Robert Helenius

Veikkaa voittaja

  • Helenius

    Votes: 35 44,9%
  • Joshua

    Votes: 43 55,1%

  • Total voters
    78

Pekka Mäki näki heti, että Robert Heleniuksella oli jotain pielessä – sitten rysähti: ”Aivan järkyttävää”
Pekka Mäen mielestä Robert Helenius ei ollut oma itsensä ottelussa Deontay Wilderia vastaan.

– Mä katsoin heti alusta asti, mitä Heleniukselle oli oikein tapahtunut. Hänen kehäilmeensä oli aivan järkyttävä. Hän oli kömpelö, liike oli vaikean näköistä eikä hän tehnyt mitään asioita hirveän hyvin, Mäki sanoo Ilta-Sanomille.

Mäki muistuttaa, ettei Wilder edes saanut ladattua vartaloaan tyrmäyspommin taakse, vaan isku oli ”pelkällä käsivarrella lyöty”.

Mullekin tuli mieleen, että jostain syystä New Yorkiin oli lennätetty Gerald Washington -matsin Robbe, vaikka nimenomaisesti olisin toivonut näkeväni sen toisen Robben, joka dominoi Kownackia. Vastustajakin tietysti vaikuttaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mullekin tuli mieleen, että jostain syystä New Yorkiin oli lennätetty Gerald Washington -matsin Robbe, vaikka nimenomaisesti olisin toivonut näkeväni sen toisen Robben, joka dominoi Kownackia. Vastustajakin tietysti vaikuttaa.
Ymmärrät varmaan että Kownacci on puli ukko verrattuna Wilderiin 🙃 Kävelee hitaasti päälle kuin zombi. Helppohan se on sellaiseen lyödä hienoja sarjoja. Wilder on jo jaloistaan 100 x Robbea parempi. Huomasit varmaan että oli työtä saada Wilder edes kiinni. Ei ole mitenkään mahdollista näyttää loistavalta kun vastassa on maailman kärkinimi. Voimailun ja bodauksen puolella ihan sama. Mika Törrö dominoi Suomenvahvin kisoja. Pistäpä maailman vahvin kisaan. Näyttää ihan paskalta.
 
Silti terveyden kannaltahan tälläset matsit on kuitenkin "hyviä" siinä mielessä että ei ehditä takoa useita eriä kovia pommeja kupoliin, yksi, ei edes niin kova isku ja nukkumaan. Suurin osa nyrkkeilyyn kuolleistakin on kuollut useamman lattiiaan lyönnin jälkeen, ottelun loppupuolella tai sen jälkeen.
Ainahan se riski on kun saa aivotärähdyksen mutta sellaistahan se nyrkkeily vähän on.
 
Ihan jossittelua mutta oliko niin että Robbella oli sama valmentaja koko uran jos ei lasketa sauerlandia? Luuletteko että olisi ollut parempi nyrkkeilijä jos olisi pysynyt sauerlandissa tai muuttanit esim jenkkeihin missä olisi ollut sparriseuraa tarjolla?
 
Ihan jossittelua mutta oliko niin että Robbella oli sama valmentaja koko uran jos ei lasketa sauerlandia? Luuletteko että olisi ollut parempi nyrkkeilijä jos olisi pysynyt sauerlandissa tai muuttanit esim jenkkeihin missä olisi ollut sparriseuraa tarjolla?
Tämä on tietysti minun asiantuntematon mielipiteeni mutta olen sitä mieltä että jos Kalle Helenius ei olisi yhdessä vaiheessa tullut jotenkin siinä häsläämään.En muista mitä siinä oli niin Robbe olisi pysynyt Sauerlandissa ja siellä oli kuitenkin hyvät olot ja asiantunteva valmennus. Vissiin oli jotain sellaista ettei saanut tarpeeksi hyviä matseja.
Jenkit olisi ollut varmasti hyvä mahdollisuus mutta siellä olisi pitänyt olla suhteita jos olisi sieltä parrasvaloihin tähdännyt.
Jyri Kjäll esimerkiksi kävi siellä turhaan pyörimässä.

Tuo valmennus nyt no..jotain ainakin tänä aamuna oli pielessä ja pahasti.
 
"
HALAUKSEN lopuksi Helenius tiputtaa ison uutisen.

– Minun täytyy sanoa: olen ulkona. Olen 38-vuotias, ja olen tehnyt tätä 35 vuotta. Kiitos, että annoit minulle tämän mahdollisuuden, Helenius sanoo videolla ja halaa Wilderia uudestaan.


Ottelijoiden kohtaamisesta välittyy lämpö ja syvä molemminpuolinen arvostus. Wilder kehuu vuolaasti Heleniuksen asennetta ja luonnetta.
"
Hienoja miehiä, noin kuuluu asennoitua lajiin ja varsinkin vastustajaan.
Kyllä itselläkin silmät kostuivat katsoessani Wilderin ottelun jälkeistä pressiä ja heidän kohtaamistaan hotellihuoneessa❤️
 
Tämä on tietysti minun asiantuntematon mielipiteeni mutta olen sitä mieltä että jos Kalle Helenius ei olisi yhdessä vaiheessa tullut jotenkin siinä häsläämään.En muista mitä siinä oli niin Robbe olisi pysynyt Sauerlandissa ja siellä oli kuitenkin hyvät olot ja asiantunteva valmennus. Vissiin oli jotain sellaista ettei saanut tarpeeksi hyviä matseja.
Jenkit olisi ollut varmasti hyvä mahdollisuus mutta siellä olisi pitänyt olla suhteita jos olisi sieltä parrasvaloihin tähdännyt.
Jyri Kjäll esimerkiksi kävi siellä turhaan pyörimässä.

Tuo valmennus nyt no..jotain ainakin tänä aamuna oli pielessä ja pahasti.

No joo se on tunnetusti hankala tyyppi. En muista mikä juttu oli mutta raha siihen liittyi ja ehkä.myöskin se että ei löytynyt vastustajaa. Tämä tuli mieleen koska jotkut väittävät että nyrkkeily näytti paremmalta sauerlandin aikana. Ei voi haukkua robben valmentajaa mutta sain kerran jutella toisen entisen ammattikamppailijan kanssa joka sanoi että tteenaminen ulkomailla tuo uusia näkökulmia ja aina oppii uutta vaikka ei olisi mitään mullistavaa.
Kaikki kunnia Heleniukselle
 
No joo se on tunnetusti hankala tyyppi. En muista mikä juttu oli mutta raha siihen liittyi ja ehkä.myöskin se että ei löytynyt vastustajaa. Tämä tuli mieleen koska jotkut väittävät että nyrkkeily näytti paremmalta sauerlandin aikana. Ei voi haukkua robben valmentajaa mutta sain kerran jutella toisen entisen ammattikamppailijan kanssa joka sanoi että tteenaminen ulkomailla tuo uusia näkökulmia ja aina oppii uutta vaikka ei olisi mitään mullistavaa.
Kaikki kunnia Heleniukselle
Loukkaantumisien takia ura romahti. Sauerland olisi pakottanut Heleniuksen vielä ottelemaan vaikka olkapää oli ihan romuna. Katsokaa kaksi vikaa Sauerland matsia. Hirveän näköistä.

Ihme että vielä nousi tälle tasolle. Onneksi tuli eläkerahat.
 
Robbe hävisi joo, mutta vastoin muiden mielipidettä en itse ehkä lopettaisi vielä, Helenius voisi vielä rahastaa parilla matsilla kun tota nimeä jonkun kerran vielä on, pari matsia journeymäninä antaa vähän nimeä jollekkin toiselle ja ottaa helpot rahat pois, näihin matseihin ei tarvitsisi paljoa kuntoilla menisi vain ottamaan pisteillä tai kevyellä tyrmäyksellä kuokkaan ja satkun tilille. Harjoittelukuukausien sijaan voi kasvatella perunaa taffelille.
 
Jos Robbella itsellä vielä löytyy intoa, itseluottamusta ja motivaatiota kovaan treeniin, niin hyvin voi parit matsit ottaa. Edelleen olen sitä mieltä, että juuri Wilder oli tyylillisesti hirvein mahdollinen matchup Robbelle. Siellä on tuon kirkkaimman kärjen alapuolella ihan mielenkiintoisia matseja, jos oletetaan, että Robbe saa itsensä vielä kovaan iskuun. Sanoin jo aikaisemmin, että esim. Andy Ruiz olisi ihan mielenkiintoinen vastus. Huomattavana altavastaajana Robbe siihenkin lähtisi, mutta ks. ottelussa näkisin jo selvästi paremmin mahkuja haastaa. Sitten Ruizista jos tullaan vielä alaspäin rankingeissa, niin siellä on varmasti ihan ok rahan matseja tarjolla ja osa niistä ihan voitettaviakin.
Tämähän tosiaan riippuu ihan siitä, mitä Helenius itse haluaa nyt tehdä ja onko vielä paloa riittävästi näihin karkeloihin.
 
Heleniuksen tyrmäystappio oli alunalkaenkin ylivoimaisesti todennäköisin lopputulos ottelulle ja se myös toteutui.

Wilder on kohdannut urallaan kymmeniä Heleniuksen tasoisia nyrkkeilijöitä ja tyrmännyt heidät kaikki. Heleniuksen voitto olisi vaatinut joko ihmettä tai Wilderin alisuorittamista, joista kumpaakaan ei tapahtunut ja siksi parempi nyrkkeilijä voitti. Tästä ei tarvitse olla ihmeissään tai erityisen pettynyt.

Tämä oli Heleniuksen uran suurin tilipäivä ja hän on 38-vuotiaana tienannut niin paljon rahaa, että voi halutessaan vetäytyä koroillaeläjäksi ja viettää loppuelämänsä jos ei leveää, niin vähintään ylemmän keskiluokan elämää tekemättä enää ikinä päivääkään työtä. Ihan huonosti ei ole mennyt.

Jos Helenius haluaa jatkaa uraansa, hänelle järjestyy kyllä matseja, joskaan ei heti tämän tasoisia lottovoittoja. Helenius kelpaa hyvin jonkun hiukan alemman tason prospektin vastustajaksi. Jos näistä ottaisi yhden tai kaksi vakuuttavaa voittoa samaan tyyliin kuin Kownackista, olisi vielä mahdollista saada toinen sauma Wilder-tason huippunimeä vastaan.

En kuitenkaan ihmettele, jos Helenius ei enää jaksa vetää uutta kierrosta, vaan laittaa hanskat naulaan ja vetäytyy Ahvenanmaan rauhaan.
 
Robbe olisi pysynyt Sauerlandissa ja siellä oli kuitenkin hyvät olot ja asiantunteva valmennus
Mutta viihtyikö Robbe itse siellä ? Kertoi haastattelussa että treeni oli niin kovaa että testotasot romahtivat ja olisi siitä huolimatta pitänyt vielä koventaa treenejä. Mainitsi että nykyvalmennus sopii hänelle paremmin. Kaikille ei välttämättä sovi kovin mahdollinen valmennustyyli. Mutta joo oli niihin aikoihin parempi kuin uran keskivaiheilla. Mielestäni on nyt taas Sauerland vuosien tasolla.
Heleniuksen tyrmäystappio oli alunalkaenkin ylivoimaisesti todennäköisin lopputulos ottelulle ja se myös toteutui.
Näinhän se on. Lopputulos oli odotettu. Lyhyt matsi voi harmittaa faneja, mutta mielestäni Robbe olisi tyrmätty jokatapauksessa vaikka olisi eka erästä selvinnyt. Turha Robbea mollata tai väittää että ottelu epäonnistui.
 
Toi isku oli kyllä sellanen mikä olis ihan ehdottomasti pitänyt syödä. Ei wilder saanut tohon kun varman 30 pinnaa maksimi voimastaan jos sitäkään. Robben leuasta ei ole paljon puhuttu, mutta on sekin kyllä hyvin kaukana kärjestä.
 
Toi isku oli kyllä sellanen mikä olis ihan ehdottomasti pitänyt syödä. Ei wilder saanut tohon kun varman 30 pinnaa maksimi voimastaan jos sitäkään. Robben leuasta ei ole paljon puhuttu, mutta on sekin kyllä hyvin kaukana kärjestä.
robbe luultavasti makais vieläkin sairaalassa jos wilder olis saanu 100% pinnasen lopetuslyönnin läpi.
 
En tiedä pitääkö paikkaansa mutta leuka ei vissiin muutu kestävämmäksi kun vuosia tulee lisää ja on muutama tyrmäys takana.
Robbe oli vissiin niin hyvä kun oli mahdollista olla, uraa ajatellen. Minusta ajatus siitä että treenataan ahvenanmaalla vuosia tuntuu oudolta. Jos itse olisin sen tason nyrkkeilijä haluaisin talliin jossa olisi sparrikavereita tai saisivat helpommin järjestettyä ja maailmanluokan valmentajat.
 
Niinkuin Pekka Mäki sanoi, jotain oli pielessä ja ei ollu Robbe oma itsensä. Tappio olisi silti ollut todennäköinen, mutta mielenkiintoinen kuulla oliko jotain yllättävää sairastelua tms mikä löi leimansa olemiseen ja tekemiseen. Ehkä Robert kertoo lähipäivinä jotain.

Toi lopettamispäätös on varmasti auki. Ei ollut kovin virallinen ulostulo ja parituntia tollasen tappion jälkeen on varmasti toi fiilis. Ja voihan olla että jo etukäteen päätti että tappio lopettaa uran. Mutta kuunnellaan nyt rauhassa mitä sieltä kerrotaan.

Ei tuossa nyt tullut paljon esiin Wilderin kisakunnosta kuitenkaan, todennäköisesti on kunnossa. Mutta sen näkis muutaman tiukemman erän jälkeen. Jokohan vuodenvaihteessa on seuraava koitos.

Itse olen edelleen sitä mieltä että harkitsevainen skarppi Robert olisi voinut tarjota vastusta Wilderille ja parhaimmillaan olisi ollut mahdollisuus myös itse vastata ristiinlyöntitilanteessa. Tottakai optimaalisimmillaankin Robert oli tohon asetelmaan altavastaaja. Nyt kuitenkin toi ekan erän tappio tuli Robertin alisuorituksesta ja vastaavan mokan missä päänä työnsi tarjolle noin lähelle vailla mitään suojaa ja huonoilla jaloilla, olisi hyödyntänyt moni muukin vaikka toki kukaan muu ei lyö noin vajaata lyöntiä noin kovaa. Ja hienosti Wilder paikan käytti ja ajoitus upea. Sinänsä mitään pois häneltä.

Ei hitaampana voi lähteä tolleen ajamaan vikkelämpää. Fury pystyi siksi että taitotaso ja silmä sekä jalkojen liike niin mieletöntä että kestää vertailla kevyimpien sarjojen jäbiin. Kun katsoo miten Fury piti painetta yllä niin näkee että se on mahdottoman fokusoitunutta ja lähes hermoheikko se ilme ja olemus eikä siinä paineta perässä nyrkkiin juosten vaan on tarkkaa hermopeliä ja jatkuvaa herkkää kyttäystä missä ajetaan kiinni vaikka ilman lyöntiä ja toisaalta vetäydytään ja muutetaan aietta kokoajan.

Pekka Mäki heitti etukäteen arviota ja karkeaa plääniä missä uskoi että Robert käyttää hyvää vasenta jabiaan paljon ja kyttää ja odottaa sen paikan vastalyönnille eikä nimenomaan yritä mitään väkisin. Tuon tyylistä olisi ollut kiva nähdä, vaikka silloin olisi voinut tulla ryntäävä laajakaarinen pommi oikealla tuplasti kovemmin ja rumemmin.

Nyrkkeily on tällasta.
 
Toi isku oli kyllä sellanen mikä olis ihan ehdottomasti pitänyt syödä. Ei wilder saanut tohon kun varman 30 pinnaa maksimi voimastaan jos sitäkään. Robben leuasta ei ole paljon puhuttu, mutta on sekin kyllä hyvin kaukana kärjestä.
Vastapalloon ei tarvi niin paljon voimaa. Jossain luki, että lyönnissä ei ollut Wilderin kroppaa takana, mutta oli Heleniuksen kroppa. Kaatui nyrkkiin, kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti.
 
Back
Ylös Bottom