelemaan järjestötoimintaa vaan leikkimään sotaa. Oppilaskunnan jäsenet olivat omien touhujen parissa ja jäivät osaksi pois siitä mitä tultiin sinne tekemään. OK-taistelijat olivat myös aika paskantärkeetä porukkaa. Loppupisteissäkään ei monikaan saanut kiitettävää suurimaksi osaksi aikapulan takia mikä johti huonoon menestykseen kokeissa. Toiset ovat järjestöihmisiä, jotka haluavat jokaiseen mahdolliseen luottamustehtävään ja toiset ei. Onhan se varmaan kivaa MAJ Urhovaaran kanssa imailla sumppia ja sunoa OK-talolla, mutta mielummin itse valitsin väijymisen/irtautumisen tähystyspaikalta. :D

Noh, tästäkin voi olla monta mieltä. Itse olin kaikilla leireillä ja hoidin suurimman osan tehtävistäni vapaa-ajalla kun muut menivat kiskomaan olutta terassille. Ei yhtään vemppapäivää koko kurssilla. Käytin vain kolme VMP:tä joita olisi kyllä saanut tarvittaessa enemmänkin. Kiitettävää en saanut ei se kyllä ollut koskaan tavoitteenakaan. Toisaalta muistan kyllä kuinka porukka dissasi OK toimintaa. Kateellisten panettelua ;)

edit: Lisätään vielä tähän se että vähän ihmetyttää tällainen dissaaminen vaikka porukka teki siellä vapaaehtoista hommaa upseerioppilaiden hyväksi. Kurssijuhla, kurssikirja, lomakyydit ja kaikki muutkin tapahtumathan olivat OK:n toteuttamia.

Ruk - se on perseestä! Jos on oppitunti maneesissa (tiedät kyllä sitten), kannattaa pujahtaa jonosta vessaan. Vessasta hyvällä lykyllä pääset livahtamaan takaisin nukkumaan, maneesissa oppitunnin aikana se on vaikeampaa.

Olihan siellä paljon pelleiliyä, mutta metsässä leikityt sotaleikit sen sijaan oli koko intin hauskimpia. Tosin aina välillä leikki keskeytyi, kun joku äpärä tuli huutamaan "vaseliinia", jolloin lähdettiinkin kävelemään jonoissa hauskojen sotaleikkien sijasta ;)

210 Vapaus ja Kärkikomedia

Ittellä jäi mieleen kans, että Kirveskomppanian kyytipelit oli pykälää parempia. Selitykseksi tarjottiin, että eteläsuomessa käytössä on Pasit ja pohjoisen miehillä Tekat. Kun Tekoja ei ollut Haminassa tarpeeksi niin korvikkeeksi saatiin heti next best thing: intin fillarit.

Parhaiten jäi mieleen pyörämarssi Pahkajärveltä takaisin Haminaan. Matkaa tuli sadan kilsan pintaan (suunnistaja saatana!) ja aikaa matkaan meni melkein parikymmentä tuntia. Reissu hieman venähti kun fillari hajosi ja sain taluttaa pyörää 3-4h ennen kuin vaihtofillari löytyi. Perillä Haminassa olin vasta joskus aamuyöstä kohtalaisen hajonneena. Tuo Pahkajärven keikka meni muistaakseni niin, että 2.K meni sinne fillareilla ja 1.K Paseilla. Takaisin tullessa sitten vaihdettiin. Luonnollisesti iso osa fillareista oli 2.K:n toimesta jekutettu, omani runko oli mm. täynnä hiekkaa.

Muita hyvin mieleen jääneitä keikkoja oli luonnollisesti Kirkkis, YTH ja viivytysharjoitus jossa vettä tuli kuin esterin vehkeestä 4 päivää. Kaiken kaikkiaan intin parasta aikaa ehdottomasti. Perusyksikössä Kajaanissa homma oli enemmän tyypillistä tornitouhua, hirveetä koohotusta ilman mitään järkeä.

Kontio -kurssi ja oliskohan ollut numero 180 tai jotain...

Pahkajärvelle fillarilla ja takaisin.

Kirkkiksessä toiseksi viimeisä kun suunnistajat eksy perkele.

Mut ihan hyvää aikaa.

olitko äksy kenties kursilla 213, sillä tollasen tarinan muistan kuulleeni verekseltään pahkajärven leirillä pojat tais olla siivomassa everstin tiloja?

Sielläpä oltiin PstK:ssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom